Aril Brikha beschuldigt Shlomi Aber van Plagiaat
Aril Brikha beschuldigt Shlomi Aber van Plagiaat
Spanning en sensatie in technoland, want er is weer eens een schandaal(tje) waar de hele scene van kan meegenieten. Aril Brikha plaatste deze week op zijn Myspace een blogpost over de vermeende diefstal van de track waar hij mee doorbrak in 1997 Groove La Chord. Hij schrijft hoe een luisteraar hem op de treffende gelijkenis had gewezen tussen de nieuwe track van Shlomi Aber Efrat en zijn technoklassieker Groove La Chord. Na nauwkeurig onderzoek door Aril kon hij niet anders dan tot de conclusie komen dan dat Shlomi Aber hem had gesampled en ook nog eens een vrijwel identieke track had geproduceerd.
Na een reeks van steunbetuigingen in de reacties van mensen die de gelijkenis ook horen en er verontwaardigd over zijn komt er ook een reactie van Shlomi Aber zelf. En dan wordt het echt interessant natuurlijk, want wat voor verweer zou hij gaan aanvoeren. Shlomi zegt dat de beschuldigingen van Aril complete onzin zijn en dat hij de track Efrat zelf heeft ingespeeld met zijn Virus Ti synth preset H46. Shlomi doet er nog een schepje bovenop door zowel in zijn reactie op het blog als in een privé bericht aan Aril te dreigen met juridische stappen vanwege deze valse beschuldiging.
Gelukkig reageert Brikha ook nog een keer. Hij stelt dat hij helemaal geen Virus Ti in bezit heeft en dat deze bij zijn weten in 1997 ook nog niet bestonden. Hij houdt vast aan de opvallende gelijkenis van de gebruikte akkoorden in precies dezelfde toonsoort en op exact dezelfde manier opgebouwd.
Saillant detail is overigens dat Aril Brikha uit Iran komt en Shlomi Aber uit Israël en die verhouding is nooit vriendschappelijk geweest. Tot zover de laatste aflevering van Goede Techno Slechte Techno.
Tijd om zelf de kwestie te beoordelen. Luister naar beide tracks hieronder. Wat vind jij er van?
http://www.eclectro.nl/2008-07-18-steal-la-chord
Na een reeks van steunbetuigingen in de reacties van mensen die de gelijkenis ook horen en er verontwaardigd over zijn komt er ook een reactie van Shlomi Aber zelf. En dan wordt het echt interessant natuurlijk, want wat voor verweer zou hij gaan aanvoeren. Shlomi zegt dat de beschuldigingen van Aril complete onzin zijn en dat hij de track Efrat zelf heeft ingespeeld met zijn Virus Ti synth preset H46. Shlomi doet er nog een schepje bovenop door zowel in zijn reactie op het blog als in een privé bericht aan Aril te dreigen met juridische stappen vanwege deze valse beschuldiging.
Gelukkig reageert Brikha ook nog een keer. Hij stelt dat hij helemaal geen Virus Ti in bezit heeft en dat deze bij zijn weten in 1997 ook nog niet bestonden. Hij houdt vast aan de opvallende gelijkenis van de gebruikte akkoorden in precies dezelfde toonsoort en op exact dezelfde manier opgebouwd.
Saillant detail is overigens dat Aril Brikha uit Iran komt en Shlomi Aber uit Israël en die verhouding is nooit vriendschappelijk geweest. Tot zover de laatste aflevering van Goede Techno Slechte Techno.
Tijd om zelf de kwestie te beoordelen. Luister naar beide tracks hieronder. Wat vind jij er van?
http://www.eclectro.nl/2008-07-18-steal-la-chord
Club Member
die 2 komen te veel overeen om toeval te zijn
specialized in the best trance & dance music that ever came out
http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf
id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf
id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
Ik had hier al een antwoord geplaatst maar per ongeluk gedelete...
Here we go again.
Volgens mij is 't zeker niet gesampled. Brikha zegt dat in zijn shuffle mix die chord clean te samplen valt op 't einde van die mix. Da's niet waar. Ze zitten enkel aan 't begin zonder beats en hats, maar wel volop met delay en fx. Dus lang niet zo clean als ze in Aber's track zitten.
Dat neemt niet weg dat het gelijkaardig klinkt. Aber zal misschien wel gedacht hebben "laat ik ook zoiets als Groove La Chord" maken. Maar gesampled is dit volgens mij niet.
Het enige wat ik spijtig vind is dat ze dit in openbaar willen uitvechten. Als Brikha overtuigd is van zijn gelijk had hij er gewoon zijn advocaat moeten opzetten.
Here we go again.
Volgens mij is 't zeker niet gesampled. Brikha zegt dat in zijn shuffle mix die chord clean te samplen valt op 't einde van die mix. Da's niet waar. Ze zitten enkel aan 't begin zonder beats en hats, maar wel volop met delay en fx. Dus lang niet zo clean als ze in Aber's track zitten.
Dat neemt niet weg dat het gelijkaardig klinkt. Aber zal misschien wel gedacht hebben "laat ik ook zoiets als Groove La Chord" maken. Maar gesampled is dit volgens mij niet.
Het enige wat ik spijtig vind is dat ze dit in openbaar willen uitvechten. Als Brikha overtuigd is van zijn gelijk had hij er gewoon zijn advocaat moeten opzetten.
Op zijn Blog zegt Aril dat hij er geen geld wil uitslaan en om die reden dan ook niet van plan is hiervan een rechtzaak te maken. Het belangrijkste voor Aril is dat mensen hiervan weet hebben.
http://www.myspace.com/arilbrikha
http://www.myspace.com/arilbrikha
Ik zou mijn advocaat erop zetten
Neen serieus, ik heb mezelf ook al eens "minder positief" uitgelaten op 't net over iemand die een bootleg maakte van Sunshine. Maar dat was via die weg omdat die persoon een voor mij totaal onbekende en onbereikbaar iemand is. Brikha en Aber zijn beide gekende namen in 't wereldje. Het had perfect doenbaar geweest om dit achter de schermen te regelen. Als dan zou blijken dat Aber in de fout is gegaan kan je nog altijd alarm slaan.
Dat neemt niet weg dat Aber voor mij nog altijd het voordeel van de twijfel heeft. Aril mag zeggen wat hij wil, het is geen exacte kopie en m.i. ook niet gesampled.
Ik heb ook niemand zo horen moord en brand schreeuwen toen Patrick Chardronnet's "Eve by day" gekopieerd werd door Oxia. Terwijl dat toch een veel duidelijker kopie was.
Dit geval Aber-Brikha zou'k hoogstens als "inspired by" noemen.
Neen serieus, ik heb mezelf ook al eens "minder positief" uitgelaten op 't net over iemand die een bootleg maakte van Sunshine. Maar dat was via die weg omdat die persoon een voor mij totaal onbekende en onbereikbaar iemand is. Brikha en Aber zijn beide gekende namen in 't wereldje. Het had perfect doenbaar geweest om dit achter de schermen te regelen. Als dan zou blijken dat Aber in de fout is gegaan kan je nog altijd alarm slaan.
Dat neemt niet weg dat Aber voor mij nog altijd het voordeel van de twijfel heeft. Aril mag zeggen wat hij wil, het is geen exacte kopie en m.i. ook niet gesampled.
Ik heb ook niemand zo horen moord en brand schreeuwen toen Patrick Chardronnet's "Eve by day" gekopieerd werd door Oxia. Terwijl dat toch een veel duidelijker kopie was.
Dit geval Aber-Brikha zou'k hoogstens als "inspired by" noemen.
k heb ook niemand zo horen moord en brand schreeuwen toen Patrick Chardronnet's "Eve by day" gekopieerd werd door Oxia.
alhoewel... twee jaar na datum
http://www.dance-industries.com/phpBB2/ ... hp?p=18818
Club Member
pff, sjans dat Brikha nie weet dat ik ook een schijf heb die gewoon nagemaakt is van Groove La Chord. Hij moet maar geen zo'n vette schijf maken, nèh.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz
www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz
www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Elite Club Owner
Member
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast