[vervolg]
Maar 'k zit nog met een probleem he. Want ik begrijp niet helemaal wat je bedreigend vindt aan de islam hier bij ons? Jep, ik kan wel een aantal dingen bedenken, maar ik denk niet dat dit dezelfde dingen zijn als die jij in je hoofd hebt. En ik vraag me ook af of je dezelfde gevoelens hebt ten opzichte van andere godsdiensten en waarom dan wel/ niet?
Want laat me duidelijk zijn (en nu ga ik je misschien verbazen): ik vrees de islam ook. Allez, in de zin dat ze uitbreiding neemt. Daar wil ik me tegen verzetten. Net zoals ik dat ook wil doen tegen eender welke religie. Dat vind ik namelijk zelf pure zinsbegoocheling, raddraaierij, etc. Cultureel dus ontzettend rijk en dat mogen we nooit verloochenen, maar 't is ooit wel 'ns welletjes met die verhaaltjes - die dikwijls eeuwen aan vooruitgang hebben gekost (nietwaar Galilei?). Ik wil dat echter doen met woorden en 't verstand en niet met brandbommen. En laat me duidelijk zijn: ik krijg hetzelfde gevoel wanneer er een nieuwe kerk, synagoge of moskee in de buurt wordt gebouwd. Ik wordt ook meewarig wanneer vrienden hun kinderen laten dopen, zoals ik de kriebels krijg wanneer mijne maat tijdens de ramadan nog 'ns een poging gaat doen om serieus godsdienstig te wezen.
(ter zijdelingse noot: jep, ik heb me zelf jaren geleden al laten uitschrijven uit 't doopregister dus ik ben officieel 'vrij')
Dus als je met mij consequent bent, staan we misschien nog aan dezelfde kant! Nu ben ik zoals gezegd wel niet van die aard om werkelijk vijandig te zijn tegenover mensen die wél nog willen geloven. Ik ga zeker eens proberen om daar met hen over te babbelen maar ik ga hen niet weigeren in m'n huis of vies bezien. En ik ga ook niet mottig doen over eventuele uiterlijke tekenen van hun geloof - maar 'k heb het er niet voor, dus ook niet in 'neutrale' ruimtes waar 'neutrale' ambten worden uitgeoefend. Dus geen kruisjes, hoofddoeken, keppeltjes, oranje gewaden of tulbanden... Ergens ben ik ook wel voor gelijkheid. Maar dan wel rechtlijnig: als de staat bijvoorbeeld een bepaalde verkleedpartij - hoe mooi en traditierijk ook - wil sponsoren, dan mag een andere dat evengoed vragen. Anders moeten ze er maar geen enkele van subsidiëren.
En 't is niet omdat de katholieken hier al zo lang zijn, dat ze er meer recht op hebben. Dat ze dan zo'n zotte, Keltische druïden ook maar centen geven om in de wei te staan regendansen. Ook mooi, rijk aan cultuur en traditievol. En met schitterende waarden; ongetwijfeld! En dat de katholieken met meer zijn, is bij mij evenmin van tel ('k geloof dus niet in de macht van 't getal, dat heb ik al meermaals duidelijk gemaakt); ze zijn overigens hier met steeds minder. Wat 'k tot slot van belang vind, is dat je je dan niet richt op personen maar op de instituten. Mensen zijn niet alleen maar moslim of jood of christen. Ze zijn ook nog iemands pa of ma, broer of zus, klasgenoot, geïnteresseerd in automechanica, in het ondergoed van J. Timberlake, goed in lol maken of super om lange, diepe gesprekken mee te voeren. En nog zoveel meer...
(Patrick Haemers bijvoorbeeld of één van drie Noord-Afrikanen die een man in de fik staken, tja dat kan ook eh)
quincy schreef- Tempels bouwen ze zelf, krijgen daarvoor (dacht ik) nog altijd geen subsidies.
Nee toch niet, daarvoor krijgen ze sindskort (eind 2008) subsidies.
Goed, dat kan - vandaar dat ik ook aangaf dat ik niet zeker was. Ik dacht dat dit door de herrie bij de zogenaamde moslimexecutieve nog niet geregeld was. 't Lijkt me toch nog redelijk kort dag om al veel gesubsidieerde gebedshuizen op te trekken. Maar zie hierboven voor mijn mening hieromtrent.
quincy schreef- Allez en 'ze' (ik geef hier maar tegenreacties op iets waarvan ik niet eens weet wat 't is) betalen geen belastingen voor die riolering en andere voordelen?
Ik betaal ook belasting, geeft mij dat dan het recht om een half schaapbeest door te sjassen waardoor jaarlijks 10 of misschien 100 tallen straten met verstopte wc's zitten?
Neen, en dat heeft volgens het Belgisch wetboek toch niemand? Net zomin als iemand er drugs, krokodillen of een afgekloven bovenbeen van z'n schoonma mag doorheen spoelen.
quincy schreef- En die supermarkten
Idaal om nieuwe getto's te creëren, overal waar je zo een supermarkt hebt zie je een samenscholing van allochtonen ... en plus, wat is het nut van turkse of marokaanse supermarkten?
Ik denk dat wij als Belg in hun land zelfs geen frituur mogen beginnen
Met welk doel zou iemand een getto willen creëren? Misschien best dat je nog eens even opzoekt wat dit woord precies betekent. En "samenscholingen aan supermarkten"? Brr... Dat zie 'k hier iedere dag als de school uit is maar dan van jong, Duits gespuis en 's morgens ook van trage, oude bomma's. Oh, 't gaat om allochtonen. Maar dit terzijde, want wat hadden die hier ook alweer rechtstreeks mee te maken, we hadden 't eerst toch over godsdienstigen?
Tja, en het nut van die supermarkten kan jij misschien niet inzien maar ga je 't dan verbieden? Ik zie ook geen nut in tuningbeurzen - daarom ga ik wel geen volksvertegenwoordiger optrommelen om daar wat aan te doen. Smaken eh. En geuren, want dit riekt. Naar een variant van censuur; zo zijn er namelijk lui die het nut niet inzien van theater, kunst of (discotheek)muziek. Verbieden maar!
Soit, ik duik wel een keer binnen in van die Noord-Afrikaanse winkeltjes voor welbepaalde dingen, maar niet iedereen hoeft dat te doen. 'k Ben alleszins blij dat die variëteit er is. En over die laatste zin wil 'k niet eens beginnen want ik vraag me af waarom niet? Weet jij een reden waarom frituren verboden zouden zijn in Turkije en Marokko? Of ze veel klanten zouden hebben, is uiteraard een andere vraag, maar de eerste kebabs in België kregen ook niet veel volk over de vloer. De pa van mijn ex weigert overigens nog steeds hardleers om spaghetti te eten omdat dat "niet van bij ons komt"... Oké, zijn zaak en hij weet niet wat hij mist maar hij moét dat niet eten he. Hij zeurt tenminste ook niet dat dit niet zou mogen in ons land of dat anderen moeten ophouden met slierten vreten.
quincy schreef- Onveiligheidsgevoel? Doe je dat jezelf niet aan of laat je je dat aandoen? Waar woonde jij weer, Dendermonde City? 🙂
Nee Denderleeuw City 🙂
En nee ik doe mijzelf dat niet aan, in Denderleeuw is het op een kleine 2 jaar tijd in de stationsbuurt en rond de G.Gezellestraat (waar ik woon) onveilig geworden. Aanrandingen, vandalisme, diefstal, ... en nee niet door Belgen maar vreemdelingen waar er hier bv in mijn straat al meer dan genoeg van zijn.
Ik ken Denderleeuw niet en wil erkennen dat er op heel wat vlakken problemen zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar als 'k even simpel retorisch mag prikken: wat doet het er toe, we hadden het over een religie dacht ik.
quincy schreef- 'Onze' cultuur: pardon? Wel, ik daag je uit: als je daar in één keer een sluitende, alomvattende definitie van kunt geven zonder polarisatie dan huur ik met m'n laatste centen de Tresor af om er een exclusieve Soul Phonic avond te organiseren inclusief zes call girls (échte Europese natuurlijk, die tenminste werken voor hun geld 😉 ) voor de heren gedurende 't hele weekend! :mrgreen:
Mooi aanbod maar met Tresor kan je mij niet direct overhalen, kan ik als dj denk ik weinig van nut zijn ... Main room Space Ibiza? :mrgreen:
Ach ja. Sorry. 'k Zou hier als buitenlander de Duitsers ook zeker niks vreemd willen opdringen. Dan moeten we binnenkort in België nog maar 'ns een zwierke komen doen op Soul Phonic.