Voor mij ligt de algemene basis ergens bij de zwarte, die mensen blijven lachen, dansen en muziek maken.
Aan James Brown hebben we zeker ook wat te danken, na de jaren 60-70-80, de Soul,... kwam de HipHop, House, Detroit waar iedereen een zwarte huidskleur had.
Later was er ooit ene blanke die daar toekwam in Detroit, iedereen had er schrik van. 'twas Richie Hawtin, een man die ook wel mijn respect verdiend door steeds nieuwe dingen te proberen en de muziek levende te houden zoals zovelen. Detroit en Chicago is ons het meest bekend van de Techno en House al vraag ik me sterk af waar er in dat land nog zo'n invloeden waren. De US is zo groot dat ik het betwijfel dat enkel hier de basis lag...???
In Brussel was er enkele jaren geleden in de brouwerij nog een tentoonstelling over de geschiedenis van de muziek. Je liep als het ware door de evolutie heen, dat was echt subliem gedaan. Heel erg mooi was hoe ten tijde van de Jazz en Soul beschreven werd met documenten over de zwarte muziek verboden werd. Heel wat gernes kwamen aan bod en op het einde stond dan de oude mengtafel van de Fuse met de namen erbij wie er op gespeeld had.
Electronisch gezien zou ik het echt niet weten maar daar heeft Poppers ons al รฉรฉn en ander over uitgezocht en als het over kunst en muziek gaat dan is dat waarschijnlijk wel tot in de puntjes beschreven en correct. Ik zou graag eens tijd maken om al die oude Avant Garde dingen van rond de eeuwwisseling tot 1950 te doornemen want denk dat we daar nog ff mee bezig zijn.
Voor mezelf heb ik geen muzikale opvoeding gekregen maar toch wist onze pa er de goeie dingen uit te halen en op te leggen, dingen die ik nu ook wel goed vind. Los daarvan was ik knettergek van Michael Jackson en later dan de Rap, Front 242, New Beat,... Zelf ging ik toen nog niet uit maar ben er wel veel mee geconfronteerd geweest. Dus ja, ik steek men tijd nu nog vooral in de New Beat, iets waar het voor mij althans electronisch gezien mee begon om alles te tapen en te beluisteren... ook het begin van vele belgische NB/house/techno-labels.