keimi schreefEen genealogie in de muziek is nooit zo rechtlijnig das inderdaad waar. Maurice Engelen is idd de hero. Ik was dit jaar nog op een afterparty van hun show, er was geen kat aanwezig dus ideale gelegenheid om een klapke te doen maar ik kreeg mijne mond ni open, veel te klein hartje op dat gebied ikke :oops:
Mijn grootouders zijn van Herselt en mijn nonkel zat bij 'm in de klas (of op school, dat weet ik nu niet precies), vandaar dat ik zelf al vroeg geconfronteerd werd met platen van Front 242 en Sigue Sigue Sputnik en meer van dat raars. Mijn nonkel ging ook altijd naar die feesten van Maurice Engelen, en ik denk dat die party's dan echt heel groot geworden zijn en dat daar die new wavecompilaties uit zijn voortgekomen. Ik weet dat Engelen bij tijd en wijlen ook nog wel eens in café De Dorpspomp in Herselt verzeilt 😃 .
De scene in Aalst was er wel maar denk niet dat dat allemaal zo aan elkaar gehecht was, ieder zijn kleur é toen. Kwa shops was er de Sol-be-mol, Pop Shop en de Target Records shop. Solbemol was de meest obscure maar net voor men tijd. De Pop shop ben ik héél veel geweest en mijn eerste F242 platen gekocht (die ik dan allemaal heb weggegeven), den Target deed oa de verdeling voor enkeleclubs in de buurt en vele andere platenwinkels. Was volgens mij wel wat maffiatoestanden achter de schermen :-) JP was gene simpele maar zijn platen -die achteraf weinig origineel blijken te zijn- geraakten dan toch overal van de hand. Majja mid jaren '80 al die dingen uit de US importeren en herwerken, da was de nieuwen beat zeker, niet alleen den target deed dat vrees ik...
Ben ook lijsten aant maken van obscure keten maar daar komt geen einde aan. Overal had ge die wel de ene wat artistieker dan de andere of de ene wat meer Gothic of New Wave, allemaal groepjes... tot de rave er kwam... dan was het van we're all one - we will survive...
Ik ken nog wel een Baardegemse zwartjak die in de goeie ouwe tijd (ergens jaren tachtig) duistere plaatjes oplegde in een paar etablissementen in het Aalsterse. Kan ook wel wat verhalen oprakelen 🙂 . Da's de tegenreactie van het kleurrijke carnaval daar, denk ik! :jocolor:
SSR is niet voor niks één van mijn lievelingslabels! Samy Birnbach (Morpheus - Minimal Compact - The Gruesome Twosome) das echt subliem é die gast, veel te weinig eer komt die gast toe! Ken em zelf niet hoor (ikke veel te braaf alweer) dus hoe het er verder mee gaat geen idee? Die Minimal Compact EP ligt hier toevallig naast mij om eens op te zwieren straks. Het eerste nummer is van hem Statik Dancin'... Zelf heb ik meer van The Gruesome Twosome liggen. Vanavond eens een Samy-day van maken se :-) Iemand zin om hem ergens te booken als hij dat wil doen... :mrgreen:
Euh, zie post hieronder...
@ Poppers : gij grote fan van Bill Laswell... ge weet mijne mailbox staat open e, of nee laat maar... volgende keer weten we weer wat doen allé :-)
Ja en hoe zotter hoe beter, zoals die geschifte projecten als Pain Killer, met John Zorn en Mick Harris van o.a. Napalm Death en Scorn!
"Scud Attack" is zo een van die nummerkes die ideaal zijn om op explosieve wijze wat frustratie kwijt te raken! :eye:
En inderdaad, volgende keer in een obscure keet in Aalst of zo ('t mag ook uw obscure living zijn haha), da's een afspraak!