whaaw! Daar is werk aan geweest volgens mij, damn seg, heel puik werk man!
Ne mens kan toch ni klagen van het aanbod den dag vandaag :-)
Héél goeie mix met New Beat classics, pure New Beat en donkere, Pré New Beat, Post New Beat als het maar int kaderke past zoals het hoort te zijn naar mijn gedacht. Ik ken er zelfs ook niet alles van opt eerste zicht maar nu moeten die zeker ook eens gaan opzoeken. setje direct eens opzetten om te beginnen :-)
1 » Beathoven - Call the Cops (Boeing 747 Mix)
Met bekend intro en veel andere samples die ze overal gepikt hebben vanop platen uit de US, zoals we gewoon zijn bij Target Records. TR was Aalsters dus zal zelf maar dimmen... :-)
02 » La Rolls - Sure is
Prachtplaat, heel origineel in zijn gerne! Zelf één van men favo's en hun andere plaat 'Fool Moon Roolz' is ook erg duister, ook één van men donkere favo's trouwens.
03 » The Acid Kids - Help
Help, dat ge dat hebt man!
04 » Acid Aliens - Demon in the Closed
Ken ik niet vanbuiten. Het label Espera staat garant voor pure een pure New Beat sound. Vele platen hiervan zijn niet op maxi verschenen maar enkel op LP, ook deze dus. Is niet simpel om alles van dat label te vinden maar er staat vette pure dingen op!
05 » Little Little - Just the Way Like this
Post new beat, Skizzo, Hard Beat of Pré Belgian Techno genoemd, weet ik veel, vette zweefplaat dat is zeker!
06 » Dirty Harry - D Bop
Meer commerciele classic maar zeker de moeite waard om te draaien.
07 » Miss Lie - Depression
Lekker zweven dit nummer! Héél goed gekozen en de andere nummers van die plaat zijn ook post NB en subliem! Ik ben favo van de eerste track maar iets trager dan normaal, en ook de laatste van die plaat.
Check it out, echt iets voor ne volgende retro zou ik zeggen ;-)
08 » SA42 - Carnaval
Alweer patat erop en met duidelijke EBM (Electronic Body Music) invloeden, die manne waren er ook vroeg bij. Zit ook bij men favo's, vette acid versie!
09 » Schicksal - 24 Hours
En terug ne favo, dark and slow as it should be...
10 » Miss Nude - Taste My Acid Fruit
KAOS records, garant voor acid straigt to the head.
Must check label voor acid freaks!
11 » Recoil - Excerpt From Stone
Dat is wat ehn... :-) Cult new beat naar het schijnt, toch kan ik die niet op maxi vinden dus mensen die weten vanwaar dit komt, please help :oops: Dit is wel op een LP uitgekomen die ik pas laat aangekocht heb omdat de prijs erg duur was. Ondertussen wel te vinden en heb er zelf nog enkele van dubbel. ff de link naar Discogs want das echt een originele compilatie in samenstelling van nummers > http://www.discogs.com/release/196220
12 » The Maxx - Your Highness
Commercial maar feitelijk wel nog leuk
13 » New Egypt - Lazer Dance
Alweer een verassing dat me onbekend voorkomt. Richard David Smith ff gescreend en snap het verhaal nog steeds niet, please help! 😃 Die gast heeft nadien blijkbaar met enkele groten der aarde samengewerkt en breng dus één van zijn eerste werkjes uit op Jo 'Technotronic' Bogaert zijn label Clip Records (alweer uit Aalst)? Jep, Aalst ligt aan het ontstaan van de New Beat. De eerste track in de hitparade is trouwens ook van Jo, Nux Nemo - Hiroshima. Meer zelfs ik zeg dat pure NB ontstaan is in Aalst rond 86-87! dat is durven é... :mrgreen: Soit, deze track is volgens mij ook veel trager dan origineel en ook niet op maxi uitgekomen naar mijn weten. Wel op LP die ook terug het vermelden waard is http://www.discogs.com/release/193214
14 » BX 8017 - Take an Acid
Vette pure New Beat sound. Marc Neuttiens, Jack Mauer hun platen op Sound Of Belgium (soms iets platter commercieel goed label) waren meestal wel acid. en ze hebben los van andere ook nog op vele andere labels uitgebracht. De link met het medeontstaan van R&S records is ook snel gemaakt dus ff mijn logica (want heb dit uit eigen veronderstelling/logica)...
Marc Neuttiens, Jack Mauer hebben begin '80 meegewerkt aan nummers van Mike Antony en Big Tony, beide disco nummers die aan het ontstaan van R&S records lagen. Ze hebben ook onder enkele aliassen samengewerkt met Sabine Maes (de 'S' van R&S) , jep, o.a. die van de mega hit 'Code 61 - Drop The Deal' begin van R&S en het sublabel 'Limited Club Edition' dat de naam Ferrari droeg. Op R&S hebben ze dan ook een prachtplaat gemaakt genaamd 'Spock Jr. - Acid Alien', de tweede NB plaat op R&S (inderdaad R&S was int begin alllemaal New Beat). Check ook deze release de b-kant > http://www.discogs.com/release/34238
15 » Dirty Harry - Double B
Een meer commerciele maar pure classic van de New Beat Guru Harry Van Oekel die ook wel prachtnummers heeft gemaakt. En wat ik nu zie op Discogs... Died in May 2008... again a hero in heaven :x R.I.P
16 » Techno Doctor - Full Acid Mix
Een meer platte commerciele met tal van samples.
17 » Fad Gadget - Lady Shave
All time electro classic, nope geen belgische NB maar pré NB related. Heeft dezelfde feeling als zijn Love Parasite dat later ook als post NB op Dance Opera verscheen. > http://www.discogs.com/release/73803
18 » Depeche Mode - Never Let Me Down Again (Aggro Mix)
Yes, ook Depeche mode werd erdoor gehaald tussen de new beat Onmisbaar prachtstuk met EBM invloed! Das zweven en gaan tegelijk... 😃
19 » Sacher Muzak - Van Den Beat
Eén van de platen die gemaakt werd ten gevolge van de vreemde verdwijning van de man met de pijp Paul Van Den Boeynants, de Burgemeester van Brussel. Allemaal platte uitgaven voor mij persoonlijk maar zo was de New Beat nu eenmaal geworden vanaf '89... ff lachen mag wel zeker... 😃
Verder is SSR één van men lievelingslabels en zijn de uitvoerders van sacher Muzak niet de minste! ;-) ff lachen mag wel zeker zullen ook zij gedacht hebben...
20 » Hithouse - I Felt Acid House Love
Damn seg, dikke verassing hier want deze track was me totaal onbekend. Deze ook niet op maxi uitgekomen denk ik maar van de LP wist ik wel dat er meerdere goeie dingen op stonden! Vette schijf, wel herkenbaar herwerkte classic - raad het originele - Toch respect voor deze hollander. > http://www.peterslaghuis.com R.I.P.
21 » PLB System - Just Like This
New Beat people Here It Is... PLB system 5Perfect Low Beat), één van de commerciele uitvoerders die meerdere platen hebben gemaakt allen uitgekomen op Target Records. Van de toen nog jonge mannen die den Target Shop/Label uit Aalst lieten draaien. Zij deden ook de meeste optredens voor aliassen op Target Records (PLB, Caravan, Neon,...) en kregen de kans om in de studio van Luc Devriese te duiken. Door deze mensen ben ik ooit in de NB geraakt, thanks guys...!
22 » The Caravan - X Beat
Alweer een verassing hoor! Kende ik niet vanbuiten, de X-Tra Beats dus van op The Caravan - The World Beat plaat. de sound waarschijnlijk ook gesampled van de duitse Beat-A-Max of CCCP die in '86 al degelijke dingen maakten. Jep nog es, Target en New Beat was hoofdzakelijk sampelen hé 😃
23 » Sly and Robbie - Boops (Here to Go)
de ontdekking voor mij, subliem!!! Heb ik niet dit nummer :oops:
Niet Belgisch, pré NB stuff, Rap en produced by Bill Laswell, niet de minste feitelijk :oops: Thanks dude!
24 » Confettis - No
Alweer een verassing (op den duur is het geen verassing meer ehn Thaman 😃). Ken ik ook niet dit nummer, majja wie denk daaraan om dit te spelen.
Is ook weer enkel op hun LP uitgekomen volgens mij.
25 » Morton Sherman Bellucci - Mc Call
Leuke maar niet mij favo. MSB (Morton (Jo Casters), Sherman (Herman Gillis) and Belluci (Roland Beelen)) zijn de mannen die naast Maurice Engelen de meeste NB releases hebben uitgebracht onder tal van aliassen, ook wel grondleggers samen met Jo Bogaert en enkele andere.
http://www.discogs.com/artist/Morton+Sherman+Bellucci
http://www.discogs.com/artist/Maurice+Engelen
Uit die grondleggers, geëvolueerd uit de belgische Rock is ooit Antler records begonnen > Subway (New Beat) > Antler Subway > KAOS > Complete KAOS > Dance Opera > PIAS... en nog veel meer! ;-)
26 » D.I.Y. - You Dont Have 2 Worry 8) :mrgreen:
Vette acid van Marcos Salon en Chris Inger, beide ook verantwoordelijk voor de belgische muziekstroming.
Man man, ff bekomen nu, prachtig in elkaar gestoken man, ik heb echt plezier aan zo'n dingen! Wie mij nog eens een avond wil bezighouden, laat U maar gaan (maar liefst niet op een maandag na een zwaar weekend 😃 )... !
Toelichtingen zeker welkom daarvoor zit ek opt forum, om alles wat bij te schaven op ander gebied :-)
Zo zie ja maar wat ge in de New Beat allemaal terug kunt vinden van gernes en historie. Das waar het bij mij ook begon rond 87, net daarom dat ik me hiermee als hobby bezig hou. Mede door de NB heb ik een brede kijk op muziek en bijna dagelijks leer ik nieuwe dingen bij die voor anderen dan weer vanzelfsprekend zijn. New Beat is geen platte Bingo en Confetti's troep zoals velen denken maar er is wel veel troep gemaakt das zeker ;-)
New Beat A Belgian Dance Revolution. Na-broeisel van de Belpop, Electro, Synth pop, Avantgarde, Soul, Disco, New Wave, Cold Wave, EBM,... en grondlegger geweest van de belgische techno. Thanks god the was New Beat before the good old techno days!
als ge wilt verder zeveren over new beat check @