Ik heb mijn eerste twee jaar in het secundair humaniora gedaan en was er telkens door maar ik wou persé naar 't VTI gaan om elektromechanica te studeren. Mijn ouders hebben mij daar vrij in gelaten en ik ben in die twee jaar elektromechanica telkens de eerste van de klas geweest. En na die technische studies ben ik nog begonnen aan hogeschool die ik met succes afgerond hebt.
Het wil dus niet zeggen omdat ge één keer in het technische of beroeps terechtkomt ge een afslag hebt genomen voor de rest van u leven é.
Ik ken er die ooit in de latijnse begonnen (lees: gedwongen) zijn maar uiteindelijk nooit hun diploma gehaald hebben omdat ze volledig onderdoor gingen aan de leerstof en zo schoolmoe werden op korte tijd.
En zoals hier aangehaald ligt de norm voor hoger onderwijs tegenwoordig veel lager. Vroeger was dat een privilege en was er per gezin mss max één iemand die hogere studies deed.
De dag van vandaag doet bijna iedereen hogere studies en is dit quasi een vervolg op je middelbaar. Door de invoering van pc en internet is er ook veel sneller en makkelijker aan informatie te raken betreffende de studies waardoor het effectieve blokken op termijn veel minder tijd gaat kosten en voor meer mensen toegankelijker wordt. En met IAJ en allerlei opleidingstrajecten geraak je zelfs als luiaard aan een hogeschooldiploma door mss max 4 vakken per academiejaar te volgen.