Hoevele zijn er hier in't buitenland al eigenlijk uitgeweest? Ja, wellicht een aantal naar Ibiza, maar die laatste is dan weer veel te commercieel.
Dat wij pijn in't hartje hebben is wellicht eerder om patriotistische redenen, dan omdat wij echt zo'n superclubs hebben. Meer nog, club-leven is op een paar uitzonderingen na, helemaal dood in België.
We hangen ons graag op aan een paar grote clubs zoals Illusion omdat deze blijven draaien... maar toch. LaRocca is lang plat op de buik gegaan om toch maar te kunnen overleven. Herinner de R&B vrijdagen. Met Illusions ging het een tijdje niet zo goed, maar die lijken nu te herstellen. En die andere grote naam Cherry Moon, dat is niet alleen door mismanagment. En de kleine clubjes, die overleven amper.
Maar nogmaals, de uitzonderingen die er zijn, bevestigen gewoon de regel dat ons clublandschap zwaar onder vuur ligt.
Dat is ook ergens normaal. Even de patriot uithangen : bij ons is de house als underground begonnen. Mensen zoals Joey Beltram wilden maar al te graag hun plaatjes laten uitgeven via R&S. En het lijstje van R&S uitgaven van de grote namen uit het dance wereldje is enorm. Moby, Jam&Spoon, Dj Hell, CJ Bolland,.... en welk platenlabel kan dat vandaag nog zeggen? Wij hadden ooit de stamvaders op onze platenlabels staan. Onze, toen nog underground, clubs begonnen die dingen als eerste te spelen. Vandaag spelen we retro uit nostalgie voor't verleden. Of we spelen hardstyle, net zoals de gabber uit het verleden.
Er bestaat geen underground meer, er bestaat geen broedplaats meer voor nieuwe genres. Er is niks vernieuwends meer hier te vinden, de grond is opgedroogd.
En de jeugd ziet dat ook. De jeugd heeft nog maar weinig interesse in muziek. Niks vernieuwends meer. Hardstyle, welke toch de laatste trend is, kan via elke PC zeer eenvoudig gemaakt worden. Gewoon de juiste loopsjes en soundjes in Fruity Loops steken en we hebben een track.
Dus waarom geld geven aan een eigenaar die zijn investering er na 3 jaar terug wil uit hebben, om daar niks speciaals mee te maken, of aan leukere dingen zoals bellen met de vrienden, gamen, PS3,...
Ooit was België het land met het meest aantal clubs per hoofd van de bevolking. We hebben nog steeds een overaanbod.
En vroeger draaide de plaatselijke club Eddy Wally en Jo met de Banjo, vandaag krijg ik evengoed een portie hardstyle of retro door mijn strot geduwd. Of ik nu naar een tempel ga, of naar mijn stamkroeg, altijd hetzelfde.
Grote clubs durven niet meer te investeren in een muziek genre, durven niet meer te experimenteren. Hoe willen we dan vernieuwen?
Ja, we weten nog steeds wat draaien is, en wat goeie muziek is.
Als ik in't buitenland kom, en een plat setje trance speel (echte trance en gene dance) dan komen ze vragen wat ik nu heb opgezet want "wow... strange but very good music"... maar dat maakt onze clubs nog geen wereldklasse.
Ooit in een godvergeten dorp gaan draaien in de Balkan. Maar de zogenaamde plaatselijke discotheek had wel 4 balzalen, 1 zwembad, 1 pizeria, 1 hotdogbar. Dat noem ik een club.
Steek het ligt aan in Illusion en ik sta terug in een zwembad.
Dus als we FUSE in die lijst hebben staan, kus onze handjes, want volgens mij is FUSE dan nog steeds over gewaardeerd.