Carrera

Het forum van de andere legendarische clubs
puree

Carrera

Bericht door puree »

gasten, wat is juist den achtergrond van die keet ?
Als ik interviews lees met bv. George's, verwijst die altijd naar de Carrera als boite die hem het meest is bijgebleven en nooit naar de boccaccio.
Ik weet dat beide disco's tegelijkertijd open waren, maar had je dan zo 2 kampen ? Gasten die naar bocca gingen waren niet gelijk aan gasten die naar de Carrera gingen ??

Uit een interview met D. Demaesschalk blijkt dan den bocca (vaneigens) eerst was en dat de Carrera het concept heeft willen nabootsen een beetje verder in de straat ... TC was daar blijkbaar dj (maatje van G.).

Iemand stories, iemand die daar geweest is ??
JJ
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 mar 2005, 16:17
Locatie: Gent

Bericht door JJ »

Gevonden op de website die eerder deze week hier vermeld is over New Beat (en die ik al volledig gelezen heb: schitterend werk van die kerel!)

Trouwens in het rijtje 'diskoteken die plots in de fik gaan en waar een andere tent dik van profiteert' (zie discussie ivm La Bush en ATV), de Carrera is ook in vlammen opgegaan, net toen de Boccaccio zichzelf in superclub had getransformeerd... Eén vriend van mij is daar vroeger nog geweest en bevestigt dat de Carrera véél meer underground was, terwijl Bocca commercieel was. Na het verdwijnen van de Carrera zijn de New Beat nachten op zondag dan begonnen...

hieronder het artikel uit Fabiola
(Artikel : "New Beat - Dit is Belgisch" (exclusief intro)
Auteur : Wilhelm Sonst
Herkomst : Fabiola magazine nr.29 - nov. 1988
Over : algemene introductie tot New Beat en hoe alles is ontstaan


Jarenlang was België op de muziek-wereldkaart een onooglijk zwart puntje. Vandaag blijken ze plotseling zelfs in Londen en New York de weg naar Destelbergen te weten...

De grondlegger(s)
Net als house kwam New Beat tot stand als een reactie van DJ's tegen de conventionele dansmuziek. Kenmerkend is... jawel, de nieuwe beat : beduidend langzamer en zwaarder dan die van disco en house. DJ Dirk "TC" 't Seyen herinnert zich nog hoe hij zeven jaar geleden het toerental van bepaalde platen drastisch naar beneden haalde. "In 1981 verscheen samen met de eerste Heaven 17 LP een maxi van B.E.F., waarvan ik het nummer Baby Called Billion op 33 in plaats van 45 toeren draaide. Hetzelfde deed ik met de instrumentale B-kant van de Soft Cell hit Tainted Love. Ik was niet de enige : verschillende Belgische DJ's zaten op dezelfde golflengte. Het feit dat we elkaar regelmatig in de USA Import (= Antwerpse platenzaak, gespecialiseerd in de nieuwste dansmuziek) tegen het lijf liepen, was daar uiteraard niet vreemd aan. Ik kan je verzekeren dat New Beat niet uitgevonden werd door een bepaalde DJ in een bepaalde discotheek of dat een bepaalde plaat de New Beat-beweging op gang heeft gebracht. Die beweging is geleidelijk ontstaan ten gevolge van een samenloop van omstandigheden." In Antwerpen krijg ik een ander verhaal te horen. De enige echte grondlegger van New Beat is naar verluidt Dikke Ronny, alias Ronny Harmsen, een Antwerpenaar van Nederlandse afkomst, die momenteel wegens diefstal een gevangenisstraf uitzit in Merksplas. "New Beat is ontstaan in Ancienne Belgique, de discotheek waar Ronny in de periode 1984-1986 achter de draaitafel stond", aldus Frie Verhelst, die samen met haar echtgenoot José Pascual de gereputeerde USA Import winkel runt. "Ronny ontwikkelde jaren eerder een eigen stijl in de new wave club Scandals. Terwijl de disco-rage heerste, draaide hij trage of door hemzelf vertraagde nummers van onder meer The Human League, O.M.D., Fad Gadget, Anne Clark, Severed Heads en Gary Numan, maar ook bijvoorbeeld Max Berlin's Elle et Moi, waarrond een heuse cult ontstond."

Verborgen parel
"Toen hij DJ werd in Ancienne Belgique zag Ronny zijn aanhang weldra uitdijnen tot 1500 á 2000 man per avond", vervolgt Frie. "De muziek die hij speelde was zo specifiek, dat men ze na verloop van tijd AB-muziek ging noemen. Tussen zijn oude, meestal niet meer te verkrijgen platen speelde hij instrumentale B-kanten van rap- en house-maxi's, zo nodig op een lager toerental, en ook Belgisch werk van Front 242, Arbeid Adelt!, Poésie Noire, enz. Geregeld kregen we in onze winkel een enorme vraag naar platen die Ronny in de Ancienne Belgique had gelanceerd. Talloze DJ's begonnen Ronny's stijl over te nemen en vandaag behoren veel platen, die hij voor het eerst draaide, tot de New Beat klassiekers". Een van die klassiekers is Flesh van het Gentse elektroduo A Split Second. Het nummer stond onopvallend, want razendsnel, te wezen op de debuutmaxi die in september 1986 werd uitgebracht. Maar op 33 toeren plus 8% (via de pitch-control op een professionele Technics-platendraaier) was er als bij toverslag het opwindende gevoel van pulserende baslijnen en een verlokkelijk diepe dansbeat. Flesh werd in binnen- en buitenland een kanjer van een discotheekhit en betekende voor New Beat wat Phuture's Acid Trax voor acid house betekende. De vraag blijft wie de sleutel tot deze verborgen parel ontdekte. "Ronny", beweert Frie Verhelst. "Het was voor hem een automatisme geworden om maxi's op 33 toeren + 8% uit te proberen". "Ik", zegt Dirk TC 't Seyen. "Samen met DJ PC Patrick uit Izegem. Ronny werkte op dat moment al niet meer in Ancienne Belgique. Ik weet nog dat er hoogstens twee exemplaren van die maxi in de winkel lagen waar ik hem kocht. Ik was in die periode DJ in de Carrera in Destelbergen. Alle mensen uit het Antwerpse nachtleven waren daar, toen ik Flesh introduceerde. Zo is de bal aan het rollen gegaan."

Sneeuwbaleffect
Het succes van Flesh had inderdaad een sneeuwbaleffect. Terwijl Ancienne Belgique zonder Ronny haar cliënteel begon te verliezen, werden de Carrera en de Antwerpse Prestige de toonaangevende New Beat discotheken. In de hitlijsten doken New Beat projecten op zoals B-Art en Nux Nemo. Maar de bom barstte echt toen in april 1987 de reuzedisco Boccaccio in Destelbergen zijn deuren opende. Met de concurrentie van de recht tegenover gelegen Carrera werd snel afgerekend doordat het hele zaakje in de vlammen opging. Boccaccio-DJ Olivier Pieters, ooit nog hulpje in de Ancienne Belgique, begon 's zondags met zijn New Beat avonden, die thans internationale faam genieten. Twee- tot drieduizend jongeren stromen elke zondag vanuit alle uithoeken van het land en zelfs vanuit Frankrijk, Nederland en West-Duitsland toe om zich tot in de vroege uurtjes te laten meedrijven op de hypnotische Boccaccio-beat van Olivier. "De kiemen werden gelegd in Ancienne Belgique en Carrera, maar pas in de Boccaccio kwam New Beat echt tot leven", oordeelt Dirk 't Seyen. "Olivier legde het heel slim en commercieel aan boord, maar eigenlijk gaat hij nu met de pluimen lopen die anderen verdienen. Zowel in de Ancienne Belgique als in de Carrera, waar ik me eens een weekend door hem liet vervangen, noteerde hij vlijtig de titels van tientallen platen en profiteerde aldus van het jarenlange speurwerk van Ronny en mij".

Internationale doorbraak
Tot eind vorig jaar sprak men enkel van AB-muziek of Bocca-muziek. Gewezen Prestige-DJ Marc Grouls beweert de term "New Beat" te hebben gelanceerd en werd dientengevolge in heel wat persartikels ten onrechte tot "New Beat uitvinder" gebombardeerd. "In interviews heeft men mijn woorden dikwijls verdraaid", verdedigt Grouls zich. "Ik heb het genre niet uitgevonden, maar er wel een nieuw etiket voor bedacht. Ik vond New Beat een logische benaming, omdat new wave en een bepaalde dansbeat de belangrijkste aspecten vormden van die muziek". "The New Beat of Belgium is here to go". Zo luidt de slotzin van een reportage over het fenomeen, in het Engelse tijdschrift i-D. In amper een jaar tijd heeft de New Beat stroming dan ook onvermoede proporties aangenomen. Vooral de Subway-afdeling van platenfirma Antler speelde hierbij een essentiële rol. New beat werd onder meer door het trio Morton, Sherman & Bellucci op maat van de massa gesneden, getuige het hitsucces van bijvoorbeeld Move Your Ass And Feel The Beat (Erotic Dissidents) en Hmm Hmm (Taste Of Sugar). Enkele maanden geleden pakte Subway uit met de eerste New Beat verzamelaar "New Beat - Take 1", die in een mum van tijd de Belgische LP-lijsten aanvoerde.

De New Beat koorts verspreidt zich bovendien langzaam maar zeker buiten onze landsgrenzen, in heel Europa en de Verenigde Staten. Smaakbepalende Engelse discotheken zoals The Hacienda in Manchester en Spectrum in Londen hebben New Beat op het menu. Volgens de invloedrijke Londense DJ Jazzy M is New Beat aan een geweldige opgang bezig in de Britse hoofdstad. "Op een plaat als Flesh van A Split Second wordt hier verwoed jacht gemaakt", zegt hij. "New Beat is nieuw en verfrissend en ontwikkelt zich voortdurend. Het zal voor jullie Belgen wel ironisch klinken, maar de meeste Londense DJ's die New Beat draaien, drijven het toerental weer een beetje op om het te kunnen combineren met (acid) house". In een gevangeniscel in Merksplas begint een gewichtige kerel te knarsetanden...
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 apr 2005, 14:08

Bericht door B.O.U.N.C.E.R. »

Bere interessant hoor! Keep the good stuf coming JJ! Je bent net iets ouder dan ik om da volledig meegemaakt te hebben ik was dan nog een tiener die net begon uit te gaan, zo rond de jaren '92!
Richman=B.O.U.N.C.E.R.
puree

Bericht door puree »

F A N T A S T I S C H artikel toch ? Super van JJ om dat allemaal te lezen en er de goeie stukken uit te halen.
zo zo, zo zat dat in elkaar met Carrera .. George's heeft dus gelijk als hij die keet als de "voorloper" beschouwt .. Toch raar hoe het allemaal gegaan is. Bon, het is uiteraard de ene kant van het verhaal, maar het feit dat onzen Olivier gretig te titels overschreef van de platen, zegt iets over zijn "music feeling" ... En da afbranden, tja, ... het waren de jaren 80. Martens, de CCC, Haemers en de Bende van Twijfel kunnen ervan meespreken dat het turbulente jaren waren ... amai nie !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten