Sabam berekent verlies door illegale downloads
Geplaatst: 10 mei 2010, 15:29
BRUSSEL - De auteursrechtenmaatschappij Sabam zegt jaarlijks 13,8 miljoen euro mis te lopen door de gratis verspreiding van film en muziek via het internet.
De auteursrechtenmaatschappij Sabam vindt de wetgeving op auteursrecht mateloos verouderd. Ze is niet aangepast aan het gebruik van het internet. Langs die weg worden film en muziek massaal verspreid, zonder dat de kunstenaar daar een vergoeding voor krijgt.
Sabam vraagt daarom met aandrang een wet die de ‘access providers', zoals Belgacom en Telenet, verplicht een akkoord te sluiten met de beheersmaatschappijen.
Om zijn punt te maken heeft Sabam marktgegevens verzameld. De conclusie daarvan is dat er op tien jaar tijd een wanverhouding ontstaan is tussen de providers en de beheersmaatschappijen. Met de kunstenaar als pineut.
Tussen 2002 en 2008 verdubbelde het aantal internetaansluitingen bijna (+ 180 %), zodat de providers hun omzet sterk zagen stijgen. Omgekeerd liepen de klassieke inningen van Sabam op muziek en film spectaculair terug. Die markt stortte in. In dezelfde periode daalden de inningen van Sabam van 27,8 naar 13,2 miljoen euro.
De inningen op de legale down-loads via het internet zijn voorlopig nog te minimaal om die terugval te compenseren. Ze nemen toe, maar bedroegen in 2008 slechts 790.000 euro. En dat was dan nog het topjaar.
In vergelijking met 2002, toen de markt begon te kantelen, haalt Sabam per jaar 13,8 miljoen euro minder geld op voor zijn artiesten.
Daarom vraagt Sabam bij hoogdringendheid een aangepaste wetgeving. Die moet erin voorzien dat elke exploitant eerst de toelating vraagt aan de artiest om zijn werk te verspreiden, en koppelt daar een vergoeding aan. Sabam wil geen heksenjacht ontketenen op individuele gebruikers, maar is voorstander van een collectieve overeenkomst. De organisatie mikt op het Belgische voorzitterschap van de EU om het thema op de agenda te krijgen.
Bron: De Standaard
De auteursrechtenmaatschappij Sabam vindt de wetgeving op auteursrecht mateloos verouderd. Ze is niet aangepast aan het gebruik van het internet. Langs die weg worden film en muziek massaal verspreid, zonder dat de kunstenaar daar een vergoeding voor krijgt.
Sabam vraagt daarom met aandrang een wet die de ‘access providers', zoals Belgacom en Telenet, verplicht een akkoord te sluiten met de beheersmaatschappijen.
Om zijn punt te maken heeft Sabam marktgegevens verzameld. De conclusie daarvan is dat er op tien jaar tijd een wanverhouding ontstaan is tussen de providers en de beheersmaatschappijen. Met de kunstenaar als pineut.
Tussen 2002 en 2008 verdubbelde het aantal internetaansluitingen bijna (+ 180 %), zodat de providers hun omzet sterk zagen stijgen. Omgekeerd liepen de klassieke inningen van Sabam op muziek en film spectaculair terug. Die markt stortte in. In dezelfde periode daalden de inningen van Sabam van 27,8 naar 13,2 miljoen euro.
De inningen op de legale down-loads via het internet zijn voorlopig nog te minimaal om die terugval te compenseren. Ze nemen toe, maar bedroegen in 2008 slechts 790.000 euro. En dat was dan nog het topjaar.
In vergelijking met 2002, toen de markt begon te kantelen, haalt Sabam per jaar 13,8 miljoen euro minder geld op voor zijn artiesten.
Daarom vraagt Sabam bij hoogdringendheid een aangepaste wetgeving. Die moet erin voorzien dat elke exploitant eerst de toelating vraagt aan de artiest om zijn werk te verspreiden, en koppelt daar een vergoeding aan. Sabam wil geen heksenjacht ontketenen op individuele gebruikers, maar is voorstander van een collectieve overeenkomst. De organisatie mikt op het Belgische voorzitterschap van de EU om het thema op de agenda te krijgen.
Bron: De Standaard