Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Plaats reactie
Co-Admin
Berichten: 910
Lid geworden op: 19 nov 2004, 18:51
Locatie: Gent

Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Matthias »

De Belg kocht in 2009 bijna 44 miljoen games, dvd’s, Blu-ray discs, albums en singles. Dat is een daling met 2 pct in vergelijking met 2008. Dat blijkt uit cijfers van De Belgian Entertainment Association (BEA).
De dvd’s deden het minder goed dan vorig jaar, de verkoop daalde met 8,3 pct. Van Blu-ray discs gingen er meer dan dubbel zoveel over de toonbank. De populairste Blu-ray film is "Up". "Harry Potter 6" tekent voor de best verkochte dvd.

De muziekverkoop steeg in 2009 met bijna 5 pct. De omzet daalde echter met 2,3 pct tot bijna 160 miljoen euro. De Belg kocht vorig jaar meer dan 7 miljoen singles (+ 20 pct). Negen op tien singles worden gedownload. Bij de albums is dat net andersom: negen op de tien koopt die nog via de traditionele kanalen. Het best verkopende album vorig jaar was "Soul" van Seal, die hiermee U2 en Kings of Leon klopte.

Ook de gamesmarkt legt minder goede cijfers voor: de verkoop daalde met 7 pct tot bijna 7 miljoen verkochte spelletjes. "De verkoop nam de afgelopen jaren een enorme vlucht, waardoor er in 2009 een verzadigingseffect is opgetreden", legt BEA uit. FIFA 10 was vorig jaar het best verkochte consolegame.

BEA wees er vrijdag nog op dat de verkoop lijdt onder de (oneerlijke) concurrentie van het illegale aanbod op het internet. De organisatie roept de overheid op om dringend maatregelen te nemen om de wetgeving op het internet te laten respecteren.

BRON: De Standaard
------------------------------
Het leven van de mens is wat zijn gedachten ervan maken. ((Marcus Aurelius))
------------------------------
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door ThaMan »

Matthias schreef:De Belg kocht in 2009 bijna 44 miljoen games, dvd’s, Blu-ray discs, albums en singles.
En nog zijn ze niet content :scratch:
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door djginod »

Matthias schreef:BEA wees er vrijdag nog op dat de verkoop lijdt onder de (oneerlijke) concurrentie van het illegale aanbod op het internet. De organisatie roept de overheid op om dringend maatregelen te nemen om de wetgeving op het internet te laten respecteren.
BRON: De Standaard
Daarom is de muziekverkoop ook gestegen zeker ? :cheers:
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Nostalgie90 »

Aan illegaal downloaden is meestal niet veel meerwaarde aan, doch is het nuttig.
Het is nooit niet goed, veel van de bestelde cd's worden door de webshops geschrapt omdat ze niet leverbaar zijn.
En in de winkel liggen alleen nog de massaprodukten.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door tomaz »

In de meeste winkels zal je inderdaad enkel de "music for the mass" vinden. Maar als je verkopers hebt die wat moeite willen doen kan je perfect vinden wat je zoekt. Bij ons in MM is het ook zo. In de winkel lijkt het op 't eerste zicht een doordeweekse rayon van eender welke winkel. Maar de dance afdeling is al veel uitgebreider. En we bestellen wekelijks enorm veel niet zo evidente dingen voor de kenners onder onze klanten. V2, Rough Trade, Pias en Bertus zijn daarbij de betere leveranciers.
In ieder geval zijn de tendenzen in de verkoop momenteel negatief. Een jaar terug konden wij van een goeie compilatie nog makkelijk 10 à 15 stuks aan de man brengen door ze gewoon in de winkel op te zetten. En dan heb ik het niet over een Switch of De Maxx, maar obscuurdere dingen zoals een Prime Numbers of de Fabric reeks.Nu mogen we blij zijn als we er nog vijf verkopen.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Sunreezer »

Die compilatiecd's van een tiental jaar terug zoals Hitbox, Tophits, Hit Connection etc, bestaan of verkopen die nog?
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door varth »

tomaz schreef:In de meeste winkels zal je inderdaad enkel de "music for the mass" vinden. Maar als je verkopers hebt die wat moeite willen doen kan je perfect vinden wat je zoekt. Bij ons in MM is het ook zo. In de winkel lijkt het op 't eerste zicht een doordeweekse rayon van eender welke winkel. Maar de dance afdeling is al veel uitgebreider. En we bestellen wekelijks enorm veel niet zo evidente dingen voor de kenners onder onze klanten. V2, Rough Trade, Pias en Bertus zijn daarbij de betere leveranciers.
In ieder geval zijn de tendenzen in de verkoop momenteel negatief. Een jaar terug konden wij van een goeie compilatie nog makkelijk 10 à 15 stuks aan de man brengen door ze gewoon in de winkel op te zetten. En dan heb ik het niet over een Switch of De Maxx, maar obscuurdere dingen zoals een Prime Numbers of de Fabric reeks.Nu mogen we blij zijn als we er nog vijf verkopen.
daar kan ik inkomen Tomaz, maar het ene heeft ook wel met het andere te maken denk ik. De fans van de meer "obscure" muziek zijn misschien geneigd om zich via het web te voorzien in hun favoriete muziek. Als ik mezelf even als voorbeeld mag nemen. Vijf tot zes jaar geleden kocht ik heel veel van mijn muziek in Fnac. De dingen die ik zocht, vond ik meestal wel daar (+ mijn toenmalige vriendin werkte daar, handig). De laatste jaren vind ik dat het aanbod daar serieus verschraald is. Of ze hebben wel dingen die je zoekt, maar dan komen ze pas maanden na de releasedatum binnen. Als je iets bestelt, moet je ook weken wachten of komt het gewoon niet binnen. Misschien is het bij MM anders, maar die heb ik niet in mijn buurt. Bijgevolg ben ik andere kanalen gaan zoeken en ben ik bij online shops uitgekomen. Ik bedoel maar dat veel klanten in winkels ook afhaken om dat die winkels ervoor kiezen om zich toch meer op de massa te richten. Logisch dat dan de verkoop van de minder courante dingen, los van de tendens die er heerst, ook mee zakt.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door tomaz »

Fnac zal dezelfde strategie hanteren als elke major winkel. De mainstream en vooral niet teveel risico's nemen met minder bekende produkten die ze anders toch moeten solderen om er van af te geraken.
Het hangt gewoon sterk van de winkel én de mensen af. Sommige winkels werken met een centrale aankoopdienst. Bij MM werkt elke winkel onafhankelijk qua bestellingen en aankoop. Daardoor is het aanbod ook zo verschillend van winkel tot winkel. Als je bij ons iets recents besteld en de leverancier heeft het op voorraad moet je maximum een week wachten. Soms is het op twee drie dagen binnen. Dat heet service.
Onder onze klanten zijn dan ook velen die vrij ver wonen maar toch naar St Pieters Leeuw komen. O.a. ex-dj Delirium is zo regelmatige klant. En die woont boven Antwerpen.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door tomaz »

Sunreezer schreef:Die compilatiecd's van een tiental jaar terug zoals Hitbox, Tophits, Hit Connection etc, bestaan of verkopen die nog?
Hitbox en Hit Connection bestaan alleen nog in Wallonië. Bij ons zijn die van naam veranderd: MNM Big Hits en Q Music Maximum Hits.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Nostalgie90 »

De Fnac is idd achteruit gegaan maar bij enkele recente bezoeken zijn ze toch terug op de goeie weg.
De labels zelf geven ofwel niet genoeg exemplaren uit dat kan ook zijn, sommige releases zijn tegen dat je ze ontdekt al uitverkocht.
Sommige labels verkopen hun cd's liever zelf via de eigen webshop, ook al meegemaakt.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door lemant »

tomaz schreef:Sommige winkels werken met een centrale aankoopdienst. Bij MM werkt elke winkel onafhankelijk qua bestellingen en aankoop.
Dat is imho één van de redenen waarom Mediamarkt het vrij goed doet, (en het bij een Carrefour bvb. voor een stuk is foutgelope.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door StevenR_73 »

al die leuke cd-winkels zijn verdwenen (van antwerpen tot brussel tot gent), en in de fnac-mediamarkt-free record shop vind ik men goesting niet.

ik ben blij dat ik dan op het internet terechtkan, maar ik mis men uitstapjes naar bv mechelen, om een middagje te gaan snuffelen tussen de cd's, en gratis mixcd's krijgen van de lokale verkopers :mrgreen:

ik heb een kleine inhaalbeweging gemaakt, want de laatste jaren had ik nog weinig gekocht, veel downloads afgeveegd, die kwaliteit trekt meestal op geen kl*ten.... als ze op discogs teveel vragen, tja, dan zoek ik het wel op. want de 100euro en meer die ze durven vragen voor een plaat, gaat toch niet naar de artiest.

hopelijk gaat de vinyl/cd verkoop terug wat meer de hoogte in



vroegerwashetbeter :mrgreen:
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Nostalgie90 »

Er zijn er op discogs die meerdere dubbele verkopen tegen de hogere prijs, blijkbaar loont het om goedkopere aanbiedingen dubbel aan te kopen anders doe ze zulks niet.
Ik geef nooit niet meer aan een cd dan hij nieuw gekost heeft, dan mogen ze hem houden.
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Muziekverkoop steeg vorig jaar met 5 procent

Bericht door Lestat »

ik zou ook es cijfers willen zien van hoeveel de Belg er illegaal van t net heeft gesleurd :mrgreen:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast