Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Ben je op zoek naar een nummer?
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door jim-bar »

er wordt niet meer zo vaak een boeiend verhaal verteld concludeer ik dan
... this is Elmer Davis again ...
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Sirocco »

Komen we weer terug bij het 8 dj's op een avond boeken. Een beetje een set op en afbouwen is ook wel niet te doen als je maar voor 2 uur geboekt wordt. Het logische gevolg is dat dj's ook minder breed gaan inkopen. En dan is de cirkel rond want dan worden er meer en meer platen geproduceerd om gemakkelijk te scoren.

Voor mij is de hele sfeer/scene veranderd vanaf het moment dat de echte residents zijn verdwenen (rond 96-98 ofso?) en ieder club nog een 'gezicht' had. Nu zijn het ieder weekend 2 nieuwe concepten en dat 4 keer in de maand :pale: .

Maar kennelijk werkt het commercieel goed anders hadden we nog residents die een set van 10 uur aan een stuk draaien. Btw vind het nog steeds ongeloofelijk dat ze dat week in week uit presteerden. Een Eric B in '93 stond net zo enthousiast om 23u uur als om 9u in de booth ,en neen dat was niet alleen de dope dat was gewoon de passie voor muziek.

Misschien is dat wel de essentie wat ontbreekt, de passie. De passie voor een makkelijk gedowloade mp3 is veel minder dat dat graven in die bakken wat we indertijd deden. Iedere plaat moest je afwegen of het waard was om te kopen (althans ik met mijn bescheiden inkomen indertijd). Daardoor was je veel kieskeuriger en bouwde je een mooie collectie op. Nu heb ik ik weet niet hoeveel gb aan muziek en het doet me zo weinig. Een mooie hoes, het gevoel van vinyl dat je echt in je handen hebt, de platenzaken, alles draagde bij aan een stukje emotie c.q. passie bij het draaien.

Tja, misschien ben ik wel nostalgisch door aan het draven. Ik heb hier een xone1d staan waar ik perfect mee kan mixen, maar het liefst ga ik stiekem even naar zolder en leg een plaatje op die oude technics. En ik kan maar niet van dat gevoel afkomen :eye:
Club Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2008, 23:35
Locatie: Gent

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door cyrolab »

Sirocco schreef:Komen we weer terug bij het 8 dj's op een avond boeken. Een beetje een set op en afbouwen is ook wel niet te doen als je maar voor 2 uur geboekt wordt. :
Ja, dit ligt zeker niet aan de DJ's maar aan de organisatoren. Zij willen namen op hun affiche, en liefst zoveel mogelijk (wegens commerciele belangen). En daar gaat het dan ook ergens fout. Terwijl het vroeger meer passie voor de muziek was, is het tegenwoordig een passie voor geld. Gelukkig bestaan er nog (maar veel te weinig IMHO) goeie feestjes waar men toch nog de muziek prefereert. Ik ben allang uit het "gewone ordinaire clubleven" gestapt. Het zegt mij geen bal meer. De clubs die er nog zijn mogen van mijn part allemaal falliet gaan. Geef mij maar een feestje met allemaal gedreven mensen die het zelfs voor de lol doen. Het sfeertje daar zal je zeker niet in een "éénheidsworsten club" terug vinden.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door rizzo> »

Ik denk dat er ook een element is dat speelt mbt de korte dj sets en dat is het publiek: ze willen veel namen zien (of toch minstens 1 dikke waarbij de andere jocks minder belangrijk zijn) en dat verkapt eigenlijk wel de mogelijkheid tot een goeie setlengte.

Goeie clubs zullen ook proberen van deejays voor minstens 3 uur te boeken (indien betaalbaar in sommige gevallen). Er zijn ook dj's die enkel willen afkomen als ze een bepaalde duur kunnen spelen.

Er zijn ook goeie deejays gewoon die ergens binnenwandelen met hun schijfjes en die vragen of ze daar mogen draaien, gratis en voor niks (Derrick Carter b.v.). Een variant is: geboekt worden voor x uur en gratis y uur draaien.

Het draait dus ook om passie en liefde voor de muziek.

Een goeie dj mag zich wat mij betreft ook niet qua platenkeuze schikken naar wat ik het "I wanna impress my colleagues" fenomeen noem. Bepaalde plaatjes draaien om indruk te maken op de aanwezig collega dj's. Dat doet geregeld toch ook wel wat de das om. Ik ken bepaalde jocks die pas echt goed beginnen te draaien wanneer de andere dj's niet meer aanwezig zijn.
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door ThaMan »

We zijn veel te hard verwend geweest met zovele dj's op 1 affiche, nu kijken ze er een keer naar en denken ze van, ach die zien we volgende week wel weer in het sportpaleis ofzo.
Daarom dat de gewone clubs zonder al die zever het tegenwoordig het langste volhouden.
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Lestat »

ne goeie dj is ene die mij kan bekoren voila :mrgreen:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Club Member
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2008, 14:21

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door vincent1982 »

tis gewoon zeer moeilijk om nu nog een goede dj te zijn , kwaliteit van de platen zit al een paar jaar op een dieptepunt en dit jaar vond ik extreeeem slecht , alles is ook teveel commercieel , tektonic en jumpachtige rommel gericht. en veel van die artiesten die een hit uitbrengen en daarna 3-4opvolgers met het zelfde beatje in die slechter en slechter worden . tegenwoordig ist gewoon kwntiteit en geld . De kwaliteit is weg
Afbeelding
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Lestat »

vincent1982 schreef:tis gewoon zeer moeilijk om nu nog een goede dj te zijn , kwaliteit van de platen zit al een paar jaar op een dieptepunt en dit jaar vond ik extreeeem slecht , alles is ook teveel commercieel , tektonic en jumpachtige rommel gericht. en veel van die artiesten die een hit uitbrengen en daarna 3-4opvolgers met het zelfde beatje in die slechter en slechter worden . tegenwoordig ist gewoon kwntiteit en geld . De kwaliteit is weg
Idd en dat is zonde, vroeger was al die commerce niet zo belangrijk, en waren er nog veel mensen die muziek maakten om de muziek, en dat uitte zich in kwaliteit. De muziek die in de jaren 90 werd gemaakt, die kwaliteit, die is totaal van de wereld verdwenen. Arme jongeren :(
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door jim-bar »

mmm, ik vind dat er best genoeg goeie muziek is, ge moet wel wa zoeken hé.
paar labesl en producers die (al jaren soms) goed werk afleveren

planet e, cocoon records, der dritte raum, aril brikha, gabriela ananda, suplemental facts ...

en die som ik nu rap op uit het hoofd.
... this is Elmer Davis again ...
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Sirocco »

Eigenlijk vind ik de releases weer juist weer een beetje verfijnder en minder commercieel worden. Ik kijk dan ff niet naar de serious beats etc.
Wat er tegenwoordig aan deep house, skandinavisch disco-tech house en nieuwe tribal-minimal gereleased wordt vind ik toch stukken beter als die hele electro-progressive periode.
Als je luisterd wat Ben Watt en buzzin fly boys in Londen doen dan is dat wel inspirerend voor mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten