Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Ben je op zoek naar een nummer?
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2009, 15:18

Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door SteveD89 »

Hallo iedereen

Dit is mijn eerste post dus ik zal mezelf eens kort voorstellen. Ik heet Steve, ben 20 en ben van West-Vlaanderen. Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik wat research deed naar de beruchte/beroemde axiome in Pecq, nadat een kennis me er enkele straffe verhalen over vertelde.
Zelf ga ik bijna iedere week naar La Bush en af en toe naar de H2O (maar dat laatste vind ik nogal duur voor een student als ik).

Velen onder jullie zijn echte kenners van muziek en dj's, daarom deze vraag: wat is nu het verschil tussen een goede en een slechte dj? Een goede dj draait de plaatjes die het publiek graag hoort en draait ze op het goede tijdstip, dat denk ik ervan.

Kunnen jullie aanvullen? Ik las ergens in een topic dat een bepaalde dj "zijn bassen niet meer recht kreeg" ofzo, wat bedoelen jullie daar mee?

Alle input is welkom en vergeef mijn stupidity, ik heb immers de hoogdagen nooit kunnen meemaken. :(
Club Owner
Berichten: 563
Lid geworden op: 07 aug 2008, 15:06
Locatie: Malinas

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door pascal78 »

denk da ten eerste al veel zal afhangen van smaak..

voor mij persoonlijk

geen mc-ing (roepen tussen de plaatjes door)
Dit bericht is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Pascal78 geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht rechten worden ontleend. De inhoud van dit bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde van dit bericht. Indien u niet de beoogde ontvanger van dit bericht bent, verzoekt Pascal78 u niet op dit bericht te reageren, eventuele bijlagen niet te openen en wijst Pascal78 u op de onrechtmatigheid van het gebruiken, kopiëren of verspreiden van de inhoud van dit bericht.

Afbeelding
Afbeelding
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door ThaMan »

Moeilijke vraag zeg... wat maakt een Dj Goed ?

Er zijn Dj's die hun hart in hun werk leggen, maar daarom zijn het nog geen goeie technische Dj's.
Een Dj moet zijn muziek kennen, techniek beheersen, volume controle hebben, kunnen mixen.
Een goeie Dj moet alle soorten muziek aan kunnen. Ik ga voorbeelden geven en misschien rij ik nu verschillende mensen tegen hun kar.
"Darkraver" gekend voor de oldskool beats, goeie techniek... ok, maar je kan je klok gelijk zetten op wat hij gaat spelen en zo is dat al 15 jaar hetzelfde liedje, dus neen !
Dan zijn er nog de "Safe Dj's" die spelen enkel wat aanslaagt, zoals "White Line", "Cactus Rhythm", maar ook de gekende 2009 hitjes... voor mij een dikke neen, maar het publiek hoort de hits, en dus zeggen zij ja.
Let op ik vind dat ook wel eens niet slecht, maar niet 7 keer hetzelfde op 1 avond aub.

Dan is er nog de smaak zoals eerder aangehaald.
Als jij niets anders dan graag Techno hoort, dan ga je je staan te vervelen bij een set van "Phi Phi", en dan moet je al eerder richting "Jeff Mills" en co gaan. Dus wat voor de andere goed is, kan voor de andere slecht zijn, ook al zijn het super Dj's.

Mijn bescheiden mening... Een goeie Dj moet het publiek kunnen bespelen, al is dat nu met Drum N Bass of met Top 40 muziek. Maar vooral en dat vind ik het ALLER belangrijkste, dat hij met zijn 2 voeten op de grond blijft staan !
Club Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 sep 2004, 17:42

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Alain »

Een goede dj draait de plaatjes die het publiek graag hoort en draait ze op het goede tijdstip, dat denk ik ervan.
Hiermee heb je bijna alles gezegd , een goede dj kan inspelen op zijn publiek en op die manier een bepaalde sfeer creeren. Als hij dan ook technisch de plaatjes mooi aan elkaar krijgt is 't helemaal af.

Nog even dit: een dj moet zich aanpassen aan 't volk, niet andersom!
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Sirocco »

Een goede dj is imho een dj die een avond kan op en afbouwen (dat is een kunst, hoeveel kunnen er dat nog 10 uur aan een stuk?) en zijn publiek weet te intrigeren, prikkelen en meeneemt in een verhaal. Dat staat eigenlijk los van het medium (alhoewel de foutenmarge bij cdj of digitale jocks veel kleiner is dan bij vinyl dj's).

De technische kant vind ik minder interresant. Ik heb technisch perfecte dj's gehoord die oersaai monotoon draaien en dj's gemaakt die weleens een foutje maken die het dak eraf blazen.
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door jim-bar »

ik volg sirocco en wil er aan toevoegen dat ik niet vind dat een dj moet draaien wat het volk graag hoort.
een goede dj kan ook nieuwe dingen leren kennen aan een publiek.
zo blijft het steeds een boeiend verhaal.

btw - hoort dit wel onder deze rubriek?
... this is Elmer Davis again ...
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Sirocco »

jim-bar schreef:wil er aan toevoegen dat ik niet vind dat een dj moet draaien wat het volk graag hoort.
Idd dat bedoelde ik ook met prikkelen. Niks ergers dan een dj die 2 uur lang alle hitjes afwerkt.
Club Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:15
Favoriete Clubs: La Rocca, Bocaccio, Extreme

Locatie: oiljst

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door videohunter »

Akkoord dat een DJ het volk moet laten proeven van nieuwe dingen.........Maar het moet door datzelfde volk ook gesmaakt worden.
Volgens mij is een DJ maar zo goed als de commentaren van z'n laatste set. (een beetje een rare zin maar jullie begrijpen zeker wel wat ik bedoel) :scratch:
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door rizzo> »

Sirocco schreef:Een goede dj is imho een dj die een avond kan op en afbouwen (dat is een kunst, hoeveel kunnen er dat nog 10 uur aan een stuk?) en zijn publiek weet te intrigeren, prikkelen en meeneemt in een verhaal. Dat staat eigenlijk los van het medium (alhoewel de foutenmarge bij cdj of digitale jocks veel kleiner is dan bij vinyl dj's).

De technische kant vind ik minder interresant. Ik heb technisch perfecte dj's gehoord die oersaai monotoon draaien en dj's gemaakt die weleens een foutje maken die het dak eraf blazen.
'k Sluit me hier toch ook bij aan. Een dj moet voor mij ook niet noodzakelijk spelen wat het publiek wil maar hij moet uiteraard ook op zijn publiek kunnen inspelen. Een goeie dj moet ook breed kunnen gaan in een set: da's moeilijker dan urenlang dertien-in-een-dozijn plaatjes draaienIk denk dat een goeie dj niet alleen dj is achter de decks maar ook in de uren daarbuiten: met muziek bezig zijn, historiek een beetje kennen e.d.

Een aantal voorbeelden die ik hier vind passen: Laurent Garnier, Dimitri Kneppers, Geoffroy, Joe Claussell, François K ... Maar dat hangt ook van persoonlijke smaken af.

Zet een dj 10 à 12 uur voor een publiek en je zal snel weten of het een goeie is. Ik denk dat er daar veel door de mand zullen vallen.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door tomaz »

rizzo> schreef:Zet een dj 10 à 12 uur voor een publiek en je zal snel weten of het een goeie is. Ik denk dat er daar veel door de mand zullen vallen.
kregen we die kans nog maar eens....
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door djginod »

Een mooie gezegde:

Being a DJ is entertaining your audience, but also more important educating them by blending the floorfillers with the latest and best dance tracks.
Club Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2008, 23:35
Locatie: Gent

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door cyrolab »

Nog even mijn reactie en bevinding geven van wat (voor mij althans) een goeie DJ is. Een goede DJ (voor mij dus) hoeft niet zijn kunstjes op het technisch gebied van het draaien te demonstreren (alhoewel ik soms bepaalde "mix-kunstjes" wel weet te apprecieren). Meestal ga ik toch wel op basis van de muziek keuze die de DJ op dat moment draait beoordelen. En niet zozeer op het technisch niveau. Maar als ik uw vraag dan objectief bekijk, dan is een goede DJ iemand die het publiek kan weten te bekoren en kan inschatten wat er wel zal werken op het moment en wat niet. Alles hangt een beetje af van de sfeer op dat moment. Gewoon de juiste plaat op het juiste moment is toch ergens wel een regel hier in. Of het nu hitjes zijn of underground, die regel is en blijft hetzelfde. Ik heb echt wel het schijt aan de ego trippers die denken zich niks te hoeven aan te trekken van het publiek en blijven platen draaien die zij zelf goed vinden, terwijl er nauwelijks iemand op de "vloer" staat. Let op: ik bedoel daar niet mee dat er eens geen dingen mogen uitgetest worden. Maar zulke DJ's draaien toch maar voor zich zelf en houden geen rekening mee met het publiek. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je als DJ het publiek vermaakt en niet zozeer dat de DJ "himself" zich te pletter amuseert. Zulke DJ's mogen van mijn part hun ding verder doen op hun slaapkamer thuis.


Tot slot een goede DJ is iemand die het publiek meekrijgt door de muziek en toch wat synchroon kan draaien. Mijn keuze valt onder een DJ die minstens 4 uur draait omdat zoals al eeder gezegd: men bouwt iets op en af. Maar tegenwoordig bestaat een affiche uit 8 DJ's per avond en iedereen wil onmiddellijk zijn "bommen" loslaten.

Conclusie: iedereen draait een beetje hetzelfde op een avond tegenwoordig. Ik bedoel er zijn geen echte nieuwe verrassingen meer (qua muziek) Dat had men 15 jaar geleden nog wel. Ik denk dat alles zowat is gepasseerd wat moest gepasseerd zijn. Nu is het nog enkel "politiek correct" uitmelken van een scene die eigenlijk al lang is uitgestorven. De hedendaagse house, techno, trance is tegnwoordig zo "artificieel" geworden. Er is totaal geen sprake meer van spontaniteit. Elk heeft zijn periode. Maar ik ben wel blij dat ik de echt goeie periode heb meegemaakt vanaf 1989 - 2001(toch wel). En qua sfeer in clubs/party's/etc... kan men ook niet vergelijken. Toen was het veel extravanter/verbodener,... dat maakte het ergens ook heel speciaal. Nu is het gewone radio-muziek.
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2009, 15:18

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door SteveD89 »

Hé allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben er nu al iets wijzer op geworden. Vinden jullie ook niet dat DJ's bijna altijd beoordeeld worden op hun werk als producer en niet zozeer op hun DJ-skills? Een voorbeeld:

ik: kom vrienden, ga mee naar the temple of house (jump, tegenwoordig :D )! 't Is DJ Binum, die gast van chapter one, die draait.
zij: Nee, dat liedje hoor ik niet graag, dus zal de muziek daar wel niet zo goed zijn.
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door jim-bar »

en DJ die erg begaan is met muziek en smaak heeft zal sowieso vooral wel producties maken die aansluiten bij zijn stijl als ie draait. maar ge hebt ook kleppers die concept albums maken en dan best wel es afwijken (sven vath bv.)
maar doorgaans kan je ah jaartal en de producties van bv adam beyer wel weten welke stijl ie draaide op da moment.
persoonlijk ben ik beginnen uitgaan in la rocca in 1992 en achteraf kwam ik pas te weten wie er toen draaide, maar wat sirocco hierboven reeds vermeldde ontdekte ik vanaf de eerste keer meteen wat een goed DJ zijn betekent.
... this is Elmer Davis again ...
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Wat is nu het verschil tussen een goede dj en een slechte?

Bericht door Nostalgie90 »

Tsjah de muziek van nu is t'zelfde als de wijven, schoon verpakking én zonder inhoud.
Vroeger was de dj eigenlijk niet van belang, als hij maar goed en gevarieerd speelde.
Dat is nu minder allemaal superstars die hun eigen commerce steeds weer willen spelen.
Vroeger hed ja floorfillers die je overal hoorde, en die gingen soms maanden aan een stuk mee.
Nu met al dat gedwnld, zelfs SB's en SS'en met 3 cd's en toch blijven de mensen thuis.
Overkill ....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten