20 Jaar New Beat

Alles in verband met muziek
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 dec 2008, 00:03

Re: 20 Jaar New Beat

Bericht door ©®TM »

tomaz schreef:Dat is geen excuus om zo'n site in mekaar te flansen...
Daar hebde wel groot geljk natuurlijk. Maar ja tis "grote" crisis in de muziek sector, site zal nt veel geld mogen gekost hebben zeker? :mrgreen:.
Maar dan hadden ze mss beter helemaal geen gemaakt want ja echt veel meerwaarde buiten de tracklist staat er ook niet op. Dan hadden ze beter het domein kunnen doorlinken naar discogs, had nog goedkoper geweest :mrgreen:.
Mja ze hadden het dan mss beter uitbesteed aan een enthousiaste hobiest dan had de site er waarschijnlijk veel beter uitgezien, zonder fouten, en nog minder gekost ook.
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: 20 Jaar New Beat

Bericht door keimi »

een hele boterham... :mrgreen:

De compilatie lijkt me eerder een poging te zijn om snel nog wat geld te verdienen omdat hier en daar de naam New Beat terug opduikt. Nu ja zo gaat dat é marketingmensen schieten dan wakker om opnieuw hun graantje te proberen mee te pikken. Dit is trouwens niet de eerste compilatie of maxi die dit jaar is uitgekomen, wel de minst originele > maar ook wel de meest opvallende :mrgreen:

De hoes is gebaseerd op de Take1>7 compilatie van toen, de compilatie is uitgebracht door ARS maar het idee en hoesontwerp komt van Mostiko, de mannen met de New Beat roots (waarvan de meesten totaal geen interesse meer hebben in New Beat) promoten nu de meer commerciele dance.

NEW BEAT = Belgisch = Belgische labels en uitvoerders.

Wat iedereen ook mag vertelllen dat New Beat de muziek is terug te vinden op CD2 of dat New Beat begonnen is met Flesh... dikke zever in mij opzicht! Het gerne is wel voortgekomen uit oa een Flesh ('86) en het gerne heeft er toe bijgedragen dat een producer als FDW Compression maakt, T99 Rave beginnen maken zijn, CJ techno maakt... Het is allemaal related to maar de grote fout hier is dat er geen verhaal is terug te vinden op de CD! 20 years New Beat zou ik anders samenstellen, met verhaal vanwaar het komt en waartoe het ons gebracht heeft... :D

Zeker die Flesh krijg ik het schxxt van!!! New Beat is oa wel ontstaan uit deze dingen maar er werden ook nog andere dingen gespeeld buiten Flesh, een track die jullie hier wel al eens zien verschijnen hebben is vb Dead Eyes Opened.. die track is uit '83 maar er zijn nog veel zo'n tracks die ze in '87 bij de geboorte van de NB draaiden en zelfs opnieuw uitbrachten. Ook Vicious Pink 8.15 To Nowhere is eigenlijk een track uit '84 die ze in '88 nog eens boosten als New Beat zijnde. maw het zijn tracks van soms 5-10 jaar of ouder die ze blijven spelen zijn in bepaalde kringen. Bij de New Beat commerce anno 87-88 werden samples of zelfs een gehele struktuur overgenomen zoals (Baby Want's to Ride). Tracks werden soms vertraagd gespeeld (wat Fat Ronnie en anderen begin jaren '80 ook al deden) maar zeker ook niet allemaal want er is ook mooie pure NB uitgebracht, iets waar belgen blijkbaar gene weet of interesse meer in hebben door de overdaad aan commerce...

CD1 valt echter toch nog goed mee volgens mij, allemaal classics uit 88-89, ik persoonlijk kan deze eerste cd niet afbreken maar het zijn niet de tracks waarmee ik zou buiten komen voor mensen die het gerne reeds kennen. Voor de jeugd kan dit mogelijk wel een goed beeld geven van de commerciele classics uit die tijd. Trouwens de New Beat compilations uit 88 en 89 hebben ongeveer dezelfde tracks en heel wat mensen hebben die toen ook gekocht. De Boccaccio samplers, de wanted 2CD Rock To The Beat compilatie heeft bijna dezelfde tracks als op deze maar ze volgen elkaar toch wat beter op dan op deze compilatie.
Tot Take 4 kon je nog zeggen dat de compilaties puur New Beat waren. Take 5 was al niet echt New Beat te noemen, Take 6 nog minder en bij Take 7 hadden ze nog geprobeerd om het Haertbeat of Skizzo te noemen waarna ze uitijndelijk toch gestopt zijn met gernes benoemen. De belgische techno is ondertussen al goed op dreef :)

CD2 is dus meer en samenstelling van enkele non-belgian newbeat related dance krakers die iedereen waarschijnlijk reeds 10 keer in zijn collectie heeft. Ze zijn meer gelinkt naar early '90 dance maar toch een beetje bizarre indruk. Platen als M.A.R.S.S. - S-Express - Inner City - Hithouse - Technotronic - Quadrophenia,... hebben onrechtstreeks wel met New Beat te maken. Wel niet meer de pure trage sound , ook geen post new beat als Skizzo og Heartbeat, nee... het zijn related tracks die daaruit voortgekomen zijn of die tenminste de clubscene veroverderen na de terugval van het gerne door te commercieel uitgemolken geworden te zijn. Het zijn de eerste House en Rave platen die hier op de radio te horen waren, niet echt underground hits en als je die dan nog in slechte volgorde zet is de aantrekkingskracht zo verdwenen...

Starten met een plat ambi nummer en dan verder met M.A.R.S.S., S-Express en Inner City house tracks, dan deze 2 na elkaar' Quadrophenia en T99' dat dat nog fout geschreven staat! Eindigen doen ze met Snowy Red, The Weathermen en Max Berlin, net of deze laatste tracks er niet mochten op ontbreken meer er was nog plaats voor 3 oldie's :)

Ook héél spijtig is dat ze op hun officiële site zoveel youtube's rips te zetten waar geen originele video achter zit, lijkt echt nergens op om zo met iets naar buiten te komen, inderdaad een zwaar verknoeide kans... :scratch:

http://www.20yearsofnewbeat.be/
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: 20 Jaar New Beat

Bericht door ThaMan »

Amen to that !
ik vind het platte kak...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten