Hoofd in emmer mortel als straf

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door varth »

Een ploegmaat van mij staat ook in het buitengewoon onderwijs, niet in Hoegaarden maar in Leuven in Woudlucht. Hij vind ook dat die leraar veel te ver is gegaan, maar hij zegt ook dat je de situaties in zulke scholen pas echt goed kan begrijpen als je er elke dag tussenstaat. Voor de buitenwereld is dit weer een zwart-wit situatie waar de pers weer handig op inspeelt om munt uit te slaan. Ik weet niet of het in dit geval zo is, maar veel van de gasten die in zulke scholen zitten, zijn ook geen mietjes he. Ze hebben niet allemaal een licht mentale handicap. Er zit een pak krapuul bij die geen enkele vorm van gezag aanvaarden. De ouders hebben er geen vat op, of trekken zich er niks van aan. Zulke scholen proberen dan om er nog iets van te maken, maar dat is niet evident. In het dorp hier is een gast die in die school heeft gezeten, wel geen gewoon ventje moet ik zeggen. Soit, ik wil maar zeggen dat leerkrachten bij momenten een vrij agressieve aanpak hanteren om de boel toch nog wat in bedwang te houden. Zo'n mannen provoceren constant, lokken reacties uit van de leraars, tasten constant de grenzen af. Als leraar red je het niet met een verbale aanpak. Ok, dit gaat veel te ver, daar is iedereen het mee eens. Maar soms plakken ze al eens iemand tegen de muur om hem duidelijk te maken dat hij over de grens gaat. Meestal snappen ze het dan wel.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door djginod »

The Story Continuous:

Carl is een fantastisch mens'
Collega's steunen martelleraar
HOEGAARDEN - De collega's van de Vlaamse 'martelleraar' die een leerling afgelopen week zwaar toetakelde, steunen de man volledig. 'Carl is een fantstische man', vinden zij.

Vorige week dook een video op waarin te zien was hoe een leraar van het Mariadal in het Belgische Hoegaarden tijdens een praktijkles een leerling uitschold, door de klas sleurde en zijn hoofd boven een emmer met cement hield. Later bleek dat de martelleraar Carl A. zich vaker schuldig had gemaakt aan mishandelingen. Toch staan zijn collega's achter hem. "We krijgen steun van iedereen die ons kent", zegt leerkracht Teejo Desteghe. "De druk op onze schouders is bijna ondraaglijk. Het is een loodzware baan om hier les te geven."

Verschrikkelijke klas

"Er waren al langer signalen dat Carl het niet meer aankon, maar hij bleef komen omdat hij wist dat hij ons anders opzadelde met die verschrikkelijke klas. Een nietjesmachine doet dienst als wapen, de hamers en beitels vliegen door de lucht", zegt Desteghe tegen De Standaard.

Doorgeslagen

"Wij willen niet goedpraten wat hij heeft gedaan. Hij is doorgeslagen, het was de laatste druppel. Wanhoop en frustratie, dat was het. Zijn leven is kapot. Hij is een fantastisch mens, die zich erg inzet voor zijn leerlingen. Maar van de andere kant van Carl bestaat geen filmpje", aldus Desteghe.

Celstraf

Volgens de advocaat van A. zit zijn cliënt 'diep in de put'. "Hij huilt zonder ophouden." Volgens de raadsman kan A. tussen de drie maanden en vijf jaar cel krijgen voor de gruwelijke mishandeling.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Trab »

varth schreef:Er zit een pak krapuul bij die geen enkele vorm van gezag aanvaarden. De ouders hebben er geen vat op, of trekken zich er niks van aan. Zulke scholen proberen dan om er nog iets van te maken, maar dat is niet evident.
Als ze het niet aankunnen, dan moeten ze die gasten ook maar doorverwijzen he. Willen ze het toch proberen, er bestaan andere methoden dan de harde aanpak. Je kan ze bijvoorbeeld uit les weren, ze zullen dan wel zien wie er op het einde van het jaar het hardste 'gekloot' is...
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door lemant »

Trab schreef:
varth schreef:Er zit een pak krapuul bij die geen enkele vorm van gezag aanvaarden. De ouders hebben er geen vat op, of trekken zich er niks van aan. Zulke scholen proberen dan om er nog iets van te maken, maar dat is niet evident.
Als ze het niet aankunnen, dan moeten ze die gasten ook maar doorverwijzen he. Willen ze het toch proberen, er bestaan andere methoden dan de harde aanpak. Je kan ze bijvoorbeeld uit les weren, ze zullen dan wel zien wie er op het einde van het jaar het hardste 'gekloot' is...

Ik denk niet dat het op die manier werkt ... dit is sowieso al bijzonder onderwijs. Naar waar kunnen die verder worden doorverwezen? Uit de les weren is voor sommigen waarschijnlijk eerder een beloning.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Trab »

lemant schreef:Ik denk niet dat het op die manier werkt ... dit is sowieso al bijzonder onderwijs. Naar waar kunnen die verder worden doorverwezen? Uit de les weren is voor sommigen waarschijnlijk eerder een beloning.
Een andere, gelijkaardige school he. Het is niet omdat zij het niet aankunnen, dat een andere bijzondee school dit niet kan. En uit de les weren lijkt op het eerste zicht een beloning, maar op lange termijn is dit wel degelijk een straf. Examens zullen niet meer zo goed gaan als ze de helft van de les gemist hebben.
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door varth »

ik begrijp uw redenering Trab, maar doorverwijzen haalt vaak niet veel uit of het is zelfs geen optie meer. Uit de les weren? Dat is echt wel een beloning. Veel van die gasten zitten gewoon te wachten tot ze 18 zijn. Als ze dan 2 jaar achterzitten op schema, maakt hun geen ruk uit. Ze krijgen dan een wettelijke vrijgeleide om ermee te kappen en hun zin te doen. Als ik dat zo hoor, zitten er veel gewoon omdat ze moeten. Buiten hun sigaretten en hun broodje van de Panos hebben ze vaak niets bij in de les, ze hangen maar wat rond in de klas. Pas op, ze zijn zeker niet allemaal zo, dat nu ook niet. Het is bovendien heel makkelijk van mensen om te zeggen dat leraars er maar mee moeten stoppen als ze de job niet aankunnen. Ik denk dat we al blij mogen zijn dat er mensen die job willen doen
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Nostalgie90 »

mmm bij het zien van zulke taferelen kan ik me levendig voorstellen hoe het er tegenaan gaat

Van examen kan je niet echt spreken gezien dat niveau.
De mannen krijgen meestal de vragen op voorhand als er dan schriftelijk is.

Buitenvliegen schrikt die mannen niet af, gezien dat het al sociaal gevallen zijn.
Het zou me geen haar verwonderen dat t'opgezet spel was voor die leraar te filmen.
Enfin als ge van den technische lager naar beroeps gaat loopt het van kwaad naar erger.

Ach het is maar een momentopname, dat stadium van het polleke vashouden en vragen of er nog wat moeite afkan is allang voorbij. Als ze U het bloed vanonder uw nagels blijven halen slaat ge vroeg of laat door. Hij had zich niet moeten laten vangen maar t'is zo, als de leerling in dienst is bij nen baas moet hij ook luisteren net als alleman.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Trab »

varth schreef:Als ze dan 2 jaar achterzitten op schema, maakt hun geen ruk uit. Ze krijgen dan een wettelijke vrijgeleide om ermee te kappen en hun zin te doen.
Maar ze hebben dan wel geen diploma, waardoor hun inkomen later een pak lager zal zijn. Een beloning op korte termijn, maar een zware straf op lange termijn. In het tweedekansonderwijs zullen ze dan wel een toontje lager zingen.
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door pooley »

Maar dat begrijpen die mannen niet. Ik begreep dat zelf niet in mijn ASO humaniora, gewoon der van profiteren...
ma bon, da zegt mss niks ;-)
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door lemant »

Trab schreef:
varth schreef:Als ze dan 2 jaar achterzitten op schema, maakt hun geen ruk uit. Ze krijgen dan een wettelijke vrijgeleide om ermee te kappen en hun zin te doen.
Maar ze hebben dan wel geen diploma, waardoor hun inkomen later een pak lager zal zijn. Een beloning op korte termijn, maar een zware straf op lange termijn. In het tweedekansonderwijs zullen ze dan wel een toontje lager zingen.
Dat is idd een straf, maar leg hen dat maar eens uit op die leeftijd ;)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Nostalgie90 »

Trab schreef:
varth schreef:Als ze dan 2 jaar achterzitten op schema, maakt hun geen ruk uit. Ze krijgen dan een wettelijke vrijgeleide om ermee te kappen en hun zin te doen.
Maar ze hebben dan wel geen diploma, waardoor hun inkomen later een pak lager zal zijn. Een beloning op korte termijn, maar een zware straf op lange termijn. In het tweedekansonderwijs zullen ze dan wel een toontje lager zingen.

In het geval van metser denk ik niet dat er problemen zullen zijn, daar onderhandel je toch meestal over je loon/kwaliteit ipv naar vaste barema's per diploma/anciënniteit te staren.
Zo'n mannen volgen meestal deeltijds onderwijs, als ze geld kunnen verdienen loopt het meestal wel los met die mannen.
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 dec 2006, 15:16

Re: Hoofd in emmer mortel als straf

Bericht door Lorre »

Nostalgie90 schreef: Enfin als ge van den technische lager naar beroeps gaat loopt het van kwaad naar erger.
Bullshit :?
Ben na het 4de tso ook naar bso gegaan en heb uiteindelijk men zevende jaar gedaan..
Is dat van kwaad naar erger??
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten