Vergane glorie

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Vergane glorie

Bericht door Sunreezer »

Welke zaken of hypes die jij vroeger nog hebt gekend zijn tegenwoordig vergane glorie?
Ik zal alvast beginnen met iets wat volgens mij ondertussen ook al "vergane glorie" is.

PC Winkels
Wie altijd graag met PC's ed bezig geweest is herinnert zich vast nog de periode 1998-2002.
Het internet begon goed door te breken, en 3D games van allerlei slag en soort veroverden de markt.
De grafische eisen van de games werden steeds zwaarder en de nieuwe moederborden, cpu's en grafische kaarten volgden elkaar aan een razendsnel tempo op.

Wie een beetje technisch aangelegd was stak indertijd zijn eigen desktop in elkaar, vandaar ook dat er toen pc winkels met overvloed waren waar het elke zaterdagmiddag op de koppen lopen omdat de plaatselijke geeks er achter een nieuwe grafische kaart of extra geheugen kwamen. Ook zaken zoals casemodding kende in die tijd een succes en pc winkels kenden gouden tijden.

Maar tegenwoordig worden er om de een of andere reden veel minder pc's verkocht maar steeds meer laptops. Ook het hele game gebeuren is over zijn hoogtepunt heen zodanig dat er minder nood is aan zware (zelfgebouwde) desktops waardoor ook de pc winkel zijn charme verloren heeft en er ondertussen al een hele boel de deuren hebben moeten sluiten.

Het enige waarmee de nog resterende pc winkels de meubels nog wat kunnen redden is door het aanbieden van mediacenter achtige producten. De periode dat op een zaterdagmiddag de geeks nog stonden aan te schuiven om de nieuwste GeForce of ATI Radeon te kopen is dus vergane glorie.
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Vergane glorie

Bericht door Lestat »

Ben eigenlijk nooit geen geek geweest :mrgreen: en aanschuiven is ook niet mijn sterkste ding, een rij van 3-4 man laat mij al omkeren of de volgende gaan proberen.
Case modding ed heeft mij dus ook nooit aangesproken, wat ben je met ne blinkende bak die thuis onder t stof staat te staan verkommeren - beter ne lelijke performante bak waar je overal de snelste mee bent dan ne bak die harder blinkt dan de gel op uwe kop maar langs geen kanten betrouwbaar is.
't Eerste wat in mij opkomt eigenlijk als ik denk aan vergane glorie, rages, enz, en het eighties symbool bij uitstek, de rubik kubus :cheers: door velen vervloekt, maar immens populair hebbeding uit de jaren 80
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Vergane glorie

Bericht door djginod »

Euuh.... ik heb pas nog me eigen PC samengesteld, en opgehaald bij een PC Winkel. Weliswaar via internet besteld, maar wel afgehaald in bergen op zoom.

Mijn bestelde onderdelen:

Producten

1 x Coolermaster Centurion 534 Zwart/Zilver noPSU €62,50
1 x MSI 512MB ATI HD4850 PCI-E €156,95
2 x Samsung 640GB HD642JJ Sata II 16MB €126,00
1 x Lite-On LH-20A1L-11C 20x Beige Bulk €26,95
1 x Kingston 4096Mb, DDR2, 800 CL5.0 Matched Pair €67,25
1 x Intel Core 2 Duo E8600 €224,95
1 x MSI P45 Platinum €145,95
1 x CoolerMaster Real Power 620W Modular €89,95
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Vergane glorie

Bericht door Sunreezer »

Ja uiteraard zullen er zo wel nog zijn, maar ik neem aan dat jij niet om de 6 maand een nieuwe grafische kaart koopt om de nieuwste games te kunnen spelen? :D

Nog een voorbeeldje: cartuning
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Vergane glorie

Bericht door Lestat »

Ik ben professioneel met pc's bezig, alsook laptops, en heb volgende opmerking : het is mss leuk als hobby zelf een pc in mekaar te steken, maar allesbehalve betrouwbaar - t blijft een experiment dat in de verste verte niet kan opwegen tegen de door gerenommeerde merken uitgebreid aan testen onderworpen modellen - al moet ik er ook wel bijzeggen dat er inzake merken niet echt veel keuze voorhanden is, merken zijn er genoeg, maar ze schieten allemaal tekort in kwaliteit imo - enige die er met kop en nek bovenuitsteekt, is Dell.

Wat ik ook vaak vaststel is dat er een enorm gebrek is aan kennis bij de duizenden pc-zaken, die ook zelf hun pc's samenstellen, en onvoldoende softwarekennis hebben om dat toestel ook deftig af te stellen, wat resulteert in verbouwereerde gebruikers die plots een bluescreen krijgen bij hun nieuwe, dure pc ...

Al worden vele bluescreens ook veroorzaakt door het combineren van hardwarecomponenten die niet op elkaar zijn afgesteld. Videokaarten zijn vaak de oorzaak van deze crashes omdat ze een dynamisch geheugen hebben en zodoende wel eens gebruik durven maken van gereserveerde geheugenadressen, met alle catastrofale gevolgen vandien (dus als je een videokaart koopt, koop er 1 die zichzelf van geheugen voorziet - bij voorkeur nvidia)

't Is leuk dat je zelf je pc samenstelt en bewonderenswaardig, maar neem t gerust van mij aan, wil je een deftig, betrouwbaar systeem, koop gewoon een Dell ;)
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Vergane glorie

Bericht door Sunreezer »

Ik heb al mijn pc's al zelf samengesteld en nog nooit problemen gehad ;-) is trouwens ook handiger als je er snel wat extra harde schijven wil bijsteken ofzo.
Maar Dell is inderdaad hét merk, zowel voor laptops als desktops.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Vergane glorie

Bericht door djginod »

Ik heb deze onderdelen inderdaad uitvoerig bekeken, en nagelezen of het allemaal okay was. De 2 640GB schijven staan als Mirror geconfigureerd. Ik had nog een 120 GB schijf over, die als opstart en programma schijf wordt gebruikt.

En nee, die videokaart blijft er wel even inzitten, voor mij doen is het eigenlijk best wel een monster, maar goed, kun je even vooruit !
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Vergane glorie

Bericht door Lestat »

Mijn systeem (Dell laptop uiteraard :D)

Intel® Core™2 Duo Processor T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
17,0-inch UltraSharp™ WUXGA (1.920 x 1.200) TFT met TrueLife™
4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
400 GB (7.200 rpm) harde schijf met Free Fallsensor, RAID 0 Stripe (2 x 200 GB)
DUAL SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800GTXkaart
Kaart voor Ageia PhysX-verwerkingseenheid

en nog wa prullaria maar dit zijn de belangrijkste kenmerken :D
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Vergane glorie

Bericht door Sirocco »

Ik twijfel niet aan je kennis, Lestat maar mijn ervaring met eigen pc's samenstellen is erg goed.
Vanwege de betrouwbaarheid laat ik hem wel installeren door de shop zelf. Krijg zelfs 2 jaar garantie erop. Werkt tot nu toe als een trein. Ik vind het toch wel een plus dat je zelf kan bepalen aan welke onderdelen je meer waarde hecht.
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Vergane glorie

Bericht door Lestat »

Sirocco schreef:Ik twijfel niet aan je kennis, Lestat maar mijn ervaring met eigen pc's samenstellen is erg goed.
Vanwege de betrouwbaarheid laat ik hem wel installeren door de shop zelf. Krijg zelfs 2 jaar garantie erop. Werkt tot nu toe als een trein. Ik vind het toch wel een plus dat je zelf kan bepalen aan welke onderdelen je meer waarde hecht.
Voordeel bij Dell is dat je dat zelf ook enigszins kan, mits je binnen de range van uitgeteste producten blijft - mijn laptop is ook niet de standaard versie, bv de raid controller en de 2 grafische kaarten zijn vrij uniek voor een notebook, maar de combinatie is wel getest in de labo's van Dell en blijkt ook super performant en betrouwbaar te zijn.
Voor mij persoonlijk is dit t meest betrouwbare maar ieder zijn keuze he, een eigen systeem samenstellen als je er de kennis voor hebt, is uiteraard ook betrouwbaar, maar er zijn er niet zoveel die de kennis bezitten en toch wordt er vrij veel gemod enzo, t is bij dat soort zaken dat ik me toch wel vragen stel.
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Vergane glorie

Bericht door Sunreezer »

Ja als ge begint te overclocken enzo :D
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Vergane glorie

Bericht door Lestat »

Sunreezer schreef:Ja als ge begint te overclocken enzo :D
Ja zo van die zotte toeren he :lol:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Vergane glorie

Bericht door Nostalgie90 »

Veel van de mensen willen een "zwaardere" pc, dat ze eerst een beginnen met hun boecht van de pc te zwieren. Een hoop errors, programma's die ze mee laten opstarten voor niets, een verlopen virusscan etc... etc........ maar ja de meeste kopen dan een nieuwe pc leve de wegwerpmaatschappij!
Ik volg de laatste nieuwigheden niet mee, de kostprijs van nieuwigheden wegen volgens mij niet op tegen het voordeel.

Vergane glorie:
Mega-cd boeren zoals HVH MEGASTORE (nu extrazone)
SEGA consoles: dreambox was de laatste
de bieper (rara wie dat nog weet)
alles wat met videocasettes te maken heeft
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 dec 2008, 14:58

Re: Vergane glorie

Bericht door Magicdavo »

dell is ne goeie tweede imho. Voor de thuisgebruiker met beperkt bduget raadt ik dit ook aan.

Maar is niks te vergelijken met de kwaliteit van Lenovo /ex IBM. Die laptops krijg je ni kapot.
Kben dell certified engineer dus ik ken de toestellen maar als ik de kwaliteit vgl met IBM/ lenovo daar kunnen ze echt ni aan tippen. Khad vroeger altijd dell lattitude toestellen kben ondertussen al 4jaar overgeschakeld om Lenovo/ibm.
Is wel pakken duurder en voor particulieren niet gemakkelijk verkrijgbaar in Belgie.

wat je zegt over pc winkels heb je groot gelijk, bullshit dat die soms verkopen :) Maar ook hier, ge moet het kaf van het koren wat scheiden.
tones in mechelen is wel een goede zaak. Goeie service en advies.

over die mega cd boeren. kvind nog altijd spijtig dat da gesneuveld is.
waar is den tijd dat ze in free record shop alles hadden. In bxl hadden ze de hele bonzai catalogus. Kspreek nu wel van 92-95.
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: Vergane glorie

Bericht door jim-bar »

mac, simple as that
... this is Elmer Davis again ...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten