Discotheken snakken naar adem

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Co-Admin
Berichten: 910
Lid geworden op: 19 nov 2004, 18:51
Locatie: Gent

Discotheken snakken naar adem

Bericht door Matthias »

Discotheken snakken naar adem

BRUSSEL - Discotheken lokken steeds minder volk. 'Jongeren feesten liever thuis', klinkt het.

Het gaat niet goed met de discotheken in ons land. 'Het is crisis in de sector, de concurrentie is moordend', aldus Danny De Maesschalck die in Destelbergen discotheek The Temple uitbaat. Dat blijkt ook uit de cijfers. In 1998 waren er nog 875 'discotheken, dancings en dergelijke' in België. Volgens de laatste cijfers van de FOD Economie waren dat er in 2006 nog 609. Een daling met liefst dertig procent. En het ergste leed is nog niet geleden, zo bevestigen discotheekuitbaters. Discotheken met naam en faam komt het water tot aan de lippen. Benny Strouven zag het aantal klanten dat Boccaccio bezoekt vorig jaar nog met de helft afnemen. Marie-Jeanne Cadet van Lagoa in Menen met een kwart. In The Temple loopt de dansvloer slechts halfvol.

De voornaamste reden voor de daling is volgens trendwatchers én discotheekuitbaters het veranderende gedrag van jongeren. Cadet: 'Jongeren fuiven steeds vaker thuis. Ze slaan wat flessen drank in en drinken in een woonkamer of in een jeugdhuis.' Uit een rondvraag van trendwatcher Nathalie Bekx en haar bedrijf Bexpertise blijkt dat het verrassend genoeg 55-plussers zijn die het vaakst uitgaan.

Ook het imago van de discotheken zou de daling in de hand werken. Alcoholcontroles en razzia's jagen de klanten weg, klagen enkele uitbaters. Ook de concurrentie van grote evenementen zoals I love Techno, Laundry Day of zelfs Rock Werchter, speelt de discotheken parten. Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen: 'Jongeren kiezen er eerder voor om een keer naar dure evenementen te gaan, dan elke week naar de disco.' Om de crisis te bezweren, proberen heel wat discotheken met speciale acties klanten te lokken - gratis flessen drank, verminderde toegangsprijzen of dure dj's - waardoor de omzet daalt. De Maesschalck geeft een voorbeeld: 'Vorige zaterdag hebben we hier nog een themafeest georganiseerd, maar ik denk niet dat we uit de kosten zullen geraken.'

Kristof Hoefkens & Laure Stuyck

BRON: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... &ref=front


Discotheken lokken steeds minder volk


BRUSSEL - Het gaat niet goed met de Vlaamse discotheken. Jongeren blijven vaker thuis, dus daalt het aantal klanten en kelderen de inkomsten.


De tijd dat jongeren het hele land rondreden op zoek naar de leukste plek om uit te gaan lijkt voorbij. 'Jongeren fuiven heel anders dan vroeger: ze feesten thuis. Ze gaan naar de Aldi, slaan daar drank in en drinken met vrienden. De jongste paar jaar hebben we ons klantenbestand met een kwart zien teruglopen.' Marie-Jeanne Cadet baat al achttien jaar dancing Lagoa uit in Menen. Ze heeft de hoogdagen van de Vlaamse discotheken in de jaren tachtig en negentig van vlakbij meegemaakt. Maar die zijn voorbij. In 1998 waren er volgens cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie nog 875 'discotheken, dancings en dergelijke'. Dat aantal was in 2006 (de recentste beschikbare cijfers) al teruggelopen tot 609, een daling van liefst dertig procent.

De dalende trend lijkt niet te stoppen. De afgelopen jaren sloten heel wat discotheken in Vlaanderen de deuren of veranderden van naam en/of uitbater: Atmoz, Bar-clés, BBC... Ook bekende discotheken krijgen het lastig. Boccaccio is zo'n naam die in het uitgaansleven klinkt als een klok. Benny Strouven baat de discotheken uit en heeft de leegloop met lede ogen moeten aanzien. 'Ik heb mijn klantenbestand zien halveren het afgelopen jaar. Vergelijken met vijf of tien jaar geleden is onmogelijk. Bijna alle discotheken hebben het lastig om te overleven.' (DS 17/1)

Ook The Temple in Destelbergen heeft het steeds lastiger om de zaal, die 1.250 mensen aankan, te vullen. Gemiddeld komen 600 mensen feesten. Uitbater Danny De Maesschalck: 'Het gaat slecht in de hele sector en de concurrentie is moordend. Er zijn geen constanten meer, geen vaste klanten.' Strouven bevestigt: 'De tijd dat je vaste klanten had die elke week terugkeerden, is voorbij. Uitbaters moeten mikken op de “losse, klanten.'

En dus proberen steeds meer discotheken die losse klanten te lokken met speciale, dure acties: gratis flessen drank bij verjaardagen, bekende dj's of after work-feestjes, waarbij discotheken open zijn vlak na de werkuren. Cadet: 'Alles proberen we: we geven cadeautjes, drukken de prijs aan de inkom. We proberen zelfs bekende, dure dj's te strikken; maar dat kost handenvol geld - er zijn dj's die 25.000 euro vragen - en het helpt maar voor één avond.'

De Maesschalck: 'Ik moet veel meer moeite doen om de mensen te lokken dan vroeger. De klanten komen enkel nog als er echt iets groots te doen is, daarom creëer ik nieuwe evenementen en ben ik ook op vrijdag open. Maar zelfs dan nog moet ik gratis flessen drank aanbieden vooraleer de klanten zelf geld aan drank uitgeven.'

Steeds minder jongeren voelen er iets voor om elke week naar de discotheek te gaan. Uit een rondvraag van trendwatcher Nathalie Bekx en haar bureau Bexpertise bleek dat het opvallend genoeg precies 55-plussers zijn die het vaakst uitgaan, en dus niet de jongeren. Eenmalige evenementen doen het dan weer wel goed. Technofestivals als I Love Techno en Laundry Day kunnen de volkstoeloop amper aan. Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen: 'We zien een verschuiving in het uitgaansleven. Jongeren verkiezen dure evenementen boven elke week een discotheek.'

Ook het slechte imago van discotheken zou er voor iets tussen zitten. Een razzia of alcoholcontrole in de buurt is nefast voor de zaken. Cadet: 'Zou u uw zoon of dochter nog naar een zaak laten gaan die bekendstaat als “drugskot,? Natuurlijk niet. De politie jaagt de mensen weg.' De Maesschalck ziet ook een vijand in de gsm: 'Vroeger zakten de mensen af om te kijken of het leuk was. Nu sms'en jongeren meteen: “Het is hier kalm, je moet niet afkomen.,'

Toch zijn er ook discotheken die geen klanten verliezen. Versuz in Hasselt bijvoorbeeld. 'In andere discotheken gaat het minder goed, maar ons aantal klanten is over het hele jaar gezien status quo gebleven.' Versuz gaat de terugval tegen met lage prijzen. 'Wij blijven goedkoper dan de concurrentie. Elke donderdag kan je hier pintjes krijgen voor één euro. We zijn ook vier dagen per week open. Bovendien is het ontzettend belangrijk geworden om te innoveren en te investeren in shows en artiesten.'

Dancing Montini uit Machelen blijft naar eigen zeggen overeind dankzij de muziekkeuze. Joris Baert: 'Discotheken die slechts één stijl van muziek draaien, krijgen het lastig. Discotheken als Carré doen het wel goed omdat zij een mix van muziek spelen. La Rocca is de grote uitzondering: die doet het goed zonder variatie.'

Dancing Highstreet is de vreemde eend in de bijt. Voor Highstreet was 2008 een geweldig jaar. Raf Pauwels zegt niets van de crisis in de sector gemerkt te hebben. 'Onze omzet is met twintig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.' Veel heeft Highstreet te danken aan de Nederlandse politici: 'Nederlanders zijn goed voor zowat de helft van ons klantenbestand. En ze zakken massaal naar België af sinds het rookverbod daar werd ingevoerd.' Een onderzoek van Koninklijk Horeca Nederland in oktober 2008 toonde aan dat Nederlandse discotheken hun omzet tijdens de zomermaanden gemiddeld met 31 procent zagen teruglopen door het rookverbod.

Intussen is de economische crisis losgebarsten. Uitbaters klagen dat banken minder snel leningen willen toestaan. Zal de crisis de sector de das omdoen? Joris Baert gelooft van niet. 'Er blijven altijd topzaken bestaan.'

Benny Strouven ziet de toekomst somber in: 'Onze gebouwen zijn onze eigendom, dus wij kunnen de kosten drukken, maar voor wie huurt, ziet het er slecht uit.' Ook Marie-Jeanne Cadet houdt haar hart vast. 'Ik ben een dame op leeftijd, ik blijf dit doen; maar ik heb mijn kinderen verboden om mijn zaak over te nemen. Er zit geen toekomst in discotheken.'

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=KH25A0A1


check it out!!!! :roll:
------------------------------
Het leven van de mens is wat zijn gedachten ervan maken. ((Marcus Aurelius))
------------------------------
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: DISCOTHEKEN ANNO 2009

Bericht door Sunreezer »

Dit is eigenlijk toch een beetje nieuws dat al enkele jaren oud is é.
Ben eens benieuwd waar het gaat eindigen.

Wel triestig dat ze voor boccaccio altijd teruggrijpen naar benny strouven.
Gebruikersavatar
DCD
Elite Club Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 jan 2007, 16:45

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door DCD »

heel die veranderde mentaliteit van jongeren is wel juist, met als hoofdreden de controles/razzia's. massa-evenementen zijn meestal midden in een stad en goed te bereiken op verschillende (politie-vrije) manieren + eenmaal binnen geen gevaar voor razzia's <=> discotheken daarentegen liggen bijna altijd op een zeer drukke grote baan, die geliefd is bij politie, + gevaar op razzia's
voor velen is de keuze dus rap gemaakt, maar voorlopig haak ik toch nog nie af :)
Gebruikersavatar
DCD
Elite Club Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 jan 2007, 16:45

Re: DISCOTHEKEN ANNO 2009

Bericht door DCD »

Sunreezer schreef: Wel triestig dat ze voor boccaccio altijd teruggrijpen naar benny strouven.
ergerlijk é :D da zijn zaak leegloopt verwondert mij nie
in temple ist blijkbaar ook nie veel beter
had mening van george's wel eens willen horen, denk dat hij in pulse ook nie veel merkt van een terugloop...?
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Sunreezer »

Maar clubs zoals Carré en Versuz daar kunt ge wel op de koppen lopen ze, krioelt er dan ook van de blazen.
Elite Club Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:40

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Bass »

Sunreezer schreef:Maar clubs zoals Carré en Versuz daar kunt ge wel op de koppen lopen ze, krioelt er dan ook van de blazen.
Door de "Tu m'as vu"-trend van tegenwoordig
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2006, 13:38
Locatie: Antwerpen

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door progrez »

Jongeren feesten liever thuis? Dan moeten ze mij de adressen van die gasten toch eens geven.

De traditionele argumenten om de terugloop van het aantal bezoekers in discotheken te verklaren zijn ondertussen wel gekend. Maar ik vermoed dat er toch nog een reden is.

De jeugd van de laatste jaren heeft nauwelijks nog passie voor muziek. Wij zijn nog altijd uren onderweg met het openbaar vervoer (!) om in ne Montini, Cherry Moon, Mushroom, Kings de strafste retro-platen te kunnen horen. Ge doet dat enkel en alleen voor de muziek. Ge bent er en als ge die platen hoort, weet ge dat ge nergens anders moet zitten. (Thuis? Laat me niet lachen)

Ik zie ne 16-jarige die moeite niet meer doen. De hedendaagse muziek zegt hem niet veel want die gaat massamedia-gewijs het ene oor in en het andere oor uit - Ik kan hem geen ongelijk geven. En er is meer: Ik neem aan dat men vroeger ook echt naar clubs ging om bepaalde platen nog eens te kunnen horen. Nu kunt ge alles downloaden op 3 seconden en is elk nummer overal beschikbaar, terwijl ge vroeger al op ne cd moest wachten vooraleer ge dat duister parelke dat tussen 6 en 7u in de CM passeerde, kon beluisteren. Dat speelt toch ook mee.

Laat ons hopen dat de gevestigde waarden die er nog zijn (en dan bedoel ik niet Fort Noxx) het, in afwachting van betere tijden, nog een tijdje volhouden.
Elite Club Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 sep 2004, 21:50
Locatie: Gbergen

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door ProgressNation »

Tja, discotheken, cd's en sommige computerspellekes was het enige wat we hadden.

Nu kan je alles op het internet vinden: dj sets, trackid's zodat jeje favoriete nummers onmiddellijk kan downloaden, vrienden, een lief,...

Ze hebben nu zoveel goedkopere alternatieven. En ze hebben die sfeer en open minded-heid van vroeger nooit gekend. Nu hebben ze van hun twee jaar een eigen tv en stereo om hun eigen muziek af te spelen. Ze willen altijd hun zin krijgen. Als je hoort dat sommigen naar de baas willen stappen omdat de dj hun favoriete plaat niet wil opleggen (ook als die totaal niet bij het imago van de club past). En dan heb ik het niet eens over commerciële house, maar over verzoekjes van Borsato, Barry White,...

En ze zijn nu ook meer met de toekomst bezig: huis, relatie, kinderen,...

Bij onze generatie was dat toch anders. Ook op het werk is het opvallend dat veel mensen tussen 26-35 jaar eerst geleefd hebben. Nu zitten ze al van hun 18de bezig over kindjes, trouwen,... Ik weet niet welke van de twee het beste is: eerst leven of direct alles plannen (in de hoop dat alles goed gaat).

Daarnaast ook het feit dat het grotendeel van de discotheken tegenwoordig door onwetende amateurs uitgebaat worden.

De huidige Boccaccio kan je nog moeilijk een megadiscotheek noemen, maar eerder een mega swingcafé.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Sunreezer »

Ik ga toch ook niet echt meer uit voor de muziek hoor, wat niet wil zeggen dat ik er niet meer kan van genieten. Ik ben op een punt gekomen dat ik mijn sociale contacten wat wil uitbreiden (lees: een deftig lief vinden). En ik denk ni da ik die tegen het lijf ga lopen om 6u 's ochtends op een retro party.

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.
Club Owner
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:22
Locatie: Lokeren

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door cherryman »

Net zoals devilex reeds al zei, is dit een trend die al jaren doorgaat, enkel nu komt het terug wat boven...

Grootste deel is volgens mij te wijten aan het internet, zoals ik ook hierboven al ergens las :mrgreen:
Nog heftig op zoek naar Cherry Tapes periode 1991-1992 !!!
Afbeelding
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Dr. Poppers »

ProgressNation schreef:Tja, discotheken, cd's en sommige computerspellekes was het enige wat we hadden.

Nu kan je alles op het internet vinden: dj sets, trackid's zodat jeje favoriete nummers onmiddellijk kan downloaden, vrienden, een lief,...

Ze hebben nu zoveel goedkopere alternatieven. En ze hebben die sfeer en open minded-heid van vroeger nooit gekend. Nu hebben ze van hun twee jaar een eigen tv en stereo om hun eigen muziek af te spelen. Ze willen altijd hun zin krijgen. Als je hoort dat sommigen naar de baas willen stappen omdat de dj hun favoriete plaat niet wil opleggen (ook als die totaal niet bij het imago van de club past). En dan heb ik het niet eens over commerciële house, maar over verzoekjes van Borsato, Barry White,...

En ze zijn nu ook meer met de toekomst bezig: huis, relatie, kinderen,...

Bij onze generatie was dat toch anders. Ook op het werk is het opvallend dat veel mensen tussen 26-35 jaar eerst geleefd hebben. Nu zitten ze al van hun 18de bezig over kindjes, trouwen,... Ik weet niet welke van de twee het beste is: eerst leven of direct alles plannen (in de hoop dat alles goed gaat).

Daarnaast ook het feit dat het grotendeel van de discotheken tegenwoordig door onwetende amateurs uitgebaat worden.

De huidige Boccaccio kan je nog moeilijk een megadiscotheek noemen, maar eerder een mega swingcafé.
Zo Juist! :thumbsup:
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door djginod »

Het La Rocca volk heeft geen huis, kinderen en relatie nodig blijkbaar ;)
Club Owner
Berichten: 739
Lid geworden op: 20 jun 2006, 21:58

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Enterprise »

Tja wat hier vermeld staat wisten wij toch al wat jaartjes dacht ik, het is heel éénvoudig, de hoogdagen voor de clubeigenaars van weinig investeren en veel ontvangen is voorbij (voor hun de gemakkelijkste weg). Het zijn net de clubs die meegaan met hun tijd en durven te investeren die nog steeds goed draaien (zie la rocca). Het word tijd dat er enkele nieuwe clubs (ik bedoel dan volledige nieuwe gebouwen) worden neergepland in Belgie......

Een voorbeeld, een gebouw met 4 zaaltjes met elks een capaciteit van 500 personen. Dan kan je in elke zaal een diverse stijl brengen. En ik bedoel dan heel breed gaan (house, techno, trance, dance, rock, r&b, alternative, classics en verder). De zaaltjes moeten ook hun eigen ingang hebben (één hoofdingang en dan kan je kiezen welke zaal je induikt) zodat deze op mindere dagen gesloten kunnen zijn en je moet er ook live bands kunnen ontvangen. NOXX is een mooi voorbeeld maar hun grote zaal is net ietjes te groot maar het moet die richting uitgaan. In het buitenland zijn er al een hele tijd van die complexen en die draaien allemaal voortreffelijk. Natuurlijk is dit een investering...... maar ja op je luie kont blijven zitten brengt ook niks op. Maar ook kleine clubjes zullen in de toekomst uit de grond gaan rijzen...... En er gaan natuurlijk wel wat gevestigde waarden de komende jaren verdwijnen......
Tja de tijd blijft niet stilstaan he........
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Trab »

Volgens mij gaan de jongeren nog wel uit, alleen niet meer zoveel naar discotheken. Ikzelf woon in Mechelen en daar begint het nachtleven zowat uit zijn voegen te barsten. Tegenwoordig kan je op vrijdag en zaterdag amper nog bewegen in sommige cafés. Een paar goeie plaatjes, wat bier en het kot zit stampvol! Discotheken zijn gewoon niet meer in...
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: Discotheken snakken naar adem

Bericht door Sirocco »

Ik denk dat er nog iets een rol speelt. Het is tegenwoordig (al zeker een x-aantal jaren) ook not done om in een club (uitgz. in de minimal scene) van de kaart rond te lopen. Als ik bv naar amsterdam kijk daar nemen ze je het echt kwalijk als je op 'niveau' uit je dak gaat.
En daarmee is toch ook een heel stuk magie verloren gegaan. Het was een optel som van elemenetn die de vibe speciaal maakte. Als een element (drugs) vrijwel wegvalt en het andere element (muziek) is niet meer vernieuwend/verassend zoals het was dan is het logisch dat het door de jaren heen steeds minder wordt. Uitzonderingen zoals La Rocca bevestigen de regel natuurlijk. Maar zelfs daar is de sfeer ondanks dat het druk is niet wat het was begin jaren 90
Ik merk zelf ook dat ik aan de clubhits die ik vroeger waardeerde om hun hoge 'trance' gehalte, de U.N.A.'s, de Hymn's etc, steeds afgezaagder & oubolliger begin te vinden. Zit er zelfs over te denken om ee groot gedeelte ervan te verkopen. Die tijd en het gevoel wordt nooit meer geevenaard, zelfs niet op de beste classics parties.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast