Koopkracht & Inflatie

Alles in verband met nationale en internationale politiek
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Koopkracht & Inflatie

Bericht door elkewelke »

Nostalgie90 schreef:Ja ze zijn daar wel met belangrijke dingen bezig, veel belangrijker dan immigratie, energie en koopkracht!

De meeste Belgische wetgeving (en van alle andere europese lidstaten) is gebaseerd op Europese wetgeving......alsook de meeste normen enz.

klein voorbeeldje.......gsm factuur (bv bellen uit buitenland, sms, ) wordt goedkoper door Europese wetgeving.........

er wordt ook gewerkt aan een europees energiebeleid........

en ik denk dat het bestaan van 1 munt de "euro" al heeel veel goeds heeft gedaan (denk aan olieprijzen, financiële crisis, ...)

zeggen dat europa niets doet is compleet FOUT..........het tegendeel is waar......het meeste wordt geregeld DOOR Europa
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door Nostalgie90 »

elkewelke schreef:.

en ik denk dat het bestaan van 1 munt de "euro" al heeel veel goeds heeft gedaan (denk aan olieprijzen, financiële crisis, ...)

zeggen dat europa niets doet is compleet FOUT..........het tegendeel is waar......het meeste wordt geregeld DOOR Europa
euh ik woon al samen van voor de omschakeling en heb aan de lijve ondervonden dat met de € alles duurder is geworden, centen worden afgerond etc...
Lees je zin nog eens, ik kan het eigenlijk niet goed geloven wat je hier beweert zeker ivm olieprijzen terwijl het tegenovergestelde is.
We hebben geluk gehad om jaren tegen een zwakke dollar te staan, en nu de prijzen dalen is dat dankzij de crisis!
De dollar klimt omhoog tov de € dus zo goed ziet het er uiteindelijk toch niet uit wanneer het zo blijft en de prijzen van een vat olie terug de hoogte ingaan
Europa is neoliberaal gemaakt op maat van de uitgerangeerde politiekers die in Europa hun laatste dagen mogen slijten (naast hun bezoldigd lidmaatschap van allerlei bestuursraden)
Die weten allang niet meer wat er leeft en gaan gestaagd door met Europa dat nu geen continentale grenzen heeft, allemaal om de centen en de macht juffrouw.

Ach je mag me gerust nog iets vertellen wat Europa heeft verwezenlijkt, ik bel niet vanuit het buitenland en zeker niet met de eigen gsm dus ...
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door elkewelke »

Nostalgie90 schreef:
elkewelke schreef:.

en ik denk dat het bestaan van 1 munt de "euro" al heeel veel goeds heeft gedaan (denk aan olieprijzen, financiële crisis, ...)

zeggen dat europa niets doet is compleet FOUT..........het tegendeel is waar......het meeste wordt geregeld DOOR Europa
euh ik woon al samen van voor de omschakeling en heb aan de lijve ondervonden dat met de € alles duurder is geworden, centen worden afgerond etc...
Lees je zin nog eens, ik kan het eigenlijk niet goed geloven wat je hier beweert zeker ivm olieprijzen terwijl het tegenovergestelde is.
We hebben geluk gehad om jaren tegen een zwakke dollar te staan, en nu de prijzen dalen is dat dankzij de crisis!
De dollar klimt omhoog tov de € dus zo goed ziet het er uiteindelijk toch niet uit wanneer het zo blijft en de prijzen van een vat olie terug de hoogte ingaan
Europa is neoliberaal gemaakt op maat van de uitgerangeerde politiekers die in Europa hun laatste dagen mogen slijten (naast hun bezoldigd lidmaatschap van allerlei bestuursraden)
Die weten allang niet meer wat er leeft en gaan gestaagd door met Europa dat nu geen continentale grenzen heeft, allemaal om de centen en de macht juffrouw.

Ach je mag me gerust nog iets vertellen wat Europa heeft verwezenlijkt, ik bel niet vanuit het buitenland en zeker niet met de eigen gsm dus ...

wat betreft "alles is duurder geworden met de euro".......bullshit.....wetenschappelijk bewezen dat dit niet zo was....dat is te catalogeren onder "cafépraat"
uiteraard wordt alles duurder met de jaren....dat noemen ze inflatie.....een brood koste in de jaren '70 ook nog 5 frank....in jaren '90 misschien al 30 frank maar dat is een normaal economisch gegeven....
wetenschappelijk is zelfs bewezen dat de inflatie DANK ZIJ de euro minder snel is gestegen dan als er geen euro zou geweest zijn....
maarja....in die café's van u liggen waarschijnlijk geen deftige kranten....

wat betreft de olieprijzen.....olie wordt betaald in dollar
wanneer de euro duurder staat toz van de dollar is dat positief voor ons
op het ogenblik dat de olieprijzen explodeerden stond de euro veeel sterker als de dollar
wij konden met 1 euro meer olie kopen dan een amerikaan met 1 dollar
logisch toch.....

bv 100 dollar voor 1 vat.......wij betaalden dan maar 71 euro (koers 1euro=1,4 dollar)

een sterke munt is wel minder positief voor de export nr landen die handelen in dollar....maar als de energieprijzen sterk stijgen en dat aandeel (de energiekost) in de totale kostprijs van een produkt stijgt....dan zit men wel degelijk beter als men in euro handeld

dat is geen kwestie van "geloof" dat is kwestie van feiten

als gij europa zo minimaliseert...tjaaaaa......dan wordt het hoog tijd om u eens deftig te informeren
en zo geen bullshit te verkopen.....want dat is het toch wel.....
dat ge opbouwende kritiek zo geven.......graag....er is veel te zeggen dat zou moet worden verbeterd in europa......maar om weeral zo gratuit wat cafépraat uit te kramen dat gaat toch te ver.......

uw uitspraak van "ik bel niet vanuit het buitenland"........ik had er bijna op gewed dat ge daarmee ging afkomen......typisch en jammer :roll:

ik denk dat gij elke dag een fles "blauwe hand" soldaat maakt......hoe verzuurder kunt ge nu nog zijn ?!
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door Nostalgie90 »

elkewelke schreef:
ik denk dat gij elke dag een fles "blauwe hand" soldaat maakt......hoe verzuurder kunt ge nu nog zijn ?!
Ach juffrouw mijn portemonnee weet het tenslotte altijd beter, toch spijtig dat ge altijd persoonlijk moet worden!
Van tijd eens afkoelen van uw rancune, dat kan deugd doen
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door ThaMan »

kga niet moeien, maar er zit een waarheid in wat Nostalgie vertelt...
Zeker ivm het duurder worden van alles, ze ronden maar af maar zonder dat ge het weet hebben we het over een afronding van 5 of zelfs 10bfr in 1 keer. Kging overlaatst iets drinken met bro en family, we waren met 8 man en ik moest maar liefst 21€ neer tellen (en er zat niks speciaals bij, buiten 1ne duvel) dat is 840 oude Belgische franken. Moesten ze dat in 1999 gezegd hebben dan had ik de rekening na laten tellen en er sterk op geopteerd om NIET te betalen.
Het is zo dat met de jaren alles duurder word, maar hoe komt dat heden ten dage 99% van de bevolking zegt dat we in een eco crisis zitten en u het tegendeel wil bewijzen ?
Niks tegen u hoor, maar aub begin niet persoonlijk te worden... is puur teken van onmacht, dat was zo 50 jaar geleden al en nu nog 8)
Club Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 06 jun 2006, 01:17
Locatie: Betekom

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door Menaz »

Er zijn dingen duurder geworden, vooral eten, benzine... maar dat heeft niks te maken met de euro hoor, daar is al genoeg onderzoek naar gedaan.

andere dingen zoals electronica zijn dan weer fel gezakt qua prijs.

genoeg studies op internet te vinden: http://www.meervoorminder.nl/tip.php?id=160
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door elkewelke »

Nostalgie90 schreef:
Ach juffrouw mijn portemonnee weet het tenslotte altijd beter, toch spijtig dat ge altijd persoonlijk moet worden!
Van tijd eens afkoelen van uw rancune, dat kan deugd doen

niks rancune......het is gewoon frustrerend te lezen wat pietpraat gij blijft uitkramen....

er klopt gewoon bijna niets van wat ge zegt.......alles is gebaseerd op.....ja op wat infeite ?! .... op niets dat degelijk is (ik vertaal dat als: cafépraat)

ge kapt op alles en nog wat.......

En waarom doet ge zoiets ?....omdat ge verzuurt zijt mijn beste.......steek eens uw hand in eigen boezem....zoals ik al zei......kritiek geven kan geen kwaad....maar zo in het wilde weg allerhande uitspraken doen die geen steek houden: tjaaa

ps to Thaman.....ge maakt een kapitale fout......ge rekent uw prijzen nog altijd om naar Belgische franken....de euro is nu al 8jaar in voegen......ge denkt toch niet dat handelaren nog rekenen in Belgische frank zeker ?! die rekenen helemaal niet om....wat valt er dan af te ronden ?! niets

Moest de euro niet bestaan hebben dan zou een produkt "X" na 8 jaar ook duurder geworden zijn.....

dat is toch al 10tallen jaren zo ?!
zoals ik al zei.....dat noemen ze inflatie.......een normaal gegeven.....en het 1ne jaar stijgen de prijzen meer dan het andere (bv dit jaar)

tja, als men dat allemaal al begint te ontkennen.....dan valt er helemaal niet te discuteren......dat is: "onmacht" ...
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door ThaMan »

Ik ben van een oude garde en ken geen waarde in €' tekens... enkel weet ik dat bv 40.000bfr veel geld is. Met 1000€ in mijn gehoor heb ik dat niet.
Als ik bv een TV zie staan van 1500€ denk ik altijd, amai dat valt wel mee... maar 2sec erna denk ik, dat is nog altijd 60.000 oude belgische flappen...

En toch blijf ik erbij dat ze meer en meer afronden naar boven dan naar beneden en dan hebben we het niet over 1 of 2 eurocent maar 10 eurocent (wat nog steeds 4bfr is) En vroeger klapte we over een prijsstijging van 1bfr (Zie het brood).

Ik weet nog goed dat ze een 10 jaar geleden vermelde dat het brood (leven) in zweden er meer dan 100bfr kost, nu verdienen ze daar wel goe hun brood :tongue: . Maar een brood in zweden kost nu nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden en hier zie je dat alleen maar in stijgende lijn gaan en als ge dan u loon gaat vergelijken ten kostte van een dagelijks brood aan 2€ moet je er aan toe leggen tov 10 jaar geleden en daar ben ik nu is 100% zeker van zene !

Zie Pagina 03 (Hier klopt toch iets niet)
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door Nostalgie90 »

elkewelke schreef:
Nostalgie90 schreef:
Ach juffrouw mijn portemonnee weet het tenslotte altijd beter, toch spijtig dat ge altijd persoonlijk moet worden!
Van tijd eens afkoelen van uw rancune, dat kan deugd doen

niks rancune......het is gewoon frustrerend te lezen wat pietpraat gij blijft uitkramen....

er klopt gewoon bijna niets van wat ge zegt.......alles is gebaseerd op.....ja op wat infeite ?! .... op niets dat degelijk is (ik vertaal dat als: cafépraat)

ge kapt op alles en nog wat.......

En waarom doet ge zoiets ?....omdat ge verzuurt zijt mijn beste.......steek eens uw hand in eigen boezem....zoals ik al zei......kritiek geven kan geen kwaad....maar zo in het wilde weg allerhande uitspraken doen die geen steek houden: tjaaa
Plaatst gij dan eens een degelijke onderbouwde studie, want Uwe "zuurtegraad" is precies ook niet in orde :mrgreen:
Ik weet toch wat ik betaal zeker of heb jij een andere verklaring voor de inflatie onder de €
Ik weet niet hoe oud ge zijt, maar van prijzen hebt ge precies geen besef
Geef dan eens een CONCREET voorbeeld ipv Uw persoonlijk misprijzen hier te tonen

Enkele stomme "cafepraat" voorbeelden --> koop maar eens een Twix in een tankshop, daar betaald ge al 1€ voor omdat ze anders moeten foefelen met wisselgeld, dat koste voor de € 15 of maximaal 20 bfr!
Hetzelfde met vele andere artikelen, de vaste broodprijs hebben ze laten varen en de prijzen afgerond naar boven dankzij onze €, een brood kost nu 2€ terwijl ik de prijs nog aan max 40bfr heb geweten!
Club Owner
Berichten: 651
Lid geworden op: 25 mar 2005, 10:04

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door djaxxie »

Geen izn om me in deze discussie te mengen maar als je zelf niet ziet dat alles veel duurder is sinds de euro dan is er iets goed mis ze. Ook is er echt geen reden om persoonlijk te gaan. Geef gewoon u mening en gedaan eh seg...
Afbeelding
Afbeelding
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door elkewelke »

GEEUW :roll:

"begrijpend lezen" is aan jullie ook niet besteed.....jammer

ge snapt dus totaal niet wat ik schrijf....jammer

jullie verstaan niet wat inflatie is.....jammer

jullie geloven niet in wetenschappelijke studies....jammer

ik doe zelf niet aan onderzoek.....ik lees over ECHTE wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken.......de resultaten van jullie persoonlijke enquetes interesseren mij niet, wegens "niet wetenschappelijk".....

ik ben oud genoeg om te weten dat destijds een brood nog 40 bef kostte
ik ben niet oud genoeg om te weten dat destijds een brood nog 5 bef kostte

die 35 bef die erbij zijn gekomen........die zijn er niet door de euro gekomen (het bestond nog niet).....door wat dan wel ? de marsmannetjes ?! neje....simpel: inflatie (tgv allerhande factoren).....een normaal verschijnsel
beter kan ik het niet uitleggen


PS nu we het toch over brood hebben
Ooit gehoord dat de maximumprijs van een brood destijds werd vastgelegd door de overheid ? wel die max. prijs bestaat niet meer.....
rekent daarbij de stijgende grondstofkosten (meel), stijgende energiekosten (een oven wordt vrij warm) enz.
misschien daarom dat de broodprijs de laaste jaren is gestegen ???!
of is dat voor jullie een te simpele verklaring ?
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door elkewelke »

Artikel uit DE TIJD 9 september 2008:
'Invoering euro leverde Belg 1.345 euro op'

De invoering van de euro op 1 januari 1999 heeft België al aan rentebesparingen 14 miljard euro opgeleverd gedurende de afgelopen tien jaar. Per inwoner komt dat neer op een winst van 1.345 euro.
(belga) - Dat schrijven de economisten van ING België in 'Financiële Berichten', waarvan het net verschenen nummer over september/oktober integraal gewijd is aan een uitgebreide evaluatie van 10 jaar euro.

In tegenstelling tot wat heel wat sceptici voorspeld hadden, is de balans van de euro ongetwijfeld positief, zo verluidt. De inflatie nam af en convergeerde, al hebben veel burgers de indruk dat het nieuwe prijsreferentiekader de inflatie verhoogd heeft. De economische groei was stevig en de werkloosheid nam af. "Wel is er nog geen aanleiding om achterover te leunen. Het beloofde begrotingsevenwicht van de lidstaten blijft precair. Nu de economische groei vertraagt, nadert daarvoor de lakmoesproef."

Op internationaal vlak is de euro een ernstige rivaal aan het worden voor de dollar. Er zijn in de wereld al meer euro's dan dollars in omloop. In internationale transacties weegt de euro zwaarder dan de som van de nationale munten van weleer. Het belang van de euro als reservemunt neemt toe en de Europese Centrale bank boekt niet onbelangrijke zogeheten seniorage-winst doordat de euro ook buiten de eurozone wordt gebruikt.

De integratie van de financiële markten levert volgens sommige studies een extra stijging van het BBP op met 1,1 procent.

De integratie is het verst gevorderd op de geldmarkten, waar de renteverschillen tussen de eurolanden vrijwel verdwenen zijn.
Ook op de obligatiemarkten is er een opmerkelijke convergentie van de rente, terwijl de euro bovendien aanleiding heeft gegeven tot de komst van emittenten met een hoger risicoprofiel.
Op de aandelenmarkten blijft de "home bias" het sterkst, al merkt men dat de aandelenbeurzen meer en meer "Europees" en sectoraal reageren.
"Dat er ooit landen uit de euro zouden stappen, is in theorie mogelijk. Maar dat zou zo'n financiële chaos meebrengen, dat de lidstaten daar wel voor zullen terugschrikken. Bovendien is de herinnering aan de nationale munt zo aan het vervagen, dat een uitstap uit de muntunie minder en minder een punt van overweging wordt", aldus Financiële Berichten van ING.

er is een verschil tussen "de indruk hebben" en het feitelijk zo zijn....
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Koopkracht & Inflatie

Bericht door Sunreezer »

Deze week gehoord dat door een verbod op pesticiden de prijs van onder andere de aardappelen met 30% zal stijgen. De prijs van een pak friet zal ook weer de hoogte in gaan, ga tegenwoordig eens naar de frituur voor een gezin met 2 kinderen?
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Koopkracht & Inflatie

Bericht door Nostalgie90 »

Ach mens wat wilt ge bewijzen met uw artikels? Dat we onder de € nog rijker zijn geworden of wat?

Als ge dan toch onderzoekt geef dan eens wat cijfers of bv voeding, elektriciteit, gas, diesel ik denkt niet dat ge voor deze belangrijksten goedkoper zult vinden hoe ge uw redenering ook draait.
Ik kan moeilijk kastiketten van voor 2000 gaan bovenhalen, maar mijn noden zijn hetzelfde gebleven en er schiet netto flink minder over per maand en dat zegt al genoeg!


Als ge 2€ (80bfr) voor een brood al normaal vind, terwijl ge zelf nog de prijs van 42€ gekend hebt dan vraag ik mij dat dit wel een normale evolutie is.
Voedingsprijzen stijgen enorm dat merk ik in de rekken, van goedkopere tv's etc... kunt ge niet eten!

Een zwakke dollar heeft ons nog voor erger behoed, en die andere kant zullen we nog wel gepresenteerd krijgen ...

Van dat pak frieten kan ik alleen maar zeggen dat voor ons hetzelfde de prijs met 3€ op 2 jaar is verhoogd, dus dat is toch wel iets niet?
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: EU Gaat Illegaal DL'en Aan Banden Leggen !

Bericht door Nostalgie90 »

elkewelke schreef: PS nu we het toch over brood hebben
Ooit gehoord dat de maximumprijs van een brood destijds werd vastgelegd door de overheid ? wel die max. prijs bestaat niet meer.....
rekent daarbij de stijgende grondstofkosten (meel), stijgende energiekosten (een oven wordt vrij warm) enz.
misschien daarom dat de broodprijs de laaste jaren is gestegen ???!
of is dat voor jullie een te simpele verklaring ?
Er is altijd al brood gebakken en dat is nooit een probleem geweest voor de bakkers.
De ovens worden nog altijd even warm als vroeger.
Dat van de grondstoffen kunt ge uwe snikkel eens beter in die link van Thaman steken, dat zegt genoeg.
Op 9 jaar de prijs factor 2, amai men kloten

Ach liberalisering, het ging allemaal beter en goedkoper worden ... geef ons heden ons dagelijks brood was ooit een verwijzing naar zulke toestanden!

Hier nog een interessante link, welke verklaring geef jij hieraan?
Als mensen hun basisbehoeften niet meer kunnen betalen dan is er toch een probleem, niet hoofdzakelijk alleen door de €
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... lden.dhtml
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten