Retro Top 100

Alles in verband met muziek
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Retro Top 100

Bericht door Trab »

Ik was daarjuist enkele retroplaatjes ah opzoeken op youtube, toen ik plots een (oud) idee kwam.

Herinneren jullie nog onze poging om een top 100 allertijden op te stellen? Thaman had toen een site gemaakt waar je liedjes kon beluisteren en stemmen. Op die manier konden mensen zonder kennis van titels toch hun favoriete nr's herkennen om te kunnen stemmen. Dat bleek toen echter technisch onmogelijk, maar met de komst van youtube moet zoiets toch realiseerbaar zijn? Tegenwoordig staan er ontelbare retrotracks op youtube, waardoor je die tracks niet meer moet hosten.

Wat denken jullie? Volgens mij is dit een haalbare kaart en mits de juiste aanpak kan dit zeker een meerwaarde betekenen voor dit forum ;-)
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

dat zou mogelijk zijn ook in de vorm van samples btw op zshare.
Enkel ik vind Youtube niet gebruiksvriendelijk werken.

Of je zou een pagina moeten maken waar alle youtube filmpjes in 1 keer opstaan !
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

ThaMan schreef:Enkel ik vind Youtube niet gebruiksvriendelijk werken.

Of je zou een pagina moeten maken waar alle youtube filmpjes in 1 keer opstaan !
Waarom vind je youtube niet zo gebruiksvriendelijk?

Ik had gedacht om deze keer geen lijst te gebruiken met tracks waar je uit kan kiezen. Vorige keer moest je dan iedere track waarderen, en dat nam enorm veel tijd in beslag. Ik zou het eerder aanpakken zoals radiozenders het doen, dus gewoon een lijstje insturen. Voor diegenen die inspiratie nodig kunnen we dan een soort youtubekanaal opzetten met een verzameling van tracks die door anderen zijn upgeload. In youtube kan je dan makkelijk doorklikken naar andere tracks en zo ontdek je weer andere nummers. Youtube leent zich daar enorm goed voor.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Met dat plan zit ik ook al enkele jaren in mijn hoofd, maar hoe pak je zoiets concreet aan...
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Administrator schreef:Met dat plan zit ik ook al enkele jaren in mijn hoofd, maar hoe pak je zoiets concreet aan...
Als we de koppen bij elkaar steken, moet dat wel haalbaar zijn.

Zelf ken ik de ballen van online databases, maar kunnen we geen formulier ontwerpen waar je vijf tracks op moet invullen? Je geeft telkens de naam van de track en van de uitvoerder (een artiest mag maar 1 keer voorkomen). Die namen komen dan automatisch in een accesdatabase ofzo, waardoor het tellen zeer snel kan verlopen.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Dan moeten de namen wel allemaal op een correcte en zelfde manier gespeld worden, anders ga je met onjuist resultaten zitten.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Administrator schreef:Dan moeten de namen wel allemaal op een correcte en zelfde manier gespeld worden, anders ga je met onjuist resultaten zitten.
Dat is waar, maar diegenen die wel juist geschreven zijn moet je niet meer handmatig tellen. De rest moeten we dan maar handmatig doen.

Als we nu eens een discogslink ernaast zetten, dan kunnen ze zelf de juiste schrijfwijze opzoeken :P
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Ahja, ik dacht juist nog op iets. Aangezien 'retro' tot in de jaren 80 gaat, zijn veel hits van toen onbekend voor sommigen. Die platen zullen waarschijnlijk minder voorkomen in de lijstjes, maar misschien kunnen we dit opvangen met een soort puntensysteem. Elke plaat krijgt automatisch een score: hoe ouder een track, hoe meer punten het krijgt.
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

Trab schreef:Ahja, ik dacht juist nog op iets. Aangezien 'retro' tot in de jaren 80 gaat, zijn veel hits van toen onbekend voor sommigen. Die platen zullen waarschijnlijk minder voorkomen in de lijstjes, maar misschien kunnen we dit opvangen met een soort puntensysteem. Elke plaat krijgt automatisch een score: hoe ouder een track, hoe meer punten het krijgt.
Mja, de moeilijkheid ligt in mijn ogen niet in het technische aspect, maar eerder in een afbakening van het begrip retro, he. Mijn favoriete retroplaten gaan verder terug dan 1980 - Funkadelics "Free Your Mind..." (1969 of 1970), "Mothership Connection" van Parliament (1975), "I Feel Love" van Donna Summer (1977), Teddy Pendergrass, Roy Ayers, Rose Royce, de hele Salsoul-catalogus enzovoort - en voor anderen zal een track van na 2000 al retro zijn. En in die term zitten in feite zoveel verschillende genres vervat...
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Dr. Poppers schreef:Mja, de moeilijkheid ligt in mijn ogen niet in het technische aspect, maar eerder in een afbakening van het begrip retro, he.
We zitten op een legendaryclubs site, dus ik zou het afbakenen op muziek die ze in deze clubs speelden (Trance, techno,...) ;-)
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Trab schreef:
Dr. Poppers schreef:Mja, de moeilijkheid ligt in mijn ogen niet in het technische aspect, maar eerder in een afbakening van het begrip retro, he.
We zitten op een legendaryclubs site, dus ik zou het afbakenen op muziek die ze in deze clubs speelden (Trance, techno,...) ;-)
maak er geen "retro" top 100 van maar een LC top 100, op die manier heb je geen last van afbakening en kan iedereen vrij invullen

gedoe met samples zou ik achterwege laten, zal veel te omslachtig worden ... als een nummer echt tot je persoonlijke top3 behoort veronderstel ik dat je ook titel en uitvoerder kent
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

lemant schreef:maak er geen "retro" top 100 van maar een LC top 100, op die manier heb je geen last van afbakening en kan iedereen vrij invullen
Met een 'LC top 100' bedoel je een top gemaakt door LC members, of een top met muziek uit legendarische clubs?
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Trab schreef:
lemant schreef:maak er geen "retro" top 100 van maar een LC top 100, op die manier heb je geen last van afbakening en kan iedereen vrij invullen
Met een 'LC top 100' bedoel je een top gemaakt door LC members, of een top met muziek uit legendarische clubs?
door members :)
tenzij men het hier breder ziet natuurlijk
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

meest corecte zou dan zijn:

een top 100, met muziek uit legendarische clubs, gekozen door LC members

de afbakening gaat idd wel een probleem zijn .. zo is donna summer voor mij echt geen retro .. maar wordt dat eerder bij disco geplaatst ..

bij mij is retro vanaf '89 - '90, wanneer new-beat er wat uit ging, en er ander deftig materiaal uitkwam .. de periode stopt voor mij echt wel in '97, al durf ik soms eentje van '98 of '99 er tussen knallen ..
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Co-Admin
Berichten: 910
Lid geworden op: 19 nov 2004, 18:51
Locatie: Gent

Bericht door Matthias »

Amaai!!!!! Ja, da zie ik zeker zitten...
Maybe doen we het zo: ALLE leden kunnen hun favo top lijst doorsturen naar 1 iemand (een mod ofzo)... die dan alles gewoon klasseert (gemakkelijk met Excel) enzo dan de resultaten weergeeft...

Akkoord of iemand alternatieven???

En idd: de top 100 zou wel moeten gaan over 'house'. Ik bedoel, als afbakening het ganse begin van de housescene... We kunnen zo terug gaan tot Will Tura.

Laat maar horen!!!
------------------------------
Het leven van de mens is wat zijn gedachten ervan maken. ((Marcus Aurelius))
------------------------------
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast