Waar ligt de basis???

Alles in verband met muziek
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Bericht door Nele303 »

Mij kon muziek niet veel interesseren tot New Beat er kwam.
Daarna waren er dan de House Party CD's, en dan ook nog een andere reeks waarvan ik de naam ben vergeten. Daarna waren er dan de eerste Serious Beats.
Wat ik wil zeggen: voor iedereen zal die basis wel ergens anders liggen ...
Club Owner
Berichten: 563
Lid geworden op: 07 aug 2008, 15:06
Locatie: Malinas

Bericht door pascal78 »

bij mij is het begonnen met Hip-Hop (den tijd van Yo! MTV raps)

maar oorsprong huidige edm ligt volgens mij toch ook in "black music"

grtz
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Voor mij ligt de algemene basis ergens bij de zwarte, die mensen blijven lachen, dansen en muziek maken.

Aan James Brown hebben we zeker ook wat te danken, na de jaren 60-70-80, de Soul,... kwam de HipHop, House, Detroit waar iedereen een zwarte huidskleur had.
Later was er ooit ene blanke die daar toekwam in Detroit, iedereen had er schrik van. 'twas Richie Hawtin, een man die ook wel mijn respect verdiend door steeds nieuwe dingen te proberen en de muziek levende te houden zoals zovelen. Detroit en Chicago is ons het meest bekend van de Techno en House al vraag ik me sterk af waar er in dat land nog zo'n invloeden waren. De US is zo groot dat ik het betwijfel dat enkel hier de basis lag...???

In Brussel was er enkele jaren geleden in de brouwerij nog een tentoonstelling over de geschiedenis van de muziek. Je liep als het ware door de evolutie heen, dat was echt subliem gedaan. Heel erg mooi was hoe ten tijde van de Jazz en Soul beschreven werd met documenten over de zwarte muziek verboden werd. Heel wat gernes kwamen aan bod en op het einde stond dan de oude mengtafel van de Fuse met de namen erbij wie er op gespeeld had.

Electronisch gezien zou ik het echt niet weten maar daar heeft Poppers ons al één en ander over uitgezocht en als het over kunst en muziek gaat dan is dat waarschijnlijk wel tot in de puntjes beschreven en correct. Ik zou graag eens tijd maken om al die oude Avant Garde dingen van rond de eeuwwisseling tot 1950 te doornemen want denk dat we daar nog ff mee bezig zijn.

Voor mezelf heb ik geen muzikale opvoeding gekregen maar toch wist onze pa er de goeie dingen uit te halen en op te leggen, dingen die ik nu ook wel goed vind. Los daarvan was ik knettergek van Michael Jackson en later dan de Rap, Front 242, New Beat,... Zelf ging ik toen nog niet uit maar ben er wel veel mee geconfronteerd geweest. Dus ja, ik steek men tijd nu nog vooral in de New Beat, iets waar het voor mij althans electronisch gezien mee begon om alles te tapen en te beluisteren... ook het begin van vele belgische NB/house/techno-labels.
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Bericht door jim-bar »

idd, da was gedeeltelijk mijn punt toen ik zei - it began in africa
maar ik had geen zin om heel den uitleg te doen :)
kei goeie uitleg keimi !

again
... this is Elmer Davis again ...
Club Owner
Berichten: 563
Lid geworden op: 07 aug 2008, 15:06
Locatie: Malinas

Bericht door pascal78 »

jim-bar schreef: kei goeie uitleg keimi !
2nd

@ jim-bar: had zo al een vermoeden dat je dat wou zeggen ;)
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

ik ben het er wel nie mee eens dat techno ontstaan is in detroit, zoals iedereen wil geloven... I mean, de voorlopers hoor je toch evengoed in kraftwerk en front242, JM Jarre, Vangelis,... en new wave enz? Volgens mij is techno just zo speciaal omdat het ontstond op z'n eigen en niet vanuit een bepaalde scene of stad, maar gewoon globally. Plots had je vanuit alle hoeken van de wereld input...
We moeten niet altijd klakkeloos de versie aanvaarden die de amerikanen ons willen inlepelen eh, tedju.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Bericht door jim-bar »

ik heb al vaak gelezen en in documentaires horen vertellen dat deze plaat idd een belangrijk mijlpaal is geweest, en ik kan da wel volgen.
http://www.youtube.com/watch?v=9h6pcqC6wrI

het punt is wel dat die DJ's het mixen en samplen (wat nu nog steeds heel belangrijk is in het techno-wereldje) bovenop die kraftwerk-track hebben gebracht

kortweg denk ik zelfs dat sowieso een 'DJ' 1 vd belangrijkste factoren is bij het ontstaan van techno - het doorgaan tot de ochtend op een never ending ritme ...
vandaar dat ik die gasten in de US toch nét iets meer credit geef
... this is Elmer Davis again ...
Club Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:52
Locatie: Tongeren

Bericht door DJ Fritz »

Psytox schreef:ik ben het er wel nie mee eens dat techno ontstaan is in detroit, zoals iedereen wil geloven... I mean, de voorlopers hoor je toch evengoed in kraftwerk en front242, JM Jarre, Vangelis,... en new wave enz? Volgens mij is techno just zo speciaal omdat het ontstond op z'n eigen en niet vanuit een bepaalde scene of stad, maar gewoon globally. Plots had je vanuit alle hoeken van de wereld input...
We moeten niet altijd klakkeloos de versie aanvaarden die de amerikanen ons willen inlepelen eh, tedju.
I second that :)
Je moet maar eens een paar interviews lezen/zien met de Detroit/Chicago gasten... zijn ALLEMAAL beinvloed (in meer of mindere mate) door Kraftwerk en andere europese (import) muziek.
Disco heeft ook een grote rol gespeeld in de evolutie van house & techno.
Hier een stuk vanuit het boek ''pump up the volume''
By the beginning of the 80's 'disco' had become a dirty word in mainstream America's musical lexicon. Detroit DJ Steve Dahl captured the reactionary fervour of beer-swilling jocks across the land when he publicly exploded thousands of disco records before a televised baseball game. Above ground, disco most definitely sucked.
But below the surface, in New York, disco was mutating into electronic R&B on the dancefloor itself. A world away from Saturday Night Fever, disco began laying the basis for house music's subsequent birth at the city's underground black and gay clubs. The most important of these was the Paradise Garage, backed by West end record label owner Mel Cheren.
En niet te vergeten ons eigen belgenlandje... lag misschien niet aan de basis van de house maar heeft zeker een zeer grote rol gespeeld in de evolutie ervan ... eerst de EBM va oa Front 242 - Vomito Negro, toen de New Beat , en natuurlijk R&S records (en Bonzai , en ...) !
EDIT : zie ook deze steengoede docu over het ontstaan van house -> http://tinyurl.com/5rzbzf
Laatst gewijzigd door DJ Fritz op 04 sep 2008, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"House is a feeling and if you don't feel it it can't be house" Carl Cox
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

idd, ik vind dat ons land dikwijls word vergeten. toen velen nog niet bekend waren, zaten ze toch hier hun ding te doen, of ben ik verkeerd?

detroit is voor mij persoonlijk dan weer een afkooksel van chicago :mrgreen: maar een goeke...
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

Als je abstractie maakt van een aantal dingen en daarbij soms noodzakelijkerwijs kort door de bocht gaat, zou je kunnen stellen dat er twee genealogische lijnen zijn: een "witte" en een "zwarte".
Er is langs de ene kant de "witte" historische lijn, die al terug gaat op de eerste experimenten in de klassieke muziek vlak na de vorige eeuwwisseling met Varèse en Stravinsky en zo, gaande tot de musique concrète in Parijs en Keulen (Henry, Schaeffer) en freaky volk in de States met Cage en LaMonte Young. Die periode is ook van belang voor het aanwenden van een ander soort instrumenten, nieuwe opnameapperatuur en de eerste elektronica. In de jaren zestig komt daar psychedelica bij en ontstaat nog wat later een avantgarde met Tangerine Dream, Throbbing Gristle, Neue Deutsche Welle-toestanden, krautrock, Franse wave, New York no wave, Belgische wave en zo uitmondend in EBM, elektronica en gewoon ook electropop allerhande. Dan zitten we toch al in de vroege jaren tachtig. Hier kunnen de meesten wel namen opplakken en (misschien jammer) Kraftwerk zal dan de meest genoemde zijn.
Daarnaast loopt de "zwarte lijn", volledig gebaseerd op ritmiek en grotendeels ook op zuiver "gevoel": van de percussiegerichte dingen, de zogenaamde slavenmuziek, traditionals, blues, gospel en chants – naar de stomende jazz. Verder groeit de soul uit tot een genre dat ook de mainstream beïnvloedt (aanvankelijk verguisd door de blanken, maar stilaan ook te horen in nummers gemaakt door blanke artiesten – zelfs en zeker Elvis "bezondigde" zich hier aan; geen rock en roll zonder soul en blues). De groove blijft hier wel een beetje een constante, hetgeen te merken is in de funk die opkomt vanaf de jaren zeventig, alsook natuurlijk disco. Die kennen later ook een elektronische variant, waar de vroege hip hop schatplichtig aan is.
Zet de belangrijkste epigonen van deze twee lijnen – Kraftwerk en Clinton volgens een grote meneer – in een lift en (ratataaah, open de deuren en applaus!)... daar verschijnen techno en house.
Let wel, techno ontstond inderdaad bijvoorbeeld ook onder invloed van de housefeesten in Chicago en geografisch/ historisch etc. is het nauwelijks vol te houden dat alleen Detroitse artiesten zorgden voor het ontstaan ervan, maar gezien de aard van de stad – doods, industrieel; vervallen futurisme al het ware – en de impact van een paar releases (we kennen ze wel he, van Model 500, "Phuture Tracks", de eerste Saunderson- en May-dingen, de Wizard dingen, de probeersels van de jonge gasten van UR,...) was het makkelijk voor de pers om dit als de ware geboorteplaats te bestempelen (vooral de Britse pers is daar verantwoordelijk voor; zij hebben heel dat imago mooi gekneed waarop de lui in Detroit dat in feite simpelweg overnamen).
Jep, en dat miskent uiteraard de invloed van België (new beat, eerste techno/ trance...), van de UK (UK acid house, elektronische avantgarde daar, eerste raveproducties die wat later komen) en van zovele vormen van ravemuziek en elektronica die in heel Europa de kop opsteken (Duitsland, ook Frankrijk, Spanje en Italië).
Het spel was dan rap vertrokken en internationaal gegaan, met enkele mainstream producenten die er mooi hun lesje uit leren en het verteerbaar maakten voor de grote massa.
Ik benadruk nog eens dat dit een persoonlijk geschiedenisje is waar veel uit weggelaten is, maar ik wilde die twee lijnen maar even schetsen die dus uiteindelijk in die lift terechtkwamen, haha...
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mar 2007, 16:20
Locatie: Limburg

Bericht door Wanni »

Nele303 schreef:Mij kon muziek niet veel interesseren tot New Beat er kwam.
Daarna waren er dan de House Party CD's, en dan ook nog een andere reeks waarvan ik de naam ben vergeten. Daarna waren er dan de eerste Serious Beats.
Wat ik wil zeggen: voor iedereen zal die basis wel ergens anders liggen ...
Move The House ?
Afbeelding
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik heb in disco toch ook altijd een van de voorlopers van de house muziek gezien hoor. Een genre dat ik trouwens nog altijd weet te waarderen, soms luister ik thuis hele dagen naar disco. Maar dan wel de originele disco uit de jaren 70 en 80 en niet die belachelijke disco nouveau.
Club Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:52
Locatie: Tongeren

Bericht door DJ Fritz »

@ dr poppers.... wow , fantastisch 'artikel' (kleine aanpassing en dit zou gerust in een magazine kunnen geplaatst worden)
Als we de lijn helemaal doortrekken moeten we eigenlijk duizenden jaren terug in de tijd reizen... TRIBAL !!
Ik bedoel .. die 'tribes' dansten toen al op repetitieve drum 'beats' die hun in 'trance' brachten .. daar ligt de eigenlijke basis.
Over musique concréte gesproken... hier is een leuke clip van Pierre Henry uit 1967 ! Voor mijn part kan dit gezien worden als de allereerste 'techno' plaat :P -> http://www.youtube.com/watch?v=TKz4qVmUz84
En laten we ook niet de 'theremin' vergeten.. een van de allereerste elektronische instrumenten ooit gemaakt ... in 1919 !! -> http://en.wikipedia.org/wiki/Theremin
Daarvoor had je ook nog de Telharmonium , maar was niet zo populair geworden als de theremin -> http://en.wikipedia.org/wiki/Telharmonium
"House is a feeling and if you don't feel it it can't be house" Carl Cox
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

DJ Fritz schreef:@ dr poppers.... wow , fantastisch 'artikel' (kleine aanpassing en dit zou gerust in een magazine kunnen geplaatst worden)
Tja, da's halvelings mijn job he... ;-)
Maar dit zou toch niet door mijn persoonlijke redactiefilter geraken hoor! :D
Als we de lijn helemaal doortrekken moeten we eigenlijk duizenden jaren terug in de tijd reizen... TRIBAL !!
Ik bedoel .. die 'tribes' dansten toen al op repetitieve drum 'beats' die hun in 'trance' brachten .. daar ligt de eigenlijke basis.
Uiteraard, met iedere kunstvorm kan je gaan deduceren tot het begin van de mensheid. :) (Lascaux als begin van de hedendaagse schilderkunst?) Maar in dit geval is het basale en primaire nog steeds erg duidelijk - dat principe dat je beschrijft is daadwerkelijk zo oud als de menskes. De vraag die ik me stel is: waarom? Hoe is dat begonnen (dat beginnen wiebelen op zelfgeproduceerd geluid) en welke psychologische impulsen hebben daartoe geleid? Ik denk dan ook aan bijvoorbeeld muziek die gebruik werd als "pepmiddel" bij stammenoorlogen en dergelijke. Ik heb wel muziekgeschiedenis gehad als vak maar daar heb ik daar niks over gehoord - of ik moest hebben liggen knorren na de lessen in de House Universiteit Silo ;)
Over musique concréte gesproken... hier is een leuke clip van Pierre Henry uit 1967 ! Voor mijn part kan dit gezien worden als de allereerste 'techno' plaat :P -> http://www.youtube.com/watch?v=TKz4qVmUz84
Henry heeft dit jaar nog in Berlijn opgetreden (uitvoering van eigen werk naar aanleiding van het Club Transmediale festival) en dat was fantastisch ja! :eek:
En laten we ook niet de 'theremin' vergeten.. een van de allereerste elektronische instrumenten ooit gemaakt ... in 1919 !! -> http://en.wikipedia.org/wiki/Theremin
Daarvoor had je ook nog de Telharmonium , maar was niet zo populair geworden als de theremin -> http://en.wikipedia.org/wiki/Telharmonium


Maar nu komen we uiteraard bij een aantal dingen die we reeds verschillende malen hier neergepend hebben he!

PS: Oh ja Fritz, kende jij vroeger volk uit Borgloon?
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:52
Locatie: Tongeren

Bericht door DJ Fritz »

Dr. Poppers schreef: Uiteraard, met iedere kunstvorm kan je gaan deduceren tot het begin van de mensheid. :) (Lascaux als begin van de hedendaagse schilderkunst?) Maar in dit geval is het basale en primaire nog steeds erg duidelijk - dat principe dat je beschrijft is daadwerkelijk zo oud als de menskes. De vraag die ik me stel is: waarom? Hoe is dat begonnen (dat beginnen wiebelen op zelfgeproduceerd geluid) en welke psychologische impulsen hebben daartoe geleid? Ik denk dan ook aan bijvoorbeeld muziek die gebruik werd als "pepmiddel" bij stammenoorlogen en dergelijke.
Dat is een zeer goede vraag.. waarom ??
Repetitieve beats en trance geluiden (didgeridoo mss?) activeren (volgens mij) een soort van 'trigger' in ons brein dat denk ik nog niet goed onderzocht is... de interactie geluid - brein.
PS: Oh ja Fritz, kende jij vroeger volk uit Borgloon?
euhm... niet dat ik me kan herinneren :D .. ik kende toen (in de tijd vd montini) wel wat volk uit st.truiden en zoutleeuw :)
"House is a feeling and if you don't feel it it can't be house" Carl Cox
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten