Nieuwe programmator Tresor komt uit Nijmegen.

Het forum van Tresor in Berlijn
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Nieuwe programmator Tresor komt uit Nijmegen.

Bericht door Dr. Poppers »

Vandaag op de weblog van Rebelbass op VPRO's 3voor12:
De Nijmeegse DJ Pure wordt de nieuwe promoter/programmeur van de historische Berlijnse club en technolabel Tresor. Peter Entjes (43) die onlangs zijn functie als directeur van het Nijmeegse poppodium Merleyn neerlegde is als DJ Pure al meer dan veertien jaar betrokken bij de Planet Rose clubavonden in Doornroosje als resident dj. Peter is geen onbekende van Tresor. Sinds de oprichting van de club onderhoudt hij nauwe banden met het Berlijnse label. Peter Entjes, aka DJ Pure, over hoe het ooit begon en waar het naar toe gaat.

“Net na de muurval in 1988 werd er bericht over een nieuwe club in de kelder van het voormalige Wehrtheim Warenhuis in de ‘dodenzone’ van de scheiding tussen west en oost Berlijn. Tresor dus. Ik was meteen onder de indruk van de club. In die tijd vierde de ‘ wiedervereinigung ‘en ‘neuanfang’ een grote rol ook in de muziek en er heerste een euforische uitgelaten sfeer. Overal werd de vrijheid en techno gevierd. Van party’s in voormalige wachttorens, de beroemde televisietoren op Alexanderplatz, tot in voormalige fabrieken en munitieopslagplaatsen verscholen achter en onder Oost-Berlijnse woonkazernes. In die tijd feestten wij nachtvlinders veel af en het duurde niet lang of we waren graag geziene gasten en vaste items op de gastenlijsten van de Gay Teadances, Tresor, E-werk en een veelvoud van parties en afters. In 1993, leerde ik Mad Max kennen bij een uitzending van Ellen Aliens Braincandy Radio. Max was de eigenaar van club Opera in Leipzig. We raakten bevriend. Enige tijd later werd Max de A&R manager van het inmiddels beroemd geworden Tresor platenlabel.

In 1993 werd ik voor de eerste keer uitgenodigd om in club Tresor te draaien. Inmiddels waren we in Nijmegen begonnen met de Planet Rose avonden, Ger Laning Hans Wolters en ikzelf stonden aan de wieg van deze inmiddels roemruchte en prijsgekroonde clubavond van Doornroosje, die nu door Darko Esser als programmeur innovatief en waardig wordt voortgezet. Berlijn werd steeds meer mijn tweede stad en ik pendelde regelmatig op en neer tussen Nijmegen en Berlijn. In 2001 werd ik gevraagd om de productieleiding en controlling voor Musik und Maschine een internationaal muziekcongres en showcases, georganiseerd door Tresor en Axis , voor mijn rekening te nemen. Geld binnenslepen bij de stad Berlijn en logistiek organiseren, Veel heen en weer vliegen, eten met Jeff Mills, bomen over muziekrechten, dj Hell als boegbeeld knuffelen en de voltallige internationale DJ/muziekscene op zijn wenken bedienen tijdens Muma 2001 in het Haus der Kulturen der Welt in Tiergarten. Tot nu toe reisde ik elk jaar wel een paar keer naar Tresor, om er te draaien.

In 2003 ben ik in Nederland gaan werken als directeur van Merleyn in Nijmegen. Het podium dat door het VNPF 3 maal genomineerd werd als beste podium in 2004/05/06. Niet gewonnen natuurlijk, maar goed, wel genomineerd! Zware tijden voor de popbranche, en met het alom opbloeien van nieuwe poptempels die groter en professioneler werden, kregen wij als klein podium het zwaar te verduren. Een zeer heftige periode voor mij in ieder geval, en in 2008 is er na jarenlang bezuinigen en mensen ontslaan het punt gekomen dat we samen met Doornroosje gekeken hebben naar een redding van Merleyn. Nadat mijn baan als directeur bij de overname door Doornroosje op het punt stond te sneuvelen, werd ik gevraagd om de nieuwe booker/promotor te worden voor Tresor.

Ik zeg hallo dan... Tresor!!!. Hoe vet is dat? Ik bedacht me geen seconde hoewel ik wist dat het geen makkelijke opgave zou worden. Na twee jaar te hebben rondgezworven op verschillende locaties in Berlijn, heeft club Tresor nu zijn nieuwe onderkomen gevonden in de oude stadsverwarmingcentrale aan de Köpenicker Strasse. Het wordt een gigantisch project (Modem), met daarin de clubs, Tresor/Baterieraum, en in de nabije toekomst de kathedraal van een zaal van zeven verdiepingen hoog en met een capaciteit van 3500 personen. Ik vind het fantastisch dat onze jarenlange relatie nu wordt bekrachtigt met deze geweldige uitdaging. Ik ga me vooral bezighouden met de programmering van club Tresor en de internationale boekingen voor alle Tresor artiesten zoals Dave Tarrida, Christian Vogel, Blake Baxter, The Advent, Todd Bodine enzovoorts.

En daarnaast wil ik een nieuwe schare talent aantrekken en promoten, iets wat ik als mede-initiator van Nijmeegs Electronische Waar ook heb gedaan. Het belang van een nieuwe generatie DJ’s en producers stimuleren is natuurlijk evident en echt superleuk om te doen. Uiteraard blijf ik zelf ook DJ zowel o.a. voor Tresor en Planet Rose, want zonder DJ-en kan ik gewoon niet leven. Of ik vanuit Berlijn hier nog een rol in het Nijmeegse kan blijven spelen dat weet ik nu nog niet. Met de multimediale mogelijkheden anno 2008 zal ik een eind moeten komen. En Doornroosje blijft natuurlijk ook mijn homie qua club na veertien jaar residentie. Ik hoop er op weg naar de nieuwbouw van Doornroosje nog vaak te kunnen draaien. Ga ik Nederland missen? Wellicht wel, maar voorlopig blijf ik nog wel een tijdje forensen tussen Nijmegen en Berlijn. Nijmegen blijft natuurlijk in mijn hart. Alleen neem ik er nu een tweede hart bij, mijn oude liefde Berlijn… hoe luxe is dat dan!"
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten