De huidige EDM trends

Alles in verband met muziek
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Hoe zit het eigenlijk met de sound op Ibiza? Want normaal gezien worden daar toch vaak de trends gezet voor het komende jaar?
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

quincy schreef:België geen (minimal) techno land?

10 days off dag 1 > weinig volk
dag 2 > weinig volk
dag 3 > gevuld
dag 4 > gevuld
dag 5 > Minus & Mobilee > STAMPVOL

Niet dat ik geweest ben maar zag vanuit Montuno bar het volk aanschuiven, niet normaal hoeveel volk daar stond heel de nacht.
dat heeft niet veel met Belgie technoland te maken hoor ;)

Kerri Chandler in de Sushi = vol
Roger Sanchez in Industria = vol

Stacey Pullen in Café = niet vol


op Ibiza is "de plaat wat blijven hangen" vrees ik :mrgreen:
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

quincy schreef:België geen (minimal) techno land?

10 days off dag 1 > weinig volk
dag 2 > weinig volk
dag 3 > gevuld
dag 4 > gevuld
dag 5 > Minus & Mobilee > STAMPVOL

Niet dat ik geweest ben maar zag vanuit Montuno bar het volk aanschuiven, niet normaal hoeveel volk daar stond heel de nacht.
Benieuwd wat het op dag 9 zal geven, want dan wordt er echte techno gedraaid :)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

After schreef:daar verschiet ik van, ik dacht dat de mnus bende al heel wat was afgeslankt!
Magda haar figuur mag nog altijd gezien worden wat mij betreft, die hoeft niet af te slanken! :drool: :eye:

Serieus:
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, Quincy... Techno en house, hetgeen vroeger alomvattende begrippen waren, hebben zich opgesplitst in verschillende kleinere niches. Je kan dat positief bekijken - er zit rek in de elektronische muziek en house en techno kunnen benaderd worden van verschillende hoeken - maar uiteraard ook negatief: de scene die tamelijk uniform was (of was dat maar schijn?), wordt versnipperd, een subgenre kan gaan overheersen ten opzichte van de rest met enkele helden maar helaas ook ontelbare epigonen en klonen zodat kwaliteit niet meer vanzelf komt bovendrijven en er snel eenheidsworst wordt gedraaid.
De tijden zijn uiteraard veranderd en de muziekdistributie en -promotie via het net draagt ook toe aan dergelijke evoluties. Een andere aspect is het feit dat house en techno doorheen de grens tussen underground en mainstream zijn gebroken (hetgeen ook met andere genres gebeurde, zoals punk rock, zware gitaarmuziek en ga zo maar door - het onderscheid bestaat nauwelijks meer) en dus ook interessant werd voor marketeers en bedrijven, etc. De media, die graag fenomenen in bevattelijke constructies wil inklemmen, is ook zo'n factor.
Zo zie je soms dat house en techno zich als een kwab uitspreiden in alle richtingen, en periodiek terug samenknijpen - wanneer alle subgenres terug dichter bij elkaar komen. Zelf denk ik wel dat we nu op zo'n moment zitten, want ik hoor veel nieuwe producties die in alle mogelijke sets van verschillende varianten passen, zij het (neo) trance, progressive, minimal, Duitse click- en microhouse of groovy techno. Heel wat deejays brengen tegenwoordig ook (terug) variatie in deze zin in hun sets.
Dat neemt niet weg dat ik je reactie begrijp wanneer een deejay plots volledig het roer omgooit omwille van redenen die tamelijk ongelukkig zijn en ongelukkig gecommuniceerd worden. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn hoor, een persoonlijkheid kan verschillende kanten hebben en wanneer een zijde meer tot zijn recht kan komen in een bepaalde periode, kunnen mensen wel eens dat aspect aan bod laten komen. Het kan ook zijn dat teveel producers dezelfde plugins en dergelijke gebruiken. Of dat een deejay wiens hoofd vol duisternis zit op een gegeven moment het licht ziet. Of hetgeen hij al jaren doet, gewoonweg beu is. Er kunnen kortom heel wat redenen zijn voor een dergelijke ommekeer en het is aan het publiek om te oordelen of dat een goeie zaak is.
Toch geloof ik niet dat techno en house tegenwoordig teveel uit hetzelfde vaatje tapt, ik merk nog voldoende interessante dingen aan verschillende zijden onder die grote paraplu. En gelukkig maar. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wat muzikale onderverdelingen betreft geen voorkeur heb en al die benamingen een noodzakelijk kwaad vind. Wat de bakens tussen al die verschillende strekkingen binnen de elektronische dansmuziek zijn toch wel erg vaag, met heel veel tussenzones.
Het grappige is dat dit soort discussies werkelijk in alle muziekgenres die hun wortels diep in de ondergrondse hebben, plaatsvinden: metal en hardrock, hiphop, gothic en ja, zelfs in folk.
Een ding staat vast, en daarvoor kunnen we mekaar weekend na weekend vastpakken: the beat goes on!
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

After schreef:techno in fuse? laat me niet lachen, techno is al maaaaanden over & out!
en Aril @ Fuse, dat is zijn eigen fout hé Quincy, ken je plaats waar ze je muziek appreciëren, remember de discussie van de openmindedheid van techno volk? idd ja, ze staan niet open voor Aril zijn sets :P
wat een zever zeg. Ten eerste krijg ik er het ervan als techno weer wordt gelijkgeschakeld met stevige 4 to the floor loops zonder meer. Niet dus. Techno is veel meer dan dat. En ga het Fuse publiek niet als maatstaf nemen voor het doorsnee technopubliek aub. Het publiek is door de jaren in die club fel veranderd. Bovendien is het club waar de sfeer van week tot week kan variëren, net als het publiek. En misschien lag het wel aan Brikha zelf dat hij het volk niet meekreeg... Hier wordt altijd gemelkt over de zogenaamde bekrompenheid van het "technovolk", maar zulke reacties zijn al even bekrompen en kortzichtig. Ik ken anders ook genoeg mensen die "progressive" als hét genre bestempelen en enkel maar naar feestjes gaan waar ze die muziek draaien. Wauw, hoe openminded zeg. En dat eindeloze geëmmer over minimal altijd, ik wordt er ziek van. 10-15 jaar geleden was het hier al trance wat de klok sloeg in de clubs. En waar is trance als genre deels naartoe gegaan? Tiësto, Svenson en Gielen Paul Van Dyk en andere top 40 tunes. Muzikaal gezien was dat ook niet altijd het neusje van de zalm om het zacht uit te drukken. Minimal is nu eenmaal de stroming die momenteel bij een bepaald publiek populair is (zeker in het buitenland), deal with it. Het resultaat is een hoop kleffe muziek,vaak sfeerloze parties met mensen die gewoon de trend volgen en achter Hawtin en co hun gat lopen enz. Maar ik heb ook al minimal feesten gedaan met bakken sfeer, een heel openminded en apart publiek en steengoede muziek. De statik dancing feesten van Darko bv waren, zeker in het begin, van een hoog niveau. Veel "minimal" van nu zegt me ook niets, maar als je verder zoekt kom je bij heel goede muziek uit. De newer beat mix van tomaz bv die trouwens elke week in zijn uurtje in Switch ook vaak heel goede dingen laat horen. In het hardcore wereldje zijn na 2000 heel veel interessante en goede dingen gebeurt... Neem nu Promo met zijn club R_AW project waarmee hij zelfs dit jaar een avond kreeg op 5 days of. Maar je moet ervoor willen openstaan natuurlijk.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

StevenR_73 schreef:
quincy schreef:België geen (minimal) techno land?

10 days off dag 1 > weinig volk
dag 2 > weinig volk
dag 3 > gevuld
dag 4 > gevuld
dag 5 > Minus & Mobilee > STAMPVOL

Niet dat ik geweest ben maar zag vanuit Montuno bar het volk aanschuiven, niet normaal hoeveel volk daar stond heel de nacht.
dat heeft niet veel met Belgie technoland te maken hoor ;)

Kerri Chandler in de Sushi = vol
Roger Sanchez in Industria = vol

Stacey Pullen in Café = niet vol


op Ibiza is "de plaat wat blijven hangen" vrees ik :mrgreen:
Roger Sanchez in Industria is wel al 2 jaar geleden hé man ;-)
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

Dr. Poppers schreef:
After schreef:daar verschiet ik van, ik dacht dat de mnus bende al heel wat was afgeslankt!
Magda haar figuur mag nog altijd gezien worden wat mij betreft, die hoeft niet af te slanken! :drool: :eye:

Serieus:
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, Quincy... Techno en house, hetgeen vroeger alomvattende begrippen waren, hebben zich opgesplitst in verschillende kleinere niches. Je kan dat positief bekijken - er zit rek in de elektronische muziek en house en techno kunnen benaderd worden van verschillende hoeken - maar uiteraard ook negatief: de scene die tamelijk uniform was (of was dat maar schijn?), wordt versnipperd, een subgenre kan gaan overheersen ten opzichte van de rest met enkele helden maar helaas ook ontelbare epigonen en klonen zodat kwaliteit niet meer vanzelf komt bovendrijven en er snel eenheidsworst wordt gedraaid.
De tijden zijn uiteraard veranderd en de muziekdistributie en -promotie via het net draagt ook toe aan dergelijke evoluties. Een andere aspect is het feit dat house en techno doorheen de grens tussen underground en mainstream zijn gebroken (hetgeen ook met andere genres gebeurde, zoals punk rock, zware gitaarmuziek en ga zo maar door - het onderscheid bestaat nauwelijks meer) en dus ook interessant werd voor marketeers en bedrijven, etc. De media, die graag fenomenen in bevattelijke constructies wil inklemmen, is ook zo'n factor.
Zo zie je soms dat house en techno zich als een kwab uitspreiden in alle richtingen, en periodiek terug samenknijpen - wanneer alle subgenres terug dichter bij elkaar komen. Zelf denk ik wel dat we nu op zo'n moment zitten, want ik hoor veel nieuwe producties die in alle mogelijke sets van verschillende varianten passen, zij het (neo) trance, progressive, minimal, Duitse click- en microhouse of groovy techno. Heel wat deejays brengen tegenwoordig ook (terug) variatie in deze zin in hun sets.
Dat neemt niet weg dat ik je reactie begrijp wanneer een deejay plots volledig het roer omgooit omwille van redenen die tamelijk ongelukkig zijn en ongelukkig gecommuniceerd worden. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn hoor, een persoonlijkheid kan verschillende kanten hebben en wanneer een zijde meer tot zijn recht kan komen in een bepaalde periode, kunnen mensen wel eens dat aspect aan bod laten komen. Het kan ook zijn dat teveel producers dezelfde plugins en dergelijke gebruiken. Of dat een deejay wiens hoofd vol duisternis zit op een gegeven moment het licht ziet. Of hetgeen hij al jaren doet, gewoonweg beu is. Er kunnen kortom heel wat redenen zijn voor een dergelijke ommekeer en het is aan het publiek om te oordelen of dat een goeie zaak is.
Toch geloof ik niet dat techno en house tegenwoordig teveel uit hetzelfde vaatje tapt, ik merk nog voldoende interessante dingen aan verschillende zijden onder die grote paraplu. En gelukkig maar. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wat muzikale onderverdelingen betreft geen voorkeur heb en al die benamingen een noodzakelijk kwaad vind. Wat de bakens tussen al die verschillende strekkingen binnen de elektronische dansmuziek zijn toch wel erg vaag, met heel veel tussenzones.
Het grappige is dat dit soort discussies werkelijk in alle muziekgenres die hun wortels diep in de ondergrondse hebben, plaatsvinden: metal en hardrock, hiphop, gothic en ja, zelfs in folk.
Een ding staat vast, en daarvoor kunnen we mekaar weekend na weekend vastpakken: the beat goes on!
Hiermee ben ik wel akkoord ;-)
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

quincy schreef:
StevenR_73 schreef:
quincy schreef:België geen (minimal) techno land?

10 days off dag 1 > weinig volk
dag 2 > weinig volk
dag 3 > gevuld
dag 4 > gevuld
dag 5 > Minus & Mobilee > STAMPVOL

Niet dat ik geweest ben maar zag vanuit Montuno bar het volk aanschuiven, niet normaal hoeveel volk daar stond heel de nacht.
dat heeft niet veel met Belgie technoland te maken hoor ;)

Kerri Chandler in de Sushi = vol
Roger Sanchez in Industria = vol

Stacey Pullen in Café = niet vol


op Ibiza is "de plaat wat blijven hangen" vrees ik :mrgreen:
Roger Sanchez in Industria is wel al 2 jaar geleden hé man ;-)
ja maar, je zei dat we een technoland waren, dus ongeacht het jaartal :) ;)
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2005, 19:59

Bericht door Red Army »

lemant schreef:
elkewelke schreef:
tomaz schreef: Dat dacht je dan fout. Fuse is begonnen met dingen als B12, Bandulu, Aphex Twin, etc te programmeren in combinatie met lokale dj's (Pierre, Trish, Steve Cop, Joost De Lijser,etc...)
ze hebben toch 1jaar marko en phiphi geprogrammeerd meen ik mij te herinneren ? daarom dat ik zei "dacht" dat ze zo begonnen waren ;)


EDIT: in de wall of fame staat phiphi en marko beiden vermeld in het jaar '95
Dat was in de Motion, die toen werd omgedoopt tot BUMP (en ik kan het weten want ik heb er nog een tapeke van :mrgreen: )
Juist en niet juist, Bump was in motion, maar phi phi en marko hebben zeker beneden de grote zaal ter hun beschikking gehad, en niet in de zomer zoals elders hier geopperd, maar in november nondejol! Het heeft niet gepakt, maar t was toch plezant! Trouwens ik heb fuse na de eerste verbouwing nooit meer zo leuk gevonden als in het begin.

En dit jaar is Ibiza duidelijk minder dan anders, met dank aan de stomme nieuwe wetgeving. Allen naar Croatia of naar 'the black see' zelfs the Ukraine' ...
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

^^Zou kunnen dat ze ook beneden hebben gedraaid, maar toen ik er was speelden ze in ieder geval in de motion.
Was het misschien zo dat ze op vrijdag beneden draaiden en dat dat concept later naar de Motion is verhuisd?
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

Dr. Poppers schreef:
After schreef:daar verschiet ik van, ik dacht dat de mnus bende al heel wat was afgeslankt!
Magda haar figuur mag nog altijd gezien worden wat mij betreft, die hoeft niet af te slanken! :drool: :eye:

Serieus:
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, Quincy... Techno en house, hetgeen vroeger alomvattende begrippen waren, hebben zich opgesplitst in verschillende kleinere niches. Je kan dat positief bekijken - er zit rek in de elektronische muziek en house en techno kunnen benaderd worden van verschillende hoeken - maar uiteraard ook negatief: de scene die tamelijk uniform was (of was dat maar schijn?), wordt versnipperd, een subgenre kan gaan overheersen ten opzichte van de rest met enkele helden maar helaas ook ontelbare epigonen en klonen zodat kwaliteit niet meer vanzelf komt bovendrijven en er snel eenheidsworst wordt gedraaid.
De tijden zijn uiteraard veranderd en de muziekdistributie en -promotie via het net draagt ook toe aan dergelijke evoluties. Een andere aspect is het feit dat house en techno doorheen de grens tussen underground en mainstream zijn gebroken (hetgeen ook met andere genres gebeurde, zoals punk rock, zware gitaarmuziek en ga zo maar door - het onderscheid bestaat nauwelijks meer) en dus ook interessant werd voor marketeers en bedrijven, etc. De media, die graag fenomenen in bevattelijke constructies wil inklemmen, is ook zo'n factor.
Zo zie je soms dat house en techno zich als een kwab uitspreiden in alle richtingen, en periodiek terug samenknijpen - wanneer alle subgenres terug dichter bij elkaar komen. Zelf denk ik wel dat we nu op zo'n moment zitten, want ik hoor veel nieuwe producties die in alle mogelijke sets van verschillende varianten passen, zij het (neo) trance, progressive, minimal, Duitse click- en microhouse of groovy techno. Heel wat deejays brengen tegenwoordig ook (terug) variatie in deze zin in hun sets.
Dat neemt niet weg dat ik je reactie begrijp wanneer een deejay plots volledig het roer omgooit omwille van redenen die tamelijk ongelukkig zijn en ongelukkig gecommuniceerd worden. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn hoor, een persoonlijkheid kan verschillende kanten hebben en wanneer een zijde meer tot zijn recht kan komen in een bepaalde periode, kunnen mensen wel eens dat aspect aan bod laten komen. Het kan ook zijn dat teveel producers dezelfde plugins en dergelijke gebruiken. Of dat een deejay wiens hoofd vol duisternis zit op een gegeven moment het licht ziet. Of hetgeen hij al jaren doet, gewoonweg beu is. Er kunnen kortom heel wat redenen zijn voor een dergelijke ommekeer en het is aan het publiek om te oordelen of dat een goeie zaak is.
Toch geloof ik niet dat techno en house tegenwoordig teveel uit hetzelfde vaatje tapt, ik merk nog voldoende interessante dingen aan verschillende zijden onder die grote paraplu. En gelukkig maar. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wat muzikale onderverdelingen betreft geen voorkeur heb en al die benamingen een noodzakelijk kwaad vind. Wat de bakens tussen al die verschillende strekkingen binnen de elektronische dansmuziek zijn toch wel erg vaag, met heel veel tussenzones.
Het grappige is dat dit soort discussies werkelijk in alle muziekgenres die hun wortels diep in de ondergrondse hebben, plaatsvinden: metal en hardrock, hiphop, gothic en ja, zelfs in folk.
Een ding staat vast, en daarvoor kunnen we mekaar weekend na weekend vastpakken: the beat goes on!
prachtig verwoord en moest je er nog Varth's post onder plakken is't gewoonweg perfect. applausje.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: De huidige EDM trends

Bericht door Sunreezer »

Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Re:

Bericht door quincy »

Dr. Poppers schreef: Heel wat deejays brengen tegenwoordig ook (terug) variatie in deze zin in hun sets.

Toch geloof ik niet dat techno en house tegenwoordig teveel uit hetzelfde vaatje tapt, ik merk nog voldoende interessante dingen aan verschillende zijden onder die grote paraplu. [/i]!
[/quote]

Intussen zijn er weer al een paar maanden voorbij en wou ik hier nog even op inpikken
Eerst en vooral, ieder zijn smaak en voorkeur, daar leg ik mij met veel plezier bij neer. :)

Maar om even op bovenstaande quote in te gaan: Ik ga nog zelden uit om een bepaalde buitenlandse dj aan het werk te zien, maar zo nu en dan vallen onze gigs samen met het optreden van een buitenlandse guest en doen ik en collega Ben Milo elke keer wel de moeite om tijdig aanwezig te zijn zodat we de dj of artiest in kwestie zeker kunnen checken.

Na het aanschouwen van een aantal guests tijdens de laatste weken/maanden kan ik voor mijzelf alleen maar besluiten dat bijna iedereen net wel uit hetzelfde vaatje tapt met steeds maar minder variatie en diversiteit.

Meeste guests die ik heb weten optreden draaien blijkbaar alleen voor zichzelf, laptopje openslaan, tempo naar beneden halen (124/125 bpm) en monotoon zonder enige feeling met het publiek, noch opbouw of hoogtepunt(en) met als resultaat een half volle dansvloer of leeglopende zaal.

Ik kan het toch maar moeilijk vatten.

Toch nog een positieve noot: tijdens de laatste maanden deels nieuwe oorden opgezocht en een aantal nieuwe artiesten ontdekt die mijn verwachtingen terug wel weten in te lossen, oef :P
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: De huidige EDM trends

Bericht door lemant »

Administrator schreef:
De Braziliaanse invloed is al een tijdje aan de gang, maar dan eerder onder de vorm van Baile Funk of Favela Beats ... zoals men het kindje heeft gedoopt :)
Zitten veel leuke dingen in, maar die bestaan vooral uit knip - en plakwerk (lees: samples rippen en op een andere manier gebruiken). En net zoals in elk genre zit er ook een serieus pak rommel in.

Bovenstaand nummer heeft een beetje die invloed (vooral omwille van de raps).
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: De huidige EDM trends

Bericht door Dr. Poppers »

lemant schreef:
Administrator schreef:
De Braziliaanse invloed is al een tijdje aan de gang, maar dan eerder onder de vorm van Baile Funk of Favela Beats ... zoals men het kindje heeft gedoopt :)
Zitten veel leuke dingen in, maar die bestaan vooral uit knip - en plakwerk (lees: samples rippen en op een andere manier gebruiken). En net zoals in elk genre zit er ook een serieus pak rommel in.

Bovenstaand nummer heeft een beetje die invloed (vooral omwille van de raps).
En funk carioca en cumbia niet te vergeten (= hier groot aan 't worden)! Lieven Verstraeten van het Journaal en Ter Zake is daar een bescheiden kenner van, die af en toe naar Sao Paolo of zo reist om die scene af te schuimen. Hij heeft zelfs ooit eens een compilatiecd samengesteld voor Gonzo Circus met dat soort maffe, marginale (letterlijk) muziek! En als je 't hem vriendelijk vraagt en 't past in zijn agenda, komt hij ook zo'n setjes draaien (deed hij onder andere al in 't Leuvense STUK). ;)
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast