De huidige EDM trends

Alles in verband met muziek
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

tomaz schreef:
quincy schreef:En dit zijn enkele platen die Danny Tenaglia nu blijkt te draaien, luister en huil :

Luca Bacchetti - Trust - Wagon repair
Christian Smith & John Selway - Total departure (Nihad Tule) - Drumcode
Minilogue - Jamaica - Cocoon
Adam Kroll - Chiwawa - Spuonk

Goed of slecht daar spreek ik mij niet over uit maar degene die weten waar Danny Tenaglia vroeger voor stond zullen nu toch wel serieus schrikken.
Er zal ook veel van af hangen hoe Tenaglia die platen in zijn mix steekt. Zo'n plaat op zich kan misschien saai lijken, in een set kan het plots een bom worden.
En ik heb Tenaglia nooit met zweverige trance geassocieerd hoor. Eerder met diepe donkere tribal house. En dan nog: iemand die al zo lang meegaat draait alles. Tenaglia zal zich niet door een genre laten definiëren.
hij mag ermee doen wat hij wil met dergelijke platen gaat hij weinig tenaglia fans weten aan te spreken ...

ik zeg nergens dat ik zijn muziek associer met trance, maar met zweverige house, vocals hier en daar een beetje trbal (maar belange niet veel) en progressive house.

dus een groot verschil met de 10 platen die nu in zijn laatste chart staan.
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

StevenR_73 schreef:die zweefplaten, ok voor de mensen die ze goed vinden, maar die muziek is een beetje te plattekes, mss daarom dat het beter past op een after???

quincy, waar word er nog techno gespeeld, buiten de fuse?

wel zo een uitspraak is al een deel van het probleem ......

zit er ook maar iets van "zweef" in dan is het "plattekes" tjongestoch.... :roll:

wat is er in godsnaam "plattekes" aan die "dreamcatcher" ??

die andere Embliss tracks daarin zitten iets commercielere tunes in verwerkt....maar dan nog

er bestaat ook platte techno, electro om maar iets te zeggen

wat is uiteindelijk de definitie van "plattekes" ?!!

maar om dan direct een genre te bestempelen als "plattekes" en "after" zomaar te bestempelen als "plattekes"....dat vind ik er ver over....dan laat ge u gewoon leiden tot wat in bepaalde kringen als "degelijk" wordt aanvaard en wat niet....

achja :roll:
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

StevenR_73 schreef:die zweefplaten, ok voor de mensen die ze goed vinden, maar die muziek is een beetje te plattekes, mss daarom dat het beter past op een after???
Er wordt bij mijn weten in bijna geen enkele club nog echt hoge bpm uplifting stuff gedraaid, behalve in de jump en hardstyle koten maar dit is een geval appart.

Bijna overal draaien ze muziek die je als een leek het best kan omschrijven als "after". Breng zaterdagnacht een bezoekje aan bv de Factory, Tropicana of Insomnia, en duik de ochtend erop binnen in de Kings, Dimanche of Mushroom, dan zal je duidelijk merken dat dezelfde stijl gedraaid wordt.

Dus het argument dat die muziek voor een after is klopt niet aangezien bijna alle clubs 'after' programmeren op een gewone nacht.


En dat zweverige of tranzy stuff quasi direct als plattekes wordt bestempeld is gewoon voortgekomen uit die techno mentaliteit die nooit iets anders heeft gedaan dan trance te verketteren. De meest goedkope en platte elektro is goed, maar een kwalitatieve tranceplaat wordt meteen afgedaan als plattekes.
Elite Club Owner
Berichten: 1091
Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:38
Locatie: Gent !!!

Bericht door dj_neo »

Daar snap ik nu al een lange tijd niets van. Zeker ivm. de producties van markus schulz wat steengoede platen zijn. En ik vind dat dus totaal niet plat,hé.
Armin van Buuren: "Trance expresses a universal feeling, a feeling of warmth and freedom. That’s why people lift their hands while dancing. For some reason the Netherlands have some artists who express that feeling, but actually it’s the Belgians who deserve all the credit. You guys smoothed the path for us years ago."
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

Administrator schreef: En dat zweverige of tranzy stuff quasi direct als plattekes wordt bestempeld is gewoon voortgekomen uit die techno mentaliteit die nooit iets anders heeft gedaan dan trance te verketteren. De meest goedkope en platte elektro is goed, maar een kwalitatieve tranceplaat wordt meteen afgedaan als plattekes.
vind ik dus regelrechte zever. Het negatieve imago dat trance al jaren met zich meesleurt, heeft het voor een groot deel aan zichzelf te danken. Dat genre is voor een groot deel commercieel uitgebuit en was vaak gewoon een karikatuur van zichzelf. En geloof me, veel mensen lopen ook absoluut niet hoog op met wat men nu onder de term electro verstaan. Luister maar eens naar veel technoplaten uit het begin van de jaren 90, die klinken vaak ook zeverig en trancy. De stuff van Robert Leiner is een prachtvoorbeeld.
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

om nog verder aan te vullen

de legendarische "fuse" fetisch

fuse is dacht ik begonnen als trance club.....was dat dan ook plat ?

st dic zaliger......resident in fuse motion draaide ook progressive trance JAWEL ! maar dat was dan wel goed blijkbaar, want het was in de fuse....

digweed was al jaren groots over gans de wereld.....in België pas van zodra hij in fuse en ten days off had gespeeld

ik kan zo enkele namen opnoemen die niets van progressive moesten weten maar "digweed was wel steengoed op tendaysoff"

sasha is café d'anvers......zelfde verhaal....

nog een anekdote

vroeger was er in Decadance een maandelijks progressief concept....maar daar moesten de "main" roomers totaal niets van weten.....dat was "trance"......ze deden zelfs niet de moeite om even te komen luisteren....al was het klein zaaltje juist naast het toilet gelegen....

phiphi in decadance, reactie "eikes trance" terwijl hij in die tijd al jaren geen trance meer speelde.....maarja als ge zelfs de moeite niet doet om te luisteren.....

sommige denken te behoren tot de groep "kwalitatieve muziek"

in realiteit is het niet meer dan een kudde....
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

varth schreef: vind ik dus regelrechte zever. Het negatieve imago dat trance al jaren met zich meesleurt, heeft het voor een groot deel aan zichzelf te danken. .
maar diegene die trance als plat beschouwen beschouwen alle platen waar iets of wat zweef inzitten als trance en dus automatisch als plat

daar zit hem het probleem.....

om maar 1 ding te zeggen....progressive is alles behalve trance...al zitten er SOMS trance invloeden in.......maar wat is dan progressive uiteindelijk......goeie vraag weeral....want als ik zowat rondsurf draait zowat iedere (commercielere) dj progressive.........is dat dan de fout van de progressive dj's en producers dat heden die benaming wordt misbruikt en progressive een slecht "imago" heeft ??
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

elkewelke schreef:fuse is dacht ik begonnen als trance club.....was dat dan ook plat ?..
Dat dacht je dan fout. Fuse is begonnen met dingen als B12, Bandulu, Aphex Twin, etc te programmeren in combinatie met lokale dj's (Pierre, Trish, Steve Cop, Joost De Lijser,etc...)
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

tomaz schreef:
elkewelke schreef:fuse is dacht ik begonnen als trance club.....was dat dan ook plat ?..
Dat dacht je dan fout. Fuse is begonnen met dingen als B12, Bandulu, Aphex Twin, etc te programmeren in combinatie met lokale dj's (Pierre, Trish, Steve Cop, Joost De Lijser,etc...)
ze hebben toch 1jaar marko en phiphi geprogrammeerd meen ik mij te herinneren ? daarom dat ik zei "dacht" dat ze zo begonnen waren ;)


EDIT: in de wall of fame staat phiphi en marko beiden vermeld in het jaar '95

ik zat er dus maar een jaar naast dus.......

mijn punt is dat fuse ook trance heeft geprogrammeerd

nog een voorbeeld

James Holden wanneer is die hier doorgebroken bij het "kwaliteitsvolle" publiek ?!

2 keer raden
Laatst gewijzigd door elkewelke op 20 jul 2008, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Toen waren ze wel al een tijdje bezig. En ja ze hebben dat geprobeerd.
Op ILT heeft Peter ook van in 't begin dj's gehad die eerder bij de trance scene aanleunen dan bij techno.
Nochtans waren er dan mensen die dachten I Love Trance te moeten organiseren als tegenwind voor de "grootmacht techno". Dan waren er weer die "I hate trance" gingen organiseren. Om maar te zeggen hoe men zich in blind staart op termen en definities. Ik ben zogenaamd een techno dj. Daar lach ik altijd mee. Vele van mijn betere technoplaten zijn eigenlijk redelijk trancey. Waar ligt de grens?? Wanneer is een plaat trance en geen techno of omgekeerd??
Digweed en Sasha zijn met hun sound ook niet blijven steken hé. Dat evolueert constant. Op Bedrock komen nu namen als Djinxx. Volgens sommigen is Djinxx een van de weinigen die nog goeie techno brengen. IsS hij nu opeens een pogressive man omdat hij bij Digweed releases doet??
S&D zullen in hun sets ook platen hebben steken die Quincy in dat lijstje van Tenaglia hierboven had kunnen zetten om te zeggen "zie wat die nu draaien". Maar aan de hand van enkele titels een dj definiëren is wat kort door de bocht.
Net als zeggen dat Belgie een technoland is omdat er een paar sterke techno concepten (geweest) zijn. In hoeverre kan je bvb ILT nog als puur techno beschouwen? Zij moeten heel wat zijstapjes maken om hun zalen te vullen. Met enkel techno zou't veel minder zijn.
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

elke, ge moet ni zo ligge blazen, tis hier een open gesprek, men diepste excuses dak die muziek plattekes vind. :roll:


techno werd al van vroeger scheef bekeken...zoals ik al eerder zei, wat was techno vroeger? Café D'Anvers? Red & Blue? La Rocca? Cherry Moon? Illusion? At the Villa? Boccaccio?
er werd alles gespeeld vroeger, rond 1996 denkik is er een stevige tranceperiode aangebroken die lang heeft geduurd.

hoor hier net van een fuse-ganger van het eerste uur dat fuse begon als techno, zoals Tomaz zei, en in de zomer was er Phi Phi en co.


om af te sluiten; ook ik hou van progr toestanden, maar sommige dingen zen plattekes, zoals in elk "genre".

maar tov quincy vind ik dat er meer zo dingen gespeeld worden tegenwoordig, daarom ga ik nog ni ligge smijten met :roll: :roll: madam
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

tomaz schreef: Om maar te zeggen hoe men zich in blind staart op termen en definities. Ik ben zogenaamd een techno dj. Daar lach ik altijd mee. Vele van mijn betere technoplaten zijn eigenlijk redelijk trancey. Waar ligt de grens?? Wanneer is een plaat trance en geen techno of omgekeerd??
.

dat bedoel ik dan ook :)

en daar laten er zich zovelen door leiden
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

trance is a state of mind niet?


het is allemaal house, basta...
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

StevenR_73 schreef:elke, ge moet ni zo ligge blazen, tis hier een open gesprek, men diepste excuses dak die muziek plattekes vind. :roll:


techno werd al van vroeger scheef bekeken...zoals ik al eerder zei, wat was techno vroeger? Café D'Anvers? Red & Blue? La Rocca? Cherry Moon? Illusion? At the Villa? Boccaccio?
er werd alles gespeeld vroeger, rond 1996 denkik is er een stevige tranceperiode aangebroken die lang heeft geduurd.

hoor hier net van een fuse-ganger van het eerste uur dat fuse begon als techno, zoals Tomaz zei, en in de zomer was er Phi Phi en co.


om af te sluiten; ook ik hou van progr toestanden, maar sommige dingen zen plattekes, zoals in elk "genre".

maar tov quincy vind ik dat er meer zo dingen gespeeld worden tegenwoordig, daarom ga ik nog ni ligge smijten met :roll: :roll: madam
als het een open gesprek is, mag ik dan ook smijten met :roll: dank u (waarom staan die smilies hier anders, om gebruikt te worden)

ge zegt letterlijk "DIE muziek" ge beschouwt dus "alle" zweefmuziek als plattekes.....

en nadien zegt ge dat ge ook van progr toestanden houdt.....

wat bedoelt ge nu.......


wanneer is een plaat voor u plattekes ? wat is de definitie ?
wat zijn voor u "progressive toestanden" ?

als ge het woord "plattekes" gebruikt laat ge u nogal laagdunkend uit....

er bestaat zoiets als een goeie plaat maar dat toch uw smaak niet is......maar daarom is ze niet automatisch plattekes....een hemelsbreed verschil dacht ik


om voor mijzelf te spreken

ik vind 1 track van de 3 op EP van Embliss goed...
gooi ik daarmee automatisch de volledige EP de vuilbak in ? en beschouw ik de gehele EP als plat ? laat staan het gehele genre ?
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

elkewelke schreef:
StevenR_73 schreef:elke, ge moet ni zo ligge blazen, tis hier een open gesprek, men diepste excuses dak die muziek plattekes vind. :roll:


techno werd al van vroeger scheef bekeken...zoals ik al eerder zei, wat was techno vroeger? Café D'Anvers? Red & Blue? La Rocca? Cherry Moon? Illusion? At the Villa? Boccaccio?
er werd alles gespeeld vroeger, rond 1996 denkik is er een stevige tranceperiode aangebroken die lang heeft geduurd.

hoor hier net van een fuse-ganger van het eerste uur dat fuse begon als techno, zoals Tomaz zei, en in de zomer was er Phi Phi en co.


om af te sluiten; ook ik hou van progr toestanden, maar sommige dingen zen plattekes, zoals in elk "genre".

maar tov quincy vind ik dat er meer zo dingen gespeeld worden tegenwoordig, daarom ga ik nog ni ligge smijten met :roll: :roll: madam
als het een open gesprek is, mag ik dan ook smijten met :roll: dank u (waarom staan die smilies hier anders, om gebruikt te worden)

ge zegt letterlijk "DIE muziek" ge beschouwt dus "alle" zweefmuziek als plattekes.....

en nadien zegt ge dat ge ook van progr toestanden houdt.....

wat bedoelt ge nu.......


wanneer is een plaat voor u plattekes ? wat is de definitie ?
wat zijn voor u "progressive toestanden" ?

als ge het woord "plattekes" gebruikt laat ge u nogal laagdunkend uit....

er bestaat zoiets als een goeie plaat maar dat toch uw smaak niet is......maar daarom is ze niet automatisch plattekes....een hemelsbreed verschil dacht ik


om voor mijzelf te spreken

ik vind 1 track van de 3 op EP van Embliss goed...
gooi ik daarmee automatisch de volledige EP de vuilbak in ? en beschouw ik de gehele EP als plat ? laat staan het gehele genre ?
omdat ik die muziek zeg bedoel ik dat negatief ofwa, waar haalde die gedachten? ge moet niet denken voor mij, dat kan ik zelf.

in den Decadance speelden Steve & Tomaz nog ni lang geleden, en daar zaten ook diepe, trancey zweefschijven tusse, om het zo te zeggen...

plattekes is nog altijd niet slecht hé juffra. mor zo'n plaatjhe dat voortkabbelt, een breakske met wat zweefgeluiden, climax en we zijn terug vertrokken, awel das een beetje plattekes.

kende Peace Division, Lexicon Avenue, Pako & Frederik?, awel, das goe voor mij. sommige plaatjes van Guy Gerber ook, James Holden.

sommigen Detroit heeft ook trancey momenten...

conclusie : er is overal platte, goede en slechte muziek te vinden, met zen voor en tegenstanders, LIVE WITH IT.

embliss - dreamcatcher, don't shoot me, mor das voor mij plattekes, kneem het woord slecht zelfs nog niet in de mond, ieder zijn keus. Te weinig power, kzal het zo zeggen, te weinig funk, te weing darkness,....dan heb ik het meer voor Radio Slave, ook al zijn alle produkties niet even goed.

mor a ge da goe vind, goe voor u en anderen hé, daarom lig ik er nog ni over te zeveren erover, kpush olle toch ook ni om wa meer Detroit te luisteren of om dat goed te vinden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten