Aril Brikha beschuldigt Shlomi Aber van Plagiaat

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Aril Brikha beschuldigt Shlomi Aber van Plagiaat

Bericht door quincy »

Spanning en sensatie in technoland, want er is weer eens een schandaal(tje) waar de hele scene van kan meegenieten. Aril Brikha plaatste deze week op zijn Myspace een blogpost over de vermeende diefstal van de track waar hij mee doorbrak in 1997 Groove La Chord. Hij schrijft hoe een luisteraar hem op de treffende gelijkenis had gewezen tussen de nieuwe track van Shlomi Aber Efrat en zijn technoklassieker Groove La Chord. Na nauwkeurig onderzoek door Aril kon hij niet anders dan tot de conclusie komen dan dat Shlomi Aber hem had gesampled en ook nog eens een vrijwel identieke track had geproduceerd.

Na een reeks van steunbetuigingen in de reacties van mensen die de gelijkenis ook horen en er verontwaardigd over zijn komt er ook een reactie van Shlomi Aber zelf. En dan wordt het echt interessant natuurlijk, want wat voor verweer zou hij gaan aanvoeren. Shlomi zegt dat de beschuldigingen van Aril complete onzin zijn en dat hij de track Efrat zelf heeft ingespeeld met zijn Virus Ti synth preset H46. Shlomi doet er nog een schepje bovenop door zowel in zijn reactie op het blog als in een privé bericht aan Aril te dreigen met juridische stappen vanwege deze valse beschuldiging.
Gelukkig reageert Brikha ook nog een keer. Hij stelt dat hij helemaal geen Virus Ti in bezit heeft en dat deze bij zijn weten in 1997 ook nog niet bestonden. Hij houdt vast aan de opvallende gelijkenis van de gebruikte akkoorden in precies dezelfde toonsoort en op exact dezelfde manier opgebouwd.
Saillant detail is overigens dat Aril Brikha uit Iran komt en Shlomi Aber uit Israël en die verhouding is nooit vriendschappelijk geweest. Tot zover de laatste aflevering van Goede Techno Slechte Techno.

Tijd om zelf de kwestie te beoordelen. Luister naar beide tracks hieronder. Wat vind jij er van?

http://www.eclectro.nl/2008-07-18-steal-la-chord
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

Er zijn in techno- en houseland nog tal van dergelijke voorbeelden terug te vinden zonder dat er zoveel fuzz rond gemaakt wordt :D
Club Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 22 dec 2007, 18:38

Bericht door Technolab »

die 2 komen te veel overeen om toeval te zijn ;)
specialized in the best trance & dance music that ever came out ;)

http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf ;)

id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Ik had hier al een antwoord geplaatst maar per ongeluk gedelete...
Here we go again.
Volgens mij is 't zeker niet gesampled. Brikha zegt dat in zijn shuffle mix die chord clean te samplen valt op 't einde van die mix. Da's niet waar. Ze zitten enkel aan 't begin zonder beats en hats, maar wel volop met delay en fx. Dus lang niet zo clean als ze in Aber's track zitten.
Dat neemt niet weg dat het gelijkaardig klinkt. Aber zal misschien wel gedacht hebben "laat ik ook zoiets als Groove La Chord" maken. Maar gesampled is dit volgens mij niet.

Het enige wat ik spijtig vind is dat ze dit in openbaar willen uitvechten. Als Brikha overtuigd is van zijn gelijk had hij er gewoon zijn advocaat moeten opzetten.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

Op zijn Blog zegt Aril dat hij er geen geld wil uitslaan en om die reden dan ook niet van plan is hiervan een rechtzaak te maken. Het belangrijkste voor Aril is dat mensen hiervan weet hebben.

http://www.myspace.com/arilbrikha
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Dat heb ik ook gelezen ja, maar ik vind het nogal arrogant dat hij ervan uitgaat dat zijn kant van het verhaal "the truth" is.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

hoe zou je zelf zijn als iemand de plaat van je doorbraak identiek lijkt na gemaakt te hebben?
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Ik zou mijn advocaat erop zetten :D
Neen serieus, ik heb mezelf ook al eens "minder positief" uitgelaten op 't net over iemand die een bootleg maakte van Sunshine. Maar dat was via die weg omdat die persoon een voor mij totaal onbekende en onbereikbaar iemand is. Brikha en Aber zijn beide gekende namen in 't wereldje. Het had perfect doenbaar geweest om dit achter de schermen te regelen. Als dan zou blijken dat Aber in de fout is gegaan kan je nog altijd alarm slaan.

Dat neemt niet weg dat Aber voor mij nog altijd het voordeel van de twijfel heeft. Aril mag zeggen wat hij wil, het is geen exacte kopie en m.i. ook niet gesampled.

Ik heb ook niemand zo horen moord en brand schreeuwen toen Patrick Chardronnet's "Eve by day" gekopieerd werd door Oxia. Terwijl dat toch een veel duidelijker kopie was.
Dit geval Aber-Brikha zou'k hoogstens als "inspired by" noemen.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

k heb ook niemand zo horen moord en brand schreeuwen toen Patrick Chardronnet's "Eve by day" gekopieerd werd door Oxia.

alhoewel... twee jaar na datum :lol:
http://www.dance-industries.com/phpBB2/ ... hp?p=18818
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

er zijn al zoveel platen geweest die wat weg hebben van een ander.. die van Aril blijft een bom en die van Shlomi vind ook niet slecht, maar niet zo goed.
Club Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 06 jun 2006, 01:17
Locatie: Betekom

Bericht door Menaz »

pff herkenbare synthpreset en akkoorden mogen voor zover ik weet nog altijd vrij gebruikt worden :roll:

misschien wel wat door 'groove la chord' geinspireerd, bewust of onbewust, niet echt de moeite om er zoveel drama van te maken denk ik.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Menaz schreef:pff herkenbare synthpreset en akkoorden mogen voor zover ik weet nog altijd vrij gebruikt worden :roll:
neemt niet weg dat de gelijkenis treffend is (en dat valt volgens mij nog meer op in de originele mix)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

pff, sjans dat Brikha nie weet dat ik ook een schijf heb die gewoon nagemaakt is van Groove La Chord. Hij moet maar geen zo'n vette schijf maken, nèh.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Bericht door StevenR_73 »

Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:23
Locatie: betekom

Bericht door Dj Death »

het zijn allebei fijne tracks :-) De gelijkenis is er maar ik vind nu ook nie zo dat er hier sprake is van fragrant plagiaat. D'er zullen nog wel een hoop tracks uitgekomen zijn die wat weg hebben van "Groove la chord"
you know, ... stuff
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten