Biobrandstoffen en hoge voedselprijzen

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Biobrandstoffen en hoge voedselprijzen

Bericht door Trab »

Volgens een gedetailleerd rapport van de Wereldbank hebben de prijsstijgingen voor energie en voor graan slechts een stijging van 15 procent veroorzaakt. Verdere 75 procent is te wijten aan het groeiend gebruik van biobrandstoffen in de VS en Europa.

Bron: De tijd

Dan toch?
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: Biobrandstoffen en hoge voedselprijzen

Bericht door Stanne »

Trab schreef:Volgens een gedetailleerd rapport van de Wereldbank hebben de prijsstijgingen voor energie en voor graan slechts een stijging van 15 procent veroorzaakt. Verdere 75 procent is te wijten aan het groeiend gebruik van biobrandstoffen in de VS en Europa.

Bron: De tijd

Dan toch?
Natuurlijk zit de traditionele olielobby hier voor iets tussen. Die willen ni dat biobrandstoffen populairder worden.

Volgens sommige leden van de OPEC zou de olie binnen dit en 3 maand nog eens 50% duurder worden.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Biobrandstoffen en hoge voedselprijzen

Bericht door Trab »

Stanne schreef:Volgens sommige leden van de OPEC zou de olie binnen dit en 3 maand nog eens 50% duurder worden.
Dat lijkt me straf aangezien een vat ruwe olie reeds 145 dollar kost. Een stijging van 50% procent zou een prijs van 215 dollar betekenen. Niet vergeten dat enkele maanden geleden de olieprijs nog onder de grens van de 100 dollar stond. Een verdubbeling naar 200 op zo'n korte tijdspanne is gewoonweg onrealistisch.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Biobrandstoffen en hoge voedselprijzen

Bericht door lemant »

Trab schreef:
Stanne schreef:Volgens sommige leden van de OPEC zou de olie binnen dit en 3 maand nog eens 50% duurder worden.
Dat lijkt me straf aangezien een vat ruwe olie reeds 145 dollar kost. Een stijging van 50% procent zou een prijs van 215 dollar betekenen. Niet vergeten dat enkele maanden geleden de olieprijs nog onder de grens van de 100 dollar stond. Een verdubbeling naar 200 op zo'n korte tijdspanne is gewoonweg onrealistisch.
Lijkt me ook wat overdreven, binnenkort worden trouwens een paar nieuwe reserves aangeboord (Iran dacht ik), maar het uitreiken van de aanbesteding kan een jaar of 2 duren.

Doordat boeren trouwens massaal overschakelen op de teelt van gewassen voor biobrandstof (zonnebloemen en weet ik veel wat) stijgen de voedselprijzen, gezien de teelt van traditionele gewassen minder opbrengt.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Er was gisteren nog een voorspelling van een topman van Gazprom dat een vat ruwe olie volgend jaar misschien wel naar de 250 dollar zou stijgen!
Pure gijzeling als je het mij vraagt, biobrandstoffen vergen ook energie om te kunnen oogsten + voeding die duurder wordt, en je moet weten prijs aan de pomp is maar een derde van wat hij oorspronkelijk kost!
Uiteindelijk staan we toch nergens in Europa als het op gezamelijke bescherming van de koopkracht komt dus Europa WTF alleen voor de rijke elite!
Onze eigen taksen houden ze recht voor al de folliekes te bekostigen, tijd voor een heffing op ingevoerde massaconsumptiegoederen zodat onze eigen economie op dat gebied nog wat aantrekt!
Kwa milieu zijn we goed bezig, maar wat baat biobrandstof als ze de andere kant van de wereld alles erdoor jagen omdat het te goedkoop is?!
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

sorry 50% is idd overdreven maar tegen september: 180 dollar.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Stanne schreef:sorry 50% is idd overdreven maar tegen september: 180 dollar.
Herinner U enkele jaren geleden de historische kaap van 40 dollar per vat! Dat was toen wereldnieuws en zie eens waar we nu staan :mrgreen:
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Zo even het artikel bovengehaald, stel U voor dat ge 130€ moet betalen voor een klein autoke vol te tanken met benzine! Waanzin!
Algoed dat wij maar 1 klein autoke van onszelf hebben en iets van de firma waar we (voorlopig) nog niets voor moeten betalen!
Gazprom ziet olieprijs "snel" stijgen naar 250 dollar

De prijs van een vat ruwe olie zal "binnenkort" 250 dollar bedragen. Dat voorspelt Alexej Miller, de topman van de Russische gasgigant Gazprom. Omdat de Russische olieprijs en gasprijs gekoppeld zijn, verwacht Miller dat ook gas fors duurder zal worden.

"Wij voorzien dat de olieprijs binnenkort 250 dollar per vat zal bedragen. In dat geval zal de prijs van gas oplopen tot meer dan 1.000 dollar per 1.000 kubieke meter." Miller deed zijn uitspraken tijdens een ontmoeting tussen de Russische president Dmitri Medvedev en diens Azerbeidzjaanse collega Ilham Alijev in Bakoe.

Gasprijs swingt de pan uit
De prijs van een vat ruwe olie doorbrak vanochtend de grens van 146 dollar. De prijs van het Russisch gas dat naar West-Europa wordt geëxporteerd, steeg in maart tot 370 dollar per 1.000 kubieke meter maar zou eind dit jaar al 500 dollar kunnen bedragen, zei Miller.

Niet méér oppompen
De Russische olieproductie blijft de komende jaren ongewijzigd, gaf Miller nog mee. "In de komende jaren voorzien wij dat het volume op hetzelfde niveau blijft", zei hij. (belga/eb)
03/07/08 17u27
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

dan zal ik me toch eens een jobke dichter bij huis moeten zoeken precies
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

varth schreef:dan zal ik me toch eens een jobke dichter bij huis moeten zoeken precies
woon/werkverkeer inbrengen in uw belastingen hé ;)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

lemant schreef:
varth schreef:dan zal ik me toch eens een jobke dichter bij huis moeten zoeken precies
woon/werkverkeer inbrengen in uw belastingen hé ;)
ja, die voorhistorische 6fr/km zeker :cry:
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Gio
Club Owner
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 jan 2007, 15:08
Locatie: In Space, while Amnesia clears my head for electronic beats!

Bericht door Gio »

Idd... Ik heb 't geluk niet zo ver van mijn werk te wonen, maar collega's van mij die dagelijks toch bijna 20 minuten op de baan zijn, hebben bijna 'n extra weekloon nodig om de naft te bekostigen...

Die woon/werk-vergoeding zal niet veel uitmaken dan...
Are There Really Angels? Or Are They Just In Our Mind?
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Bericht door pooley »

nee want ze rekenen met 0.15 per KM, en ge zit met een kortere afstand niet boven uw forfaitair bedrag.
En vooral, als uw brutto nog is wat hoger ligt, komt ge er nooit aan...
Kheb alles zitten uitrekenen, zelf mijn autolening derin gebracht... nada

Effectief woon ik 18 km vant werk (kgeef wel 25 op). Over die 18km doe ik dagelijks 40 minuten, lekker file rijden en naft verbruiken...
Op een normale dag, doe ik er 13 minuten over :)
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

lemant schreef:
varth schreef:dan zal ik me toch eens een jobke dichter bij huis moeten zoeken precies
woon/werkverkeer inbrengen in uw belastingen hé ;)
nee, een job zoeken met bedrijfswagen. Eigenlijk krijgt iedereen met een bedrijfswagen telkens een stukje loonsverhoging telkens de benzineprijs stijgt, want het bedrijf neemt die stijgende kost op zich. Mijn kilometervergoeding daarentegen stijgt niet
Club Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 22 dec 2007, 18:38

Bericht door Technolab »

varth schreef:Eigenlijk krijgt iedereen met een bedrijfswagen telkens een stukje loonsverhoging telkens de benzineprijs stijgt, want het bedrijf neemt die stijgende kost op zich. Mijn kilometervergoeding daarentegen stijgt niet
hebt ge idd gelijk in, zolang ik m'n firmawagen heb, merk ik zelf niks van de stijgende benzine/diesel prijzen in mijne portefeuille, en toch moet dat ergens betaald worden...
specialized in the best trance & dance music that ever came out ;)

http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf ;)

id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten