Inflatie swingt uit de pan

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

bouq schreef:door de verkoop van die aandelen, zijn de rich toch weer iets poorder geworden, aangezien zij die aandelen hadden, de waarde ervan serieus zien afnemen
Wie denkte dat die aandelen gekocht heeft ? Wij niet zenne :D
Tzijn degene die er nu aan verliezen die extra investeren om later dubbel te trekken. Geld maakt geld hé.

Wa denkte van Roland Duchatelet zijn gedacht: werk niet belasten maar consumptie wel. Zit daar muziek in ?

Volgens mij gaat het er op uitdraaien dat de regering weer moet gaan lenen om rond te geraken zoals in de jaren 80.
Toen had Martens een put geschept van 10.000 miljard frank waar we nu nog voor aant terug betalen zijn.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Club Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 sep 2004, 17:42

Bericht door Alain »

poehaaaaa schreef:en morgen staan we allemaal op de luchthaven zekerst op weg naar een zuiderse bestemming? toch ni vergeten de stekker uit de plasma te trekken? shit heb ik de digitale videocamera wel bij? ondertussen op het strand de skivakantie alvast boeken? Rond Kerstmis weekendje Londen? Dju, waar moet ik de auto nu parkeren met die nieuwe moto, misschien toch maar een carport zetten? Al chance dat we vorige weekend zo lekker gegeten hebben op restaurant ! Die GPS is toch gemakkelijk hé !

Enfin, koopkracht daalt links en rechts, maar we moeten onze status hoog houden hé voor de buren.

Indexkoppeling van de lonen is voor iedereen welkom, ware het niet dat BE al één van de hoogste loonkosten heeft. Als investeerders het buitenland verkiezen en de werkgelegenheid daalt, dan is er pas koopkrachtverlies.

Geen gemakkelijk onderwerp, maar ik heb toch het gevoel dat we, als we echt willen, wel kunnen rondkomen en nog wa sparen.
Niks aan toe te voegen !
Pas panikeren als ge geen eten en drinken meer kunt betalen ;)
Elite Club Owner
Berichten: 1091
Lid geworden op: 26 jul 2006, 13:38
Locatie: Gent !!!

Bericht door dj_neo »

Ik studeer nu wel nog, dus ik hoef me daar momenteel geen zorgen over te maken.

De volksvertegenwoordigers & de senatoren verdienen momenteel 7750€ bruto.
De ministers & de premier nog meer. :)

Dus 5000 is nog niet eens overdreven.
Armin van Buuren: "Trance expresses a universal feeling, a feeling of warmth and freedom. That’s why people lift their hands while dancing. For some reason the Netherlands have some artists who express that feeling, but actually it’s the Belgians who deserve all the credit. You guys smoothed the path for us years ago."
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Waar ik mij aan stoor is het feit dat de inflatie in Belgie momenteel zo'n 5% bedraagt, terwijl dit in Nederland amper 2% is. Er wordt hier maar al te gretig ingespeeld op de grondstoffenhausse :x
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Ik moet zeggen ikzelf koop doelbewuster én zonder aan kwaliteit in te boeten, (geen Aldi boecht) zeg makkelijker nee dan vroeger en ik hou nog meer over dan voorheen dus voor mij is deze heisa een goede les.
Iedereen een gsm abonnement, digitale tv, minstens 2 wagens per gezin, 2 keer per jaar op reis etc... dat kan niet blijven duren....
De wereld zit vol met strategen die alles uitpuren en saneren voor hun rendement steeds maar hoger te leggen.
Kijk maar naar het grote aantal vrachtwagens dat over de baan dendert, zo slecht zal het dan toch niet zijn .... transport is nog te goedkoop! Iedereen terug producten kopen bij de lokale boer ipv een dagske shoppingcenters of winkelstraten dat helpt al veel.

Alternatieven zoeken want het zal niet goedkoper worden!
Gio
Club Owner
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 jan 2007, 15:08
Locatie: In Space, while Amnesia clears my head for electronic beats!

Bericht door Gio »

En morgen staan we allemaal op de luchthaven zekerst op weg naar een zuiderse bestemming? Was 't maar waar!

toch ni vergeten de stekker uit de plasma te trekken? Nog altijd ne gewone...

shit heb ik de digitale videocamera wel bij? Zal niet zijn aangezien ik die niet heb...

ondertussen op het strand de skivakantie alvast boeken? Nog nooit op skiverlof geweest.

Rond Kerstmis weekendje Londen? Londen ook nie :D

Dju, waar moet ik de auto nu parkeren met die nieuwe moto, Staat ook niet op mijn verlanglijstje

misschien toch maar een carport zetten? Daar valt over te spreken...

Al chance dat we vorige weekend zo lekker gegeten hebben op restaurant ! Maar goed dat dit af en toe nog gaat!

Die GPS is toch gemakkelijk hé ! Routenet all the way :P

Anyway... wil maar zeggen, 't lijkt wel tegenwoordig dat iedereen de laatste nieuwe gadgets moet hebben ook al moeten ze knokken om daarin te slagen.

Mij ziet ge zeker zo'n idiote stunten niet uithalen, en zeker niet om de buren te plezieren.

Voor die polizeikers die de hele dag in hun loungezetel achter hun bureau zitten, is dat geen probleem waarschijnlijk :) maar ja, hun zult ge niet horen klagen, want hun koopkracht zal niet dalen.

En voor die 5000 € mogen wil ik gerust eens wisselen met 'n politieker... Ik denk dat ze 't zelfs geen 2 weken uithouden als ze mijn werk mogen komen doen...
Are There Really Angels? Or Are They Just In Our Mind?
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Inderdaad, kan ik je in volgen ...
De consumptiedrang is het betaalbare aan het voorbijsteken, vroeg of laat wreekt dat zich!
De kredietcrisis in Amerika is een schoon voorbeeld.

En inderdaad als ge 5000 zakken verdient en wat extra-legale voordelen bijkrijgt zoals nen dikke wagen al dan niet met chauffeur is het leven iets gemakkelijker maar politiekers zijn dan ook oppurtinisten!
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Stanne schreef:
bouq schreef:door de verkoop van die aandelen, zijn de rich toch weer iets poorder geworden, aangezien zij die aandelen hadden, de waarde ervan serieus zien afnemen
Wie denkte dat die aandelen gekocht heeft ? Wij niet zenne :D
Tzijn degene die er nu aan verliezen die extra investeren om later dubbel te trekken. Geld maakt geld hé.

Wa denkte van Roland Duchatelet zijn gedacht: werk niet belasten maar consumptie wel. Zit daar muziek in ?

Volgens mij gaat het er op uitdraaien dat de regering weer moet gaan lenen om rond te geraken zoals in de jaren 80.
Toen had Martens een put geschept van 10.000 miljard frank waar we nu nog voor aant terug betalen zijn.
Ivm die aandelen heeft men de kleinere en middelmatige speculant weer goed bij zijn lits, ach ja "speculant" het woord zegt het zelf! Zoveel mogelijk poen scheppen op korte tijd of het nu een stabiel bedrijf is of niet.

Consumptie belasten? Is dat niet hetzelfde als nu? Iedereen moet nog eten, zich kleden etc... hoe ga je het doen want voeding, kleding en energie is ook consumptie? Ga je het onbetaalbaar maken wat ben je dan met je geld?

Ach ja na 8 jaar paars die met het geld gesmeten hebben en de stuntelregering waar we nu mee opgezadeld zitten, hebben onder meer de privatiseringen en hervormingen slecht opgevolgd.
Er is veel geld in de verkeerde pollen terecht gekomen, daarom vallen er nu zoveel spreekwoordelijke lijken uit de kast.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

In de onderneming waar ik actief ben, is er een aandelenplan. Medewerkers kunnen met hun eigen geld aan goede voorwaarden daarop intekeken. Laten we zeggen dat er daar gezien de beursevoluties nog al redelijk wat slecht bijlopen of carrément van ellende ziek thuis zitten.
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

ik heb zelf ook een aantal jaar voor een paar grootbanken gewerkt. Ik ben toch niet echt happig om grote sommen geld in fondsen van pakweg Dexia of Fortis te investeren. Als je als leek een echt betrouwbaar persoon in je kantoor hebt zitten, is het nog te doen. Maar de druk daar is zo hoog... Heb toen veel nutteloze abritrages weten doen gewoon omdat de bank er zou aan verdienen
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

bij Petercam zijn de arbitrages gratis en ze hebben de fondsen met het hoogste rendement (niet dat ik daar werk)
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

rizzo> schreef:bij Petercam zijn de arbitrages gratis en ze hebben de fondsen met het hoogste rendement (niet dat ik daar werk)
klopt idd, maar zoiets gaan ze bij uw locaal Dexia, Fortis, KBC,... kantoor niet aan uw neus hangen. In principe moet je bij jouw persoonlijke bank op fondsen die niet eigen zijn aan de bank kunnen inschrijven, maar de meeste kantoren wimpelen dat af door te zeggen dat het niet gaat.
Moderator
Berichten: 494
Lid geworden op: 24 jul 2006, 22:13
Locatie: Hasselt

Bericht door De Mot »

Ach ja, wa doet ge eraan! Als stijgt maar van prijs en de lonen integendeel poverkes omhoog elk jaar. Mij in ergeren heeft toch geen zin! Ik leef gewoon van dag tot dag man!!! :D
Afbeelding
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: inflatie swingt uit de pan

Bericht door Nostalgie90 »

Dan durft het koningshuis in hun kerstrede nog zeggen dat ge verdraagzaam en wat meer solidair moet zijn!
Koninklijke familie krijgt in 2009 zes procent opslag
De koninklijke familie krijgt in 2009 een opslag van 6 procent. Daarmee stijgen de uitkeringen voor koning Albert, koningin Fabiola, prins Filip, prinses Astrid en prins Laurent dubbel zo snel als die van de werkende Belg, schrijft Het Laatste Nieuws.

Het voorbije jaar kwam er gemiddeld al 5,3 procent bij hun dotaties, terwijl een bediende gemiddeld 3,24 procent extra in zijn loonzakje vond.

In de begroting is voor de Civiele Lijst en de dotaties een totaalbedrag van 13.853.000 euro voorzien. Koning Albert neemt de kaap van de 10 miljoen euro, prins Filip gaat door de grens van 1 miljoen euro en koningin Fabiola krijgt 1.594.000 euro - dat is 91.000 euro meer dan dit jaar.

De forse stijgingen zijn te verklaren doordat de Civiele Lijst en de dotaties gekoppeld zijn aan de index van de consumptieprijzen, terwijl de lonen en uitkeringen van de Belgen bepaald worden door de gezondheidsindex, die minder snel stijgt. (belga/tdb)
15/11/08 07u48
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: inflatie swingt uit de pan

Bericht door Nostalgie90 »

"Belg heeft meer schuld dan Amerikaan"
De Belgische staatsschuld heeft begin deze maand de symbolische grens van de 300 miljard euro overschreden. Dat meldt de N-VA. Volgens de partij heeft ons land per inwoner nu een grotere staatsschuld dan de Verenigde Staten.

Kamerfractieleider Jan Jambon van de N-VA rekende uit dat de Belgische schuld 28.125 euro per inwoner bedraagt. "Zelfs de Verenigde Staten, sinds de beruchte National Debt Clock bekend om hun fenomenale schuld, scoren lager met 26.047 euro staatsschuld per inwoner", aldus Jambon.

De National Debt Clock die op Times Square in New York City sinds 1989 de Amerikaanse staatsschuld bijhoudt, slaagt daar nog nauwelijks in omdat de schuld te hoog is opgelopen.

Oproep
Jambon roept premier Leterme nu op om opnieuw begrotingsdiscipline aan de dag te leggen en voor 2009 niet opnieuw een tekort toe te laten zoals voor 2008 gebeurd is. "De federale regering kan alvast beginnen met niet langer uitgaven te doen op bevoegdheidsdomeinen van de deelstaten", aldus Jambon.

Ingrepen
De reden voor de gestegen staatsschuld is volgens de N-VA het overheidsingrijpen in financiële instellingen. "Eind september stond de teller nog 295,355 miljard euro in het rood. Door het ingrijpen in Fortis, Dexia, Ethias en KBC tastte de federale overheid in oktober voor ongeveer 20 miljard euro in de geldbuidel. Niettegenstaande de Europese afspraak om deze 'investeringen' niet in de begroting te hoeven inschrijven, komt deze 20 miljard euro uiteraard wel op conto van ons nationaal schuldsaldo."

Onbegrijpelijk
Jambon noemt het onbegrijpelijk dat in het licht van de cijfers de federale regering van plan is om de begrotingsdiscipline dit jaar te laten varen.

"Nadat de begroting van 2008 wellicht zal eindigen op een tekort van ongeveer 0,4 pct, voorspelt de Europese Commissie voor de begroting van 2009 al een tekort van maar liefst 1,4 pct."

Sneeuwbaleffect
"Een land met zo'n torenhoge staatsschuld als België kan het zich niet permitteren om opnieuw extra schulden te maken" aldus Jambon. "Bovendien worden de begrotingsoefeningen van de komende jaren alsmaar moeilijker, want meer schulden maken betekent elk jaar meer en meer rentelasten betalen. Dat is het gevaarlijke sneeuwbaleffect." (belga/mvl)
11/11/08 09u44
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast