Inflatie swingt uit de pan

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Inflatie swingt uit de pan

Bericht door varth »

Ik weet niet waar ik het juist moet zeten, bij de sectie politiek of hier. Maar wat vinden jullie van de huidige economische toestand? De inflatie bedraagt deze maand 5,8%, vooral door de dure olie en het effect op de afgeleide producten. Men had eigenlijk verwacht dat de inflatie deze maand ging zakken. Juist in het nieuws op VRT was dit dan ook het hoofdpunt. Daarin werd ook gezegd dat de prijs van een vat olie dit jaar nog wel eens de kaap van 200 dollar zou kunnen halen als de OPEC niet extra zou gaan produceren. De gevolgen voor de inflatie zouden dan nog nefaster zijn.

Bovendien weegt het communautaire gekibbel extra zwaar door, en zijn scenario's uit de jaren 70 met een een inflatie van 12-13% zijn niet ondenkbaar. Het kan ook erger worden. De economische situatie en de wereld is ook drastisch veranderd. Het oosten en vooral China domineren meer en meer het economische wereldgebeuren.

Wat vinden jullie hiervan? Denken jullie daar al eens over na, of laten jullie het gewoon aan jullie voorbijgaan? Zijn er misschien mensen die bepaalde beslissingen uitstellen, of mensen die een extra deeltijds jobke zoeken om toch wat deftig te kunnen leven? Zijn er mensen die minder gaan sparen om toch hun huidige levensstijl aan te houden, of laten jullie een aantal dingen voor wat ze zijn? Veel mensen hun loon is gekoppeld aan de spilindex. Maar iemand die veel verdiend, profiteert daar natuurlijk meer van dan iemand die een gemiddeld inkomen heeft.

Persoonlijk denk ik dat de vette jaren hier stilaan plaats maken voor een minder gunstige periode. Zelf ben ik alleen en ik zou graag een appartementje of een klein huisje kopen, maar ik zie dit hoe langer hoe minder zitten. Ik heb een gemiddeld inkomen, en daar spring je vandaag niet ver meer mee. Zelfs met steun van de ouders, zou het nog moeilijk worden denk ik.

Spui uw mening
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Ik begrijp het woord "inflatie" niet eens, dus ben er niet echt mee bezig.
Als ik zin heb om iets te kopen, koop ik het gewoon (in overleg natuurlijk), daar mijn wederhelft ook alle financieële belangen behartigt.

Waar ik wel van kan rotten is dat die zogenaamde polizeikers het voor ons gaan oplossen terwijl ze zelf een kleine 5000€/mnd hebben. Nog maar gezwegen met wat ze zich laten rijden voor een paar km ! Komen die niet toe met laat ons zeggen pakweg 2000€ netto /mnd ? Zou al zeer veel oplossen denk ik.

Dus volgens mij denken zij ook van "ver van mijn bed show" ! En laat ons verder leuteren over piet luttig heden !
Elite Club Owner
Berichten: 1208
Lid geworden op: 05 jun 2005, 15:43

Bericht door back to the 90's »

da ze is beginnen met minder geld in ander landen te pompen.
tijdje geleden is gelezen wat meneer deklucht van buitelandse zaken in congo pompt.
da is een schande.....
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Iets dat vorig jaar in juni 100€ kostte betaal je nu 105,8€.
Geld moet rollen want op de bank brengt het niks op het verminderd zelfs in waarde omdat de rente maar een 4% maximum is.

Stond dat niet in de bijbel: 7 vette jaren en 7 magere.....
The rich are getting richer & the poor are getting poorer.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Gio
Club Owner
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 jan 2007, 15:08
Locatie: In Space, while Amnesia clears my head for electronic beats!

Bericht door Gio »

Stanne schreef: The rich are getting richer & the poor are getting poorer.
True that...

Alles wordt maar duurder, 't gaat al zelfs zo ver komen dat gewone gezinnen hun stroom of verwarming nog niet meer gaan kunnen betalen.

Bijna 60 oude Belgische franken voor één liter naft??? Taksen hier, belastingen daar... Gisteren in de krant gelezen, al gehoord van een hemelwatertaks? Dus als ge geen regenafwateringssysteem hebt aan uw huis, betaalt ge een bijdrage op de regen die valt en terecht komt in de riolering...

En waar houden die onnozelaars die ons land regeren zich mee bezig? Hoe gaan we Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen... Who the fuck caaaaareeeess???? Voor mijn part in 10 delen... Ipv eens naar het volk te luisteren...

En dan mag 't koningshuis één van dees nog eens een paar percentjes toevoegen aan hun miljoenen dotaties...

Och, ik ga zwijgen, teveel frustraties ineens die opduiken
:)
Are There Really Angels? Or Are They Just In Our Mind?
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Gio schreef:
Stanne schreef:
Alles wordt maar duurder, 't gaat al zelfs zo ver komen dat gewone gezinnen hun stroom of verwarming nog niet meer gaan kunnen betalen.

Bijna 60 oude Belgische franken voor één liter naft??? Taksen hier, belastingen daar... Gisteren in de krant gelezen, al gehoord van een hemelwatertaks? Dus als ge geen regenafwateringssysteem hebt aan uw huis, betaalt ge een bijdrage op de regen die valt en terecht komt in de riolering...

En waar houden die onnozelaars die ons land regeren zich mee bezig? Hoe gaan we Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen... Who the fuck caaaaareeeess???? Voor mijn part in 10 delen... Ipv eens naar het volk te luisteren...

:)
Mensen gaan al op de poef bij de apotheker tegenwoordig.....

Hemelwatertaks: ik snap da ergens wel, wij zetten ontzettend dure en efficiente waterzuiveringsinstallaties en die dienen natuurlijk voor vuil water te zuiveren en geen regenwater. Ik heb da al eens gezegd, ik gebruik regenwater om mijn wc's te spoelen want da vind ik er iets over om daarvoor duur leidingwater te gebruiken.

Pas op, in feite luistert Leterme naar het volk hé, die had 800.000 voorkeurstemmen. Dat waren dus allemaal mensen die van de Walen willen scheiden.

Oei, we hadden het toch beter bij politiek gezet precies :D
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

ThaMan schreef: Waar ik wel van kan rotten is dat die zogenaamde polizeikers het voor ons gaan oplossen terwijl ze zelf een kleine 5000€/mnd hebben.
zou jij hun job willen voor dat geld? ik alvast niet
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

en morgen staan we allemaal op de luchthaven zekerst op weg naar een zuiderse bestemming? toch ni vergeten de stekker uit de plasma te trekken? shit heb ik de digitale videocamera wel bij? ondertussen op het strand de skivakantie alvast boeken? Rond Kerstmis weekendje Londen? Dju, waar moet ik de auto nu parkeren met die nieuwe moto, misschien toch maar een carport zetten? Al chance dat we vorige weekend zo lekker gegeten hebben op restaurant ! Die GPS is toch gemakkelijk hé !

Enfin, koopkracht daalt links en rechts, maar we moeten onze status hoog houden hé voor de buren.

Indexkoppeling van de lonen is voor iedereen welkom, ware het niet dat BE al één van de hoogste loonkosten heeft. Als investeerders het buitenland verkiezen en de werkgelegenheid daalt, dan is er pas koopkrachtverlies.

Geen gemakkelijk onderwerp, maar ik heb toch het gevoel dat we, als we echt willen, wel kunnen rondkomen en nog wa sparen.
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

poehaaaaa schreef:en morgen staan we allemaal op de luchthaven zekerst op weg naar een zuiderse bestemming? toch ni vergeten de stekker uit de plasma te trekken? shit heb ik de digitale videocamera wel bij? ondertussen op het strand de skivakantie alvast boeken? Rond Kerstmis weekendje Londen? Dju, waar moet ik de auto nu parkeren met die nieuwe moto, misschien toch maar een carport zetten? Al chance dat we vorige weekend zo lekker gegeten hebben op restaurant ! Die GPS is toch gemakkelijk hé !

Enfin, koopkracht daalt links en rechts, maar we moeten onze status hoog houden hé voor de buren.

Indexkoppeling van de lonen is voor iedereen welkom, ware het niet dat BE al één van de hoogste loonkosten heeft. Als investeerders het buitenland verkiezen en de werkgelegenheid daalt, dan is er pas koopkrachtverlies.

Geen gemakkelijk onderwerp, maar ik heb toch het gevoel dat we, als we echt willen, wel kunnen rondkomen en nog wa sparen.
Hier geef ik je 100% gelijk mee.

Vanmorgen trouwens nog op het nieuws: Bekaert sluit een vestiging in Limburg. Productie vehuist naar Frankrijk omdat ze "daar dichter tegen hun eindklant zitten". De toon is gezet, we moeten al concureren tegen buurlanden nu.

Wat het loon van een politieker betreft: voor wat hoort wat zeg ik altijd. Niks houd ons tegen om het ook te proberen en dan ook zogezegd dik te verdienen.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

lemant schreef:
ThaMan schreef: Waar ik wel van kan rotten is dat die zogenaamde polizeikers het voor ons gaan oplossen terwijl ze zelf een kleine 5000€/mnd hebben.
zou jij hun job willen voor dat geld? ik alvast niet
Komaan man... zie margriet hermans + nog zovele meelopers die daar maar zitten (als ze al dan niet aanwezig zijn) voor spek en bonen !
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Prijs van een vat olie voor het eerst over de 140 dollar en ze voorspellen nog een prijsstijging van 25% in de volgende 3 maanden.
In de jaren 70 was er al een oliecrisis maar da gaat peanuts lijken met hetgeen er nu aankomt.

In hetzelfde nieuws: Fortis verkoopt voor 1,5 miljard € aandelen op 1 dag !!

Vandaar: de rich are getting richer and the poor are getting poorer.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

door de verkoop van die aandelen, zijn de rich toch weer iets poorder geworden, aangezien zij die aandelen hadden, de waarde ervan serieus zien afnemen

nu .. de inflatie ..

iedereen heeft daar wel last van zeker, al voelt den ene da wa neiger in zijne portefeuille dan den andere ..

ik heb het mij alleszins ni te hard aangetrokken, en heb dan maar een huis gekocht .. dan weet ik tenminste waar men geld naartoe gaat ;)

de naft, 60 bef. ? tzal wel al wa meer zijn zeker, gisteren mijne bak volgegoten aan 1,655 EUR de liter, en daar kom ik geen week mee toe :(

de spilindex, mooie uitvinding .. maar al eens nagedacht;
wat ge koopt in de winkel wordt duurder, reactie: spilindex overschreden .. leuk, allemaal meer loon .. wie moet dat loon betalen, juist .. de producent .. en wat doet die, doorrekenen aan de klant .. dus wordt alles nog duurder in de winkel ..

een eindeloos cirkeltje lijkt mij :roll:
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

bouq schreef:
de spilindex, mooie uitvinding .. maar al eens nagedacht;
wat ge koopt in de winkel wordt duurder, reactie: spilindex overschreden .. leuk, allemaal meer loon .. wie moet dat loon betalen, juist .. de producent .. en wat doet die, doorrekenen aan de klant .. dus wordt alles nog duurder in de winkel ..

een eindeloos cirkeltje lijkt mij :roll:
Dat is idd een pervers nadeel aan die index. En als ik het goed voorheb zijn het in eerste instantie vooral de ambtenaren die daar van profiteren, samen met de sociale uitkeringen. Dat is dus geld van de belastingbetaler dat er extra moet tegenaan gegooid worden, en de federale regering zit al zonder geld. In de privé hangt het van de CAO af waar je onder valt. In mijn geval is dat tot nu één aanpassing van 1,80% geweest, niet denderend dus.
Moderator
Berichten: 975
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:20
Locatie: Turnhout

Bericht door poehaaaaa »

ja, heb al eens nagedacht idd. Men zou beter de bedrijfsvoorheffing op lonen verminderen ipv de lonen bruto te indexeren. Een aanzienlijk % vd bedrijfsvoorheffing dient om de tamzakken van dit land te bekostigen.

Ik stel voor om een deel van die tamzakken aan de grens te zetten en met ne stamp tegen hun kont over die grens te zetten. Maar het zijn niet alleen buitenlanders hoor, wie niet wil werken moet ook niks krijgen... Laat daarenboven de gevangenen in dit land werken ipv heel de dag op hun gat te laten zitten. En gebruik de bedrijfsvoorheffing om de pensioenen en vervangingsinkomens van gehandicapten, slachtoffers van misdaad en zieken te ondersteunen.

En wat de andere maffia betreft: investeer het geld van verkeersboetes terug in de veiligheid van de wegen en verbetering van het openbaar vervoer. Maar nee, de werkende mens die dagelijks 100km of meer moet afleggen een km-taks laten betalen is gemakkelijker hé. En dan nog wel om de staatskas te spijzen (wat zou er met dat geld gebeuren: communautaire onderhandelingen financieren?)
UNDERGROUND WILL SURVIVE
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik trek mij hier allemaal niets meer van aan, als je die krantenkoppen leest is het precies of we leven in de jaren 30.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten