Heffing op mediadragers is in aantocht!

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Plaats reactie
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Heffing op mediadragers is in aantocht!

Bericht door Nostalgie90 »

Hopla popla ben eens curieus hoeveel ze er gaan bijkletsen!
Auvibel wil heffing op iPod's: Minister zoekt oplossing
Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne wil voor het einde van het jaar een oplossing uitdokteren voor de problemen van auteurs en producenten die erover klagen dat ze hun inkomsten zien smelten als sneeuw voor de zon omdat bij de inning van rechten op thuiskopieën geen rekening wordt gehouden met nieuwe dragers, zoals mp3-spelers, iPods en USB-sticks.

Uitbreiding
Auvibel, de beheersvennootschap voor thuiskopiëren die de muziek- en filmproducenten verenigt, pleitte gisteren voor een uitbreiding van de vergoeding voor thuiskopieën van muziek en films naar mp3-spelers en usb-sticks. De eisen van de vennootschap kregen vandaag in de bevoegde Kamercommissie weerklank op de MR- en PS-banken enerzijds en bij Ecolo anderzijds. De verschillende spelers binnen de Raad voor de intellectuele eigendom zouden zo spoedig mogelijk rond de tafel gaan zitten, mogelijk al begin juli. Minister Van Quickenborne beloofde een wetsontwerp voor het einde van het jaar.

Heffing
In 1996 werd beslist dat er op blanco muziek- en beelddragers een vergoeding moet worden betaald die naar de producenten gaat. In 2004 werd de regeling uitgebreid naar digitale gegevensdragers. Wie een audiocassette koopt, betaalt momenteel een vergoeding van 0,10 euro. Voor een blanco cd bedraagt de vergoeding 0,12 euro en voor lege dvd's is een bijdrage van 0,59 euro voorzien.

Digitale media
Nu jongeren steeds meer naar muziek luisteren via digitale media als mp3- en mp4-spelers raakt die regeling voorbijgestreefd, vindt Auvibel. Volgens de vennootschap is de vergoeding van auteurs tijdens de eerste drie maanden van het jaar met 30 procent gedaald. (belga/sam)
24/06/08 19u18
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

't Zou gaan over bedragen tussen 40 en 60 cent.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik haalde dat hier enkele maanden geleden nog aan in het Auvibel topic.
Ach laat ze maar doen, dat zal het illegale downloaden nog meer aanmoedigen.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Denk je niet dat het de USB sticks en mp3-spelers zijn die dat aanmoedigen?
Tegenwoordig zitten er overal USB poorten op en wordt je als analfabeet bekeken als je geen gsm hebt met een complete mp3 collectie op.
Vorige week stond in de Morgen dat een studie uitwees dat minder en minder jongeren nog gekochte muziek in hun bezit hebben. Bij sommigen is het tot 95% illegale downloads. De enige legale muziek die ze hebben zijn cd's die ze cadeau krijgen.

Nu ik vind deze manier van werken ook niet echt een oplossing. De mentaliteit zit compleet verkeerd en door deze zalfmaatregelen ga je die niet veranderen. De vraag is of ze nog kan veranderd worden. Het alles gratis idee zit redelijk vastgebakken. Er gaat iets radicaals moeten gebeuren eer de "consument" gaat inzien dat dat niet kan.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik denk dat er een echt mirakel zal moeten gebeuren dan. Want nu we met steeds hogere brandstofprijzen en een dalende koopkracht te kampen krijgen lijkt het me niet evident dat men nu plots wel geld gaat beginnen neertellen voor muziek.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

Ik denk toch dat ze die cijfers overdrijven. In mijn naaste omgeving ken ik bijna niemand die aan illegaal downloaden doet, ik en veel van mijn vrienden kopen hun muziek of cds gewoon online via Itunes.

maar als ze ons nu daar ook al gaan op lastigvallen kunnen ze van mij allemaal de boom in, zelf als artiest en label eigenaar zal ik dan toch ook overwegen om illegaal te downloaden.

Mensen worden dat kotsbeu hoor om voor alles en nog wat te betalen.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Ze zouden beter iets vinden op het betalen over internet. Volgens mij vormt dat nog altijd een drempel voor sommigen. Als online betalen voor een track even gemakkelijk wordt als betalen voor een ringtone, dan zal de kassa wel vaker rinkelen.
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Idd een veilige manier van betalen bestaat nog niet echt.
Doch word het beter en beter, en moet ik tegenwoordig al code's ingeven in de combinatie met men digipass en mastercard.
Maar het zou allemaal veel makkelijker mogen inderdaad zodat het voor iedereen toereikbaar is.

Ivm illegaal downloaden is tegenwoordig normaal onder de jeugd. Die denken dus echt dat alles gratis kan afgehaald worden zonder te weten dat muziek eerst op cd of vinyl uitkomt !
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

40 of 60 cent kan er nog mee door ... het hangt ervan af voor welke grootte dat ze dit tarief gaan hanteren!
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze voor nen ipod van een gig of 8 dat maar gaan aanrekenen!
Hoeveel was het nu weer per blanco dvd dat ze aanrekenen?

btw ik drift tussen downloaden en kopen, eerst prospectie doen en dan dingen kopen die ik echt nog wil verzamelen + ge moet nog zien dat ge het nog vastkrijgt ook! Een digitale collectie is ook maar iets virtueels niet?
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Nostalgie90 schreef:40 of 60 cent kan er nog mee door ... het hangt ervan af voor welke grootte dat ze dit tarief gaan hanteren!
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze voor nen ipod van een gig of 8 dat maar gaan aanrekenen!
volgens artikel van De Morgen
Voor een mp3-speler van twee gigabyte (goed voor ongeveer 500 nummers), stellen we een bijdrag voor van 0,22 euro. Voor vier gigabyte vragen we 0,60 euro."
http://www.demorgen.be/dm/nl/991/Multim ... icks.dhtml
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

quincy schreef:Ik denk toch dat ze die cijfers overdrijven. In mijn naaste omgeving ken ik bijna niemand die aan illegaal downloaden doet, ik en veel van mijn vrienden kopen hun muziek of cds gewoon online via Itunes.
Dan heb jij brave vrienden :D
In BCM vroeger heb ik al meermaals meegemaakt dat "klanten" mij vlakaf zeiden dat ze die of die plaat al hadden van "op 't net".
Nu bij mediamarkt komen de mensen gewoon vragen hoe ze hun van internet gehaalde films op dvd moeten branden. In een winkel waar men dvd's verkoopt komen ze dus zonder enig argwaan assistentie vragen om illegale bestanden op hun dvd speler te kunnen zien. Als je dan uitlegt dat dat niet kan bekijken ze je echt alsof je een andere taal spreekt. Dàt is net het probleem: het besef dat men iets verkeerd doet is compleet weg bij de mensen.
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

hier in Denderleeuw zit er min of meer beschaafd volk :mrgreen:
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

tomaz schreef: Nu bij mediamarkt komen de mensen gewoon vragen hoe ze hun van internet gehaalde films op dvd moeten branden. In een winkel waar men dvd's verkoopt komen ze dus zonder enig argwaan assistentie vragen om illegale bestanden op hun dvd speler te kunnen zien.
Jullie verkopen ook branders, lege cd's/dvd's ... vandaar misschien het gebrek aan scrupules.

check pm ;)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:20

Bericht door elkewelke »

quincy schreef:hier in Denderleeuw zit er min of meer beschaafd volk :mrgreen:
ja, daar stelen ze enkel fietsen :twisted:
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Bericht door pooley »

koopt ze gewoon int buitenland, basta
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten