Ferre Baelen

Het forum van legendarische producers
Plaats reactie
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Ferre Baelen

Bericht door varth »

Dat deze meneer hier nog niet staat... Ferre Baelen aka Dr Fernando, toch een van de producers die mee een rol heeft gespeeld in de Belgische new beat en acid scene. Deze rocker (lid van TC Matic) heeft toch een aantal classiekers op zijn naam staan. Ik ken vooral zijn acid producties als Dr Fernando. Hij kwam ook met een live set naar buiten, of dat doet hij misschien nog (weet ik niet 100%). Alleszins toch iemand die in het rijtje thuishoort imo
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

Absoluut gelijk. Op discogs staat er wel wat op. De retro classieker is misschien wel Air Of Gloom. Of zijn Edwards & Armani project. Of het meesterlijke newbeat projectje Zsa Zsa Laboum. Two Thumbs samen met Frank De Wulf.
Voor mij wel een kleine ontdekking was zijn interpretatie van Ohlalalaa. Best wel een goeie dance-remake.
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

O La La La... dat deze er nog niet staat is idd schande :D

Samen met Rembert De Smet een practduo, vooral hun belgian new Beat en Acid releases rulen erg voor mij persoonlijk !!

Vorige week hadden we een Acid weekend bij ons thuis, toen hebben we heel wat beluisterd en stonden meermaals perplex aan de grond genageld!

- Edwards & Armani met hun practige releases, Acid Drill, Sex,..
- Little Little - Tickle Me die b-kant is ook mega!
- Om dan maar niet te beginnen over beide Zsa Zsa La Boum releases!!
- Bhab dan... man man echt practige acid sound hebben die gemaakt op FDW's Mikki House Two Thumbs label!!!
- En die Sleepwalker bvb, hoor je nergens en is wat mij betreft een super nummer!

Deze zoek ik nog van hem met TB Frank van The Neon Judgement
> Aimless Device - Mud In Your Eye

en terwijl we toch op zoek zijn...

> Le Mystere - On The Beat is dan wel DE plaat! Zelf heb ik ze niet maar als iemand ze hier wil verkopen ben ik wel geïnteresseert ;-)


Ben wel redelijk erg fanaat van ferre Baelen 8)
Op zijn minst een muziekant in hart en nieren, dit zowel acoustisch als instrumentaal!

RESPECT
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

Je bedoelt accoustisch als electronisch. Idd een fantastische man! En dan te weten dat hij onder andere namen uitbracht om zo niet de hele newwave scene over zich te krijgen. Toen was dit genre nog echt underground. 8)
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

TC - Hello I Love You: daar wordt ik geil van, lekker hitsig 8)
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

T.C. is niet TC Matic. Met de eerste heeft onze Ferre weinig te maken.
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

J. P. Ruelle, Renaat Vandepapeliere and TC

inderdaad
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

Maar diene TC is inderdaad een meesterlijke plaat. Volgens mij nog steeds speelbaar...
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Elite Club Member
Berichten: 294
Lid geworden op: 31 okt 2007, 20:54

Re: Ferre Baelen

Bericht door bonny »

varth schreef: Hij kwam ook met een live set naar buiten, of dat doet hij misschien nog (weet ik niet 100%). Alleszins toch iemand die in het rijtje thuishoort imo
Heb begin dit jaar nog geinformeerd naar hem of hij een oldskool acid live set wou komen spelen, maar spijtig genoeg heeft hij ongeveer 1,5 jaar geleden al zijn materiaal opgeborgen...

Redelijk wat platen van en bevatten hier en daar wat trance invloeden (in a good way...)

Heb hem de laatste keer live gezien een 2 a 3 jaar geleden op acid fest in regio gent,...AF.

Edit: Blijkt 4 jaar geleden te zijn: de tijd vliegt :mrgreen:

Als ik die line up terug zie en de memories terug boven komen :eye: :cheese: :bom: smile :)

Afbeelding

Hehe, zelfs nog stukje live terug gevonden van Mr Egg @ acidfest

http://www.youtube.com/watch?v=dntx7owO ... re=related

-> http://www.discogs.com/release/25768
Bom van een plaat, superclouds, hemels nummer...gewoon superrelease.

En last but not least, nog wat oud beeldmateriaal van Fernando:

Dr Fernando @ Ravingzone Ostend 1994:
http://www.youtube.com/watch?v=kI1H5Yjm ... re=related

Afbeelding
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Is dat ferre op die foto? Wat een apparatuur seg! das pas ne live om U tegen te zeggen ipv informaticus te komen spelen op de labtob.

Die TC - Hello I Love You is iedereen zot van, ik ben er dan weer niet zo gek van, komt waarschijnlijk omdat het een cover van The Doors is. De b-kant is wel beter. Ma soit, moet ze nog eens gaan beluisteren als iedereen er zo weg van is...

Das idd. wel iets om terug te zien als die ne live zou doen!
Ik schrijf mij in :D
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Aangezien ik meestal met muziek bezig ben van voor '91 had ik deze nog niet verder nader bekeken.
Voila de Ferre is bij deze gescreend :mrgreen:

Bhab, Dr. Fernando!, Nudum, Afro Erotica, Aimless Device, Air Of Gloom, Edwards & Armani, Inocybe, Le Mystere, Little Little, Partisan, Rossi, Sleepwalker, TC Matic, Trance Trax, Two Thumbs, Von Coburg & Armani, Zsa Zsa "La Boum"

> die Afro Erotica - French Kiss is blijkbaar ook van hem!

Maar dan die Dr Fernando, die laat me nu wel een heuse indruk na 8)

Dr. Fernando is gestart rond '92 en ruled nog meer dan ervoor in Acid! Gisteren mijn oren te luisteren gelegd op zijn andere releases oa. Ruhr Belgium Connection, #&%?, Caverna Magica EP > Producer, Written-By - Mike Dred, Untitled,... en nog enkele andere.

Tja, mond vol tanden zeker :mrgreen:, moet toch wel nog wat bijschaven zo blijkt :D
Zo te horen is hij nu volledig gestopt.
Zijn laatste Live was op Drop Acid Not Bombs :cry:
>>>

Afbeelding


Om dan over die oude dingen maar weer te hebben...

Ik denk dat het hier begon... 1977

Tjens Couter After a first attempt with his band "Freckle Face" in 1972, Arno Hintjens and Paul Decoutere started Tjens Couter (made up out both of their names). The band deserves an important place in Belgian music because it was the direct predecessor to T.C. Matic. They released their first single "Saturday Night Queen" in 1975. In 1977 Ferre Baelen and Rudy Cloet joined the band and the name was changed to Tjens Couter and the TC Band. A few months after the official name change Paul Decoutere left the band. He continued to make music. He was a part of Partisan (with Ferre Baelen) and went solo years later.

Aimless Device 1985

Dan nog een leuk artikel gevonden...

Ferre Baelen (bas): ,,Ik woonde in Limburg en ging naar een optreden van Tjens Couter, want ik kende Paul. Ze zochten een bassist en een drummer. Ik had vroeger al met Rudy gespeeld, en hij stelde me voor. Zo is de TC Band geboren. Wij waren Tjens Couter en de TC Band.''

Ferre Baelen: ,,Jean-Marie toonde me graag gitaarlijnen voor die hij had gevonden, en ik moest ze dan naspelen. Maar dat ging niet, en dus maakte ik er een eigen versie van. Ik wilde altijd rechtdoor. Er moest niet te veel tralala bij zijn. Arno wilde ons als James Brown doen spelen, maar we konden dat niet, en dus werd het iets anders.''

Ferre Baelen: ,,We beseften in het begin helemaal niet dat het aansloeg. Pas toen er steeds meer optredens kwamen, begonnen we om ons heen te kijken. In twee jaar hebben we met TC Matic de helft van Europa doorkruist. De eerste tournee was in Scandinavi묠in de winter. Het was zo koud dat Jean-Marie en ik met handschoenen aan speelden. Altijd voor 20 of 30 man.''

Ferre Baelen: ,,We waren weg, dat was het voornaamste. We kregen eten en een bed. Het ging er ons om dat we konden spelen. We hadden alleen maar onkosten. Maar een jaar later, in Scandinavi묠ging het al beter, en het derde jaar zaten alle zalen vol. Toen begonnen we er ook iets aan te verdienen.''


Ferre Baelen: ,,Het is begonnen met die demo's. Jean-Marie kwam weer eens zeggen hoe ik bas moest spelen. Hij had het mee op cassette, maar ik had geen zin om het na te spelen. Ik wilde geen idee uitvoeren. Maar de situatie was niet nieuw: in de studio speelde ik soms ook een baslijn niet als ze me niet beviel. Soms kon ik het ook niet. Toen kreeg ik geelzucht, en tijdens mijn ziekte ondervonden ze dat het met een andere bassist ook werkte. Toen ik terugkwam, voelde ik dat ze me niet meer zagen zitten. Dus stapte ik op. Ik had er niet echt spijt van. Ik ben later in het newbeat-circuit beland en ik heb goed geboerd in de acid-sc讥. Als Dr. Fernando, Little Little, en onder veel andere namen.''


Fuck man! :twisted: :mrgreen: leuke evolutie :-)

Waar blijft ge nu... we want you here and now! :mrgreen: :twisted:
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Die Little Little vind ik fenomenaal, zowel qua inhoud als puur technisch qua productie.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Member
Berichten: 294
Lid geworden op: 31 okt 2007, 20:54

Bericht door bonny »

keimi schreef:Is dat ferre op die foto?
Yep,...

tgoh, die 303 horen screamen, meer heb je toch niet nodig... :)
Hoe een mens zo in extase kan geraken :cheese:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten