Retro will never die

Het algemene forum van Legendary Clubs
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Bericht door Sirocco »

Administrator schreef:Ik heb Extreme, Carat en al nooit meegemaakt, toch vind ik de muziek op die tapes stukken beter dan wat nu uitkomt. Hoe verklaar je dat dan?
:D Dat is idd wel interresant. Haalt gelijk mijn wetenschappelijk bewezen stelling (no bs) onderuit dat mensen altijd terug verlangen naar hun eerste ervaringen, vandaar die hunkering naar het verleden.

Overal hoor en zie dat Belgie toch echt het retro land bij uitstek is. Nederland wordt aangehaalt, maar voor de clubs klopt dat echt niet . Harcore parties ok, maar dat is nooit mijn wereld geweest. Halverwege jaren 90 (roxy/it) ben ik echt veel in amsterdam uitgeweest en daar hoorde je zelden of nooit oude platen (was not done). Dit integenstelling tot BE, waar je toen veel vaker oude en nieuwe platen door elkaar hoorde. Dat laatste vond ik toen zelf veel leuker omdat het veel herkenning teweeg bracht.

Maar wat gebeurt sinds 10 jaar? Door muzikale armoede en gebrek aan vernieuwings drang worden er wekelijks retro parties georganiseerd. Op een gegeven moment komt het de mensen de strot uit om alsmaar dezelfde nummer te moeten horen.

Er komt absoluut goede muziek uit, je moet er wel alleen voor open staan. Trance werd aangehaald als vies woord, enigsinds terecht denk ik gezien de rotzooi die er is uitgebracht onder die naam. Maar als trance liefhebber durf je dan ns open stellen voor detroit (Carl Craig, tiger stripes etc) of voor bepaalde duitse minimal (oa cocoon rec,ame) of Buzzin fly (UK). In essentie is dat is eigenlijk trance maar dan veel rijker gestructureerder, en tijdlozer dan de welbekende break en roffel.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

De trance met de welbekende break en roffel komt voor mij toch vooral uit het "post-Push tijdperk". De trance daarvoor bestond vooral uit vaak duister klinkende beats en strings gecombineerd met pianogeluidjes en al even duistere vocals.

Vanaf 99 zijn de Nederlanders dan op de trance gesprongen en zijn er massaal veel producers platen beginnen maken op automatische piloot volgens het gekende recept: beat - break - climax. Dit terwijl de tranceplaten van de generatie ervoor van begin tot eind climaxen waren en je tijdens die sets zodoende continu in een trance roes zat.
Co-Admin
Berichten: 910
Lid geworden op: 19 nov 2004, 18:51
Locatie: Gent

Bericht door Matthias »

Als je mij een definitie van trance vraagt, geef ik als antwoord de la bush cd's van george... Dat is voor mij trance en zal het altijd blijven. Geen Tiesto rotzooi, wel die oude labush sound... en idd, zo'n dingen worden niet meer gemaakt... 8)
------------------------------
Het leven van de mens is wat zijn gedachten ervan maken. ((Marcus Aurelius))
------------------------------
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:16

Bericht door beatz »

perfect voorbeeld imho is cm - dream universe in de marino stephano (+) remix
plaatje mag van mij 10minuten opstaan, dat steekt hoegenaamd niet tegen en zit qua structuur o zo simpel in mekaar
zonder tromgeroffel ed toch een floorfiller tot en met :afro:
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

Euhm... ik ben op mijn 12 beginnen plaatjes te verzamelen. En direct de goede. Mijn eerste aankoop was toen Front By Front van 242 en dat is intussen 20 jaar terug. Ik heb vanaf het begin geprobeert telkens de, voor mij, goeie dingen te kopen. Intussen heb ik een leuke verzameling : http://www.discogs.com/user/Pakrac
En ja, er is altijd rommel uitgekomen. En ik heb zelf in een platenzaakje gestaan, dus ik weet ook wel dat dingen dienen verkocht te worden omdat ze verkopen, ook al is het rommel. En ja, ik heb prachtige dingen weten uitkomen. Ik kan je niet vertellen welk gevoel het gaf om de lazer boven je hoofd te zien flippen op Amphetamine in de Cherry. Dat is totaal onbeschrijflijk. Wat mij gewoon stoort aan hedendaagse commerciele muziek is dat alles hetzelfde klinkt. Er is niks vernieuwends. Trance producers maken nu electro. Ze maken exact dezelfde dingen, maar dan met eerder electro-sounding trance. Lijster maar eens naar dingen van L-Vee. Iedereen mag verdienen, en hij is goed, maar hij maakt gewoon trance met een andere naam. Bonzai is zo een fabriekje geweest. Gewoon uitgeven om hun cijfer te halen. Al goed hadden zij ook alternatieve sublabels, bonzai limited en Sputnik en zo. En heb ik ook electro gekocht, zeker weten! Ik ben ook fan van Gigolo-records. Nu een grote naam, vroeger hier totaal onbekend. Maar ik mis het experimentele en duistere aan de eigen scene. Zolex in zijn beginperiode, Karnax, System D,... platen die nu niemand meer zou aandurven. Met rare breaks, aparte opbouw,... ik mis dat soort van noise. Het is allemaal te braaf geworden volgens een te vast stramien. Soms vraag ik mij ofdat de dj nog moet mixen ofdat alles tegen hetzelfde bpm geperst wordt?
Zie, gemiddeld komen er geen slechte platen uit. Vroeger had je waarschijnlijk nog veel meer rommel op de markt. Maar toen had je er wel die veel goedmaakte. Dat heb je nu niet meer.
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

wekelijks retro parties? heuh? 3 keer op een jaar ja, als er maandag ofzo verlof is... meer moet dat niet zijn
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Voor Poppers en co, hoe zit het met het clubcircuit in het buitenland? Ervaren jullie daar ook een soort 'crisis' of draait alles daar zoals het hoort? Als dit enkel in België het geval is, dan zou dit misschien het (over)aanbod aan retrofeestjes kunnen verklaren.

Mijn theorie: de Belgische jeugd van tegenwoordig gaat niet meer zo frequent naar clubs, waardoor deze hun inkomsten zien dalen. Door retro te spelen hopen deze clubs een deel van oude publiek terug te halen, waardoor ze hun bezoekersaantal weer wat kunnen opkrikken. Die oude garde zet graag nog eens een stapke in de wereld en zijn wat kapitaalkrachtiger geworden door te werken.
Elite Club Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:40

Bericht door Bass »

Omda wij het niemeer kunnen betalen om elke dag van het weekend stevig uit te gaan. Het leven kost zoal genoeg geld (ook als student).

Ten tweede ga ik niemeer zoveel weg, omdat er nergens nog ne fatsoenlijke sfeer hangt. Enige plaats waar ik af en toe nog es een hoogtepunt qua sfeer merk is de Level in illusion.. maar ook daar stonden de vorige keer 2 mannekes langs mij te jumpen op funky muziek :roll: De jeugd kent gewoon geen bal meer van muziek, buiten de hype-muziek en commerciele nest. Ze gaan gewoon naar zoveel mogelijk discotheken om te kunnen zeggen dat ze er geweest zijn..
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

Bass schreef:Omda wij het niemeer kunnen betalen om elke dag van het weekend stevig uit te gaan. Het leven kost zoal genoeg geld (ook als student).
(ook als werkmens)
Elite Club Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 dec 2004, 19:40

Bericht door Bass »

Da bedoelde ik al in eerste instantie, daarom de nadruk op OOK als student ;)
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

:mrgreen:
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

nogthans verdienen we meer dan vroeger en zijn de prijzen in clubs hetzelfde gebleven. How do you explain that? Misschien gewoon minder gemotiveerd? Destijds lieten we heel wa dingen ook gewoon vallen om te kunnen uitgaan, mor tegenwoordig wil iedereen alles en wel meteen eh :)
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Bericht door quincy »

Psytox schreef:nogthans verdienen we meer dan vroeger en zijn de prijzen in clubs hetzelfde gebleven. How do you explain that? Misschien gewoon minder gemotiveerd? Destijds lieten we heel wa dingen ook gewoon vallen om te kunnen uitgaan, mor tegenwoordig wil iedereen alles en wel meteen eh :)
klopt, vroeger hadden wij ook al een gsm en zware gsm rekening (want bellen met gsm was toen véél duurder dan nu) ... maar cinema, games, café, festivals en toestanden moesten wijken voor uitgaan tijdens het weekend.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Pakrac schreef:Ik kan je niet vertellen welk gevoel het gaf om de lazer boven je hoofd te zien flippen op Amphetamine in de Cherry.
Ik ken het gevoel, die plaat zal bij voor eeuwig met "groen" worden geassocieerd :)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

600€ aan een woning, 100€ voor wagen (incl benzine), 200€ aan rekeningen, 250€ aan eten en drinken
vind ik toch allemaal niet overdreven, maar dan zitten we wel reeds aan 1150€
als iemand 1350€ verdient, ga je dan die 200€ uitgeven aan uitgaan? en al de rest laten vallen? misschien wél, maar wat doe je in godsnaam nog met 200€? één keer goed uitgaan misschien per maand, maar dan spreken we nog niet over vroeger hé psytox/quincy?

vrijdag én zaterdag weggaan komt neer op 8 keer uitgaan per maand! no offence, maar dan heb ik wel minimum 500€ extra nodig hoor per maand! en dan NOG spreken we niet over vroeger want dan spreken we over eindigen op zondag... of zelfs op maandag...


en nu gij :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten