Beruchte dancing werkt aan nieuw imago (artikel)

Het forum van Balmoral in Gentbrugge
Josjie

Beruchte dancing werkt aan nieuw imago (artikel)

Bericht door Josjie »

24-01-2000 Pag. 9

De dancing Balmoral aan de Brusselsesteenweg is weer open. Zaterdagavond konden house-liefhebbers voor de tweede keer dit jaar binnen in de danstempel. Dankzij een achterpoortje in de wet. De ,,dansactiviteit'' werd niet georganiseerd door de eigenaars van de Balmoral -- ook al waren die wel nadrukkelijk aanwezig -- maar door vzw Radio Plus. Die gebruikte de Balmoral voor een ,,occasionele dansgelegenheid''. Inmiddels blijven de eigenaars van de Balmoral voortvechten voor een milieuvergunning. Die hebben ze nodig om hun dancing opnieuw te kunnen starten.

GENTBRUGGE Steven De Bock

,,Ik ben zo blij dat de Balmoral weer open is.'' Onze fotograaf is de dancing nog maar net binnen of ,,Wendy'' hangt al rond zijn nek, want ze wil zo graag op de foto. ,,Noem me maar Zotte Wendy'', dringt ze aan. ,,Zo kent iedereen me hier.''

Voor de jarenlange verplichte sluiting van de Balmoral was ze een vaste klant. Nu de zaak weer open is, is ze trouw op post. ,,Ik heb dat hier echt gemist. Ik ben wel naar andere dancings geweest, maar dat was toch niet hetzelfde. Hier voel ik me thuis. Ik kan hier vrij dansen. Daar voelde ik me onmiddellijk bekeken. Je hoorde ze haast zeggen: Amaai, die heeft zeker iets gepakt.'' En als om te bewijzen dat ze de waarheid spreekt, wordt ze om de haverklap aangesproken en gekust door andere klanten. ,,We hebben elkaar lang niet gezien en nu loop ik al die oude kennissen weer tegen het lijf'', legt ze uit.

Gesloten

De Balmoral bouwde in het begin van de jaren negentig een slecht imago op. Bij verschillende razzia's bleek dat er massaal drugs gebruikt werden. Begin 1996 besliste het hof van beroep in Gent dat de Balmoral drie jaar dicht moest. De uitbater moest twee jaar naar de gevangenis omdat hij volgens de rechter niet optrad tegen het gebruik van drugs in zijn dancing.

Tijdens de verplichte sluiting is niet alleen Wendy sterk veranderd. Ze heeft een kindje gekregen en zakt slechts af en toe nog eens door. Ook de dancing heeft in die tussentijd een gedaanteverwisseling ondergaan. De eigenaars hebben hun lesje geleerd en willen af van het drugsimago. De eigenaars laten hun zaal nu twaalf keer per jaar gebruiken voor ,,occasionele dansgelegenheden''. Maar ze blijven vechten voor een noodzakelijke milieuvergunning om hun dancing weer echt te kunnen openen.

,,Vroeger gingen we open om zes uur 's morgens en dat bracht veel problemen mee. Nu zijn dan al gesloten'', zegt Dirk De Maesschalck, een van de uitbaters, terwijl hij de zaak vanachter de bar in de gaten houdt. ,,Om iets te doen aan de drugsproblematiek is het personeel vernieuwd en zijn er andere portiers in dienst genomen. Als die een verdacht iemand zien, fouilleren ze hem. Vinden we drugs, dan nemen we een kopie van zijn identiteitskaart en verwittigen we de politie.''

Drugsvrij?

De vierkoppige portiersploeg aan de deur oogt inderdaad indruk- en afschrikwekkend. Maar of die erin slaagt de dancing drugsvrij te houden, is een open vraag. ,,Die selectie maken aan de deur is niet eenvoudig'', zegt Renaat, die instaat voor de leiding van de security. ,,De portiers hebben niet veel rechten. Fouilleren ligt moeilijk, en bij vrouwen kan het al helemaal niet. Bovendien kennen we de clientèle niet echt omdat het pas de tweede keer is dat de deuren weer opengaan. We hebben wel een ervaren portiersploeg die het uitgaansleven in Gent goed kent. Maar de Balmoral sleept zijn verleden mee. De zaak werkt als een magneet op fuivers uit andere steden, en die kennen we niet. Bovendien moeten we een evenwicht zoeken tussen selectie van de klanten en commerciële belangen.''

Zijn woorden zijn nog niet koud of er duikt een probleem op. Voor de deur troept een groepje samen dat van de portiers absoluut niet naar binnen mag. ,,Boelzoekers'', leggen ze uit. ,,We kennen die gasten. Als die opduiken, komen er altijd problemen.'' Het groepje krijgt de raad te verdwijnen. Maar als blijkt dat ze niet luisteren, wordt de politie opgeroepen. Die krijgt de groep na heel wat gepalaver weg en de portiers halen opgelucht adem.

Binnen in de zaak is het ondertussen -- het is ongeveer 1.30 uur -- overvol. Dansen is zo goed als onmogelijk en wie nog binnen wil, moet wachten. Maar de portiers houden alles onder controle.

In een van de zetelhoeken binnen zit Ben wat verveeld te kijken naar de drukte. Ook hij kent de Balmoral nog van vroeger. Hij vertelt hoe hij toen in het milieu zat van zware drugsgebruikers die de beruchte dancings afliepen. ,,Natuurlijk zijn hier nu nog fuivers binnen die drugs hebben genomen'', zegt hij met de overtuiging van een kenner. ,,Maar veel minder dan vroeger. Ook ik ben er trouwens mee gestopt. Al een half jaar ben ik onder begeleiding. Je lichaam kan dat gebruik van speed, cocaïne en zo niet volhouden. Maar het is toch helemaal anders als je zonder drugs in zo'n dancing zit.''


© 2000 Vlaamse Uitgeversmaatschappij NV
puree

Bericht door puree »

Is er hier een Ben om de LC members ? :lol: :lol:
Richman

Bericht door Richman »

Mooi artikel van een tijdje geleden, maar ik blijf het herhalen:

New Balmoral sucks
Mroizo

Yuw

Bericht door Mroizo »

Richman schreef:Mooi artikel van een tijdje geleden, maar ik blijf het herhalen:

New Balmoral sucks
ja inderdaad richman,t is gewoon NIET meer t zelfde als vroeger,maja de jeugd van nu aanvaard t wel want die kennen niet beter ... greetz 8)
keskondisco

Bericht door keskondisco »

Ik ben dan toch den tweede om u gelijk te geven Rich...
New Balmo, éne keer, nooit nemeer! :evil:
Josjie

Bericht door Josjie »

kzal ulder nog keer een artikel cadeau geven...
Mroizo

Yuw

Bericht door Mroizo »

Josjie schreef:kzal ulder nog keer een artikel cadeau geven...
dat is niet slecht bedoelt e m8 :wink: ge snapt ons wel een beetje dat t nieuwe concept gewoon niet t zelfde is ,maja the past is only a memory :( greetz 8)
Josjie

Bericht door Josjie »

jah ik begrijp hen wel, ben er zelf een kwartier kunnen binnenblijven maareuh de reden waarom ik dat artikel hier heb gezet is omdat het misschien bekenden zijn vande vroegere addicts die 'de intervieuws' weggeven.
Mroizo

Yuw

Bericht door Mroizo »

ah,mja ik zou ook wel eens meer willen weten over deze club,ik heb er maar 1 tape van en die is heel goed ... greetz 8)
Richman

Bericht door Richman »

keskondisco schreef:Ik ben dan toch den tweede om u gelijk te geven Rich...
New Balmo, éne keer, nooit nemeer! :evil:
The same 4 me!

:(
Mroizo

Yuw

Bericht door Mroizo »

heeft er toevallig niemand fotos van deze club ? van vroeger bedoel ik dan wel ... greetz 8)
Del@y

Re: Yuw

Bericht door Del@y »

Mroizo schreef:heeft er toevallig niemand fotos van deze club ? van vroeger bedoel ik dan wel ... greetz 8)
kzou zeggen ga er zelf een paar trekken want hij staat er nog :)

kheb er hier ééntje van kevin voor balmoral nog met zijn lang haar
Josjie

Bericht door Josjie »

scannen en doormailen Delay

of gewoon op msn moogt ge hem ook keer doorgeven ze :lol:
Co-Admin
Berichten: 910
Lid geworden op: 19 nov 2004, 18:51
Locatie: Gent

Bericht door Matthias »

Zeker doen!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink:
------------------------------
Het leven van de mens is wat zijn gedachten ervan maken. ((Marcus Aurelius))
------------------------------
Mroizo

Re: Yuw

Bericht door Mroizo »

Del@y schreef:
Mroizo schreef:heeft er toevallig niemand fotos van deze club ? van vroeger bedoel ik dan wel ... greetz 8)
kzou zeggen ga er zelf een paar trekken want hij staat er nog :)

kheb er hier ééntje van kevin voor balmoral nog met zijn lang haar
ziet de club nog t zelfde uit als vroeger dan ??? greetz 8)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten