Onheilsberichten in de media

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

bouq schreef:dien aftrek van da pensioensparen jaarlijks is mooi meegenomen, maar zijde da dan uiteindleijk niet kwijt als ge wordt uitbetaald ?
Nee hoor
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Nederland overweegt pensioenleeftijd van 70 jaar

Bericht door Nostalgie90 »

Binnenkort ook in België? Da's voor sommigen 52 jaar of zelfs meer gaan werken!
Nederland overweegt pensioenleeftijd van 70 jaar

Nederlands Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Piet Hein Donner (CDA) wil mogelijk de pensioenleeftijd verhogen tot 70 jaar. Een verhoging tot 67 is volgens hem waarschijnlijk niet genoeg om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Daarom zou moeten worden bekeken of de huidige jongeren door kunnen werken tot hun zeventigste, zegt hij.

Volgens Donner zijn de oplossingen die de commissie-Bakker oppert 'vrij traditioneel'. De commissie, die onderzocht hoe er meer mensen aan het werk kunnen blijven, stelde voor vanaf 2016 de pensioengerechtigde leeftijd ieder jaar met een maand te verhogen. Op die manier zou iemand in 2040 op zijn 67e met pensioen kunnen.

Opdelen
Donner wil de verhoging in drieën knippen en dan voor de oudste groep gelijk laten. Mensen tussen de 45 en 55 moeten jaarlijks, zoals in het plan van de commissie-Bakker, een jaar langer wachten op hun pensioen en mensen tussen de 35 en 45 krijgen er jaarlijks twee maanden bij om zo in 2040 uit te komen op een pensioenleeftijd van 70 jaar.

Geen concreet voorstel
Donner laat in de krant De Telegraaf weten dat het plan geen concreet voorstel is, maar de opmerking is niettemin opvallend omdat het kabinet heeft laten weten voorlopig aan een pensioenleeftijd van 65 jaar vast te willen houden. Het kabinet komt na de zomer met een officiële reactie op het advies van de commissie-Bakker.

In het interview met De Telegraaf laat Donner verder weten dat uitstel van de geplande btw- verhoging tot de opties behoort, mits de bonden bereid zijn tot loonmatiging. (novum/jv)
19/07/08 07u23
:mrgreen:
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

Den Backer schreef:Ik trek later al 3 soorten:

- gewoon
- aanvullend via bouwfonds
- aanvullend via privé (en voor belastingaftrek nu jaarlijks)
Het 2e: daar ben ik nog bij betrokken geweest om voor het Fonds voor Bestaanszekerheid van de Werklieden uit het Bouwbedrijf om een nieuw pensioenfonds op te zetten en de overgang te verzekeren van het oude systeem (pensioenrente) naar het nieuwe systeem Construo (cash balance). Weer 160.000 bouwarbeiders gelukkig gemaakt ('t nieuwe systeem brengt je meer op) 8) Weerverlet en getrouwheidszegels daar ken ik ook alles van :lol:

'k heb er ook 3:
- wettelijk pensioen
- aanvullend via groepsverzekering werkgever
- aanvullend via privé (pensioensparen).
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik heb ook enkel mijn wettelijk pensioen en mijn pensioensparen bij de bank.
Maar ik tracht toch werk te vinden waar ik ook nog een groepsverzekering krijg dan ben ik zeker van mijn pensioen.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Wat als jullie wegens gezondheidsredenen of andere vroegtijdig moeten stoppen met werken?
Erg dat wij als unicum zoveel moeten bijsparen voor een fatsoenlijk pensioen te verkrijgen!
70 jaar is niet niks, als 80 jaar al hoogbejaard wordt beschouwd!

Soit "den bouw" heeft zo zijn voor-en nadelen, voor hetzelfde kunt ge op Uw 40ste al kreupel lopen of andere problemen ondervinden zoals migraine artritis etc... als ge in de koude moet werken.
Het loon (met zwartwerk ingerekend) + zegels etc.. zijn mss wel goed maar als ik hoor wat sommige maar verdienen voor zoveel lichamelijk aftakeling mogen ze het toch maar hebben!
Werken er nog veel mensen +50 in de bouw, dat vraag ik me al een tijdje af ....
Laatst gewijzigd door Nostalgie90 op 19 jul 2008, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

Kijk, als je ziet hoe er tegenwoordig in veel bedrijven gewerkt moet worden: dat hou je niet vol tot aan je 70e. 'k denk dat het hele arbeidssysteem en de manier van werken dan aangepast moet worden.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

rizzo> schreef:Kijk, als je ziet hoe er tegenwoordig in veel bedrijven gewerkt moet worden: dat hou je niet vol tot aan je 70e. 'k denk dat het hele arbeidssysteem en de manier van werken dan aangepast moet worden.
Kijk als je aan de band staat en je krijgt zoveel seconden om een schroef ergens in te draaien of de band staat stil lijkt me dat zeer stresserend, en dit de hele dag ... hele leven :?

Ach bij mij is het net zo, bv. teveel bellen mag niet elk gesprek moet je voorbereiden of de klant zou kunnen klagen dat je teveel belt + een berg administratie, leveringen en retorours van onderdelen die ik niet gebruik moet ik zelf verwerken, bestellen overleggen met de klant en een hoop werk dat blijft staan maar er toch doormoet! Technologie die niet op punt staat, problemen waar de logica zoek is, opervlakkigheid etc...
Ik heb het allemaal zien evolueren naar rekenen en cijferen om te besparen op zaken waar ze met een beetje goede wil naar klanten toe massa's voordeel kan uit halen!
So be it, moeten verschieten waarom mensen van de ene depressie of maagzweer in de andere kruipen!
Elite Club Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 jan 2007, 20:20

Bericht door varth »

rizzo> schreef:Kijk, als je ziet hoe er tegenwoordig in veel bedrijven gewerkt moet worden: dat hou je niet vol tot aan je 70e. 'k denk dat het hele arbeidssysteem en de manier van werken dan aangepast moet worden.
Als we meer zouden overschakelen op de Scandinavische manier van werken, is het wel te doen denk ik. Ik werk voor een Zweeds bedrijf, en de mensen daar hebben zeker niet te klagen. Het werktempo ligt er een stuk lager dan hier. Ik wacht bv al een paar maanden op een pietluttige aanpassing in SAP ivm het berekenen van BTW. Maar ze nemen er hun tijd voor. Het is daar ook heel gebruikelijk dat je in de zomer 5 of 6 weken vakantie na elkaar neemt. Hier bij ons is dat in veel bedrijven niet toegestaan, of hebben ze het toch niet graag. Bij de geboorte van een kind heeft de vrouw haar zwangerschapsverlof (zoals hier), maar een gezin mag daar nog eens 18 maanden bovenop thuisblijven. Dit valt dan te verdelen onder de moeder en de vader, bv elk 9 maanden. De pensioenleeftijd ligt er een paar jaar hoger dan hier denk ik, maar de activiteitsgraad bij de vijftigplussers ligt ook een stuk hoger. Mensen kunnen het tijdens hun carrière gewoon even wat rustiger doen als ze daar nood aan hebben. Daarnaast zie je dan in onze vestiging in Zaventem dat we met minder volk steeds meer moeten doen en de druk hoger wordt. Er zijn mensen bij ons die al vrij jong met hartklachten zitten, iemand van 25 jaar met maagzweren, mensen die oververmoeid zijn... Het verschil is wel dat de Zweedse collega's geleid worden door Zweden, en wij door van die buitenlandse apen met een aglo-saksische ingesteldheid; overuren kloppen zonder enige vorm van compensatie, werken op feestdagen wordt als normaal beschouwd. Je kan die dag wettelijk recupereren, maar je wordt er niet extra voor betaald. Veel andere bedrijven doen dit wel. En last but not least, de ik-ben-vriendelijk-in-je-gezicht-maar-ik-steek-een-mes-in-je-rug mentaliteit.
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Ik had bij mijn vorige werkgever ook een groepsverzekering. Dat bedrag heb ik moeten laten staan na mijn vertrek. Tot mijn 60ste kan ik er niet aan. Hopelijk weet ik dan nog dat dat bedrag uit staat. Het was ook niet mogelijk om dat bij de groepsverzekering te slaan die mijn huidige werkgever voor me op poten heeft gezet.

Momenteel werk ik ook in een bouwgerelateerde firma. Waar ik echt van stond te zien en waar ik ni kan aan wennen: het wantrouwen van al die firma's onder elkaar. Direct aangetekende brieven, deurwaardersn gerechtelijke vervolgingen,......

Een deel van de stempelaars zijn mensen die door de huidige werkomstandigheden en toestanden foert zeggen en beslist hebben om ni meer mee te draaien. Daar zouden ze in Brussel ook is beter rekening mee houden.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Stanne schreef:Ik had bij mijn vorige werkgever ook een groepsverzekering. Dat bedrag heb ik moeten laten staan na mijn vertrek. Tot mijn 60ste kan ik er niet aan. Hopelijk weet ik dan nog dat dat bedrag uit staat. Het was ook niet mogelijk om dat bij de groepsverzekering te slaan die mijn huidige werkgever voor me op poten heeft gezet.
Volgens mij kan je dit geld vroegtijdig opvragen maar je zal er wel een aanzienlijk percentage van verliezen. Als je echter rekening houdt met de inflatie tussen nu en je 60ste dan is het misschien toch zo geen slechte zet dat geld al op te vragen.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Gisteren nog een begrafenis gedaan van iemand van 68 jaar, je zal je hele leven maar gewerkt hebben ....

Dat ze ons ineens euthanaseren op 71 jaar, dan hebben ze geld genoeg voor hun SZ
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

lemant schreef:
Stanne schreef:Ik had bij mijn vorige werkgever ook een groepsverzekering. Dat bedrag heb ik moeten laten staan na mijn vertrek. Tot mijn 60ste kan ik er niet aan. Hopelijk weet ik dan nog dat dat bedrag uit staat. Het was ook niet mogelijk om dat bij de groepsverzekering te slaan die mijn huidige werkgever voor me op poten heeft gezet.
Volgens mij kan je dit geld vroegtijdig opvragen maar je zal er wel een aanzienlijk percentage van verliezen. Als je echter rekening houdt met de inflatie tussen nu en je 60ste dan is het misschien toch zo geen slechte zet dat geld al op te vragen.
Als je nieuwe werkgever een groepsverzekering heeft bij dezelfde verzekeraar (bv Deltaloyd) dan kan die polis gewoon worden overgenomen hoor. Je kan aan dat geld ook vroeger aan maar ik denk dat je er dan aan verliest.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Bericht door rizzo> »

Je moet daarmee opletten wanneer je kapitaal van de ene groepsverzekering naar een andere laat overdragen. Praktisch is dit interessant maar financieel niet: vooraleer je kapitaal ten volle bij het andere gevoegd wordt, zit het eerst "in de wacht" (= lager gewaarborgd rendement). Zijn dingen die ze er meestal niet bijvertellen ;)
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Ik ging er in ieder geval een heel deel op laten vallen. En zo groot is da bedrag nu ook weer niet :D
Kzal het gewoon proberen te onthouden tot mijn 60ste.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten