Het einde van de wereld is nabij!

Alles in verband met actuele en minder actuele zaken
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Administrator schreef:
Stanne schreef:Die kapotte kerken zijn uiteraard direct na de oorlog hersteld.

Voor mij ist zo: als er een God bestaat ist nen dikke klootzak. Zoveel armoede, ziekte, miserie, oorlog, ambras,......
Enkele gaten van verdwaalde kogels en granaten kun je inderdaad herstellen ja. Maar een volledig platgebombardeerde kathedraal zie ik ze niet direct heropbouwen.
Zoals Trab zei waren het meestal de torens die ze eraf knalden. Dat waren meestal de hoogste punten. Ik durf zeggen dat in de Kempen haast elke kerktoren eraf geschoten is. Later werd die terug vernieuwd.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Administrator schreef:Van mij moeten de godsdiensten niet verdwijnen ze, ge moest is weten wat er allemaal zou veranderen in ons leven moest de Rooms-Katholieke godsdienst hier van de ene dag op de andere verbannen worden:

- Geen doopfeesten meer bij jonge kinderen
- Eerste en plechtige communie vallen ook weg
- Sint-Maarten & Sinterklaas die ook twee heiligen zijn mogen ook opkrassen
- Waarom nog Kerst en Pasen vieren? Verlof op die feestdagen mag je ook al vergeten als ze niet meer bestaan.
- Carnaval? Dit stond voor het begin van de vasten -> periode voor Pasen dus dit zou er ook nooit geweest zijn.
- Verschillende welzijns en hulporganisaties zoals Rode Kruis, Broederlijk Delen en noem maar op hebben hun oorsprong in het Christelijk geloof.
- Vele ziekenhuizen zoals het OLV in Aalst zijn opgericht door ziekenzusters.
- Abdijen en kloosters waar mensen ten tijde van oorlogen en hongersnood terecht konden zouden nooit bestaan hebben evenals het uitgebreide assortiment aan bieren en kazen.
- ...

Het liefst vandaag al !
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

Stanne schreef:Zoals Trab zei waren het meestal de torens die ze eraf knalden. Dat waren meestal de hoogste punten. Ik durf zeggen dat in de Kempen haast elke kerktoren eraf geschoten is. Later werd die terug vernieuwd.
in de Kempen kan ik daar nog inkomen ja :mrgreen:

afin .. als ge weet da abdijen etc meestal plekken waren waar het leger hunne depot had, zal dat af en toe wel is beschoten geweest zijn zeker
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Stanne schreef:
Administrator schreef:
Stanne schreef:Die kapotte kerken zijn uiteraard direct na de oorlog hersteld.

Voor mij ist zo: als er een God bestaat ist nen dikke klootzak. Zoveel armoede, ziekte, miserie, oorlog, ambras,......
Enkele gaten van verdwaalde kogels en granaten kun je inderdaad herstellen ja. Maar een volledig platgebombardeerde kathedraal zie ik ze niet direct heropbouwen.
Zoals Trab zei waren het meestal de torens die ze eraf knalden. Dat waren meestal de hoogste punten. Ik durf zeggen dat in de Kempen haast elke kerktoren eraf geschoten is. Later werd die terug vernieuwd.
Inderdaad, je moet maar eens zoeken op google naar 'kerktoren' + 'oorlog'. Verhalen genoeg ;-)

Bv:
Hoge gebouwen, vooral kerktorens, werden door de Duitsers opgeblazen, omdat de Geallieerden ze als oriëntatiepunt gebruikten bij het beschieten van het gebied. De dorpen in de frontlinie bouwden na de oorlog nieuwe kerken, veelal in een zakelijke stijl.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bommelerwaard
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Administrator schreef:Van mij moeten de godsdiensten niet verdwijnen ze, ge moest is weten wat er allemaal zou veranderen in ons leven moest de Rooms-Katholieke godsdienst hier van de ene dag op de andere verbannen worden:

- Geen doopfeesten meer bij jonge kinderen
- Eerste en plechtige communie vallen ook weg
- Sint-Maarten & Sinterklaas die ook twee heiligen zijn mogen ook opkrassen
- Waarom nog Kerst en Pasen vieren? Verlof op die feestdagen mag je ook al vergeten als ze niet meer bestaan.
- Carnaval? Dit stond voor het begin van de vasten -> periode voor Pasen dus dit zou er ook nooit geweest zijn.
- Verschillende welzijns en hulporganisaties zoals Rode Kruis, Broederlijk Delen en noem maar op hebben hun oorsprong in het Christelijk geloof.
- Vele ziekenhuizen zoals het OLV in Aalst zijn opgericht door ziekenzusters.
- Abdijen en kloosters waar mensen ten tijde van oorlogen en hongersnood terecht konden zouden nooit bestaan hebben evenals het uitgebreide assortiment aan bieren en kazen.
- ...

Niet vergeten dat veel "katholieke" feestdagen ook een niet-religieuze of anders-religieuze grondslag of tegenhanger hebben. De mensen vieren al heel lang bepaalde dingen, zelfs zij die niet in god of allah of ... geloven. Goden zijn er altijd al geweest, Atheisen ook.
Kinderen van vrijdenkers vieren misschien geen vormsel of eerste communie, zij vieren wel een eigen feest (anti-communie of vrije communie of wat dan ook). En dan nog: wat stelt die communie voor?? De meeste kinderen hebben weinig besef van wat het echt inhoudt. Velen doen het gewoon omdat "iedereen" het doet en omwille van de feest en de cadeaus, NIET omwille van het vormsel of communie en zijn betekenis. De meeste ouders van vormelingen hebben dikwijls al jaren geen kerk meer van binnen gezien. Redelijk hypocriet dus...

http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Clau ... d_folklore
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Amai Gino ben jij soms een vrijzinnige?

En de Duiterse pastten tijdens het terugtrekken de tactiek van de verschroeide aarde toe die eruit bestond om alles wat de vijand van nut kon zijn met de grond tegelijk te maken.

Ja dat de kinderen het in de meeste gevallen voor de cadeaus doen weet ik.
Maar dan nog? Ik ben ook geen kerkbezoeker, verre van zelfs, maar ik zou het erg vinden dat wij hier onze Katholieke waarden en gebruiken steeds meer gaan beginnen verketteren terwijl het bij de Moslims juist het omgekeerde is.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Ik heb nooit enige katholieke waarden gehad. I kheb ook mijn doopsel, communie en vormsel gehad, omdat het moest. Het enige nut dat catechese en godsdienstlessen voor mij gehad hebben is dat ik zo beseft heb dat het allemaal dikke zever is om de mensen een soort houvast te bieden die ze menen te moeten hebben.
Ik heb humane waarden. Die zijn grotendeels 't zelfde als christelijke of andere godsdiensten, maar ik heb daar geen opperwezen voor nodig. Mijn opperwezen is mijn planeet. Mijn goden zijn mijn kinderen en mijn vrouw.
Samenleven en menselijk zijn, dat is de basis. Als iemand daar een soort omkadering met een god voor nodig heeft, be my guest. Maar dring het aub niet op. Of je nu moslim of katholiek of protestant bent. Ik hoef uw goden niet.
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Administrator schreef: Ja dat de kinderen het in de meeste gevallen voor de cadeaus doen weet ik.
Kinderen kiezen hier niet voor. Het zijn de ouders.
En die doen het meestal omdat iedereen het doet. Je moet is zien tot welke modeshows da meestal leid. Pronken tegen mekaar op.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Trab schreef:
bouq schreef:
Nostalgie90 schreef:tijdens de oorlog liep iedereen terug naar de kerk .... in soms uitzichtloze situaties dus het zal wel werken veronderstel ik!
was dat niet eerder omdat men dacht dat die kerk niet zou aangevallen worden .. wanneer er een oorlog komt tussen islamieten en katholieken, ben ik niet erg geneigd in een kerk te gaan schuilen, da's 't eerste wa ze neerhalen
Ik dacht dat kerken juist mooie doelwitten waren. Die torens werden gebruikt als uitkijkposten omdat ze meestal het hoogste punt van de omgeving waren. Door deze te bombarderen konden de troepen makkelijker oprukken zonder tegenstand. Niet?
Ik had het niet over de kerk als strategisch doelwit of als schuiloord, maar eerder een plaats waar mensen in donkere dagen terug naar het geloof grijpen.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Stanne schreef: Zoals Trab zei waren het meestal de torens die ze eraf knalden. Dat waren meestal de hoogste punten. Ik durf zeggen dat in de Kempen haast elke kerktoren eraf geschoten is. Later werd die terug vernieuwd.
Voorbeelden van die talrijke kempense kerktorens die ze eraf geschoten hebben?
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Stanne schreef:
Administrator schreef: Ja dat de kinderen het in de meeste gevallen voor de cadeaus doen weet ik.
Kinderen kiezen hier niet voor. Het zijn de ouders.
En die doen het meestal omdat iedereen het doet. Je moet is zien tot welke modeshows da meestal leid. Pronken tegen mekaar op.
Dat is een neveneffect, misschien heeft het meer te maken met de verloedering van het geloof door zich opvallend te kleden ipv sober?
Ik zeg niet dat ge met een gat in Uw broek moet gaan paraderen, maar vroeger deden de mensen ook s'zondags hun goed "kostuum" aan voor naar de kerk te gaan.
Wat de kerk zegt moet niet al te letterlijk genomen worden, de plaatstelijke pastoor is ook geen fundamentalist in deze .... dat is nu het fijne aan het christendom wss de meest tolerante en solidaire godsdienst anno 2008 in belgië :mrgreen:
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Nostalgie90 schreef:
Stanne schreef: Zoals Trab zei waren het meestal de torens die ze eraf knalden. Dat waren meestal de hoogste punten. Ik durf zeggen dat in de Kempen haast elke kerktoren eraf geschoten is. Later werd die terug vernieuwd.
Voorbeelden van die talrijke kempense kerktorens die ze eraf geschoten hebben?
Hoeft toch ni bewezen te worden denk ik maar zulk ene heeft in WO1 in Heist-op-den-Berg gestaan waar nu de watertoren staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dikke_Bertha
Logisch wat ze daarmee eerst raakten in de buurgemeenten die vanuit de hoogte een zicht op de Duitsers probeerden te hebben.
Deze kon tot 9km ver maar er waren houwitzers die 30km ver schoten. De fortengordel rond Antwerpen is hiermee flink aangevallen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog
Heb zelf ooit foto's gezien in een gemeentekroniek van een afgeschoten kerktoren in het dorp.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Nostalgie90 schreef:Voorbeelden van die talrijke kempense kerktorens die ze eraf geschoten hebben?
Over de Kempen kan ik niet meespreken, maar tijdens WOI is de kerk van Haacht bijna volledig plat gesmeten en in brand gestoken. Dus zo veilig was het daar zeker niet.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Die van Ieper is alleszinds ook volledig in de as gelegd tijdens WO I.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Even opgezocht: de kerken van o.a. Nijlen, Hoogstraten en Massenhoven zijn gebombardeerd geweest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten