Auvibel

Alles in verband met muziek
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Auvibel

Bericht door Sunreezer »

Zijn hier mensen die ervaring hebben met Auvibel?

Toevallig raakte ik via een kennis voor een spotprijsje aan blanco spindle's DVD+R's. Ik smeet er enkele op Kapaza omdat ik die toch niet allemaal nodig had.

Nu kreeg ik dus een mailtje van Auvibel dat wat ik deed volledig in strijd was met de Belgische wet en dat ik verplicht zou worden van taxen door te rekenen aan de eventuele koper en zelf ook taxen zou moeten betalen aan Auvibel. Die taxen bedragen in eerste instantie 59 cent per schijfje, dus als je weet dat het een spindle was van 100 schijfjes dan zou ik dus 59 euro moeten ophoesten hebben, blijkbaar is dit de normale gang van zaken in Belgie.

Dit geld zou dan gaan naar de gedupeerde producers & ontwikkelaars...

Bij buitenlandse webshops koop je dergelijke spindles voor minder dan 30 Euro!!! Daarom dat steeds minder webshops nog leveren aan Belgische klanten omdat ze zelf ook verplicht worden om anders een deel te betalen aan Auvibel.

Indien ik dit niet zou betalen of op de een of andere manier zou ontduiken kon er mij een boete te wachten staan!

Wie zegt er in de eerste plaats dat deze opslagmedia gaan gebruikt worden voor illegale kopies? Ikzelf neem vaak backups van legale bestanden op DVD+R's, en andere mensen slaan hier hun zelfgemaakte foto's of filmpjes op.

Die hele heksenjacht begint serieus de spuigaten uit te lopen! Ik krijg hier gewoon mails waarin ik bestempeld wordt als een crimineel.

De echte criminelen kan men niet pakken dus richten ze hun pijlen maar op de automobilisten, de rokers en sinds kort ook op de pc-gebruiker.

Ik zie deze heisa nog evolueren naar eender welk product dat in verband kan worden gebracht met illegale bestanden dus zowel harde schijven, mp3 spelers, mediacenters enzovoort.
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2007, 13:43

Bericht door Kelly* »

Ik heb da dus ook voorgehad :roll:
Daar is zelfs nen deurwaarder voor aan de deur geweest toen!!
Heb gelukkig uiteindelijk wel niks moeten betalen....
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik vind dit ronduit schandalig. Dus als je DVD's koopt die niet compatibel blijken te zijn met je writer/speler of whatever dan mag je die niet eens doorverkopen zonder er je broek aan te scheuren?
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2007, 13:43

Bericht door Kelly* »

Administrator schreef:Ik vind dit ronduit schandalig. Dus als je DVD's koopt die niet compatibel blijken te zijn met je writer/speler of whatever dan mag je die niet eens doorverkopen zonder er je broek aan te scheuren?
Dat had ik toen als excuus gebruikt bij die mensen.
Heb hele hoop formulieren moeten invullen enzo maar uiteindelijk geen boete gehad.

Heb dat ook als commentaar tegen hun gegegeven maar blijkbaar vinden zun het niet mogelijk dat ge verkeerde cds/dvds koopt :roll:
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

geldklopperij me gedacht!
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Nog enkele facts:

- "Enkele dagen geleden heb ik een spindelke van 50 DVD-R's te koop gezet op een zoekertjessite. Vandaag kreeg ik enkele serieuze emails van AUVIBEL met de vraag waarom ik de 0,59 euro per DVD niet doorrekende (auteursvergoeding)"

- "Eind 2003 had Auvibel een winst geboekt van maar liefst € 7.923.968,32 !"
(op CD's aan 0.12EUR/stuk). Je kunt je al alvragen hoeveel die 0.5EUR DVD taks ano 2006 wel niet moet opbrengen.

Conclusie: 'Auvibel' is wederom een een gelegaliseerde mafiapraktijk a la 'SABAM' met massa’s en massa's geld (jullie geld).
Hiermee kunnen ze zoveel advocaten en personeel betalen als ze maar willen om elke uithoek van het internet af te schuimen en eventueel aan te vallen.
De situatie zal waarschijnlijk alleen maar erger worden.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

oplossing?
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Betalen betalen en nog eens betalen is de oplossing, die mannen hebben zoveel geld voor advocaten en rechtzaken dat het een gevecht is van David tegen Goliath.

Stel nu dat ik goedkoop een lot van 5 spindles (100 stuks) DVD+R's kan kopen in het buitenland. Dit kost me daar dan 20 euro de spindle dus een totaal aan 100 euro + pakweg 12 euro verzendingskosten. Dit maakt 112 euro kosten.

Aangezien je hier in Belgie 59 cent tax per schijfje betaalt is het 59 * 5 = 295 euro dat er bovenop zou komen! De 5 spindles zouden me hier dan al 395 euro kosten. En dan spreek ik nog niet over de btw die hier veel hoger ligt waardoor het hele boeltje in totaal een kleine 500 euro zou kosten.

Ze gaan er zomaar vanuit dat je illegale kopies van DVD's gaat maken...

Mijn 295 euro zal rechtstreeks naar Warner Bross of Universal gaan zeker??? Gaat gewoon allemaal rechtreeks naar de zakken van enkele klootzakken in Brussel.

Ik snap niet dat dergelijke praktijken kunnen.

In feite als je een beetje verder denkt is dit toch een klootzakkenland.
We betalen in vergelijking met buurlanden al veel te veel voor brakke internetverbindingen, en als we onze gedownloade bestanden dan willen wegschrijven naar een schijfje betalen we nog eens extra tov die buurlanden.
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

1 ding TYPISCH BELGISCH !
ik bestelde vroeger bij cdrwinkel.com... gaat ook al niet meer !

En moette weten dat die mannen daar voor betaald worden he ! SUCKERZ...
ik ga je PM'en ;)
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Hoewel we in een verenigd Europa leven en de grenzen zijn opengesteld om vrije handel toe te laten raken we hier in Belgie steeds meer geisoleerd van onze buurlanden.

Daar waar men 50 jaar geleden zuivel en alcohol smokkelde kan men nu beginnen met illegaal electronica in te voeren uit onze buurlanden.

Een spindle DVD's laten opsturen uit New Zeeland is goedkoper dan er te voet om te gaan bij de pc winkel om de hoek. Begrijpen wie begrijpen kan.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Mor ik ben dan aant denken aan oplossingen he.. Er moet toch iets zijn wat ge kunt doen, desnoods ne VZW oprichten tegen dergelijke escapades en onder dieje VZW procederen? Want enkel door te procederen kunde hier iets forceren. Dat of een hongerstaking, maar iets zegt mij dat Administrator daar niet voor te vinden is. :mrgreen:
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Er zijn genoeg consumentenorganisaties die op de hoogte zijn van deze praktijken hoor. Alleen beschikken die over geen leger advocaten zoals Auvibel en Sabam, laat staan dat ze het kunnen betalen.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Vroeger kon je nog op computerbeurzen ook nog forse koopjes doen maar das ook allang voorbij.
t'IS toch niet dat ge ne groothandelaar zijt, als t'van Kapaza komt is er misschien geklikt!
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Die mannen schuimen zelf de veiligsites af hoor. En op beurzen is het inderdaad ook gedaan, op hun site staat een voorbeeld van iemand die gestekt is op de Zwarte Markt in Tessenderloo.

Net alsof je wapens of andere illegale stuff verkoopt :roll:
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Jaaa, nog een duivel !
:lol:


Een opheldering i.v.m Auvibel-vergoeding en de buitenlandse webshops

Auvibel legt een verbod op?

Tegenwoordig loopt het gerucht dat Auvibel buitenlandse webshops een verbod oplegt om nog lege media (CD, DVD,…) aan Belgische eindgebruikers te verkopen.

Dit is totaal onjuist!

Voor zoveel als nodig wil Auvibel benadrukken dat het geenszins de bedoeling is om het te koop aanbieden en verkopen van DVD-R’s en CD-R’s door buitenlandse webshops op het Belgische grondgebied te verhinderen en/of te beperken.

Met de vorderingen tot staking beoogt Auvibel uitsluitend dat deze te koop aanbiedingen en verkopen met eerbiediging van de Auteurswet zouden plaatsvinden.

Dit betekent dat de buitenlandse webshops de dragers op hun website te koop aanbieden met vermelding, voor in België gevestigde eindgebruikers, van de vergoeding voor eigen gebruik en dat ze bij de verkoop van dragers aan in België gevestigde eindgebruikers daadwerkelijk de vergoeding voor eigen gebruik aanrekenen, daarvan tijdig aangifte doen bij Auvibel en deze vergoeding betalen aan Auvibel.

In plaats van deze activiteiten te belemmeren, heeft Auvibel er een objectief belang bij dat deze verkopen blijven doorgaan, maar dan vergezeld van de noodzakelijke en verplichte aangiftes.

Moet ik op elke drager betalen ook al gebruik ik deze voor mijn filmpjes?

Ja. De wetgever heeft er bewust (en ook om praktische redenen) voor geopteerd om het recht op vergoeding te vestigen op alle dragers die gebruikt kunnen worden voor het reproduceren van geluids- en audiovisuele werken, zelfs in het specifiek geval van de vraagsteller, indien de dragers worden gebruikt voor het kopiëren van persoonlijke documenten en/of werken die niet auteursrechtelijk beschermd zijn.

De overheid heeft dit als volgt gemotiveerd: "het aanwenden van de techniek van het forfait zou weliswaar met zich brengen dat de gevraagde vergoeding voor iedereen zal gelden en dus ook voor de verbruikers die geen sluikopnamen maken (dat is onder meer het geval wanneer de videocassettes alleen dienen om een familiefeestje op beeld vast te leggen). De techniek van het forfait lijkt in de praktijk niettemin de enig mogelijke te zijn." (Gedr. St. Kamer, Verslag, 473/33-91/92, p. 266.)

Vrij verkeer van goederen in Europa?

De toepassing van de thuiskopievergoeding in België vormt geen inbreuk op artikel 28 van het EG-verdrag die handelt over de maatregelen van gelijke werking als kwantitatieve beperkingen.

In een geval gelijkaardig aan dat van de thuiskopie(1) oordeelde de Raad van State op 2 februari 2004 in arrest nr. 127.673 dat :
- niet werd aangetoond dat de bestreden vergoeding(2) ruim hoger zou liggen dan de vergoedingen die in andere lidstaten bestaan;
- de vergoeding van toepassing is op het in België op de markt brengen van alle goederen, ingevoerd of niet en dat zij dus zowel rechtens als feitelijk dezelfde invloed heeft op de verhandeling van nationale producten en op die van producten uit andere lidstaten;
- de vergoeding dan ook bezwaarlijk kan worden beschouwd als een maatregel die de handel tussen de lidstaten, al dan niet rechtstreeks, daadwerkelijk of potentieel kan belemmeren in de zin van de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap.

(1) Dit arrest gaat over de vergoeding voor reprografie die geïnd wordt door Reprobel, maar de vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik die geïnd wordt door Auvibel is gebaseerd op dezelfde wet.
(2) In casu de vergoeding voor reprografie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten