(Al dan niet vintage) Studiomateriaal
Geplaatst: 16 jan 2008, 20:10
Ik ken een gast die heel veel weet over snowboarden: over de pro's, disciplines, truuks, en het materiaal. Alleen heeft ie zelf nooit op zo'n plank gestaan...
Zelf ben ik een beetje hetzelfde wat betreft studiomateriaal. Ik ben al in heel wat studio's geweest, heb daar mijn ogen steeds goed de kost gegeven en zag al heel wat mensen werken met oude bakken en spiksplinternieuwe software. Ik kan er echt een eind over meepraten maar heb evenwel zelf nooit de behoefte gevoeld om daar zelf mee aan de slag te gaan.
Toch interesseert het me enorm. Bij het horen van platen uit de periode eind jaren tachtig tot halverwege de jaren negentig herken ik heel wat geluiden en effecten, maar van andere vraag ik me dan weer af van waar ze komen of hoe ze tot stand kwamen.
Dat elektronische drone-effect dat dikwijls onder heel wat nummers van Zolex (en anderen) ligt en zo'n duister sfeertje schept, vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar van waar komt dat? System D had ook meermaals een borrelend, soort 'aquarium' geluid in zijn tracks - dat intrigeert me ook nogal.
Los van de traditionele Roland, Korg en Yamaha analoge apparaten, vraag ik me af wat er toen zoal standaard in de studio stond, en welke dingen graag gebruikt werden door producers van toen. En wat met de eerste software en zo?
Zelf ben ik een beetje hetzelfde wat betreft studiomateriaal. Ik ben al in heel wat studio's geweest, heb daar mijn ogen steeds goed de kost gegeven en zag al heel wat mensen werken met oude bakken en spiksplinternieuwe software. Ik kan er echt een eind over meepraten maar heb evenwel zelf nooit de behoefte gevoeld om daar zelf mee aan de slag te gaan.
Toch interesseert het me enorm. Bij het horen van platen uit de periode eind jaren tachtig tot halverwege de jaren negentig herken ik heel wat geluiden en effecten, maar van andere vraag ik me dan weer af van waar ze komen of hoe ze tot stand kwamen.
Dat elektronische drone-effect dat dikwijls onder heel wat nummers van Zolex (en anderen) ligt en zo'n duister sfeertje schept, vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar van waar komt dat? System D had ook meermaals een borrelend, soort 'aquarium' geluid in zijn tracks - dat intrigeert me ook nogal.
Los van de traditionele Roland, Korg en Yamaha analoge apparaten, vraag ik me af wat er toen zoal standaard in de studio stond, en welke dingen graag gebruikt werden door producers van toen. En wat met de eerste software en zo?