Nu Rave ?

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2006, 14:13
Locatie: Waasland

Nu Rave ?

Bericht door OkinMaestro »

Hey,

Toevallig vandaag iets over gehoord op StuBru...
Een nieuwe (?) rage uit oost Londen..genaamd NEW RAVE.
Het terug in leven brengen van de "rave" en "acid" van eind jaren 80, begin 90...helaas speel ik zelf pas mee vanaf de middle nineties...
Maar ik herinner me nog wel "smiley's" en "housebroeken"...

Na wat googelen op deze wat info gevonden:

"Raves en club the IT in Amsterdam. Illigale, underground feestjes en met je dopeste, zelfgemaakte outfit aan los op vage happy hardcore, acid-techno. Eind jaren 80, begin jaren 90 sprak bijna niemand over iets anders. Travo’s, homo’s, drugs en sex waren geen taboe meer. Het was een trend waar veel mensen in meegingen en de meesten uit die generatie nog met liefde over praten.
Inmiddels 2007, waren we een tijdje bang dat de uitgaansscene aan het doodbloeden was in Nederland. Gelukkig komt er een nieuwe trend overwaaien genaamd New Rave. New rave is een nieuwe muziek stijl die de muzieksoorten electronic dance music en rock heeft samengevoegd. De stijl is ontstaan in 2006 in de UK.
Bandjes zoals the Klaxons, New Young Pony Club en Shitdisco zijn een van de eerste bands die geaccepteerd zijn in deze nieuwe muziekgenre. New Rave wordt ook wel vergeleken met dance punk uit de jaren 80.
Aan deze nieuwe scene hangt uiteraard ook een fashion trend. New Rave fashion waait langzamerhand richting Nederland, maar is in bijvoorbeeld London al heel goed begrepen. Je weet, Nederland is wat dat betreft niet zo snel. Gekke prints en smileys all over the place. Kleurtjes gecombineerd waarvan je denkt: “waarom”. Zoals bijvoorbeeld neon, fluor in combinatie met pasteltinten. Fresh prince of bell air petjes, spandex leggings voor de man, weirde oversized T-shirts, housebroeken, je kan het zo gek niet bedenken.
Er zijn al een heleboel merkjes die op deze stijl inspelen. Vaak zijn dit nog kleine merkjes, vrij onbekende ontwerpers. Ontwerpers die op deze stijl inspelen, of die in de stijl passen zijn bijvoorbeeld: Cassetteplaya, KESH en Jeremy Scott uit London. In Nederland zijn er ook al wat ontwerpers die zich hier mee bezig houden zoals NIEUW JURK, DAYS (yeah thats me) en ook Bas Kosters, hollands finest, past aardig bij deze nieuwe stijl.
Het is heel leuk om te zien dat er toch weer steeds meer mensen in de uitgaansscene zijn die “schijt hebben” en lekker aantrekken wat ze willen.
New rave. Terug naar de underground feestjes met weirde live bandjes. Terug naar de raves met a little less XTC. Wie weet staan we binnenkort met zijn allen weer los te gaan in een heropende club the IT!"

Sound intresting mijn inziens :P

Heeft iemand dergelijk party al gedaan? Zijn er trouwens in ons kleine landje dergelijk parties?
Denk dat het maar een tijdelijke rage zal zijn...
Denk dat het voor de ouderen (30+) wel wat nostalgie teweeg brengt of is het allemaal zowat te fake.....??

Filmpje trouwens op
http://www.spunk.nl/article/article.php ... 3191968864
@ctive since 1993
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Klaxons staat op I Love Techno dit jaar.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Deze stroming vind ik nu echt eens om van te kotsen. Veel te chaotisch, ik krijg er meteen koppijn van! De vorige hype (minimal) was te eentonig, deze is dan weer te uitbundig. We gaan van het ene uiterste naar het andere, van Duitsland naar de UK.

Misschien is het enkel mijn verbeelding, maar beginnen de hypes elkaar sneller op te volgen? Wie heeft er een verklaring voor?
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

je moet trouwens NU RAVE schrijven ;-)

Heeft in mijn ogen ook geen kloten met rave van de 90's te maken, buiten 't feit dat ze de extravagante randelementen pikken (kledij e.d.). Alweer een hype uit de boekskes.
Vorige maand was er in Londen een échte rave met Altern8 en Hardfloor op de line up.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Hypes worden doormiddel van het internet ook veel sneller verspreid é.

Ik ben benieuwd wat het volgende zal zijn, punk? :P
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2006, 14:13
Locatie: Waasland

Bericht door OkinMaestro »

Denk trouwens dat elke hype die teert op het verleden. (iets dat terugkomt) geen lang leven beschoren is en het té gemaakt is.

Helaas is het geleden van eind jaren 80 (summer of love 2) dat er echt iets 'nieuws' onstond (eltronische dance muziek dus)...waar we overigens nog steeds van genieten...

Alles wat daarna kwam (minimal, trance, drum'n base, garage, techno,...) zijn allemaal maar subgenres....
Net zoals bij alle andere muziekstijlen gaande van R&B tot rock...

Zou er ooit nog iets nieuw komen?? Maar dan écht nieuw...?
Denk het niet...maar dat dachten ze midden jaren 80 allicht ook niet....
En allicht zijn we dan te oud om ten volle van deze stroming te genieten...

Ahhh..tis "Nu rave"
@ctive since 1993
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

OkinMaestro schreef:Zou er ooit nog iets nieuw komen?? Maar dan écht nieuw...?
Goede vraag :P Misschien wel voer voor een nieuw topic. Mods?

Persoonlijk denk ik van niet. Electronische muziek is zo veelzijdig... Dat is zo'n beetje zoals televisie, je kan analoog of digitaal kijken. Een andere manier lijkt me praktisch onmogelijk
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2006, 14:13
Locatie: Waasland

Bericht door OkinMaestro »

Dat is zo'n beetje zoals televisie, je kan analoog of digitaal kijken. Een andere manier lijkt me praktisch onmogelijk
Indeed, wat dus betekend dat we voor de rest van ons leven gedoemt zijn op subgenres en "alles komt terug" toestanden :?

Er zijn zo al initiatieven geweest (Frankske 'zillion') waarbij meer zintuigen geraakt worden dan enkel het gehoor.
Zo van die parties waarbij beelden geprojecteerd worden en met geur en dergelijk wordt gewerkt, maar ook dat is maar crap en gaat zo vervelen...
@ctive since 1993
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik denk eerlijk gezegd dat met de elektronische dansmuziek de echt laatste evolutie was ingezet. Zou ook niet echt weten wat er nog kan komen.
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Organische muziek misschien? Beats gemaakt van regendruppels, ratelslangen en krekels als achtergrondgeluid,... De natuur kan voor ongelooflijk veel klanken zorgen :P
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

De natuur is er al veel langer dan eender wie op de planeet, dus nieuw zou dat ook niet zijn.

Said it before and i'll say it again: stop gewoon met per sé iets nieuws te willen. Geniet gewoon van de goeie dingen dienog dagelijks gemaakt worden.
Club Owner
Berichten: 782
Lid geworden op: 04 sep 2006, 12:30
Locatie: antwerp - belgium

Bericht door bouq »

Trab schreef:Organische muziek misschien? Beats gemaakt van regendruppels, ratelslangen en krekels als achtergrondgeluid,... De natuur kan voor ongelooflijk veel klanken zorgen :P
al is deftig naar een ambient cd-ke geluisterd anno begin jaren 90 ..
daar zitten genoeg zo'n geluiden in ..

of van die 'leg-uzelf-ne-keer-in-de-knoop'-yoga-cd's :)
.:: now .. locate the master control center of the body .. the human brain .. the mind ::.
Elite Club Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 sep 2004, 21:50
Locatie: Gbergen

Bericht door ProgressNation »

tomaz schreef:De natuur is er al veel langer dan eender wie op de planeet, dus nieuw zou dat ook niet zijn.

Said it before and i'll say it again: stop gewoon met per sé iets nieuws te willen. Geniet gewoon van de goeie dingen dienog dagelijks gemaakt worden.

Yep. Toen de populariteit van New Beat daalde was ik als kind vrij depri en dacht ik zo'n genre maken ze nooit meer 8)

Ben wel blij dat ik de "boom" van elektronische muziek al vrij bewust meegemaakt heb. Zoiets kunnen de 16jarigen van nu niet meer zeggen :)
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Bericht door keimi »

Organische muziek is ook al niet nieuw meer dacht ik.

De oorsprong van muziek maken ligt volgens mij alvast in de natuur,
Dominik Eulberg de boswachter heeft dit goed begrepen. :)

Percutie is meestal ook wel uit natuurelementen gemaakt en geeft natuurgeluiden weer zoals vb een regenbuis.
En fruit is ook een natuurprodukt hé, heel wat artiesten nemen hier nogal artiestiek mee uit, The Vegetable Orchestra, Matthew Herbert de samplefreak pakte dit ook al aan met zijn Plat Du Jour concept en Ricardo Villalobos met een mnmlremix.

http://www.youtube.com/watch?v=hpfYt7vRHuY
http://www.discogs.com/release/335707

Waarom feitelijk wachten op iets nieuw? Het lijkt of we vandaag de dag nog niet ver genoeg staan met muziek? Van mij mag de muziek morgen stoppen dan kunnen we eindelijk eens gaan genieten van wat er allemaal reeds bestaat :D

lang leve de natuur, lang leve de muziek!
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Bericht door Stanne »

Vraag van Okin Maestro was: heeft er iemand ervaring met Rave toestanden. Ja vanavond zelfs: The Legend fuif in sporthal Heilig Hart te Tessenderlo :D
Ik herinner mij raves begin jaren '90 als iets dat overgewaaid kwam vanuit Engeland. Tot 2-3 dagen ervoor was je niet op de hoogte waar het ging plaats vinden, wie er ging spelen en wie je er ging zien. Spannend dus.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten