Gaat vinyl dood en komt mp3 in opmars ?

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Bericht door Sirocco »

Nostalgie90 schreef: Dj dj is nog altijd ondergeschikt aan zijn muziek, een goede dj met slechte muziek mag dan spelen met wat hij wil.
Inderdaad. Btw een slechte dj met goede muziek natuurlijk ook (lees Eric B :D )
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 23 jun 2007, 11:03

Bericht door torsion »

mja tegewoordig maak je 1 plaat en noeme zichzelf ook dj ....
vind houd produce en dj appart als ge ni kunt draaie hou het alleen bij plaatjes make ! en je moet ni bekend zijn om de sfeer der in te brenge vink dikke zever ze marco bailley (met alle respect) is ook internationaal maar brengt die de sfeer der echt in ???
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Bericht door Sirocco »

Gio schreef: Tja, toen was er nog sprake van Napster, en iets later Audiogalaxie. De mensen die toen vertrouwd waren met die programma's, moet je niet vertellen wat je daar allemaal mee kon vinden. Vooral met Audiogalaxy, daar vond je bijna elke schijf die je maar zocht.
Inderdaad audiogalaxie was super. Ik dacht trouwens dat ze eerder waren als napster. Vond het echt zonde dat ze van het net moesten, maar daar kregen we natuurlijk weer soulseek voor in de plaats. Als je de juiste mensen kent vind je daar toch ook wel alles.
Gio
Club Owner
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 jan 2007, 15:08
Locatie: In Space, while Amnesia clears my head for electronic beats!

Bericht door Gio »

Ben niet zeker of Audiogalaxy er al voor Napster was, ik heb Audiogalaxy in ieder geval na Napster leren kennen.

En na die programma's was er inderdaad Soulseek, het programma waar je ook wel die long lost track kan vinden, mits je de titel kent en inderdaad de juiste persoon. Anders kan je zoektocht wel eens lang duren...
Are There Really Angels? Or Are They Just In Our Mind?
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2004, 19:58

Bericht door witte »

Gio schreef:Ben niet zeker of Audiogalaxy er al voor Napster was, ik heb Audiogalaxy in ieder geval na Napster leren kennen.

En na die programma's was er inderdaad Soulseek, het programma waar je ook wel die long lost track kan vinden, mits je de titel kent en inderdaad de juiste persoon. Anders kan je zoektocht wel eens lang duren...
Napster was eerst (1999).
Daarna heeft Audiogalaxy(2001) stilaan alles overgenomen.
En toen audiogalaxy plat ging heeft kazaa zich doorgezet.

Nu op dit moment vind je alle platen van bijvoorbeeld beatport op emule.
Emule is op dit moment voor mij het beste voor platen af te halen.
Elite Club Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 sep 2004, 21:50
Locatie: Gbergen

...

Bericht door ProgressNation »

Het aanbod op Audiogalaxy was idd overweldigend. Er waren ook enkele interessante groepen .... New Beat, Belgische retro, Belgische progressive scene,... Als je een plaat niet kon vinden op cd of vinyl kon je daar terecht. Daar vond ik de titels uit oude Teknoville tapes, onvindbare tracks uit clubs,...

Desondanks vind ik het wel spijtig dat door mp3 men aan geluidskwaliteit moet inboeten (doffer). Want volgens mij wordt dit formaat toch de toekomst (eventueel in een verbeterde versie). Platen en zelfs cd's zullen op termijn vrees ik verdwijnen en plaats ruimen voor memorysticks.

De cd-verkoop in België zou dit jaar terug spectaculair gedaald zijn niettegenstaande prijzen meestal toch pak lager liggen dan een 5-tal jaar geleden. Grootste slachtoffers zijn natuurlijk de elektronische muziekscene en de alternatieve/independent artiesten.

En dan ben ik ook benieuwd naar wat er met de filmindustrie gaat gebeuren binnen enkele jaren. Iemand beweerde onlangs tegen mij (heeft al jaren elektronicawinkel, en is echt van alle nieuwigheden op de hoogte, legaal en illegaal) dat hij vreest voor formaten als blu-ray en dvd. Volgens hem zal het merendeel binnen enkele jaren een gemakkelijker en illegaal downloadbaar formaat (op bv. memorystick) verkiezen boven haarscherpe beeldkwaliteit.

Het leven wordt duurder (bouwen = onmenselijke prijzen, hogere rekeningen, eten wordt duurder,....) en mensen zullen keuzes moeten maken. Vooral de middenklasse zal serieus aan luxe moeten inboeten. En wat gaat er gebeuren met degenen die nu al beneden de armoedegrens leven of schulden hebben?

Waarom ze Beatport zouden moeten sluiten begrijp ik niet? Die site is toch legaal. De goede producers die geen platencontract meer krijgen (stopzetting labels, omwille van de crisis) kunnen op deze manier toch nog hun nummers wereldwijd aan de man brengen. In vergelijking met vinylrelease een magere troost, maar voor hen is het "beter dan niks". Dan kan men beter de illegale downloaddiensten platleggen. En waar ik mij nog het meeste aan erger die Oosteuropese en Russische sites waar je volledige albums (zelfs albums van Pulse Factory en Zooclub dag na release) al kan downloaden. Ik begrijp het allesinds niet goed. Een site met livesets of een low quality stream op één of andere site maakt men bij Sabam problemen over. Maar die Oosteuropese sites waar men "officiële" albums zo maar kan downloaden worden niet afgesloten.
Laatst gewijzigd door ProgressNation op 29 jul 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: ...

Bericht door Nostalgie90 »

ProgressNation schreef:Het leven wordt duurder (bouwen = onmenselijke prijzen, hogere rekeningen, eten wordt duurder,....) en mensen zullen keuzes moeten maken. Vooral de middenklasse zal serieus aan luxe moeten inboeten. En wat gaat er gebeuren met degenen die nu al beneden de armoedegrens leven of schulden hebben?
idd en alles verandert ook zo snel, waarom vraag ik me soms af want duurzaamheid verkoopt toch beter dan om de 5 jaar een nieuw formaat te verzinnen ...

ivm blue ray vraag ik me af waarom zulke dingen nog uitkomen, wat gaat men daarop pompen en tot wat dient het voor de normale mens .... hetzelfde met die tv's waar je al digitale tv in huis moet hebben voor geen korrel op het schem te krijgen

we gaan nog serieus moeten afdokken, er stond ooit "geef ons ons dagelijks brood" in een gebed, awel ik zie alles nog duurder worden dat als we ons gezond willen voeden ons blauw betalen
Elite Club Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 sep 2004, 21:50
Locatie: Gbergen

...

Bericht door ProgressNation »

Om nog even op de electronicahandelaar terug te komen (kleine speciaalzaak, onafhankelijk waar je dus niet op afbetaling kan kopen).

Het zijn net de armere en niet geschoolde mensen die zich het eerst laten vangen. Men ging zogezegd analage kabel al eind 2006 afsluiten, nadien was het eind 2007 en nu zou het al eind 2008 zijn.

Wie heeft er natuurlijk het eerst een digibox gekocht ... Jawel, de mensen die op de armoedegrens leven.

Ze laten hun door gladde verkopers van alles wijsmaken, en van het moment dat ze "op afbetaling" horen stemmen ze onmiddelijk in. Nog meer schulden dus.

Als er snel niets verandert zal een groot deel van de middenklasse binnen enkele jaren ook zwaar in de problemen geraken. Want die zijn nu nog een bepaalde levensstatus gewoon (meerdere malen op reis, de nieuwigheden op electronica en multimedia, restaurant gaan,...) die ze niet meer zullen kunnen volhouden.

Het uitgaansleven en de cd-industrie behoren tot de eerste slachtoffers van minder goede economische tijden. We zullen opnieuw tevreden moeten worden met minder vrees ik.
Moderator
Berichten: 465
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:10
Locatie: Limburg

Bericht door Dj Devyd »

witte schreef:
Gio schreef:Ben niet zeker of Audiogalaxy er al voor Napster was, ik heb Audiogalaxy in ieder geval na Napster leren kennen.

En na die programma's was er inderdaad Soulseek, het programma waar je ook wel die long lost track kan vinden, mits je de titel kent en inderdaad de juiste persoon. Anders kan je zoektocht wel eens lang duren...
Napster was eerst (1999).
Daarna heeft Audiogalaxy(2001) stilaan alles overgenomen.
En toen audiogalaxy plat ging heeft kazaa zich doorgezet.

Nu op dit moment vind je alle platen van bijvoorbeeld beatport op emule.
Emule is op dit moment voor mij het beste voor platen af te halen.
thnx for the tip :evil:
Afbeelding
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jul 2005, 22:36
Locatie: loan

Re: ...

Bericht door fred79 »

ProgressNation schreef:Om nog even op de electronicahandelaar terug te komen (kleine speciaalzaak, onafhankelijk waar je dus niet op afbetaling kan kopen).

Het zijn net de armere en niet geschoolde mensen die zich het eerst laten vangen. Men ging zogezegd analage kabel al eind 2006 afsluiten, nadien was het eind 2007 en nu zou het al eind 2008 zijn.

Wie heeft er natuurlijk het eerst een digibox gekocht ... Jawel, de mensen die op de armoedegrens leven.

Ze laten hun door gladde verkopers van alles wijsmaken, en van het moment dat ze "op afbetaling" horen stemmen ze onmiddelijk in. Nog meer schulden dus.

Als er snel niets verandert zal een groot deel van de middenklasse binnen enkele jaren ook zwaar in de problemen geraken. Want die zijn nu nog een bepaalde levensstatus gewoon (meerdere malen op reis, de nieuwigheden op electronica en multimedia, restaurant gaan,...) die ze niet meer zullen kunnen volhouden.

Het uitgaansleven en de cd-industrie behoren tot de eerste slachtoffers van minder goede economische tijden. We zullen opnieuw tevreden moeten worden met minder vrees ik.
Toch ene die het door heeft hier ..... :)
Beter een pint in de hand dan geen op de toog ....
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: ...

Bericht door Sirocco »

Nostalgie90 schreef:
idd en alles verandert ook zo snel, waarom vraag ik me soms af want duurzaamheid verkoopt toch beter dan om de 5 jaar een nieuw formaat te verzinnen ...
Om hierop terug te komen. Ik ben van plan om mijn vinyl om te zetten naar mp3. Ik zal niet op de redenen ingaan. Maar wat ik me nu echt af vraag. Wie garandeerd mij dat binnen nu en 3 jaar niet een ander format het overneemt? Dan zit ik lekker met al mijn vinyl-mp3's :?

Dat betrouwbare/constante was toch wel het grote voordeel van vinyl. Het heeft toch decennia lang de toon gezet (dat was een toevals treffer ;) ). Nu is het mp3, ogg en weet ik veel allemaal wat er nog allemaal in de hoge hoed zit. Uiteindelijk zijn al die compressiebestanden toch altijd inferieur aan een wave bestand. En dat is paradoxaal weer te groot om op te slaan. Misschien dat blue ray hiervoor toch de oplossing biedt...
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

2 Foto's van afgelopen zondag, waar ik ook was, 2 topdj's aan het werk:

Afbeelding

Afbeelding


Dus ja, als de grote dj's massaal overstappen op CD / Pioneers, dan is het een kwestie van tijd ! Want wil je meegaan, of blijf je hangen ?
Club Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 aug 2006, 21:07
Locatie: Overijse

Bericht door Flasheur »

djginod schreef:
Dus ja, als de grote dj's massaal overstappen op CD / Pioneers, dan is het een kwestie van tijd ! Want wil je meegaan, of blijf je hangen ?
bwah, kvind da eerlijk gezegd niet echt een referentie. die grote namen pakken nu eenmaal uit met heel veel promo's of zelf gemaakte ungereleasde tracks enzo die ze maanden van te voren hebben. waar dit vroeger dan geperst werd op een promo vinyl, doet da nu de ronde als mp3'ke. zij worden dus bijna verplicht om over te schakelen. maar de gewone cafe of fuif dj die die speciale dingskes toch nooit vastkrijgt, hoeft dus toch niet persé over te schakelen? of zie ik da nu zo mis? :-D

voorts denk ik ook dat er een groot deel van de vinylkopers, helemaal geen dj is maar gewoon verzamelaar (of gwn bedroom dj dus :) )en zolang dat dieje groep blijft bestaan zal volgens mij vinyl ook blijven bestaan.

nuja, tkan goed zijn dak er helegans naast zit, volg al die evoluties ni zo goed. ik weet alleen dat ik vinyl zal blijven kopen.
* raise your hands in the spirit of house music *
Club Owner
Berichten: 651
Lid geworden op: 25 mar 2005, 10:04

Bericht door djaxxie »

Ik moet wel bekennen dat het er wreed cool uitziet!

Maar om nu zo een investering te doen voor in men draaikamertje te zetten, dat zal de tijd moeten uitwijzen maar twijfel er aan. Al zeg ik nooit nooit :)
Afbeelding
Afbeelding
Elite Club Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 sep 2004, 21:50
Locatie: Gbergen

Re: ...

Bericht door ProgressNation »

Sirocco schreef:
Nostalgie90 schreef:
idd en alles verandert ook zo snel, waarom vraag ik me soms af want duurzaamheid verkoopt toch beter dan om de 5 jaar een nieuw formaat te verzinnen ...
Om hierop terug te komen. Ik ben van plan om mijn vinyl om te zetten naar mp3. Ik zal niet op de redenen ingaan. Maar wat ik me nu echt af vraag. Wie garandeerd mij dat binnen nu en 3 jaar niet een ander format het overneemt? Dan zit ik lekker met al mijn vinyl-mp3's :?

Dat betrouwbare/constante was toch wel het grote voordeel van vinyl. Het heeft toch decennia lang de toon gezet (dat was een toevals treffer ;) ). Nu is het mp3, ogg en weet ik veel allemaal wat er nog allemaal in de hoge hoed zit. Uiteindelijk zijn al die compressiebestanden toch altijd inferieur aan een wave bestand. En dat is paradoxaal weer te groot om op te slaan. Misschien dat blue ray hiervoor toch de oplossing biedt...
Beste toch eerst in gewoon cd-audio formaat opnemen en op cd zetten. En nadien omzetten naar mp3 of ogg met een degelijk programma zoals Exact Audio Copy en een recente lame mp3-encoder. Ik vind de mp3-vbr van EAC beter klinken dan de 320kbps in Itunes. Itunes is enkel interessant voor beveiligde cd's of beschadigde cd's (indien EAC deze weigert te rippen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten