Veel disco's sluiten de deuren...

Het nieuws forum van Legendary Clubs
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Dr. Poppers »

't Is natuurlijk niet meer zo dat 'underground' en 'mainstream' nog bestaan...
Punk(rock) heeft inmiddels haar mainstream variant (Green Day, Blink182 en consoorten), net als metal en zovele andere genres die vroeger uitsluitend underground zaten. Maar ook daar zie je dat er nog interessante dingen gebeuren die niet meteen worden opgepikt door de 'massa'.
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Psytox »

tjah, moesten de clubs nu eens niet allemaal hetzelfde doen... maar op langere termijn denken. Als je ziet hoe de opening van make Up club in Gent is gegaan dit weekend, waar het kot overvol stak, gewoon omdat ze eens "iets anders dan altijd maar die zelfde house feesten in gent"... dan weet je dat het kan eh.

De mega-clubs zijn wel gedaan denk ik, maar dan moeten ze maar hun clubs kleiner maken en proberen iets anders te doen dan wéér een groovey clubby dancing met wéér philip-bart-wout-weet ik veel wie draait in de hippe club van de week. En wat veel clubs zeker nodig hebben: een booking manager die volledig autonoom kan werken. En de baas moet eig gewoon wegblijven van achter de decks en zeker van de bookingen.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Dr. Poppers »

Psytox schreef:tjah, moesten de clubs nu eens niet allemaal hetzelfde doen... maar op langere termijn denken. Als je ziet hoe de opening van make Up club in Gent is gegaan dit weekend, waar het kot overvol stak, gewoon omdat ze eens "iets anders dan altijd maar die zelfde house feesten in gent"... dan weet je dat het kan eh.

De mega-clubs zijn wel gedaan denk ik, maar dan moeten ze maar hun clubs kleiner maken en proberen iets anders te doen dan wéér een groovey clubby dancing met wéér philip-bart-wout-weet ik veel wie draait in de hippe club van de week. En wat veel clubs zeker nodig hebben: een booking manager die volledig autonoom kan werken. En de baas moet eig gewoon wegblijven van achter de decks en zeker van de bookingen.
Nogmaals: mega-clubs zijn in België (West-Europa) gedaan, elders is dit nog altijd mogelijk...
Over zo'n onafhankelijke bookingsmanager: dat lijkt me niet meer dan normaal, eventueel met overleg met een aantal andere mensen. Maar in welke club is dat tegenwoordig niet zo? In iedere andere culturele instelling heb je bv. toch ook een artistiek en een zakelijk directeur naast mekaar?
Los daarvan merk ik kleine details in de scene in België die niet echt bevorderlijk zijn. Neem de discussies van clubbers over het feit dat deejay X in Fuse hoort en deejay Y niet, louter op basis van het steeds maar verder verdelen in subgenres. Dan komen ze weer af: "Huuuh, da's gene technoooh!" Of Silo, waar ieder nieuw subsubsubgenre een eigen feest krijgt. En dan zijn ze verbaasd dat zulke avonden niet altijd even goed draaien. Dat zijn, zoals ik zeg, kleine dingetjes die op den duur beginnen door te werken op het héle verhaal. Komt daar natuurlijk nog bij dat we geen degelijke pers hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ...Toch altijd een superargument hé! :eye:
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Psytox »

Dr. Poppers schreef: Maar in welke club is dat tegenwoordig niet zo? In iedere andere culturele instelling heb je bv. toch ook een artistiek en een zakelijk directeur naast mekaar?
in belgië zou ik daar nog nie zo zeker van zijn. Iedereen hier zal wel kunnen vertellen van een club dat de baas plots komt zeggen dat ge dit of dat moet spelen of zelfs "ik ga efkes een plaatje opleggen". :roll:
En we spreken over de belgische situatie eh poppers, dus hier is't echt wel moeilijk om een mega-club te runnen. Als je ziet dat ze bij Noxx ook al het water voelen stijgen... en da's nu nie bepaald een underground boite eh ;)

De pers, tjah... Nightcode is er nu gelukkig al, maar idd, er zou nog meer mogen zijn. Zo'n initiatief als dat gazetteke dat id&t voor tomorrowland uitgaf, dat zouden ze beter maandelijks of zo doen. Was goe gemaakt en lekker om lezen.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door After »

vroeger ging men uit naar een bepaalde club, omdat men wist wat men daar kon verwachten
nu gaat men uit voor één bepaalde dj

als die dj 20 keer draait op 20 verschillende locatie's, gaat men dus het volk verspreidt zien
vroeger ging men 20 keer naar dezelfde favo club, en soms eens - af en toe - naar ergens anders


=> niet gemakkelijk om wekelijks uw kot vol te krijgen :P
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Sunreezer »

Tja welke club heeft tegenwoordig nog de ballen om totaal onbekende residents aan het werk te stellen.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Psytox »

Administrator schreef:Tja welke club heeft tegenwoordig nog de ballen om totaal onbekende residents aan het werk te stellen.
is het wel nodig om residents te hebben...? Of zouden ze in veel clubs niet beter een resident kiezen op basis van hun kwaliteiten ipv omdat de resident ne maat is, of gewoon keigoe kan lullekezuig doen :cyclops:
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door quincy »

Tuurlijk is het nodig om een resident of residents te hebben. Dat is net hetgene wat je club draagt.

Ik ging vroeger uit om een bepaalde resident van een club bezig te horen. Ik ging naar Extreme voor Phi Phi, naar La Bush voor Georges en naar Carat voor bv Franky Jones bezig te horen.

Een resident of enkele residents die een club dragen en opbouwen met hun eigen bepaalde sound en stijl, dat heb je nu niet meer.

Nu moet elke club in België 1 tot 2 buitenlanders per avond uitnodigen die dan met hun laptop tevoorschijn komen om zoals 99 ander in een dozijn dezelfde sound te brengen.
De ene heeft plaatjes gemaakt op dat en dat label, de andere heeft eens een bekend nummer gemaakt, maar kunnen ze draaien en het volk uit zijn dak doen gaan? Dat is blijkbaar allemaal niet belangrijk meer ...

Een tendens de laatste 2 jaar is dat ik hier in België steeds meer en meer line-ups zie met buitenlanders waar ik nog nooit van gehoord heb. En als dj + ex online platenshop eigenaar kwam ik vroeger toch wel heel zelden eens een naam tegen waarvan ik nog niets gehoord had.
Als ik nu sommige line-ups bekijk vraag ik mij soms af wie in België van dergelijke namen wakker ligt.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Psytox »

mja, Quince... ik kende ook de namen niet die bvb op Rebuilding kwamen spelen. 'k Vind da net een meerwaarde dat je eens dingen te zien krijgt die niet algemeen bekend zijn, verrassingselement eh :)

En residents: je zegt het zelf: VROEGER. Wie gaat nu nog uit om een bepaalde resident te horen spelen week na week na week... Het succes van feesten is ook wel voor een stuk juist dat eh: 't is altijd eens iets anders, in tegenstelling tot een club waar je eig altijd maar meer van hetzelfde met dezelfde hitjes, dezelfde lichten en dezelfde mensen krijgt. Sommige mensen hebben graag afwisseling :)

Voor de rest kan ik u wel volgen: blijkbaar is iedereen tegenwoordig er van overtuigd dat een producer hetzelfde is als een dj. Complete onzin en da's ook vaak de reden dat een feestje deftig kan sucken ook al staat er een grote (producer)naam op de affiche. Omgekeerde is ook waar eh... dj's die steengoed zijn maar niet geboekt worden omdat ze geen producties achter hun naam staan hebben op een hip label. :scratch:
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 sep 2008, 14:37

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Krozfader »

Ik het me altijd beetje verloren gevoelen op zulke grote events, ok tis eens iets anders maar ik mis toch wel de warmte en gezelligheid van een club, komt daar nog eens boven op ik het sociale ook wat mis, in een club waar je week na week kwam had je toch meer de indruk thuis te komen in een grote familie daar je er veel mensen kende....

Een resident vind ik persoonlijk nog steeds aantrekkelijker dan wekelijks andere dj's, da steekt mij nu juist zo tegen overal maar concepten, ik zit stilletjes te hopen dat de beweging ooit draait en dat het terug back to basics wordt...
"The second most popular game that we played as children is House"
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Sunreezer »

Tja concepten, elke "organisator" waant zich de nieuwe ID&T of Frank Verstraeten.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door Psytox »

Krozfader schreef:Ik het me altijd beetje verloren gevoelen op zulke grote events, ok tis eens iets anders maar ik mis toch wel de warmte en gezelligheid van een club, komt daar nog eens boven op ik het sociale ook wat mis, in een club waar je week na week kwam had je toch meer de indruk thuis te komen in een grote familie daar je er veel mensen kende....
oh, maar da hebde op kleinere feesten die regelmatig worden gehouden ook... "onze" kozzmozz als schoolvoorbeeld daarvan.
Die echt grote events is ook nie altijd mijn ding hoor. 'k Had het eerder op kleinere feestjes die overal gegeven worden. 'k Heb echt geen naakte wijven in aquariums of vijftien camions lasers nodig om een goed feest te hebben. Al is dat wel eens leuk om te zien :) En zelfs de grotere events die ik graag heb zijn eigenlijk onderverdeeld in kleinere tenten waar je dan ook weer gezelligheid kan hebben (SMS bvb). Achja... begrijp me niet verkeerd eh, ik hoop dat de clubs nog lang mogen blijven bestaan, maar ik hoop tegelijk ook dat er eens terug clubs komen die muzikaal wat meer ballen hebben, en waar je idd terug dat family-gevoel kan hebben. En dat hoeft dus geen mega-boite te zijn voor duizenden mensen...
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door After »

quincy schreef:En als dj + ex online platenshop eigenaar
ben je gestopt? :-o van wat leef je dan nu :D
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door quincy »

After schreef:
quincy schreef:En als dj + ex online platenshop eigenaar
ben je gestopt? :-o van wat leef je dan nu :D
de shop zelf bestaat nog hoor, ik heb die 3 jaar geleden verkocht zodat ik meer tijd in het label en draaien kon steken. voor de moment leef ik van het draaien, feestjes organiseren, het label (maar rijk ga ik daarvan al zeker niet worden, héhé) en allerlei andere nevenactiviteiten :)
Elite Club Owner
Berichten: 1153
Lid geworden op: 11 jan 2007, 20:28

Re: Veel disco's sluiten de deuren...

Bericht door quincy »

Psytox schreef:mja, Quince... ik kende ook de namen niet die bvb op Rebuilding kwamen spelen. 'k Vind da net een meerwaarde dat je eens dingen te zien krijgt die niet algemeen bekend zijn, verrassingselement eh :)
Je ziet wel één groot verschil over het hoofd ;-)
Rebuilding draaide enkel en alleen rond zijn resident Phi Phi, soms eens bijgestaan door een guest als extraatje. Maar onze avonden draaiden vooral rond de residents. De edities met buitenlandse guests waren zelfs de grootste floppen. De avonden met enkel Phi Phi + andere rebuilding residents (of eens een guest à la Marko La Rocca) waren allemaal een groot succes.
Psytox schreef:En residents: je zegt het zelf: VROEGER. Wie gaat nu nog uit om een bepaalde resident te horen spelen week na week na week...
Ik ga of ging daarvoor uit ja.
Nu niet meer aangezien er geen enkele club in België nog bestaat dat draait rond een resident. Met uitzondering van eens een Digweed te gaan zien op 10 Days off kan ik mij niet meer herinneren wanneer ik nog eens uitgegaan ben voor een bepaalde line-up. Buitenlandse namen zeggen mij gewoon niets. Mede door overkill, elke week komen naar ons land 20 verschillende buitenlandse namen op een line-up bijgestaan door soms 5 Belgische namen. Dat trekt mij muzikaal totaal niet aan. Geef mij een club waar bv een Jan Van Biesen, Prinz, Phi Phi, Georges, Koenie, heel de avond staat te draaien en ik zal er wel zijn.

Ik heb in het verleden natuurlijk ook nu en dan eens een buitenlandse naam geboekt voor één van mijn feestjes zelden en meestal op vraag van de mede organisator of de eigenaar van de club.
Als ik volledig carte blanche heb (zoals nu met de Extreme Legendary Mondays) ga je bij mij geen buitenlander aan het werk zien ;-)

Je kan dat een beetje vergelijken met onze voetbal. De grootste reden waarom het Belgische voetbal niet meer is wat het geweest > te veel buitenlandse voetballers in onze competitie.

Hetzelfde is nu aan het gebeuren met onze Belgische scene. Onze eigen Belgische trots zoals Fabrice Lig, Pole Folder, Spirit Catcher, Kolombo en Jona komen hier nauwelijks aan de bak terwijl ze over heel de wereld graag geziene gast djs zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten