Ben Liebrand

Het forum van legendarische buitenlandse DJ's
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Ben Liebrand

Bericht door djginod »

Zo, mijn favoriete DJ staat er nog niet tussen, dus doe ik het maar.

Al meer dan 25 jaar in het vak! Bekend geworden van zijn programma's In The Mix (eerste non stop Mix programma op de radio ooit), zijn wekelijkse minimixen en zijn nooit geevenaarde Grandmixen !!!

Maar niet alleen in de studio doet hij coole mixen en remixen maken, ook live is hij erg gedreven; met minimaal 4 Pioneers vult hij elke keer weer de dansvloer vol met live mashups en strakke overgangen !

Nu elke week te beluisteren op Radio Veronica op zaterdagnacht !



Afbeelding
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Veel van gehoord, regelmatig paseert er zo eens ne mash up op de p2p's ....

btw die foto heeft precies decor van danssalon
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Het is de Matrixx in nijmegen, als het goed is:

Hier een project van Ben, muziek en visuals zelf gecomponeerd:

http://www.youtube.com/watch?v=qkxk5mtJ8gY

Men heeft van de mashup van Shakira Vs Britney Vs The Bee Gees een videoclip biijgemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=BjEEVm1BOig
Berichten: 510
Lid geworden op: 30 mar 2005, 00:53

Bericht door funkadelic groovestar »

heb enkele dinge van hem op youtube beluisterd en bekeke en ik moet zegge dat sommige dinge zeer indrukwekkend zijn,zoals die remix van shakira en consoorten.... :eek:
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Toen je begon met draaien was je erg vernieuwend bezig qua mixing skills.
Wat waren de belangrijkste vernieuwingen die je hebt doorgevoerd?


- Mixen heb ik geleerd op 2 Lenco draaitafels omdat er toen nog geen SL1200's waren.
- In 1978 stonden mijn platen al op BPM (Beats Per Minute), klinkt nu als vanzelfsprekend, echter toen had amper een DJ een idee wat BPM betekende.
- Eveneens 1978, het gebruik van videoclips (vanaf U-matic) in DJ sets.
- Vanaf 1980 draaide ik met Technics SL 1200's terwijl de markt toen bepaald werd door Thorens
- De Zondag in de KK-Club liep van 2 uur 'middags tot 2 uur 'nachts. Elke zondag dus een set van 12 uur. Je snapt dus dat ik wat lacherig aankijk tegen DJ's die een set van meer als 3 uur aankondigen als een 'Dj in concert' event.
- Vanaf 1981 draaide ik met 3 draaitafels
- Vanaf 1982 gebruikte ik een delay (gebaseerd op 'emmertjes geheugens')op mijn hoofdtelefoonuitgang om het tijdsverschil tussen de speakers en mijn hoofdtelefoon op te heffen.
- Kort daarna ben ik over gegaan op het mixen op de hoofdtelefoon (zonder de noodzaak van monitoren in de DJ booth) als grootste pluspunt hiervan, heb ik nog steeds een goed gehoor.
- Vanaf 1983 geëxperimenteerd met drumcomputers tijdens dj-sets.
- Al in 1983 livesets gecombineerd met live meespelende musici.
- De Grandmix 1983 was de eerste jaarmix van een vol uur met meer dan 100 tracks. Deze werd gemaakt met 2 SL1200's en 2 bandrecorders en een mengpaneel.
- Vanaf 1986 geëxperimenteerd met samplers in Live sets
- Eveneens vanaf 1986, het instarten en sync houden van videoclips in live gemixte vinyl sets.
- Vanaf 1987 gebruikte ik 2 digitale als stereo gekoppelde delays als sampler die door een contact onder het draaitafel plateau gestart werden. Zo kon ik exact stukken keer op keer instarten om de juiste overgangen te maken.
- Vanaf de Grandmix 1988 ging alles digitaal.
- Verder succesvol geëxperimenteerd met mixen zonder hoofdtelefoon.
- Het mee laten luisteren van het publiek met mijn hoofdtelefoon voorafluistering door 12 extra hoofdtelefoon uitgangen bij de DJ booth voor het publiek te monteren.
- vanaf 1990 begonnen met tonaal mixen
- Vanaf 2001, als eerste in de benelux begonnen met de CDJ1000's
- Vanaf 2002 is alles in mijn CD-case op BPM en toonsoort gerangschikt.
- Vanaf 2005 gebruik ik mijn eigen Visuals bij mijn DJ-sets
Laatst gewijzigd door djginod op 31 jan 2008, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

amai op toonsoort en bpm gesorteerd, daar is wat werk aan ... :-o
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ik zou wel zo eens een tonaal gemixt setje van hem willen horen
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Zijn sets passen altijd PERFECT in elkaar man, daar zit echt werk achter. Misschien voor velen wat goedkoop maar doe het maar. Echt een kerel met ervaring. Maar heb dit ooit nog eens aangehaald... ik vind dat hij wat teveel blijft hangen in zijn 80's. Zoals nu ook zijn In The Mix dingen bij Veronica vind ik niet meer van deze tijd voor zo een ervaren DJ. Maar kom, ik kan ze best wel pruimen
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Ben Liebrand laat in een filmpje uit 1986 bij Tineke zien, hoe de Grandmix 1986 tot stand is gekomen. Vooral de tape-loop en instarten van Mr Mr Broken Wings is wel leuk om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=Cxg_K2lo ... re=related

Uit 1986 dus

ThaMan schreef:Zijn sets passen altijd PERFECT in elkaar man, daar zit echt werk achter. Misschien voor velen wat goedkoop maar doe het maar. Echt een kerel met ervaring. Maar heb dit ooit nog eens aangehaald... ik vind dat hij wat teveel blijft hangen in zijn 80's. Zoals nu ook zijn In The Mix dingen bij Veronica vind ik niet meer van deze tijd voor zo een ervaren DJ. Maar kom, ik kan ze best wel pruimen
http://www.liebrand.nl/cd/gm2007/index.html

Hij maakt nog steeds nieuwe mixen hoor, MET de hedendaagse muziek.


Grappig detail is, dat de laatste jaren al zijn mixen komen vanaf Ableton Live op de mac.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

ThaMan schreef:Zijn sets passen altijd PERFECT in elkaar man, daar zit echt werk achter. Misschien voor velen wat goedkoop maar doe het maar. Echt een kerel met ervaring. Maar heb dit ooit nog eens aangehaald... ik vind dat hij wat teveel blijft hangen in zijn 80's. Zoals nu ook zijn In The Mix dingen bij Veronica vind ik niet meer van deze tijd voor zo een ervaren DJ. Maar kom, ik kan ze best wel pruimen
80's ruled zooooo badly he.. ge weet ni wa ge zegt sjoe! :twisted:
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Ik vind 80's ook top, en Liebrand heeft nu 1x die status.
Stel dat jij speciaal naar een Dj set afzakt van Liebrand, en hij begint er allerhande nieuwe dingen te mixen dan ben je wel genoodzaakt om te zeggen.. "Kom ik daar voor naar hier ?" Snap je.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Dat is waar, ik had net hetzelfde gevoel bij Laurent Shampoo :mrgreen:
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Nu we hier toch Hollands' glorie aan het bespreken zijn ... iemand het interview met Miker G. gezien op "de wereld draait door"?
Die kerel komt ook uit een diep dal zeg, en is er blijkbaar nog niet volledig uit ook .
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Ik vind vooral zijn keuze qua tracks in de grandmixen tegenvallen. Veel platter (naar mijn smaak). Nuja, 't zal wel een weerspeigenling zijn van wat de massa populair vindt.
Wat grandmixen betreft ben ik gestopt na 1993. De huidige cd's spreken mij aan tot hij aan de jump/trance toestanden komt. Dan haak ik af en ik koop ze dan ook niet meer. Heb wel een verzameling BL remixes/minimixes op vinyl en een hoop cassettes. En hij blijft mijn grote voorbeeld.
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Blijft voor vele een voorbeeld, omwille van zijn doorzettings vermogen en omdat hij een stevige toon heeft gezet op gebied van mixen.
Ivm Grandmixes, hij moet nu 1x de tendens volgen van die jaren. Al zijn het nu hollandse krakers of Jumpers...
MiniMixes en Remixes, heb er ook een hoop van in mijn bezit... Van de minimixes heb ik er een hoop die rechtstreeks van de DAT afkwamen. Verzamelwoede noemt dat 8)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten