Samples !!!

Het forum van Lazer Classx en Retroduction
Plaats reactie
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Samples !!!

Bericht door djginod »

Lesfetes schreef:

Eerder werd al aangehaald dat samples tegenwoordig in vele dance tracks gebruikt worden, soms goed soms regelrechte rampen.
Voor ons interessant is het als die oude LD / AB groepen worden gesampled in hedendaagse techno tracks.
Soms zijn ze zo subtiel dat je er enkel toevallig opvalt, enkele van die originals hou ik achter voor eens in een uitzending, maar deze wil ik als sneak preview wel even delen:

Op zich is "Block Rockin Beats" van de "Chemical Brothers" een klassieker geworden, maar wie van jullie wist dat deze bijna volledig is opgebouwd rond de baslijn van de 1984 classic http://www.discogs.com/release/26166 ?

Om zij die deze niet kennen, hier een korte sample:

http://www.piccadillyrecords.com/mp3/23 ... 20Coup.mp3

enjoy


Gino D Schreef:

Jennifer Lopez - I'm Real -> The Yellow Magic Orchestra - Firecracker

Alcazar - Crying at the Discotheque -> Sheila B & the Black Devotion - Spacer

Fatman Scoop - Be Faithfull -> Chic - Chic Cheer

Madison Avenue - Don't call me baby -> Pino D'angio - Ma Quale Idea

Coolio - Gangsta's paradise -> Stevie Wonder - Pastime Paradise

Paul Johnson - Get get down -> Bohannon - Me and the Gang

Will Smith - men in Black EN George Michael's Fastlove zijn beiden gebaseerd op Patrice Rushen - Forget me nots

Robbie Williams - rock DJ -> Barry White - It's extacy when you lay down next to me...

Spiller - Groove jet -> Carol Williams - Love is you

The Goodmen - Give it up -> Sergio Mendes - Fanfarra
Laatst gewijzigd door djginod op 30 jan 2008, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Pakrac schreef:

U Got 2 Know - Happy House van Siouxie and the Banshees

T.Raumschmiere - Monstertruckdriver (http://www.discogs.com/release/153364)

is bijna identiek aan :
Major Problem - Do The Skizzo (http://www.discogs.com/release/73803)


Vop Schreef:

Laat me een nummer horen met een sample uit een oudere (disco)plaat en ik zeg je welk het origineel is (in veel gevallen toch, lol).

Maar hier een omgekeerde vraag voor jullie, over iets dat ik al wat langer zoek. Eric B. heb ik het nog horen draaien in La Rocca in de "warming up", en ook op Cristal Brussel (anno 1994) kwam hij wel eens voorbij. Een nogal donker nummer met straatgeluiden, maar ook 2 gesampelde zinnen: "what am i gonna do, gonna do, gonna do... I can't kick this feeling when it hits". Die zinnen komen uit "I want your love" van Chic !

iemand ? :)
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

StevenR_73 Schreef:

my kind of shizzel!! 8)
Moodymann brengt de jazz en disco terug tot leven op zen eigenwijze, Detroitse manier, die kerel is super!

Moodymann http://www.discogs.com/release/6576



Vop schreef:

Respect, StevenR_73 !!!

En ik mijn hoofd maar breken hoe ik dat nummer moest beschrijven.
Wist jij dat die zinnen van Chic kwamen ? Ik dacht dat ik de enige was die dat gehoord had want echt evident is het niet. Ze staan in het origineel ook niet eens na mekaar, briljant gesampled vond ik dat !


Prachtig forum hier 8)


Thanks !!

Edit: Nee, ik was zeker niet de enige lees ik nu op discogs, zie de laatste comment daar. Heel dat nummer bestaat dus uit maar enkele samples van Chic !
Laatst gewijzigd door djginod op 30 jan 2008, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Vop Schreef:

Nog zo'n voorbeeld: Photon Inc.- Generate Power, het origineel is hier veel duidelijker herkenbaar, was ook een knap werkstuk !

Er zijn ook enorm veel platen geweest met Kraftwerk samples, en heb je "fergalicious" al eens gehoord van Fergie ?
"It's more fun to compute" - Kraftwerk !

Pakrac schreef:

Eentje die ik zelf niet direct had gehoord, maar door te experimenteren met een loopje er uit te trekken... klonk het downtempo heel erg gelijkend.

Nitzer Ebb - Alarm & Dj Onefinger - Housefucker.

(Zeker niet evident omdat je Alarm die kick moet loopen, en dan het bpm vertragen naar pakweg 145... krijg je de loop die zit in housefucker)
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Lesfetes schreef:

Die Fergie had ik ook gehoord, soms wordt er echt overdreven betreffende die samples.

In mijn set van volgende donderdag zit 1 origineel van Gary Numan die een paar jaar geleden een mega dance hit geweest is (neen niet die mash up van Richard X met Freak like me) en omgekeerd zit er een nummer in dat drijft op een sample van een oud new/wave funk nummer. Meer verklap ik alvast niet, donderdag na de uitzending zal ik hier de numemrs posten, eerst luisteren en raden ...

Vop Schreef:

Nog een serieuse classic uit de beginperiode van Lazer die ik nog zelden ergens hoorde, tot Lazer Classics op de proppen kwam :-D

Fragmentje:
http://users.skynet.be/Vop/classic.mp3

Heb hem nooit gevonden, niet wetende wie of wat, maar er zit volgens mij een sample in van "fly robin fly" van the silver convention uit de jaren '70.

Mijn dank is wederom kolossaal voor titel en uitvoerder ! 8)
Laatst gewijzigd door djginod op 30 jan 2008, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Gino D antwoorde op VOP:

Uit zomer 1992:

Phenomania met Fly Fly

:-D
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 apr 2007, 19:18

Bericht door lesfetes00 »

Bedankt GinoD en om de trein terug op de rails te zetten wat dachten jullie van deze:

Daft Punk pompen natuurlijk hun nummers vol met samples maar de mooiste vind ik wel die de basis is voor "Around the World", namelijk "The Rec Room" uit de redelijk slechte scifi film Outland met Sean Connery. Maar deze had een fantastische avant-garde OST door Jerry Goldsmith.

Enfin het bedoelde nummer staat momenteel al klaar om in de volgende uitzending gemixt te worden. En wees maar zeker dat dit een typisch RetroDuction nummertje is ...
Club Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 apr 2007, 23:50
Locatie: Borgerhout

Bericht door Pakrac »

Oooh... das raar... basis van da nummer... bedoel je dan de bassline? Want die is gewoon Sugar Hill Gang - Rappers Delight. (Deels hetzelfde, deels aangepast) Of die moeten dat ook gestolen hebben...
Zal eens zien dat ik da nummer eens in een setje kan steken... das een kwartier tijd om te gaan pissen dan ;)
"What the f*** you think you are doing?" -Madonna-
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Daar is hier al een topic over Gino, gelieve daar verder te gaan.... :?

EDIT: http://www.legendaryclubs.be/viewtopic.php?t=2776
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Bericht door djginod »

Ik had deze ovegenomen, vanuit het Lazer forum, omdat deze samples samen hangen met het programma... vandaar
Club Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2006, 19:29
Locatie: Hemiksem

Bericht door foolish mind »

We zullen vanaf nu deze topic verder zetten in de aangegeven topic.

http://www.legendaryclubs.be/viewtopic.php?t=2776
Afbeelding
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Oei forum zit precies met groeipijnen ...
Mij maakt het geen bal uit alhoewel ik ook al iets gezet heb.
Club Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2006, 19:29
Locatie: Hemiksem

Bericht door foolish mind »

Bwaa groeipijnen kan ik dit niet noemen :D
Alleen even een kleine aanpassing zodat alles vlot verloopt :lol:
Afbeelding
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 apr 2007, 19:18

Bericht door lesfetes00 »

@ Pakrac: zit in mijn volgende set, moet je maar eens horen, niet de baslijn maar de melodie
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 apr 2007, 19:18

Bericht door lesfetes00 »

Nog een vreemde sample is te hier te vinden, vooral dan het einde is verschillende keren opgedoken in techno en drum&bass:

h--p://www.robinsweb.com/real_audio/think.htm

ik weet dat hij gebruikt is in "Your Son is dead" van "Captain Kirk" en in "Mr Kirk Nightmare" van "4Hero", maar het origineel is zo creepy dat ik hem zeker wilde delen.

beetje off topic:

over de muziek en het nut van mashups kan je discussieren, maar technisch vind ik dit wel bij de betere concepten (al werken niet alle ingredienten altijd even egaal mee, zijn er wel echte uitschieters bij):

h--p://xchannel.blogspot.com/2007/04/beastles.html

ieder ziet maar wat hij ermee doet ...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten