Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Alles in verband met internet
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door Lestat »

Sociaal netwerk Facebook is de afgelopen week vaker bezocht dan Google in de VS. Het bezoekersaandeel van Facebook.com is met 185 procent gegroeid.

Het wereldwijd populairste sociale netwerk is Google al eerder voorbij gestreefd. Op kerstavond, kerstdag en nieuwjaarsdag trok de site meer bezoek dan zoekgigant Google. Ook in het weekend van 6 en 7 maart was Facebook populairder onder Amerikanen. Dit blijkt uit cijfers van webanalysebedrijf Hitwise.

Het bezoek dat Facebook.com afgelopen week heeft getrokken, is met 185 procent gestegen ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Ter vergelijking: het bezoek aan Google.com steeg in vergelijking met dezelfde periode in 2009 met slechts 9 procent.

Volgens Hitwise zijn beide sites goed voor 14 procent van al het Amerikaanse internetverkeer.
vrij indrukwekkend, google voorbijsteken :scratch: en dan te zeggen dat ik nog altijd gene smoelenboek heb :mrgreen:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door ThaMan »

Kzou niet weten hoeveel gereggde gebruikers ze hebben, maar dat zijn er wel miljoenen neem ik aan. Kerel is 26 jaar ofzo en mag zich nu al miljardair noemen door eigenlijk iets simpel opgestart te hebben als een FB. Doch zal het hem van te voren ook wel immens veen geld en risico's gekost hebben om zijn droom te realiseren.
Club Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 sep 2008, 22:02
Locatie: Gent

Re: Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door AcidPixie »

Facebook zou nu voor het eerst winst maken en dat is dan nog niks vergeleken met google.
Step inside the Whirlwind of ACID motion!!
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 dec 2008, 00:03

Re: Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door ©®TM »

Facebook is groter geworden dan Google. Of liever, dat kon u gisteren op het internet lezen. Want eigenlijk klopt het niet helemaal. Maar Google heeft wel degelijk reden om zich zorgen te maken.
Het cijfer is afkomstig van een bedrijfje dat Hitwise heet. Hitwise heeft uitgerekend dat de website Facebook.com vorige week iéts vaker bezocht is dan Google.com. Namelijk 7,07 procent van alle web-bezoeken in de Verenigde Staten, versus 7,04 procent.

Dat cijfer moet behoorlijk worden gerelativeerd. Ten eerste slaat het alleen op de Verenigde Staten. Google staat daar een stuk zwakker dan elders in de wereld, omdat Yahoo er nog altijd een zwaargewicht is. Ten tweede: Hitwise heeft alleen de Google-zoekmachine bekeken, niet de vele andere populaire Google-sites zoals YouTube en Gmail. En ten derde: Hitwise meet hoe vaak een website wordt bezocht. Dat is niet de meest gebruikte maat van het internetgebruik. Meestal telt men het aantal unieke bezoekers van een website - en dan is Google de grootste, met Facebook op een verre vijfde plaats (na Yahoo, Microsoft en AOL).

Toch is het niet helemaal een losse flodder. Niemand kan er omheen kijken dat Facebook aan een onvoorstelbaar tempo is aan het groeien. En al heeft Google dan nog steeds - veel - meer bezoekers, op Facebook blijven de mensen langer hangen en ze keren ook veel vaker terug.

En dat had u voor uzelf ook kunnen achterhalen. Let maar eens op hoe vaak mensen hun Facebook-status updaten en hoe snel ze reageren op wat anderen er doen. Ook terwijl ze 'aan het werk' zijn. Facebook is een website van een heel nieuwe orde aan het worden, die mensen aan zich bindt op een manier dat geen enkele andere site dat heeft voorgedaan.

Bestemming

Google is nog steeds de portier van het web. Bijna iedereen die op het internet zit, passeert via het Google-zoekvenster. Dat is een bijzonder machtige positie.

Maar Google is vooral het beginpunt van een internetsessie. Iedereen komt erlangs - op weg naar elders. Naar een nieuwssite of een fotosite, bijvoorbeeld. Al jaren probeert Google om - ook - een bestemmingssite te worden. Met YouTube en Gmail heeft het trouwens twee heel belangrijke bestemmingssites. Andere initiatieven van de zoekreus op dit vlak hadden minder succes.

Vandaag is het zo dat zoekverkeer belangrijker is dan ander internetverkeer. Want in het zoekverkeer zitten momenteel de meeste advertentiedollars. Zijn dominantie van het zoekverkeer geeft Google het leeuwendeel van alle online advertentieinkomsten.

Maar dat zou kunnen veranderen, wanneer bestemmingssites erin slagen hun troeven - dat mensen er veel langer vertoeven - beter om te zetten in inkomsten. Vandaag worstelen veel bestemmingssites daar nog mee. Facebook zit ook met dat probleem. Het bedrijf heeft ondertussen maar liefst 400 miljoen gebruikers, een verdubbeling op één jaar, maar het maakt nog steeds geen winst.

Maar Facebook heeft een andere troef. Bij zijn start in 2004 was het gewoon een sociaal netwerk - een site waar je in contact kunt blijven met je vriendenkring. Zoals er toen al andere sociale netwerken waren, bijvoorbeeld Friendster en MySpace, en zoals er sindsdien nog talloze zijn bijgekomen. Ondertussen is het echter veel meer geworden dan dat. Veel mensen bezoeken het internet, zonder ooit Facebook te verlaten. Ze lezen er de updates van hun vrienden en posten er hun vakantiefoto's. Ze gebruiken Facebook-berichten steeds vaker in plaats van e-mail. En zelfs hun nieuws lezen ze op Facebook - nieuws dat daar gepost wordt door hun vrienden of door de kranten zelf.

Dat maakt andere internetspelers bijzonder jaloers. Google probeerde eerder al een eigen sociaal netwerk uit te bouwen, Orkut. Het werd alleen in Brazilië een succes. Begin dit jaar probeerde Google het opnieuw, met Google Buzz. Maar in de eerste dagen maakte Google al zoveel fouten, dat een doorbraak bijzonder onwaarschijnlijk wordt. Zo wilde Google zijn sociaal netwerk een duwtje in de rug nemen, door automatisch iedereen met wie we e-mail uitwisselen via Gmail, op te nemen in een publieke lijst 'vrienden' op Buzz. Veel mensen waren bijzonder boos dat hun e-mailcontacten (bijvoorbeeld met concurrenten of ex-vriendjes) op die manier publiek werden gemaakt. Google corrigeerde deze misser snel, maar het kwaad is waarschijnlijk al geschied.

Dominique Deckmyn leidt De Standaard Online.Elke dag beantwoordt De Standaard een actuele vraag.
Club Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 feb 2007, 13:58

Re: Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door Psqad »

©®TM schreef:
...Ondertussen is het echter veel meer geworden dan dat. Veel mensen bezoeken het internet, zonder ooit Facebook te verlaten. Ze lezen er de updates van hun vrienden en posten er hun vakantiefoto's. Ze gebruiken Facebook-berichten steeds vaker in plaats van e-mail. En zelfs hun nieuws lezen ze op Facebook - nieuws dat daar gepost wordt door hun vrienden of door de kranten zelf....
Daar zal 't hem in de toekomst zitten, bestemmingssites waar alles ---al dan niet gekleurd--- op te vinden is. Mensen hoeven helemaal niets meer te kennen hoe zij internet kunnen gebruiken. Alles komt pasklaar voorgeschoteld en belangrijker: zij blijven op 1 website plakken = een zeer interessante plaats voor advertenties.
Ik vind dat toch een beklemmende gedachte, wanneer er slechts 1 bron is voor jouw informatie. Dit lijkt mij dan ook heel gemakkelijk inzetbaar als medium voor allerlei (bewuste) foute/mis-informatie. Maar goed, ik vind facebook zeker niet slecht ofzo (ik heb zelf 4 accounts, enkel voor mafiawars te spelen, wat ik trouwens 1mnd geleden mee gestopt ben), ik denk alleen maar dat we toch een beetje voorzichtig kunnen zijn ivm onze keuzes van nieuwsinformatie en ons niet blindstaren op die ene bron.
Niet dat Google voor mij zo heilig is, zeker nu Google ook een licentie (in U.S.) heeft verkregen om energie te verhandelen alsook dat Google nu ook ---weliswaar in een testperiode--- internet aan zal bieden. En zo is Google (slogang: Dont' be evil) nog veel meer bezig op allerlei markten(Google docs, picassa, agenda, mail, enz) zie dit filmpje op Dumpert
Conclusie: Ik ben blij dat ik vertrouwd ben met het internet en als 1 van beide spelers wegvalt, ik toch niet in een "zwart gat" zal vallen, mezelf zeker niet afhankelijk maken van 2 producten op het internet.
just my 2 cents ...
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: Facebook trekt meer internetverkeer dan google

Bericht door Lestat »

Psqad schreef:
©®TM schreef:
...Ondertussen is het echter veel meer geworden dan dat. Veel mensen bezoeken het internet, zonder ooit Facebook te verlaten. Ze lezen er de updates van hun vrienden en posten er hun vakantiefoto's. Ze gebruiken Facebook-berichten steeds vaker in plaats van e-mail. En zelfs hun nieuws lezen ze op Facebook - nieuws dat daar gepost wordt door hun vrienden of door de kranten zelf....
Daar zal 't hem in de toekomst zitten, bestemmingssites waar alles ---al dan niet gekleurd--- op te vinden is. Mensen hoeven helemaal niets meer te kennen hoe zij internet kunnen gebruiken. Alles komt pasklaar voorgeschoteld en belangrijker: zij blijven op 1 website plakken = een zeer interessante plaats voor advertenties.
Ik vind dat toch een beklemmende gedachte, wanneer er slechts 1 bron is voor jouw informatie. Dit lijkt mij dan ook heel gemakkelijk inzetbaar als medium voor allerlei (bewuste) foute/mis-informatie. Maar goed, ik vind facebook zeker niet slecht ofzo (ik heb zelf 4 accounts, enkel voor mafiawars te spelen, wat ik trouwens 1mnd geleden mee gestopt ben), ik denk alleen maar dat we toch een beetje voorzichtig kunnen zijn ivm onze keuzes van nieuwsinformatie en ons niet blindstaren op die ene bron.
Niet dat Google voor mij zo heilig is, zeker nu Google ook een licentie (in U.S.) heeft verkregen om energie te verhandelen alsook dat Google nu ook ---weliswaar in een testperiode--- internet aan zal bieden. En zo is Google (slogang: Dont' be evil) nog veel meer bezig op allerlei markten(Google docs, picassa, agenda, mail, enz) zie dit filmpje op Dumpert
Conclusie: Ik ben blij dat ik vertrouwd ben met het internet en als 1 van beide spelers wegvalt, ik toch niet in een "zwart gat" zal vallen, mezelf zeker niet afhankelijk maken van 2 producten op het internet.
just my 2 cents ...
wijze woorden - we zijn geëvolueerd tot wat we nu zijn (of t al dan niet goed is laat ik in t midden) door een verbreding van t wereldbeeld en de diversiteit van opinies - wat sites als facebook verwezenlijken, al dan niet opzettelijk, is een vernauwing van dat wereldbeeld (je hoort maar 1 stem), en dat kan nare gevolgen hebben ... Er moet maar eens een gek met een klein snorretje invloed krijgen op zo'n netwerk :mrgreen:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten