germinal H-D-S

Het forum van de andere legendarische clubs
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2008, 19:27

germinal H-D-S

Bericht door dominique »

Ik ben hier nieuw op dit forum en ben hier eigenlijk terecht gekomen door wat info te zoeken over het feesje in de montini van vorige week. Ik heb intussen al wat topics doorgelezen en vind het vreemd dat hier nergens wat terug te vinden is over de vroegere Germinal in Herk-de-Stad. Zo te zien zitten hier toch wel wat mensen die vroeger vaak in de montini kwamen, dus dan moet deze naam hun toch ongetwijfeld bekend in de oren klinken.
Dit was dan wel geen club, maar een gewone fuifzaal waar bij momenten bijna wekelijks technofeesjes werden georganiseerd. Ik denk dat het ergens 92-93 moet geweest zijn toen men hiermee gestart is vanuit een plaatselijk, al even legendarisch café. De dj's in't begin waren dan ook voornamelijk allemaal gasten van uit de buurt maar de keet zat wel altijd vol. Enkele jaren later begon het zaaltje wat bekender te worden en werden de namen ook wat bekender. Namen als Marco Bailey, G-Force, Zinno, Xentrix, Psychogene, Redhead (meestal live), TC-Brain, U4EA,... stonden er toch wel maandelijks op de affiche en de vele andere zoals Pierre, Trish, Deg, Kozz, T-Quest,... en ook buitenlanders als Mark Broom, Claude Young, Miss Djax, Fumija Tanaka, 100%isis, Hyperactive,... kan ik mij nog herinneren.
Ergens rond 2000/2002 is het dan beginnen te minderen, de grotere organisaties verhuisden naar de silo en rond die tijd is de techno hype zo'n beetje begonnen waardoor de sfeer van de jaren voordien volledig weg was. Ook zijn ze iets later begonnen met een sluitingsuur om 3.00 u. en toen was het natuurlijk helemaal gedaan met de pret.
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: germinal H-D-S

Bericht door Dr. Poppers »

Ik ben daar een aantal maal geweest (lag in 't centrum) zowel voor technofeesten als voor optredens (het hardere gitaarwerk). Dat was inderdaad een poos een heel actieve zaal die veel muziekliefhebbers kenden maar is dan weggedeemsterd...
Het was vergelijkbaar met Nijdrop, 4AD, Corso, Netwerk, etc.; zalen die een heel diverse programmatie hadden/ hebben en waar wel wat te ontdekken viel. Een aantal zijn bij ons overeind gebleven en/ of vernieuwd, anderen zijn een totaal andere richting uitgegaan of gewoon verdwenen.
In Nederland zijn veel van dit soort popzalen (Doornroosje, Patronaat, Effenaar, 013, ...) totaal getransformeerd door dure bouwprojecten, hetgeen mooie en uitstekende zalen heeft opgeleverd, maar dikwijls ook een ander muzikaal beleid om de boel vol te krijgen en het geïnvesteerde geld terug te verdienen (wat dus bijvoorbeeld meer commerciële acts en dergelijke inhoudt)...
Dergelijke zalen hebben dikwijls wel een andere (beleids)cultuur dan clubs en worden bovendien gesubsidieerd. Hier is daarover weinig of geen debat (tenzij af en toe in verband met Petrol) maar in Nederland wordt daarover wel eens een hartig woordje over gedebatteerd: clubs vinden namelijk dat popzalen die ook dance programmeren een voordeel hebben door overheidsgeld.
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten