overschakelen naar draadloos

Alles in verband met computers & software
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

overschakelen naar draadloos

Bericht door lemant »

Een blog onderhouden ... no problemo, maar de technische kant van computers, daar heb ik echt geen gruyère van gegeten.

Ik heb thuis een laptop met w-lan, maar om te surfen gebruik ik nog altijd "den draad" (behalve als ik ergens ga waar wifi is).

Wat is de vlotste manier om in huis ook draadloos van start te gaan?
Ik zit bij Telenet en heb een Motorola sb5101e Modem.
Digitale tv heb ik nog niet, dus daar moet ik voorlopig geen rekening mee houden qua aansluitingen.

Bijkomende vraag: is het mogelijk om met 2 laptops tegelijk te surfen op hetzelfde netwerk (natuurlijk is dat mogelijk, maar heb ik daar dan iets "extra" voor nodig?).
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Vermits ge nu gewoon van uwe modem naar uw laptop-ethernet poort gaat gewoon een router met wireless kopen.
Het merk D-link staat tegenwoordig overal in de reklaam en nog geen vodden mee gehad.
Dan configureren zodat er niemand kan meeprofiteren van uw verbinding. Mac adres opvragen en instellen in router, de router een encryptiesleutel laten genereren die ge moet ingeven in laptop en klaar is kees!
Voor elke verbruiker die erbij komt kunt ge dan mac adressen toevoegen als ge toch van plan zijt van een tweede laptop.

Handleidingen van D-Link zijn ook wel goed, dus normaal is deze een makkie!
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

thx voor de tip, 'k zal eens rondzien
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

gewoon routerke ertussen idd. Maar weet wel dat uw draad nog altijd sneller download...
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Psytox schreef:gewoon routerke ertussen idd. Maar weet wel dat uw draad nog altijd sneller download...
scheelt dat veel?
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 dec 2006, 20:59
Locatie: deerlijk

Bericht door enfant terrible »

Gewoon eens kijken hoeveel uw draadloos haalt, maar meestal scheelt dat toch wel redelijk veel.
Heb ook een draadloze router staan, maar heb toch weer kabels gelegd voor m'n pc'tje omdat ik veel afhaal en ook voor m'n ps3 om online te gamen. Ge ziet toch wel onmiddellijk veel verschil in snelheid.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

da scheelt redelijk ja... ge moet rekenen dat je door een router al wa verliest, zonder technisc te worden, maar je adres op het net moet omgezet worden naar een prve-adres, dus dat neemt een beetje tijd, de router moet bepalen naar welk punt dat nu moet gestuurd worden, dus weer wa verlies, de router en uw pc verifiëren of er niks onderweg is verloren geraakt van data, dus nog wa tijd, enz.

Dus je kunt daar soms wel een 10-30% van uw snelheid inboeten. 't Gaat nog altijd ruim vooruit zu, maar zoals enfant terrible zegt, voor gamen is da zeker belangrijk omdat snelheid everything is. Er bestaan dan ook speciale gaming routers (bij D-Link de DGL-4100 en 4300) bvb.

En ja, voor ge't vraagt, da is idd een stuk van mijn business :mrgreen:
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

'k Ging da nie vragen hoor, ... maar soit hoeveel korting krijgen we bij u :)

Thx voor de info, gamer ben ik niet ... gewoon wat surfen, setjes luisteren en downen enzo. Naast het draadloze aspect is het ook omdat we dan makkelijk met 2 op het net kunnen zonder dat ik met extra kabels moet beginnen zeulen.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 dec 2006, 20:59
Locatie: deerlijk

Bericht door enfant terrible »

Hier staat er ook gewoon draadloos. Als'k gewoon wil surfen is't dan ook meestal zo, maar vanaf ik wat setjes begin af te halen of weet dat ik veel download ga hebben steek ik die kabel in.
Is gemakkelijk te regelen en hebde beide voordelen. Met 2 online en als't rap moet gaan of ge wilt veel afhalen gewoon de prise in.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Bericht door Psytox »

al eens gedacht aan een Ethernet over power oplossing eig... want draadloos is toch niet echt dat. Wat nu meer en meer gedaan wordt is EoP, wat dus eig gewoon surfen is over je electriciteitskabel. Je steekt gewoon een speciale adapter in de muur, en hoppa, eender waar in huis kun je surfen zonder verlies als op wireless.
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

Psytox schreef:al eens gedacht aan een Ethernet over power oplossing eig... want draadloos is toch niet echt dat. Wat nu meer en meer gedaan wordt is EoP, wat dus eig gewoon surfen is over je electriciteitskabel. Je steekt gewoon een speciale adapter in de muur, en hoppa, eender waar in huis kun je surfen zonder verlies als op wireless.
is het doenbaar om die zelf te installeren? zoja, wat heb ik dan als basis nodig?
'k heb al wat gegoogled, maar 't is me allemaal nogal technisch (ben niet zo'n whizkid :p)

die EoP lijkt me vooral een handige oplossing naar netwerken toe, maar heb je dan niet nog steeds een kabel die naar je laptop loopt?
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

enfant terrible schreef:Hier staat er ook gewoon draadloos. Als'k gewoon wil surfen is't dan ook meestal zo, maar vanaf ik wat setjes begin af te halen of weet dat ik veel download ga hebben steek ik die kabel in.
Is gemakkelijk te regelen en hebde beide voordelen. Met 2 online en als't rap moet gaan of ge wilt veel afhalen gewoon de prise in.
:) Da's ook mijn systeempje! 8)
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 dec 2006, 20:59
Locatie: deerlijk

Bericht door enfant terrible »

Dr. Poppers schreef:
enfant terrible schreef:Hier staat er ook gewoon draadloos. Als'k gewoon wil surfen is't dan ook meestal zo, maar vanaf ik wat setjes begin af te halen of weet dat ik veel download ga hebben steek ik die kabel in.
Is gemakkelijk te regelen en hebde beide voordelen. Met 2 online en als't rap moet gaan of ge wilt veel afhalen gewoon de prise in.
:) Da's ook mijn systeempje! 8)
Ferm gemakkelijk he :)
Als't dan eens een schone dag gelijk vandaag is, lekker buitenzitten en de downloadlinks in een apart bestandje zetten en ze dan vanavond opt gemak binnenhalen :D
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Ik heb vernomen dat het ook niet direct de goedkoopste oplossing zeker naar gebruiksgemak of je moest op die 20% verlies afrekenen, trouwens de kans is groot dat hij toch nog een modem/router combi moet gaan halen en het zou dan toch zonde zijn als er dan geen wireless opzat niet?
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

ik heb mij een d-link DIR 635 gekocht, n-generatie (schijnt naar de toekomst toe interessanter te zijn), ... één dezer installeer ik em.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast