New Beat in Humo

Alles in verband met new beat
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

Ben was inderdaad een mix-pionier.
Thorens heb ik eigenlijk zeer weinig gezien in Belgische clubs, radio's, café's of discobars. Hier zijn ze echt van Lenco naar Technics gegaan. En qua mixers van Vetelec naar Rodec en een beetje Ecler.

On topic: net de brief van Peter Bonne gelezen. Ik heb de indruk dat hij vooral Grouls wat op zijn plaats wil zetten.
Als ik Renaat's commentaar lees dan denk ik dat die er wel 't dichtste zal bijzitten. Ronny Harmsen was iemand die al met tempo's foefelde (in 85 en waarschijnlijk al eerder) voor er sprake was van New Beat of het nummer Flesh (86).
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: New Beat in Humo

Bericht door keimi »

The history of the turntable being used as a musical instrument has its roots dating back to the 1930s, 1940s and 1950s when musique concrète and other experimental composers (such as John Cage and Pierre Schaeffer), used them in a manner similar to that of today's producers and DJs, by essentially sampling and creating music that was entirely produced by the turntable. Cage's "Imaginary Landscape No. 1" (1939) is composed for 2 variable speed turntables, frequency recordings, muted piano & cymbal. Even earlier, Edgard Varèse experimented with turntables in 1930, though he never formally produced any works using them.

Examples of turntable effects can also be found on popular records produced in the 1960s and 1970's. Creedence Clearwater Revival's 1968 self-titled debut album features a backspin effect in the song "Walk on the Water". However, turntablism as we know it now did not surface until the introduction of hip hop in the late 1970s

>
http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_MK2
The Technics SL-1200 is a series of turntables manufactured since October 1972 by Matsushita under the brand name of Technics. Originally released as a high fidelity consumer record player, it quickly became adopted among radio and club disc jockeys. Since its release in 1978, SL-1200MK2
The SL-1200MK2, released in 1978, has a silver finish. This was a continuing trend, as later 1200 models would be silver and matte black. Technics improved the motor and shock resistance, added a ground wire, and changed the rotary pitch control to a slider style.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lenco
Lenco' is now a Dutch brand of audio & video equipment and part of the STL Group of brands.[1]
However, when audio hobbyists refer to Lenco turntables, they are typically referring to the defunct Lenco AG of Oberburg, Switzerland, a turntable manufacturer of the 1950-1980's

Pitch control
A variable speed pitch control (or vari-speed) is a control on an audio device such as a turntable, tape recorder, or CD player that allows the operator to deviate from a standard speed (such as 33⅓, 45 or even 78 rpm on a turntable). The latter term "vari-speed" is more commonly used for tape decks, particularly in the UK. Analog pitch controls vary the voltage being used by the playback device; digital controls use digital signal processing to change the playback speed or pitch. A typical DJ deck allows the pitch to be increased or reduced by up to 8%, which is achieved by increasing or reducing the speed at which the platter rotates. Turntable or CD playing speed may be changed for beatmatching and other DJ techniques, while pitch shift using a pitch control has myriad uses in sound recording.

Tapedeck speeds
There are many different tape speeds which are in use in all sorts of tape recorders. Most often these speeds appear on tapedecks. Variations in tape speed cause flutter, which can be reduced by using dual capstans. Higher speeds used in professional recorders are prone to cause "head bumps," which are fluctuations in low-frequency response. Multitrack technology enabled the development of modern art music and one such artist, Brian Eno, described the tape recorder as "an automatic musical collage device".
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: New Beat in Humo

Bericht door keimi »

Inderdaad, het gaat hier over New Beat in den Humo, maar toch ik zoek wel iets related om over uit te wijden, het vetragen van platen dus en wanneer dat net ontstaan is. Een fijt is dat ge altijd vervalt naar die oude dingen en daar ben het niet altijd mee eens. Dan kunnen we langs alle kanten beginnen graven naar het ontstaan van de naam en het gerne. Je kan dan ook naar Duitsland, Frankrijk en Italië uitwijden want die hadden voor ons al dergelijke beats... en de smileybadge, kledij enz... er is nog zo veel te vertellen ipv altijd die Flesh en de Ronnie boven te halen! Belgen komen op de laatste plaat als het New Beat betreft :mrgreen: die gaan veel te snel naar AB, LD, EBM,... (wat ook de oorsprong is natuurlijk, maar dat weten die buitenlanders dan weer niet allemaal.

Laat al die AB nostalgie nu eens achterwege en ga eens dieper in op de nationale producties van die tijd. Nationaale producties that's New Beat. Jammer dat ik tot op heden nog maar weinigen tot geen heb ontmoet die ook hier wat meer over te vertellen hebben, iedereen spreekt over Nougabeat en platte producties terwijl er zoveel moois verborgen zit...

New Beat... voor mij een puur belgische gegeven met nationale labels, producers.
Als Aalstenaar verdedig ik Jo Bogaert, TeeCee,... Nux Nemo was ook de eerste New Beat LP ;)

Obscure dingen die de meeste links laten liggen, gelukkig heeft onze collega uit Japen enkele dingen op Youtube gezet.
Inderdaad Japan... goed gelezen, die filmpjes werden niet door belgen upgeload wat dacht je :mrgreen:

Nux Nemo - Shangai Market - 1987
http://www.youtube.com/watch?v=Ca0U8IaS_Zc
Nux Nemo - The Mysterie - 1987
http://www.youtube.com/watch?v=BjjXpoLZ ... re=related
Chayell - Don't Even Think About It - 1987
http://www.youtube.com/watch?v=q-aeD7rjAgQ
DANSE MACABRE - The Spirit of Bulgaria - 1988
http://www.youtube.com/watch?v=ADPEURzuCB4

om af te sluiten on topic...
Heeft er iemand de nieuwe Humo en staan er reacties in op het Artikel van vorige week?
Nu de Knack en de morgen halen want die pakken ook uit heb ik vernomen...
Club Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mei 2009, 10:38
Locatie: net over de grens in Duitsland

Re: New Beat in Humo

Bericht door beatstar »

keimi schreef:Heeft er iemand de nieuwe Humo en staan er reacties in op het Artikel van vorige week?
Nu de Knack en de morgen halen want die pakken ook uit heb ik vernomen...
In de nieuwe Humo (nr. 37/3601) staat een reactie van Peter Bonne (componist "Flesh", A Split Second). Hij beweert dat op de dag van de release (oktober 1986) een dj in de 55 de plaat op 33 toeren draaide. De DJ kwam uit Rijsel en was eentalig Frans.

Wie dit dan is staat er niet bij.

En in De Morgen van gisteren (11-9-09) staat een artikel over "Belgische elektro krijgt eigen Wikipedia". Maar dit artikel is niet erg bijzonder.

Heb je de Knack kunnen krijgen? En wat staat daar dan in?
Afbeelding
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

Het kan best zijn dat bij de release van Flesh in 1986 een dj uit Rijsel de plaat op 33 ipv 45 draaide. Maar ik ben hier net een tape rip aan 't beluisteren: AB Antwerpen, 28/06/1985... Daarop staat Severed Heads, Dead Eyes Opened... op 33 ipv 45 RPM. Dus heel het gedoe over wie nu eerst Flesh op 33 draaide is van 0,0 belang aangezien in de AB de dj (waarschijnlijk Ronny?) een jaar eerder andere platen al vertraagd draaide.
Heel plezante set trouwens. Talking Heads, Shriekback, Severed Heads, Ricky Lee Jones, Herb Alpert, Art Of Noise, Michael Franks, Thomas Dolby, Marvin Gaye, EW&F,...


edit: ik zie nu dat de info bij de tape vermeldt dat de dj John Van Looveren was (de andere AB-dj)
http://sites.google.com/site/belgiannew ... /audio-mp3
Laatst gewijzigd door tomaz op 18 sep 2009, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 apr 2007, 19:18

Re: New Beat in Humo

Bericht door lesfetes00 »


bedankt voor de link, leuke site :cheers:
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: New Beat in Humo

Bericht door djginod »

Inderdaad, erg coole site ! Thanks 8)
Elite Club Owner
Berichten: 1245
Lid geworden op: 24 apr 2007, 18:18
Locatie: ANTWERPen

Re: New Beat in Humo

Bericht door StevenR_73 »

merci T, er staan parels op! :-o

Gino gaat content zijn, verwijzingen naar lazer :)



@ keimi aka ajuin :mrgreen: ;) : wij mogen toch nostalgisch zijn over "onzen" AB, jij voor de Aalsterse posse.
je hebt wel een punt dat de meesten de parels van de NB niet kennen, ik ben daar ook schuldig aan, ondanks dat ik hier en daar blijkbaar een nummertjeken, maar de obscure dingen zijn voor de kenners ;)
ik had het meer voor de aciiiiiiiiiiiid :clown:
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: New Beat in Humo

Bericht door keimi »

StevenR_73 schreef:@ keimi aka ajuin :mrgreen: ;) : wij mogen toch nostalgisch zijn over "onzen" AB, jij voor de Aalsterse posse.
> beetje fierheid mag wel é, Antwerpenaren, Brussel, Gent...Aalst mag dan niet ontbreken hé :)
StevenR_73 schreef: ik had het meer voor de aciiiiiiiiiiiid :clown:
> O, nice, heb 300 Acid New Beat nummers apart gesorteerd staan, als ge U geroepen voelt, welkom! ;)
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: New Beat in Humo

Bericht door Dr. Poppers »

tomaz schreef:Art Of Noise
Oooooooooooooh... 'Who's Afraid Of The Art Of Noise?' was een plaat waar ik als klein manneke zòt van was! Ik heb ze nog maar ze is totaal bekrast en totaal naar de verdoemenis gedraaid. Maar gewoonweg prachtig, met uiteraard het sublieme 'Moments In Love', waarvan ik voor het eerst kippevel bij muziek kreeg! :) Die band heeft trouwens serieus wat baanbrekende dingen gedaan (en een maffe bio ook, me dunkt).
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: New Beat in Humo

Bericht door keimi »

Art Of Noise, fantastisch wat die allemaal gemaakt hebben!
Buiten Peter Gunn, Beat Box, Paranoia nog tal van obscure tracks.
Heel wat New Beat samples komen ook hieruit.
Who's Affraid is hun topalbum!

Ik citeer enkel obscure nummers die mij wel liggen :)

A Time To Fear http://www.youtube.com/watch?v=H8k4yMOGrUE
Who's Affraid http://www.youtube.com/watch?v=x7fX3qgNE68
Memento / How To Kill http://www.youtube.com/watch?v=BkYHschwgeo

En wilt ge iedereen zot krijgen, deze draai ik volledig samen met een DAF plaat
Creepy!! :) http://www.youtube.com/watch?v=yT5CzKGY ... re=related

Paranoia http://www.youtube.com/watch?v=GwfHea1axog
Iets voor de Poppers... >>> ... Po-po-poetry, that'll work! :mrgreen:

1...2...3... Swing 8)

Relax... You're quite safe here
Am I dreaming, no... Where am I, in bed
Well, what am I doing... Oh, t-t-t-t-talking to myself
Look, I must have A star on my door Or better still A door-a doo-a door
Ah, swing doors up O-o-o-okay doors, swing... Paranoimia Swing Paranoimia Swing

Now I know I'm dreaming... Dreaming, dreaming...Dreaming, dreaming, dreaming
Hmmm, how do I get to sleeep...I know, I'll count... Those bars on the window
One, two, three, sleep... Paranoimia, paranoimia... Paranoimia, paranoimia.....
How do I get... How do I get to sleep... Please let me sleep... Po-po-poetry, that'll work
Come sweet slumber... Enshroud me in thy purple cloak... Hmmm, doesn't even rhyme
Is that my teas made... Paranoimia paranoia
I cant stand tea... Tea, tea, tea, tea... Paranoimia, paranoimia...
Ahhh, Happy Harry's High Club...How do I, how am I...Gonna get to sleep
Trust me, trust me....
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: New Beat in Humo

Bericht door Stanne »

Euhm, wie was er dan eerst met die Paranoimia:Art of Noise of Max Headroom ?
Of is dat 1 en hetzelfde ?
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: New Beat in Humo

Bericht door Dr. Poppers »

Stanne schreef:Euhm, wie was er dan eerst met die Paranoimia:Art of Noise of Max Headroom ?
Of is dat 1 en hetzelfde ?
Als ik 't me goed herinner was Max Headroom een virtueel mannetje dat 'lid was' van AON...
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: New Beat in Humo

Bericht door lemant »

Dr. Poppers schreef:
Stanne schreef:Euhm, wie was er dan eerst met die Paranoimia:Art of Noise of Max Headroom ?
Of is dat 1 en hetzelfde ?
Als ik 't me goed herinner was Max Headroom een virtueel mannetje dat 'lid was' van AON...

die had ook zijn eigen programma denk ik ... en deed een pepsi-spot
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Member
Berichten: 159
Lid geworden op: 13 aug 2008, 22:15
Favoriete Clubs: La Rocca, Bocaccio, Extreme

Locatie: oiljst

Re: New Beat in Humo

Bericht door videohunter »

Hm..Interessant leesvoer :bounce:
Als niet-NB kenner steek ik van dit topic wel wat op.
Dank voor de info :cheers:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast