New Beat in Humo

Alles in verband met new beat
Club Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mei 2009, 10:38
Locatie: net over de grens in Duitsland

Re: New Beat in Humo

Bericht door beatstar »

Gelukkig is de Humo ook op sommige plaatsen in Nederland te krijgen. Heb hem meteen gekocht!!!

Leuk artikel

:D
Afbeelding
Club Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 mei 2009, 10:38
Locatie: net over de grens in Duitsland

Re: New Beat in Humo

Bericht door beatstar »

keimi schreef:A collection of five megamixes done by the Razormaid crew, blending together popular New Beat hits and underground favorites from 1988 and 1989.
CD http://www.discogs.com/Various-This-Is- ... ase/429224
Geweldige mixen zijn dit! Heb ze ooit op de kop kunnen tikken.

:D
Afbeelding
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

keimi schreef:héhé, die sleeve ken ik niet, leuk hebbeding! Heb wel eens een sleeve gezien met Franky Jones op de kofferbak van een auto, lag die toevallig niet in de winkel Tomaz?
Uiteraard wel, Franky tegen zijn mercedes leunend met twee technicsen en een mixer op de auto.
Maar ik vind deze beter
http://www.discogs.com/viewimages?release=261140 :D

Maar nu zijn we off topic aan 't gaan hé ;-)
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Re: New Beat in Humo

Bericht door ThaMan »

Zo weg als een prei precies :afro:
Club Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 aug 2008, 21:00
Locatie: Hamme

Re: New Beat in Humo

Bericht door Aimé le Chevalier »

puree schreef:
ThaMan schreef:Ik herinner mij "The Bassline Boys" vooral van het prachtige "War Beat"
i.v.m. de Bassline Boys en Pascal Legrand : niemand van jullie die vroeger naar zijn platenzaak ging in Brussel, zijstraat van de Nieuwstraat ? Men heeft mij nog verteld dat daar ook parels te vinden waren ...
Als die winkel USA Import noemde, dan ben ik daar nog geweest. Heb daar nog Carol 7" gekocht voor 500 BEF. In de new Top 30 ben ik ook nog geweest evenals in de "old" Top 30 begin jaren '80 waar ik vele prachtige maxi's heb gekocht.
In the beginning there was jack ...
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

Het was de New Top 30 waar Pascal werkte. Aan de Galeries Anspach waar al de bushaltes zijn.
USA Import was in de rue St Michel (echt zo'n klein zijstraatje in de nieuwstraat zelf).
Club Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 aug 2008, 21:00
Locatie: Hamme

Re: New Beat in Humo

Bericht door Aimé le Chevalier »

In de new Top 30 aan de Galeries Anspach ben ik een paar keer geweest, in de USA Import in de rue St Michel enkel omdat daar Carol 7" te krijgen was. In de oude Top 30 ben ik heel veel geweest (om de hoek had je toen La Strada).
In the beginning there was jack ...
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

USA was ook lange tijd het hoofdkwartier van de Belgische DMC branche. De periode voor Franky Jones DMC Belgie runde.
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: New Beat in Humo

Bericht door Dr. Poppers »

Oke, al bij al weinig verkeerd aan dat artikel, maar 't is echt wel 'NB voor beginners' eh. En dat 't meiske die het geschreven heeft (Katja Nogietsdateindigtopinckx) van Gent is en daar trots op is, daar hoeft ze voor mijn part niet op te blijven hameren - dat voegt niets toe aan 't stuk. Los daarvan: het blijft vreemd om 't in Humo te lezen. 't Is precies dat blad dat, samen met het toen nog kraakverse StuBru met Hautekiet als belangrijkste protagonist, het genre onophoudelijk belachelijk bleef maken. Nu goed, ook van hedendaagse dance hebben ze totààl geen kaas gegeten (ze brengen mijns inziens 't liefst artiesten waar nog een zweepje rockcultuur aanhangt). Dat artikel dat je hier postte, Keimi, was trouwens gewoon in 't Nederlands en was van de hand van droogkloot PDW aka Patrick De Witte.
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 apr 2007, 19:18

Re: New Beat in Humo

Bericht door lesfetes00 »

Deze week in Humo een -voor mij leerrijke- aanvulling op het artikel ahv een lezersbrief.

Hierin beweert Peter Bonne (componist van Flesh) dat niet de zelfverklaarde uberpapa new beat Marc Grouls begonnen is met Flesh op 33rpm te draaien. Maar een niet met naam genoemde dj uit Rijsel die in oktober 86 (!!) op de dag van release in discotheek 55 te Gent Flesh voor het eerst op33 draaide.

In dezelfde brief krijgen de muziekjournalisten uit Belgie nog een flinke veeg uit de pan, als de muslukte rockmuzikanten die ze zijn (frustratie zit hoog bij A Split Second).

Maar als het palmares zoals hij beschrijft gegrond is, is A Split Second toch wat meer dan de "per ongeluk" succes groep die ik dacht dat het was.

Ik vind het altijd wel vermakelijk te lezen dat bepaalde groepen nummer 1 hits hebben behaald de USA, een land die meer alternatieve charts heeft dan ministers (kan Belgie niet zeggen) en elke school en radio station wel 10 verschillende charts heeft. Mijn favoriet is de Christian Rhythmic Urban Country Top 40 :roll: ...
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

Als we echt iemand de credit kunnen geven om muziek trager te draaien dan is het Daniele Baldelli. Die deed dat al in de eerste helft van de jaren 80... Allen deed hij het met funk en disco ipv met new wave. Tegenwoordig noemen ze dat Cosmic Disco. Italiaanse new beat dus :D
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: New Beat in Humo

Bericht door keimi »

Het vertragen werd begin jaren 80 ook reeds in Antwerpse kringen toegepast, nog voor de AB er was.
Er werden dingen op tape gezet en daar werden dan soms leuke 'experimenten' mee gedaan. Zonder twijfel werd dat ook in eender welke andere plaats gedaan waar een artistiek-muziek-electronica-dj-technieker aanwezig was, hoe zou je zelf zijn...?

Geen idee maar Tomaz weet dit waarschijnlijk wel wanneer ongeveer die Lenco platendraaiers vervangen werden door types met pitch control? Dan is het volgens mij wel goed begonnen, en denk dat er wel vraag moet naar geweest zijn anders zouden ze dat niet gaan promoten zijn die pitch...?

Ook een mooie histoire 'heb ze nog niet persoonlijk nagetrokken' maar al veel gehoord, is dat Eric B in La Gaité de band startte voor een live New Beat optreden, een band kon op 3 snelheden spelen en stond dus te traag met als gevolg dat de band het nummer vertraagd heeft gebracht. Iedereen lag toen strike volgens mij :)

>> Italo Disco is erg fijn en leunt soms erg veel aan bij New Beat.
Voorbeeld Keyboard Affair - Tubolar Bells uit 1988
de intro past perfect in de new beat!
http://www.youtube.com/watch?v=CgfjROEB4TE

Het Cosmic-Italo gedeelte wat nadien komt is wat mij betreft nog wat anders, dit gaat nog iets verder terug en dan zitten we eind jaren 60 met groepen als Tangerine Dream, Giorgio Morodor en Mike Oldfield. Dan keer ik weer terug naar den beat, een totaal andere wereld wat mij betreft maar toch al fijne dingen gevonden als vb deze Motown Space Disco uit 78 met een paradise Garage classic op.
Die ik dan weer trager afspeel op -8, vet slow en de percutie meer naar boven halen... GO!
Beetje bizar maar shake that slow beat! Als ik hier ni rap werk ga hebben ga ik ni meer weten wa kant op met mijn in-output inspiratie... Ron Hardy of Antweirpen joeng joeng... Fat Keimi from Alosta Revival anno 2010 :mrgreen: :albino:

http://www.youtube.com/watch?v=34_PlvEYZbk
http://www.discogs.com/Motown-Sounds-Sp ... ase/215874
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: New Beat in Humo

Bericht door tomaz »

Wanneer de technics hun intrede hebben gedaan weet ik niet precies, maar decks metpitch control bestonden al veel langer dan dat hoor Keimi. Mijn eerste draaitafel was een DUAL 1225 door mijn pa gekocht in 1974. Denk dat de Technics SL1200 met pitch zijn van 72 maar dat was ook nog met een rotary pitch, de MKII met slider pitch is van 78. Maar ik weet dat bvb de vrije radio bij ons in Haacht midden jaren 80 nog met Lenco's werkte.

Afbeelding

Het draaiknopje links vooraan is de pitch met een bereik van -/+ 2%. Daar probeerde ik al mee te mixen maar dat ging uiteraard veel moeilijker door het beperkte bereik en de stroeve draaiknop ipv slider.
Club Owner
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 apr 2008, 18:41

Re: New Beat in Humo

Bericht door rizzo> »

Die Lenco's da's gewoon zeer goed kwalitatief materiaal. M'n vader was dj in de jaren '70 en die dingen werken nog steeds. Met zijn Rodec heb ik trouwens leren mixen. Dat mengpaneel werkt trouwens nog altijd. Dat gaat al meer dan 30 jaar mee.
Moderator
Berichten: 1515
Lid geworden op: 02 jan 2007, 22:18
Locatie: Woensdrecht

Re: New Beat in Humo

Bericht door djginod »

Ik zal een stukje geschiedenis van Ben Liebrand ook quoten:

Toen je begon met draaien was je erg vernieuwend bezig qua mixing skills.
Wat waren de belangrijkste vernieuwingen die je hebt doorgevoerd?


- Mixen heb ik geleerd op 2 Lenco draaitafels omdat er toen nog geen SL1200's waren.
- In 1978 stonden mijn platen al op BPM (Beats Per Minute), klinkt nu als vanzelfsprekend, echter toen had amper een DJ een idee wat BPM betekende.
- Eveneens 1978, het gebruik van videoclips (vanaf U-matic) in DJ sets.
- Vanaf 1980 draaide ik met Technics SL 1200's terwijl de markt toen bepaald werd door Thorens
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten