Afbieden

Werk en vrije tijd
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Afbieden

Bericht door Nele303 »

Ik ben dit weekend naar meubelketen Gaverzicht geweest voor een nieuw interieur. Ik ben zelf niet zo goed in afbieden daarom dat ik even hier wil checken, hoe ver je juist kan gaan.
Want op mijn vraag of dat de laagste prijs was, kreeg ik het droge antwoord, dat ze daar met netto prijzen werken en er dus niks afkan.
Ik spreek over een budget van ongeveer 7000 Eur, dus een kleine geste leek me wel op zijn plaats.
Niet dus...
Of heeft er iemand van jullie tips om toch iets te kunnen forceren?
(of is het effectief zo dat zo een grote winkels met netto prijzen werken, en dat de prijs dus ook echt de prijs is.)

Alvast bedankt voor de info.
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Re: afbieden

Bericht door Sunreezer »

Staat vandaag in Het Nieuwsblad een gans artikel met tips voor af te bieden.
Club Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 sep 2008, 22:02
Locatie: Gent

Re: afbieden

Bericht door AcidPixie »

Mss niet echt een antwoord op uw vraag, maar der stond vandaag in de krant dat alsmaar meer mensen gaan afbieden.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GB02AJIPR

edit: iemand was mij dus al voor, maar hebt nu ook de link se ;)
Step inside the Whirlwind of ACID motion!!
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: afbieden

Bericht door tomaz »

Je kan altijd proberen maar het zal slechts zelden pakken. Bij ons doen ze het ook regelmatig, vooral bij de aankoop van consoles (PS3/Xbox/Wii/DS/PSP). Maar op die toestellen wordt bijna met 0% winstmarge gewerkt wegens de grote onderlinge concurrentie. De winsten worden gemaakt met de games. Over meubels kan ik niet meespreken :D
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: afbieden

Bericht door lemant »

tomaz schreef:Je kan altijd proberen maar het zal slechts zelden pakken. Bij ons doen ze het ook regelmatig, vooral bij de aankoop van consoles (PS3/Xbox/Wii/DS/PSP). Maar op die toestellen wordt bijna met 0% winstmarge gewerkt wegens de grote onderlinge concurrentie. De winsten worden gemaakt met de games. Over meubels kan ik niet meespreken :D

Ja Tomaz, maar jij werkt voor een keten, dat maakt het imho iets moeilijker om als klant iets te bekomen.
Wat je zegt over die marges klopt volledig, dat geldt trouwens voor een groot deel van de electronica.
Meubels daarentegen worden met mooie winst verkocht (believe me ;)), vandaar dat er volgens mij wel iets zou moeten te forceren zijn.
Gaverzicht vind ik trouwens in het algemeen erg duur, ... het slimste wat je daar volgens mij als klant kunt doen is er hun grootste concurrent uitpikken in de streek, een vergelijking maken en de 2 tegen elkaar uitspelen. Op een bedrag van 7000 euro zou men idd wel iets mogen doen, maar botweg vragen "kan daar niks vanaf" lijkt me niet de beste techniek.
Je kan eventueel ook de solden afwachten (we zitten trouwens in de sperperiode).

Voor concrete tips en ervaringen kan je de vraag eens herhalen op www.bouwinfo.be (in de off-topic), daar ga je zeker gerichte antwoorden krijgen.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: afbieden

Bericht door Trab »

Hopelijk lukt het bij jou, ik heb er toch niets afgekregen. Geen enkele winkel had dezelfde meubelen (of toch niet diegene die ik wou) waardoor tegen elkaar uitspelen geen optie was. Enkel toonzaalmodellen konden tegen een goedkopere prijs geleverd worden. Laat eens iets weten of het gelukt is he ;)
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Re: afbieden

Bericht door pooley »

Ik heb enkele weken geleden voor de sport gedaan; wij hebben in de toekomst een gans interieur vandoen; en de verkoopster wou zeer ver gaan. Uiteindelijk heb ik gezegd dat we er nog eens over gingen nadenken (elke verkoper weet dat de kans dat je terugkomst miniem wordt/is), toen deed ze er nog een schepje op ;-)

Het was een zetel van 3 op 3 (hoekvorm) + eetkamer (tafel + lange smalle en normale kast). We kwamen van 8000€ en we zijn bij een rond prijs van €4000 beland.

Zegt genoeg maar probeer het bij de kleinere winkels of kleinere ketens... Lukt het niet, zoek verder en wanneer je toch niets vindt, ga je terug en moet je het maar nemen.

Laat de verkoper het is aan de baas vragen maar dan moet je het wel goed spelen, lekker enthousiast maar ook net niet te.
Wat als je nu direct tekent, wat kunnen ze dan doen ...
Indien je 2 zaken ziet, combineer dat en probeer dan ...
Maar ja, dat spreekt allemaal voor zich he
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: afbieden

Bericht door lemant »

Trab schreef:Hopelijk lukt het bij jou, ik heb er toch niets afgekregen. Geen enkele winkel had dezelfde meubelen (of toch niet diegene die ik wou) waardoor tegen elkaar uitspelen geen optie was.
Dat hoef je hen toch niet te zeggen :) Je kan ook iets "gelijkaardigs" zien hé ...
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: afbieden

Bericht door Trab »

pooley schreef:Het was een zetel van 3 op 3 (hoekvorm) + eetkamer (tafel + lange smalle en normale kast). We kwamen van 8000€ en we zijn bij een rond prijs van €4000 beland.
Misschien ligt het aan mij, maar een zetel, een tafel en een kast voor 8000 euro vind ik wel wat veel. Tenzij je een lederen hoekzetel van Natuzzi hebt gekocht natuurlijk :) Mocht dat niet zo zijn, dan denk ik dat de prijs ver boven het normale niveau lag.
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Re: afbieden

Bericht door pooley »

zetel bestond uit 3 delen + poef, tafel, 1 lange platte kast en 1 gewone kast. Doet er ni toe, ge kunt pingelen ;-)
http://www.ambihome.be/
Club Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 14 mar 2007, 11:48

Re: afbieden

Bericht door Nele303 »

allemaal al bedankt voor de reacties
als ik het zo lees, dan zal het afhangen van mijn afpingel-kunsten om er iets aan af te krijgen, en zal de winkel het niet zomaar in mijn schoot gooien.
Ik was van mening dat voor een bedrag van 7000 Eur, de verkoper wel een efforke kon doen, zeker nu in crisistijd, waarin het toch belangrijk is dat de mensen blijven consumeren.
Je zou dan denken dat een verkoper toch iets rapper zou plooien om een sale te kunnen doen.
Natuurlijk wou ik deze keer nog niet tot het uiterste gaan, aangezien ik toch nog niet ging kopen.
Afpingelen moet ge doen wanneer ge tekent, hé ?!?

edit: mijn bedoeling is ook niet om 40 - 50 % korting te krijgen.
Maar een 5 à 10 % lijkt me toch wel doenbaar...
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: afbieden

Bericht door Stanne »

Nele303 schreef:Natuurlijk wou ik deze keer nog niet tot het uiterste gaan, aangezien ik toch nog niet ging kopen.
Afpingelen moet ge doen wanneer ge tekent, hé ?!?
...
Dat hebben ze natuurlijk snel door als je niet direct wil tekenen. Dan hoeft er ook niks af.
Op de moment dat je met je cash geld begint te zwieren dan zullen ze wel toehappen. Tot 10% korting contant moet toch lukken zeker.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Club Member
Berichten: 466
Lid geworden op: 04 jul 2006, 22:45

Re: afbieden

Bericht door pooley »

Enkele tips van Netto / tijd.be


GELD & GEZIN - De een vindt het gênant, de ander juist lollig. Maar wie stevig afdingt, bespaart een hoop geld. Zeker in deze economisch mindere tijd. Maar hoe ding je succesvol af?
(netto/elsevier) - Hoewel we er stilaan genoeg van krijgen dat de crisis te pas en te onpas wordt aangehaald, kunnen we toch niet ontkennen dat ze wel degelijk een invloed heeft op ons consumptiegedrag. Zo zijn we bijvoorbeeld geneigd vaker naar de supermarkt te gaan om tegelijkertijd kleinere hoeveelheden te kopen.

De Belg pingelt meer af
Een andere tendens is dat de Belg meer onderhandelt. Consumentenorganisatie OIVO stelt vast dat "de consument in tijden van crisis op zoek gaat naar lage prijzen, onderhandelt en vooral geen normale prijzen meer wil betalen." Afdingen is dus niet langer taboe. "We merken bij deze trend duidelijk de invloed van de crisis", bevestigt OIVO-directeur Mark Vercammen. "Minder geld maakt dat de consument meer durft. Hij wacht niet af, maar gaat actief op zoek naar een prijsvermindering."

Deze tendens werd begin dit jaar reeds vastgesteld bij de Franse consumenten. Pascale Hébel, directrice van het consumentendepartement bij Crédoc (Centre de recherche pour l’étude et l’observation des conditions de vie), vertelde al in de Franse krant Libération dat dit fenomeen bij elke economische crisis opnieuw opduikt. Dat was ook al het geval in 1993 (de crisis van het Europese monetaire systeem, nvdr).

Geen gevolg van de crisis?
Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Management School, zegt dat deze nieuwe manier van aankopen "niet noodzakelijk het gevolg is van de crisis". Aan Plus Magazine vertelde hij het volgende: "We zijn de jongste jaren als consumenten gewoon veel mondiger en kritischer geworden. Radio- en televisieprogramma's als 'Peeters & Pichal' en 'Huis te koop' voeden ons daarin. Toch zit afpingelen niet in onze cultuur en in onze aard ingebakken. Integendeel, we zijn gewoon aan vaste prijzen en in wezen hebben we dat eigenlijk nog altijd het liefst."

En hij voegt eraan toe: "In België dingen we alleen af in welbepaalde gevallen: op rommelmarkten, bij tweedehands aankopen en bij de aankoop van een nieuwe auto, meubilair en een woning. Maar die grenzen zijn we nu aan het verleggen. In ketenwinkels als Media Markt of A.S. Adventure worden verkopers steeds meer aangesproken door klanten met vragen als Geeft u korting als ik twee of drie exemplaren koop? Veel hangt daarbij af van onze persoonlijkheid. Bij koppels zie je vaak dat de ene partner onverstoorbaar blijft afdingen, terwijl de andere zich plaatsvervangend schaamt." Dat bevestigt ook Marc Vandercammen:"Een tweede reden voor het feit dat afdingen nu alom gebeurt, is dat we dezer dagen een nieuw type consument kennen. Een mondige, bekwame consument, die rationeel op zoek is naar de optimale verhouding tussen prijs en kwaliteit."

Netto geeft u alvast vijtien tips om goed af te pingelen.



1.Wees niet te bijdehand : onthoud dat de verkoper u de korting moet gunnen als het om dure aankopen gaat zoals een auto. Blijf dus aardig en laat aan hem het initiatief. Vraag om korting, maar noem geen percentages of bedragen. Zeg het wel als de korting tegenvalt.

2. Acteer : doe net alsof u niet geïnteresseerd bent. Laat merken dat u bij het uitblijven van een korting naar een andere winkel gaat. Een goede truc:de verkoper lang bezig houden en laten zien dat u twijfelt. Maar ook, "Ik wil het zo graag, maar ik kan het niet betalen." Voer samen met uw partner een toneelstukje op: de ander wil het graag kopen maar u vindt het te duur.

3. Geef argumenten: verkopers zijn gevoelig voor argumenten als:"Ik verlos u van een oud model dat toch maar in de weg staat." en "Ik koop drie dingen tegelijk, dan gaat er toch wel wat af?"

4. Praat met de eigenaar: zorg ervoor dat u praat met degene die de beslissingen kan nemen. Ga dus liever naar zelfstandige middenstanders dan naar een keten.

5. Wees discreet: vraag nooit om kortingen waar andere klanten bij staan. Dan krijgt u het zeker niet. Winkeliers willen niet dat alle klanten het idee krijgen dat er wat van de prijs af kan.

6. Koop het niet: loop weg als het afdingen niet lukt. Probeer het bij een andere winkel. Ervaring leert dat afdingen vaker lukt dan u denkt.

7. Vraag iets extra: vaak krijgt u makkelijker gratis accessoires dan korting. Wie een keuken koopt, kan vragen of de handvaten van de kastjes er gratis bij kunnen. Of wat dacht u van een extra lens bij een dure camera.

8. Betaal contant: laat een credit card zien bij de kassa en vraag of het wat oplevert om contant of met Bancontact te betalen. Dat kost de winkelier minder en wil hem wel eens verleiden tot het geven van korting.

9. Kies het moment: vlak voor sluitingstijd, aan het einde van de maand en aan het einde van het jaar zijn winkeliers en verkopers gevoeliger voor afdingen. Ze willen hun omzet nog even verhogen en zijn gretiger om te scoren om zo toch nog een bonus te verdienen.

10. Vraag iemand die het wel kan: als u echt niet kunt afdingen en alle verkopers u uitlachen: zoek hulp. Laat het iemand doen die het wel kan en die er plezier in heeft om een fikse korting te krijgen.

11. Let op uw uiterlijk: vermijd merkkleding of merkaccessoires te dragen. Zij zijn een uiterlijk teken van rijkdom. De verkoper zal dan minder geneigd zijn u een korting toe te staan.

12. Neem kleine coupures mee: zorg dat u niet alleen grote bankbriefjes op zak hebt. Dat kan wel eens lastig zijn als u aan de laatste onderhandelingsfase begint.

13. Zorg dat de verkoper zich belangrijk voelt: stel hem zoveel mogelijk vragen ook als u daardoor het risico loopt als een idioot over te komen. Zo geeft u hem de indruk dat hij belangrijk is. Hoe meer vragen u stelt, hoe ongeduldiger hij zal worden. Grijp dat moment aan om te doen alsof u twijfelt en hem de mogelijkheid te geven u te overtuigen.

14. Laat de concurrentie spelen: verkopers zijn per definitie competitief ingesteld. Speel daarop in en zeg dat hetzelfde artikel in een andere winkel goedkoper geprijsd staat. Met wat geluk zal hij de verkoop willen sluiten en een korting toestaan.

15. Maak ook gebruik van uw eigen persoon: hebt u er al eens aan gedacht inkopen te doen op uw verjaardag? Op die dag kan u namelijk goede zaken doen (lees ons artikel voor meer inlichtingen). Die methode werkt des te beter als u een trouwe klant bent. Als u een belangrijke aankoop wilt doen, kan u ook een vriend meenemen die in dezelfde winkel iets wil kopen. Dan kan u, op het moment dat u moet betalen, aan de verkoper zeggen dat u een nieuwe klant hebt aangebracht. Als hij een goede zakenman is, zal hij u zonder moeite een korting toestaan.
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: afbieden

Bericht door lemant »

Laatst heb ik mij een designlamp gekocht (een éénmalige uitspatting hoor:)), vraagprijs was 550euro (voor een toonzaalmodel) ... uiteindelijk afgepingeld tot 400, via de telefoon dan nog. :mrgreen:

Had ik niks gevraagd, dan had ik ze 150euro te duur betaald.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Respected Member
Berichten: 1506
Lid geworden op: 22 aug 2008, 00:03
Favoriete Clubs: Carat, Illusion, Extreme

Locatie: Westerlo

Re: afbieden

Bericht door Lestat »

lemant schreef:Laatst heb ik mij een designlamp gekocht (een éénmalige uitspatting hoor:)), vraagprijs was 550euro (voor een toonzaalmodel) ... uiteindelijk afgepingeld tot 400, via de telefoon dan nog. :mrgreen:

Had ik niks gevraagd, dan had ik ze 150euro te duur betaald.
400 euro voor een lamp ... volgens mij hebben ze u zowiezo liggen gehad :mrgreen:
Lc - where the past is our pride and the present is denied :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten