vinyl digitaliseren

Alles in verband met muziek
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

vinyl digitaliseren

Bericht door jim-bar »

hallo,


ik heb een Numark USB pick-up met bijgeleverde Audacity software (wat volstaat voor hetgeen ik er mee wil doen denk ik - gewoon wa knippen en plakken). Doch heb ik steeds een ruis op mijn digitale files, ik vermoed dat dat komt doordat er geen aarding is, kan dat? Of misschien is er toch nog betere software die ook de ruis goed wegkrijgt (Audacity vlakt gewoon alles af en vervormt zelfs het geluid).
Iemand tips?
Ik wil namelijk oude kinderplaten digitaal trekken voor mijn nichtje want die dreigt een studio 100 verslaving op te lopen. Ik heb nog een paar gouwe ouwe van de Efteling, Dunderklumpen en Bert en Ernie liggen :-)

alvast bedankt

edit: nog effe melden, ik heb ne mac
... this is Elmer Davis again ...
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door tomaz »

Heb zelf audacity nog nooit gebruikt, maar dat is toch zeer verspreid en dikwijls aanbevolen. Lijkt me sterk dat de ruis van de software komt.
Ik gebruik zelf Soundforge van Sony. De noise reducer die daar in zit krijgt de hardnekkigste ruis weg. Heb zo al veel oude tapes gedigitaliseerd.
Club Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 22 dec 2007, 18:38

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door Technolab »

heb ook een numark usb, heb geen merkbare ruis...

normaal zal hij enkele opnemen via 't usb numark signaal, maar zou 't eventueel kunnen dat de micro van de pc openstaat? of iets anders? best is alles dimmen behalve de usb numark natuurlijk
de kans is klein dat dit het probleem is, maar je weet maar nooit :)

edit: ik gebruikte daar een 5 jaar oude ibm laptop voor ;) met XP
specialized in the best trance & dance music that ever came out ;)

http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf ;)

id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
Club Owner
Berichten: 607
Lid geworden op: 26 jul 2008, 14:20
Locatie: antwerpen

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door jim-bar »

ik betwijfel zelf ook dat het ad software ligt - zal es nazien wa die micro eventueel verkloot

thanx gasten
... this is Elmer Davis again ...
Elite Club Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 jan 2007, 16:09

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door Sirocco »

Ik heb begrepen dat draaitafels met ingebouwde versterkers (nodig voor de usb uitgang) dat deze een inferieure kwaliteit leveren dan een standaard opstelling. Maar goed dat is van horen zeggen. Misschien verklaard dat de ruis :?:
Elite Club Owner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 22 nov 2008, 21:24
Locatie: Gent

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door emotionslover »

tomaz schreef:Heb zelf audacity nog nooit gebruikt, maar dat is toch zeer verspreid en dikwijls aanbevolen. Lijkt me sterk dat de ruis van de software komt.
Ik gebruik zelf Soundforge van Sony. De noise reducer die daar in zit krijgt de hardnekkigste ruis weg. Heb zo al veel oude tapes gedigitaliseerd.

ik gebruik ook soundforge en nog nooit geen probleem gehad inzake ruis.... dus mss dit eens proberen???? vooraleer je professionele hulp gaat zoeken?????
I LOVED EMOTIONS @ CATACOMBES
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: vinyl digitaliseren

Bericht door lemant »

het probleem zal volgens mij hardware-gerelateerd zijn, het zou me verbazen moest je extra ruis krijgen door het gebruik van bepaalde software
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast