Canvas: Belpop

Alles in verband met films, televisie en radio
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Canvas: Belpop

Bericht door lemant »

Nostalgie90 schreef:
Dj Sven Larsson schreef:
Nostalgie90 schreef:Ik dacht dat deze reeks al eerder was vertoond
Zou kunnen, tenzij gij u vergist met die ene docureeks die heeft gelopen op Canvas over het ontstaan en de geschiedenis van de popmuziek en hoe die de jaren door is gëevolueerd.
Neen, ik dacht dat ze die belpop reeks vorig jaar al een keertje laten zien hebben. Eens kijken naar het jaartal van productie
Denk het niet hoor.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Stanne »

Dj Sven Larsson schreef: Lou Depryck is dat die niet achter Plastic Bertrand?
Sjuist, ik denk dat die "Ca plane pour moi" geschreven/geproducet heeft.
Die is nu in Thailand de Ray Van Mechelen achterna :mrgreen:

Soit, kzie nu pas deze topic in feite. Vorige uitzending met The Kids heb ik ook gezien: super ! Moest een Amerikaanse groep "there will be no next time" gemaakt hebben, het zou een megahit geweest zijn.

De Kreuners heb ik gemist. In den tijd van hun "comeback" CD Hier en Nu hebben we eens een optreden met hen georganiseerd. Was ni onze stijl muziek maar we hebben er wel dik aan over gehouden. Isabelleke A herinner ik mij ook nog bij de aanwezigen. Die kon mij toen makkelijk krijgen maar ik had juist een valling :mrgreen:

Soit², als Front komt wil ik ook wel zien. In mijn buurt woont de grootste fan/persoonlijke vriend van de groep. Die gaat werkelijk overal naar de optredens zien. Ik hoor hem zelfs zeggen dat ze in Zweden, Tsjechië, Hongarije,.... enzo spelen.
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Dr. Poppers »

Stanne schreef:Soit², als Front komt wil ik ook wel zien. In mijn buurt woont de grootste fan/persoonlijke vriend van de groep. Die gaat werkelijk overal naar de optredens zien. Ik hoor hem zelfs zeggen dat ze in Zweden, Tsjechië, Hongarije,.... enzo spelen.
Stanne meen je dat nu? Die mannen spelen al langer wereldwijd, hoor... Vorig jaar waren ze op 't MELT-festival (groot, Duits Pukkelpopachtig festival) hoofdact en in Berlijn hingen toen kolossale affiches met in rode megaletters FRONT 242 en daaronder in 't klein: MELT Festival met de datum, niets meer (geen andere acts of zo op die affiche).
Ik hoorde van Miles Maeda (housedeejay) dat hij studeerde in Ann Arbor, Michigan. Af en toe reden ze wel eens met een kliek naar Chicago. Zo zijn ze in 1989 naar Chicago gebold (ritje van vier uur) om... Front 242 te zien! Front deed overigens al in 1984 een kleine, Amerikaanse tournee (met Ministry, vanwaar waarschijnlijk het fantastische projectbandje Revolting Cocks moet komen) en speelde veel later op een van de Lollapolooza-tours. Ik meen dat er ook een bootleg is van een optreden in Japan.
Persoonlijk vind ik hun Alfa Matrix label wel te pruimen... Oh trouwens, voor de zwartjakken en bottinendragers: 20 december is het weer BIM Fest in Hof Ter Loo, Antwerpen (http://www.bimfest.be)! 8)

EDIT: Nog een lollig verhaaltje gevonden (wel geen idee of 't klopt): "Daniel B. was interviewed for a Belgian magazine in which he told about a gig they did in Salt Lake City, USA. A group of Mormons were not allowed to visit the concert because of their belief, but a lot of them bought the 242-“Welcome to paradise”-t-shirt that quotes the phrases “No sex until marriage” and “You deserve to go to hell”." :)
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 apr 2008, 13:10

Re: Canvas: Belpop

Bericht door tmeulder »

Front 242 heeft mij als kleine snotaap definitief richting elektronische muziek gestuurd. Ik weet nog dat ik als 14-jarige 's zondagsavonds speciaal opbleef om op MTV (op dat alternatief programma gepresenteerd door Marcel Vanthilt, de naam ontglipt me even...) de clip van Headhunter te kunnen zien!

Daarna nog een paar legendarische Front 242-passages op Pukkelpop meegemaakt...

Die Belpop-aflevering wil ik dus niet missen.
Elite Club Member
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 dec 2004, 12:55
Locatie: zwevezele

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Psytox »

same here, front 242 is essentieel. Ge gaat die trouwens op alle reports over het ontstaan van techno wel vernoemd horen worden. En anders kennen die gasten die ze interviewen er niks van :mrgreen:
PsyTox / Norman Bates
Coincidence Rec., Forteana Records, KozzMozz

www.coincidencerecords.be / www.myspace.com/djpsytox
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: Canvas: Belpop

Bericht door keimi »

Front 242 was één van men eerste platen ooit maar vond toen maar 1 nummer echt whaaw. :oops:

Die mannen zijn echt wereldwijd mega bekend! Een vriendin van ons hare vent nu heeft jaren het geluid van die mannen gerelerd, ken er iemand de Makkie toevallig? Zijn laatste job was met F242 in Silo een jaar of 2 geleden. Tomaz heeft dan nog gans de nacht NB geknalt na dat die manne gedaan hadden :)

Ik heb Front 242 zelfs ooit eens gezien voor Sven Vath, echt rare cominatie hé!
Laatst gewijzigd door keimi op 18 dec 2008, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Respected Member
Berichten: 1696
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:07
Locatie: Droog en warm.

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Stanne »

Dr. Poppers schreef:
Stanne schreef:Soit², als Front komt wil ik ook wel zien. In mijn buurt woont de grootste fan/persoonlijke vriend van de groep. Die gaat werkelijk overal naar de optredens zien. Ik hoor hem zelfs zeggen dat ze in Zweden, Tsjechië, Hongarije,.... enzo spelen.
Stanne meen je dat nu? Die mannen spelen al langer wereldwijd, hoor... Vorig jaar waren ze op 't MELT-festival (groot, Duits Pukkelpopachtig festival) hoofdact en in Berlijn hingen toen kolossale affiches met in rode megaletters FRONT 242 en daaronder in 't klein: MELT Festival met de datum, niets meer (geen andere acts of zo op die affiche).
:)
Poppers, ik bedoelde eigenlijk meer dat ze veel op ongewone buitenlandse locaties spelen dan op vanzelfsprekende dingen.
27 februari 2009 spelen ze trouwens niet zo heel ver hier vandaan.
http://www.last.fm/event/845653
-> Click on me <-to hear & share the LC retro music on Retroactives.

Mmmmm........I feel.......fine
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Re: Canvas: Belpop

Bericht door tomaz »

Dr. Poppers schreef: Oh trouwens, voor de zwartjakken en bottinendragers: 20 december is het weer BIM Fest in Hof Ter Loo, Antwerpen (http://www.bimfest.be)! 8)
Jup en die hebben weer een vette affiche: Klinik, No More, The Arch, Cassandra Complex, Signal Aout42 !! Jammer dat ik op Kozzmozz zit anders was ik zeker aanwezig in Hof Ter Lo.
Wie wil gaan: we geven morgen in Switch 5 duotickets weg !
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Canvas: Belpop

Bericht door lemant »

Deze dinsdag dus: FRONT 242
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Dr. Poppers »

lemant schreef:Deze dinsdag dus: FRONT 242
Kan er eigenlijk niemand dat op een of andere manier voor me opnemen? Dat zou zéér vetjes zijn en gewaardeerd worden! :)
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Owner
Berichten: 739
Lid geworden op: 20 jun 2006, 21:58

Re: Canvas: Belpop

Bericht door Enterprise »

tomaz schreef:
Dr. Poppers schreef: Oh trouwens, voor de zwartjakken en bottinendragers: 20 december is het weer BIM Fest in Hof Ter Loo, Antwerpen (http://www.bimfest.be)! 8)
Jup en die hebben weer een vette affiche: Klinik, No More, The Arch, Cassandra Complex, Signal Aout42 !! Jammer dat ik op Kozzmozz zit anders was ik zeker aanwezig in Hof Ter Lo.
Wie wil gaan: we geven morgen in Switch 5 duotickets weg !
Wow efkens checken of ik vrij zen dan, anders haal ik men zwarte bottekes boven and off we go..... wat een line up :alien:

Trouwens die aflevering vorige week van lou deprijck was ook de max......... nen echte brusselse ket !!!!
Club Owner
Berichten: 563
Lid geworden op: 07 aug 2008, 15:06
Locatie: Malinas

Re: Canvas: Belpop

Bericht door pascal78 »

lemant schreef:Deze dinsdag dus: FRONT 242
VANDAAG DUS :D
Dit bericht is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Pascal78 geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht rechten worden ontleend. De inhoud van dit bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde van dit bericht. Indien u niet de beoogde ontvanger van dit bericht bent, verzoekt Pascal78 u niet op dit bericht te reageren, eventuele bijlagen niet te openen en wijst Pascal78 u op de onrechtmatigheid van het gebruiken, kopiëren of verspreiden van de inhoud van dit bericht.

Afbeelding
Afbeelding
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: Canvas: Belpop

Bericht door keimi »

@ Poppers en anderen : 'kzal dit digitaal opnemem dan kunt ge dat later nog eens bekijken ;)
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Re: Canvas: Belpop

Bericht door lemant »

keimi schreef:@ Poppers en anderen : 'kzal dit digitaal opnemem dan kunt ge dat later nog eens bekijken ;)
nice, 'k wou het ook wel doen maar hier gaat dat nog via vhs :)
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 523
Lid geworden op: 24 nov 2006, 18:38
Locatie: Aalst

Re: Canvas: Belpop

Bericht door keimi »

Ik dacht hier al een uitvoerig verslag te vinden over het programma Belpop van gisteren, toch niet dus ik ga me ff laten gaan dan :mrgreen:

Toen het programma begon was het muisstil in de living… kippevel en volle spanning…

De uitzending was wel nice maar vorige afleveringen waren volgens mij met iets meer diepgang. Nu ja als het over electronische muziek gaat kunt ge nooit tevreden zijn, al duurde het program 24h dan ben ik nog niet voldaan, héhé… :)

Het ging dus over Front 242, een jaren 80 groepje die een ware revolutie betekend op gebied van electronische muziekcultuur. Ze haalden inspiratie bij groepen als Joy Division, Avant garde groepen als Stockhausen, Kraftwerk, Klaus Schultze… maar toch waren ze net dat tikkeltje anders. Zo blijkt dat ook deze muziekanten een studio hadden in Aarschot, een regio waar wel meer Belgische bands experimenteerden met electronische klanken. Blijkt ook uit de reportage dat de groep slechts 10x gerepeteerd zou hebben in hun carriere en dat hun optredens toch een ware uitbundige vertoning/beleving waren . Het moet een echte beleving geweest zijn om deze zien op te treden, 1000 bommen en granaten, stock Americain legerkledij, zwarte zonnebrillen, gasmaskers, vechtpartijen op en naast het podium waren geen uitzondering maar eerder een kenmerk van jaren 80 post punk of nazi geweld. Men heeft elkaar op het podium zelf eens KO geslagen, zo ver ging het om hun visie te verkondigen!
De samenhang van hun uitstraling en hun muziek kreeg niet echt de nodige aandacht/respect in ons land wegens te militaristisch, aggresief,… wat voor de doorsnee Belg wel best te begrijpen is op een moment dat CCC aanslagen en koude oorlog heersen. Het label Wax Trax had wel interesse en tekende voor het uitbrengen van hun muziek wat het pad geopend heeft naar verdere optredens in de USA. Toen ging het plots behoorlijk snel, zeker in Amerika waar ze onthaald werden als ware goden. Zelfs grootheden als vb Marlyn Manson (luisterde toen belpop als A Split Second, La Muerte) en anderen spraken woorden van lof. Leuk was het verhaal toen ze na een concert als waardering van iemand een borstel overhandigd kregen bij gebrek aan bloemen. :D Toch bleef deze groep vrij koppig bij hun visie en hadden zeker niet de bedoeling om wereldwijd door te breken. Op dat moment brachten ze dan ook enkele nummers uit die het tij moesten doen keren zodat ze het weer naar hun zin kregen. Ze hebben een tijd het voorprogramma van Depeche Mode verzorgt. In 84 hebben ze een eigen naam gegeven voor wat hun muziek staat, EBM of gewoon Electronic Body Music.

In België stonden ze op de eerste festivals van Pukkelpop maar ook het grote Werchter. In buitenland stonden ze als enige buitenlandse en electronische band op Lolapoloza festival! Stel U voor, zonder gitaar, in die tijd, haha super…! Ze hebben ook nog op het podium gestaan met de geschifte Luk Van Acker die het zo bleek soms wat te letterlijk nam en de helft van het publiek in elkaar ramt met de gitaar. Op een moment kregen ze zo’n bekendheid en hebben ze uiteindelijk zelfs medewerking verleent aan een reclamespot van Citroën en werd hun muziek gebruikt in enkele films en videogame. Iets te veel van het goede volgens hun dus dan liever koppig hun visie verder zetten en spelen op kleine festival, dat is wat ze nu ook doen, klein maar fijn en goed! Als ge beseft dat in die tijd de technologie nog lang niet stond waar we nu staan, moesten ze met de sombere middelen als 4sporen mixer platen en clips maken. Een ware uitdaging van hedendaagse producers denk ik! De clip van Operating Tracks was er zo ene, de clip van Headhunter die gemaakt werd door de Nederlander Anton Corbijn een man met faam op gebied van videoclips was voor mij ook een ware belevenis om te zien wat voor een kunstwerk dat uiteindelijk is! Verder ging het ook nog over hun songs U-men , Headhunter, Funkahdafi, No Shuffle, Commando,.. over de naam FRONT 242, hun uitbundige optredens…

>
Veel jaren later toen ik bijna 30 werd komt ge dan vrienden uit den tijd tegen die beginnen te vertellen over de dingen waar we toen naar luisterden en dan hebt ge de smaak terug te pakken. Zelf ben ik niet de grote Front 242 addict toch kan ik voorzichtig zeggen dat deze gasten onbewust men verdere visie op muziek hebben bepaald. Men eerste platen ooit waren 2NB platen en 3-4 Front platen die ik van de winkelier moest meenemen om te luisteren, Front by Front, Interception, en die andere 2 weet ik al niet meer want heb ze in 93 weggegeven tot men grote spijt. :pale: Ook omdat ik dit niet verder gevolgd heb, was 13 jaar, wist niet eens wie of wat die mannen waren, wat me interesseerde was een bosjke, het meest van hun werk vond ik toen ook iets te aggresief klinken tussen MARSS en S-Express, dit buiten enkele nummers die ik bijna dagelijks speelde.

Op youtube en op het optreden 25 jaar Front in de AB zag ik vooreerst een mooie tentoonstelling over hun verleden en hoe het zich toen allemaal afspeelde. Enige tijd daarvoor ontmoet ge ne gast van een dorp verder dan ons, gast die al jaren het geluid doet voor hun concerten, en ge waart daarmee dan al blijven plakken zonder dat te weten, gvd! Den andere kant vant dorp woont er dan ook ne freak die al jaren meegaat met die mannen. Dat bewijst nog maar eens wat een harde clan fans dat groepje wereldwijd heeft!

Wat ik ook nooit zal vergeten is het kleine concert dat ze enige tijd terug gegeven hebben in Silo in Leuven! Afterparty met Tomaz die New Beat knalde tegen een menigte donkere die hard fans, ge moet het maar durven om een laat jaren 80 ‘afkooksel’ van de EBM te katapulteren terwijl er een menigte donkere zielen er net een stevig optreden achter de rug hebben

Quite Unusual als ge het mij vraagt… :mrgreen:


Ik heb nog ff mij huiswerk gemaakt om enkele youtube filmpkes aan te brengen :

Front 242: No Shuffle : zoals getoond werd in de uitzending
http://nl.youtube.com/watch?v=rlFD5k57_WY
Front 242 - Operating Tracks
http://nl.youtube.com/watch?v=vRpeVcjMvNo
Front 242 – Headhunter
http://nl.youtube.com/watch?v=lPpUFBVSyWs
VJ JAREN (A plus D) GWEN STEFANI VS. FRONT 242 MASHUP EDIT
http://nl.youtube.com/watch?v=sc71Z4qS330


Afbeelding


And remember…

One - You lock the target
Two - You bait the line
Three- You slowly spread the net
And four – You catch the man
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten