Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Alles in verband met films, televisie en radio
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Bericht door Nostalgie90 »

Jongeren die meer kijken naar actiefilms en -series vertonen meer risicogedrag in het verkeer en keuren dat laatste ook meer goed dan anderen. Dat blijkt uit de scriptie die Sara Pabian schreef voor het behalen van de mastertitel communicatiewetenschappen aan de K.U.Leuven. In het kader van haar onderzoek ondervroeg ze Leuvense studenten en deed met hen ook een webexperiment. "Kijken naar actiefilms en vertonen van risicogedrag in het verkeer gaan samen", stelt Pabian.

Nuance
Ze kon echter niet ontdekken in welke richting de beïnvloeding gaat. In het experiment waarbij mensen verschillende videofragmenten te zien kregen, stelde de onderzoekster geen rechtstreekse beïnvloeding vast van het kijken naar actiefilms op de intentie tot risicogedrag. "Het zou bijvoorbeeld even goed kunnen dat mensen die vaker risicogedrag in het verkeer vertonen, meer geneigd zijn om naar dergelijke films te kijken", aldus Pabian. (belga/sam)
11/07/08 16u35
Tiens, ik dacht dat het vooral mensen zijn met een Duitse merkwagen beginnend met de letter B
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Re: Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Bericht door Dr. Poppers »

Nostalgie90 schreef:
Jongeren die meer kijken naar actiefilms en -series vertonen meer risicogedrag in het verkeer en keuren dat laatste ook meer goed dan anderen. Dat blijkt uit de scriptie die Sara Pabian schreef voor het behalen van de mastertitel communicatiewetenschappen aan de K.U.Leuven. In het kader van haar onderzoek ondervroeg ze Leuvense studenten en deed met hen ook een webexperiment. "Kijken naar actiefilms en vertonen van risicogedrag in het verkeer gaan samen", stelt Pabian.

Nuance
Ze kon echter niet ontdekken in welke richting de beïnvloeding gaat. In het experiment waarbij mensen verschillende videofragmenten te zien kregen, stelde de onderzoekster geen rechtstreekse beïnvloeding vast van het kijken naar actiefilms op de intentie tot risicogedrag. "Het zou bijvoorbeeld even goed kunnen dat mensen die vaker risicogedrag in het verkeer vertonen, meer geneigd zijn om naar dergelijke films te kijken", aldus Pabian. (belga/sam)
11/07/08 16u35
Tiens, ik dacht dat het vooral mensen zijn met een Duitse merkwagen beginnend met de letter B
't Zijn altijd van dit soort onderwerpen van onderzoeken met dan nog een uiterst voorspelbare conclusie die keer op keer weer uit het departement Pol&Soc (communicatiewetenschappen is daar een deel van, zeker) van de K.U.Leuven komen...
We kunnen wat mij betreft beter een topic starten over het niveau van het hoger onderwijs in het land, dat sinds de Bologna-akkoorden steeds verder afglijdt, dat van de KU.Leuven op kop. Meer afgestudeerden is meer subsidies, dus gaan ze de studenten 't veel minder moeilijk maken me dunkt. En 't moeten alleen diploma's zijn die meteen 'opbrengen', zodat de humane wetenschappen verwaarloosd worden.
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Club Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 22 dec 2007, 18:38

Re: Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Bericht door Technolab »

Nostalgie90 schreef: Tiens, ik dacht dat het vooral mensen zijn met een Duitse merkwagen beginnend met de letter B
ik rij genoeg kilometers, en BM... en Aud... bestuurders, vliegen mij regelmatig langs overal voorbij op de autostrade, chauffeurs zijn meestal 30+ssers
ik rij altijd +/- 125 op den autostrade (waar geen file is natuurlijk ;)), soms wa meer ;) (wil ni om de 5 botten een boete, vandaar ongeveer de max. snelheid)

maar als ik die zware voeten vantijd bezig zie... aan 150 of meer, van 't linkervak in 1nen trek naar den afrit, in druk verkeer... al dan niet net voorbij den afrit...

rechtdoor goe gas geven, ok, maar dan zo'n stoten doen om af te slaan...



denk wel niet dat die chauffeurs hun rijgedrag aan 't kijken van actie films ligt ;)

van sommige 18 jarigen met pas hun rijbewijs zou 'k da anders wel denken ja :) hun rijgedrag komen we vaak in 't nieuws te weten, bij de weekend ongevallen spijtig genoeg...

rijgedrag ligt gewoon aan 't gezond verstand, ni meer... ni minder...
specialized in the best trance & dance music that ever came out ;)

http://www.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://forum.dj-jan.be" onclick="window.open(this.href);return false;
ps: ik ben NIET DJ Jan zelf ;)

id's / titels gezocht (trance 95-98): http://kristof.dj-jan.be/id" onclick="window.open(this.href);return false; -> LC topic
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Re: Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Bericht door Trab »

Dr. Poppers schreef:'t Zijn altijd van dit soort onderwerpen van onderzoeken met dan nog een uiterst voorspelbare conclusie die keer op keer weer uit het departement Pol&Soc (communicatiewetenschappen is daar een deel van, zeker) van de K.U.Leuven komen...
Meestal wordt er niet bijgezegd hoeveel respondenten bevraagd zijn en hoe de steekproef is samengesteld. Marktonderzoeken van die aard hebben weinig waarde als ze niet op de juiste manier worden uitgevoerd.
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Re: Kijkers van actiefilms nemen meer risico's in verkeer

Bericht door Nostalgie90 »

Trab schreef:
Dr. Poppers schreef:'t Zijn altijd van dit soort onderwerpen van onderzoeken met dan nog een uiterst voorspelbare conclusie die keer op keer weer uit het departement Pol&Soc (communicatiewetenschappen is daar een deel van, zeker) van de K.U.Leuven komen...
Meestal wordt er niet bijgezegd hoeveel respondenten bevraagd zijn en hoe de steekproef is samengesteld. Marktonderzoeken van die aard hebben weinig waarde als ze niet op de juiste manier worden uitgevoerd.
Zoals de kiesintenties die elke maand ons rond de oren worden gezwierd, daar klopt ook geen zak van of wij moesten allemaal kicken op een soort masochisme!
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

Waarschijnlijk was die Sara haar promotor de controversiële lul annex "Intellectuele-hogepriester-der-populaire-cultuur" Gust De Meyer, die bijvoorbeeld ooit eens uithaalde naar subsidies voor cultuur. Mag best, maar zijn argumentatie wist het kleinste kind onderuit te halen, hetgeen onder andere Knack ook gedaan heeft na verschijning van zijn "Manifest Van Een Cultuurpopulist". :roll:
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten