Overheid overweegt duurdere drank en strengere alcoholwet

Alles in verband met nationale en internationale politiek
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Overheid overweegt duurdere drank en strengere alcoholwet

Bericht door Nostalgie90 »

'Overheid overweegt duurdere drank en strengere alcoholwet'

De overheid overweegt de wetgeving rond alcoholverbruik te verstrengen. Dat meldt althans het magazine Télémoustique in de editie van morgen. Op 10 maart vergaderen diverse federale en regionale ministers over de problematiek. Het 'nationaal actieplan alcohol' is opgesteld na consultatie van deskundigen uit diverse domeinen.

Probleem
Volgens de deskundigen bestaan er in België te veel verkooppunten waar alcohol kan verkregen worden, schrijft althans Télémoustique. Voorts zouden de prijzen te laag zijn, zouden minderjarigen te gemakkelijk aan alcoholische dranken kunnen geraken en is de reclame over alcohol te nadrukkelijk aanwezig in de samenleving, aldus Télémoustique.

Rapport
De groep deskundigen heeft een jaar gewerkt en stelt op 10 maart zijn 43 bladzijden tellende verslag voor. Daarin zouden tal van maatregelen staan. Zo zou de leeftijd waarop drank gekocht mag worden, opgetrokken worden naar 18 jaar. Plaatsen waar alcohol kan gekocht worden, zouden strenger gecontroleerd moeten worden.
Een van de meest radicale maatregelen zou neerkomen op een verhoging van de prijs. Alcohol kost naar verluidt veel minder in België dan in de buurlanden.

Reacties
Politici wilden vandaag nog niet reageren op het uitlekken van het rapport van de deskundigen. Enkele pistes zouden alleszins al de voorkeur genieten van bepaalde politici, meldt Télémoustique. (belga/sam)
Een regering die geld zoekt heeft het ideale excuus gevonden voor een accijnsstijging, nu brengen ze al 500 miljoen € op, het is vooral dat drank te goedkoop is.
Natuurlijk zal er met deze "besparings"maatregel in onderstaande ook wel een effect te merken zijn, maar het is vooral de prijsstijging waar het om draait. Ze hadden beter onderstaande motivaties gebruikt als het dan toch moet gerechtvaardigd moet worden.
De Standaard 18 november 2003, dag twee.

BRUSSEL -- Nadat gisteren uit een Gents onderzoek is gebleken dat werkgevers de gevolgen van alcoholmisbruik onderschatten, wordt vandaag een Leuvens onderzoek bekend dat de gevolgen van alcoholmisbruik voor het eerst helemaal economisch in kaart brengt. De totale prijs van het overdreven alcoholgebruik bedraagt 6 miljard euro; 2 procent van onze welvaart wordt op die manier weggegooid.

Dit onderzoek bevestigt dat de werkgevers de gevolgen inderdaad onderschatten. Voor hen hangt er een -- tot heden verdoken -- prijskaartje van 2,2 miljard aan vast. De bierbrouwers, die de opdracht gaven tot dit onderzoek, stellen de sociale partners meteen voor samen campagnes uit te werken om dit te beperken.

Het is de eerste keer dat de kosten van alcoholmisbruik zo gedetailleerd en volledig worden berekend voor ons land. In Canada, de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië, Japan en Nederland is hierover al meer onderzoek gebeurd. Het was een team van het Hoger Instituut voor de Arbeid (KU Leuven) onder leiding van gezondheidseconoom Jozef Pacolet dat deze opdracht kreeg.

In hun berekeningen moet in principe ,,alles'' zitten: de kosten van de verkeersongevallen, van de gezondheidszorg, de sociale uitkeringen en het verlies aan productiviteit in de werkomgeving. Vooral die laatste post blijkt hoger te liggen dan verwacht. 2,2 miljard euro, ruim een derde van de totale kosten.

De kosten in de gezondheidszorg bedragen ongeveer een half miljard euro. Dat valt nog mee, zeggen de onderzoekers. De economische prijs van de verkeersslachtoffers ingevolge alcoholgebruik ramen ze driemaal hoger: 1,5 miljard euro. Dat is meer dan verwacht, onder meer omdat volgens hen het feitelijk aantal verkeersslachtoffers door alcohol veel hoger ligt dan het cijfer dat in de officiële statistieken staat. Aan sociale uitkeringen kost het drankmisbruik ook nog eens 300 miljoen euro. Goed vijf procent van de bevolking is verantwoordelijk voor deze kosten. Zij drinken te veel volgens de wetenschappers.

Alcoholgebruik brengt echter niet alleen kosten met zich mee. Er zijn ook baten, zeggen de onderzoekers. Ze bedoelen daarmee niet alleen de 500 miljoen euro die de accijnzen en de btw op alcohol opbrengen. Matig alcoholgebruik levert volgens hen ook gezondheidswinst op. Een of enkele glazen bier of wijn zorgen voor een daling van het aantal hart- en vaatziekten. Die besparing ramen ze op een kleine 200 miljoen euro
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Het leven word in het algemeen duurder, we kunnen niet anders dan ons erbij neerleggen.
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Het is precies alsof alles verplicht duurder moet worden :?

Na de rokers is het nu de beurt aan de mensen die er graag eens ene drinken.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Weet ge wat het is?

Vroeger maakten winkels WOEKERWINSTEN. De regering moet door de vooruitgang meer taksen heffen. Maar die winkels willen hun woekerwinsten behouden dus die verhogen hun prijs ook, aangezien de lasten en de grondstoffen de hoogte ingaan. En wie is de dupe? Juist ja.. de consument.
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Ach het enige wat hiermee gestimuleerd wordt is zwartwerk en zwartverkoop.
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

UHU, en dat ze het maar goe stimuleren. Dan kan ik mijn graantje ook meepikken :mrgreen:
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Site Admin
Berichten: 1980
Lid geworden op: 07 sep 2004, 21:28
Favoriete Clubs: Illusion, Extreme

Locatie: Erpe-Mere

Bericht door Sunreezer »

Straks moet men weer beginnen int geheim jenever stoken zoals in de jaren stillekens :lol:
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Ze zoeken het zelf man.

Al vind ik het wel goed dat ze iets doen aan de hypocriete houding omtrent drugs. Ik heb al veel gezegd dat als ze zo belachelijk willen doen over weed, dat ze de rest over dezelfde kam moeten scheren.

Maar eerlijk? Ik heb er mijn twijfels bij of het effectief gaat doorkomen. Er zijn teveel topmannen die graag een pintje drinken.
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Er zijn zelfs mensen die beter functioneren onder invloed van alcohol, maar teveel is teveel en als ge toegesmoord gaat werken komt er ook wel niet veel van in huis.
De werkdruk gaat omhoog, van effectieve opslag komt er niet veel van in huis laat staan dat beetje indexaanpassing ... triestige boel hier!

Ik ben geen topman en ik drink ook graag een pintje so sue me :roll:
Club Owner
Berichten: 929
Lid geworden op: 02 jan 2007, 13:26

Bericht door After »

hmm, raar dat de regering zich hiermee gaat moeien
persoonlijk is mijn zin over als ik ergens 3€ moet betalen voor een pils

en nachtwinkels vind ik persoonlijk heel nuttig, hier wat verder is er eentje en die heeft mij s'avonds al veel uit de nood geholpen :P het is alweer een typische "oplossing" van de regering :roll: alsof een prijsverhoging alles gaat oplossen, komaan :? op gebied van drugs kennen we allemaal wel de duurste van allemaal en dit probleem is ook niet opgelost, nog lang niet :mrgreen:
Elite Legendary Member
Berichten: 3366
Lid geworden op: 23 nov 2004, 20:43
Favoriete Clubs: Boccacio, Globe

Locatie: Tussen 1987 en 1992

Bericht door ThaMan »

Wetten, regels en voorstellen die op niks slagen, daar zijn ze hier het beste in. Morgen ook is solliciteren voor een plaats op de lijst. Elke maand 5000€ netto en de paljas uithangen door met wat voorstellen te komen. Dus vanaf morgen word er niet meer gescheten in de pot maar 2cm naast de pot....
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

After schreef:hmm, raar dat de regering zich hiermee gaat moeien
persoonlijk is mijn zin over als ik ergens 3€ moet betalen voor een pils

en nachtwinkels vind ik persoonlijk heel nuttig, hier wat verder is er eentje en die heeft mij s'avonds al veel uit de nood geholpen :P het is alweer een typische "oplossing" van de regering :roll: alsof een prijsverhoging alles gaat oplossen, komaan :? op gebied van drugs kennen we allemaal wel de duurste van allemaal en dit probleem is ook niet opgelost, nog lang niet :mrgreen:
Dat willen ze dus ook de kop indrukken he after, in Leuven mag er na een bepaald uur al geen alcohol meer verkocht worden in nachtwinkels. In de week op het nieuws gehoord dat ook een andere stad er mee ging beginnen, denk Sint Niklaas.

Anyway, het artikel is van 2003, als er echt iets van door zou komen, hadden we het al lang gehoord denk ik zo.
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Respected Member
Berichten: 1702
Lid geworden op: 14 sep 2004, 12:44
Locatie: Gent

Bericht door lemant »

ThaMan schreef:Elke maand 5000€ netto en de paljas uithangen door met wat voorstellen te komen.
Ze mogen ze hebben hoor de centen, ik zou hun leven niet willen.
www.l3m4nt.blogspot.com
www.myspace.com/l3m4nt
"Zij vindt dat niet wijs, dancings enal"
Club Owner
Berichten: 864
Lid geworden op: 03 okt 2007, 14:22
Locatie: Herentals City

Bericht door Fieneke »

Ik misschien wel, maar bij mij zou het er in ieder geval een pak anders aan toe gaan.
A dream is just a dream when you don't do an effort to make the dream work

It's just an Illusion..

Do not argue with idiots. They will drag you down to their level and beat you with experience
Legendary Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: 12 nov 2005, 20:45

Bericht door Nostalgie90 »

Fieneke schreef: Anyway, het artikel is van 2003, als er echt iets van door zou komen, hadden we het al lang gehoord denk ik zo.
Neen, de eerste quote is van deze maand of weer niet alles gelezen zeker :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten