(Al dan niet vintage) Studiomateriaal

Het forum van legendarische producers
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

(Al dan niet vintage) Studiomateriaal

Bericht door Dr. Poppers »

Ik ken een gast die heel veel weet over snowboarden: over de pro's, disciplines, truuks, en het materiaal. Alleen heeft ie zelf nooit op zo'n plank gestaan...
Zelf ben ik een beetje hetzelfde wat betreft studiomateriaal. Ik ben al in heel wat studio's geweest, heb daar mijn ogen steeds goed de kost gegeven en zag al heel wat mensen werken met oude bakken en spiksplinternieuwe software. Ik kan er echt een eind over meepraten maar heb evenwel zelf nooit de behoefte gevoeld om daar zelf mee aan de slag te gaan.
Toch interesseert het me enorm. Bij het horen van platen uit de periode eind jaren tachtig tot halverwege de jaren negentig herken ik heel wat geluiden en effecten, maar van andere vraag ik me dan weer af van waar ze komen of hoe ze tot stand kwamen.
Dat elektronische drone-effect dat dikwijls onder heel wat nummers van Zolex (en anderen) ligt en zo'n duister sfeertje schept, vind ik bijvoorbeeld fantastisch, maar van waar komt dat? System D had ook meermaals een borrelend, soort 'aquarium' geluid in zijn tracks - dat intrigeert me ook nogal.
Los van de traditionele Roland, Korg en Yamaha analoge apparaten, vraag ik me af wat er toen zoal standaard in de studio stond, en welke dingen graag gebruikt werden door producers van toen. En wat met de eerste software en zo?
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Elite Club Owner
Berichten: 1289
Lid geworden op: 29 jan 2005, 17:27
Locatie: Mechelen!

Bericht door Trab »

Maat van mij heeft net een Moog gekocht. Dat wordt naar het schijnt nogal veel gebruikt, ook al bestaat dat al decennia lang.
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

Iedereen had wel zijn eigen lievelingen.
Juno's waren zeer in trek. Moog's uiteraard ook.

http://www.vintagesynth.com/
hier staat veel lekkers
Club Owner
Berichten: 962
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:16

Bericht door tomaz »

waarschijnlijk de meest gebruikte
The Juno-106 is one of the most loved and used synthesizers by professionals and hobbyists alike! William Ørbit, Uberzone, Norman Cook (Fatboy Slim), Autechre, BT, Vince Clarke, Moby, 808 State, Underworld, Leftfield, Fluke, Josh Wink, Todd Terry, Depeche Mode, Eat Static, Biosphere, The Prodigy, The Shamen, Bushflange, Cirrus, Astral Projection, Apollo 440, Faithless, Union Jack, Computer Controlled, Pet Shop Boys, Sneaker Pimps, Erasure, Freddy Fresh, Rabbit in the Moon, Kevin Saunderson, Jimmy Edgar, Laurent Garnier, Vangelis, and the Chemical Brothers have used this synth extensively! It belongs in your studio!
Afbeelding
Elite Club Owner
Berichten: 1169
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:32
Locatie: Berlin

Bericht door Dr. Poppers »

http://www.vintagesynth.com/
hier staat veel lekkers
Ja die site ken ik, is zeer degelijk!
Ik bedacht ook net: onlangs deed ik een interview met Deepchord, die alleen ouwe analoge bakken gebruiken. Zij vertelden echt maffe verhalen over die apparaten. Bijvoorbeeld dat ze beiden eenzelfde Yamaha hadden, maar er toch een verschil in klank was - het varieert dus zelf van serienummer tot serienummer. Ze hadden ook een bepaald model dat wanneer ze het van een koude kamer naar een verwarmde ruimte verplaatsten, serieus van klankkleur begon te veranderen, nog binnen het uur dat ze ermee speelden...
My body is not a temple, it's an amusement park.
www.myspace.com/dr_poppers
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten